امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نهنـگ هـا اکـوسیستـم اقیـانـوس را نجـات میـدهنــد

#1
نهنـگ هـا اکـوسیستـم اقیـانـوس را نجـات میـدهنــد 1

بر اساس تحقیقی که به تازگی توسط دانشگاه ورمونت انجام شده، وال‏ها و نهنگ‏ های عنبر، به عنوان مهندسین ا*****یستم اقیانوس‏های جهان عمل می‏ کنند. وال‏ها با دفع فضولات زیاد به نگه داشتن تعادل اکولوژیکی جهانی کمک می‏ کنند.

به گزارش خبرنگار مهر از استرالیا، مطالعه جدیدی که بر اساس دهه ‏ها تحقیق بر روی زندگی پستانداران دریایی و نقش آنها در ایجاد تعادل در زندگی دریایی، انجام شده است.

جو رومان، زیست شناس حفاظت از محیط زیست از دانشگاه ورمونت می گوید: برای مدت‏های زیادی تصور می‏ شد که وال‏ها کمیاب تر از آن هستند که تغییری در اقیانوس ایجاد کنند.

این محقق به همراه تیم خود متوجه شد که این حیوانات نقشی اساسی در زنجیره ی غذایی زیر دریا دارند و تاثیر زیادی نیز در صنعت شیلات دارند. این پستانداران غول پیکر جذب دی اکسید کربن در اقیانوس‏ها را نیز تحت تاثیر قرار می‏ دهند. بنابراین، وال‏ها می‏ توانند در میزان گاز‏های گلخانه ای در جو زمین هم تاثیر گزار باشند.

کاهش تعداد وال‏های غول پیکر تاکنون 66 درصد *****ن زده شده است و حال تا 90 درصد نیز محتمل است اما این کاهش ساختار و عملکرد اقیانوس‏ها را تغییر داده است، اما امکان بازیابی این تغییرات وجود دارد و مواردی در دست اقدام است.

بسیاری از گونه ‏های وال‏ها زمانی در معرض انقراض بوده اند. بازیابی جمعیت وال‏ها می‏ تواند وضعیت اقیانوس‏ها که سطح بالا و غیر طبیعی از دی اکسید کربن و آلودگی دارد را به سطح پایداری برساند. عمر پستانداران دریایی چندین دهه است که به آنها این امکان را می‏ دهد که در طول دوره زمانی قابل ملاحظه ای، ا*****یستم دریایی را معتدل نگه دارند.

وال‏های غول پیکر، مثل انواع نهنگ‏ های عنبر، حجم زیادی ماهی مصرف می‏ کنند. وال‏های بالین، بزرگ ترین موجودات بر روی زمین هستند، با این حال از کوچکترین موجودات آبی تغذیه می‏ کنند. سپس این مواد غذایی هضم شده دفع می شوند و در آب پخش می‏ کنند. وقتی این مخلوقات غول آسا می‏ میرند، جسد آنها در کف اقیانوس قرار می‏ گیرد و تبدیل به "whale fall" می‏ شوند. گونه‏ های زیادی به طور خاص در باقی مانده اجساد این موجودات زندگی می‏ کنند.

کشورهایی با شکار نهنگ‏ها برای به دست آوردن غذا، روغن و دیگر محصولات، تعداد این موجودات را در سراسر جهان کاهش داده اند. محققان می‏ گویند که این کار باعث از بین رفتن تعادل در زندگی اقیانوسی شده است.

اگر جمعیت نهنگ ها بازیابی شود، ا*****یستم نیز بازیابی خواهد شد. صیادانی که برای صید وال‏ها با یکدیگر رقابت می‏ کردند، باید از دیگر موجوداتی که با این کار افزایش پیدا می‏ کنند، استقبال کنند. مناطقی که وال‏ها در آنجا تغذیه و جفت گیری می‏ کنند، از نظر موجودات دریایی و مواد غذایی غنی هستند و می‏ توانند مورد توجه صیادی تجاری قرار گیرد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان