امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شش نبرد هوایی برتر در جنگ تحمیلی

#1
شش نبرد هوایی برتر در جنگ تحمیلی 1

از میان انبوه درگیری های زمان جنگ که بین جنگنده ها رخ می داد خیلی سخت بود که انتخاب هایی داشته باشیم اما این شش مورد مشتی است نمونه خروار

یک تیر و چهار نشان :

اواسط دی ماه سال 59 بود که دو فرفند تامکت در حال پرواز گشتی بر فراز جزیره خارک چهار فروند میگ 23 بی ام را شناسایی کردند که مسیر نهایی آنها اهواز بود . یکی از تامکت ها بلا فاصله رادار خود را روی سر دسته میگ ها قفل کرد و موشک فونیکسی به سوی میگ بخت برگشته شلیک شد .

سردسته گروه پروازی که سر دستگی آن را سرهنگ فرح آور بر عهده داشت پس از رهگیری میگ های عراقی یک تیر موشک فونیکس از فاصله 50 کیلومتری به سوی سر دسته میگ ها شلیک کرد . فونیکس به راحتی طعمه خود را پیدا کرد و نه تنها هدف خود را متلاشی کرد بلکه ترکش های حاصل از انفجار میگ عراقی منجر به آسیب دیدن سایر میگ های عراقی شد که از این میان دو فروند از آن ها به خاطر آسیب های وارده در حال بازگشت و فرار به پایگاه خود ساقط شدند و آخرین میگ هم خود را به سختی به پایگاه خود رساند و در نهایت یک رکود در شکار های هوایی ثبت شد . چهار هدف با یک تیر !

غافلگیری در مرز :

اواخر سال 60 ژنرال های عراقی برخورد سختی را با گربه های تیز پرواز ایرانی تجربه کردند . در این هنگام یک فروند بالگرد میل 8 حامل دو ژنرال عراقی در حال حرکت به سوی خطوط مقدم بود که توسط گروهی متشکل از دو فروند بالگرد میل 24 ، چهار فروند میگ 21 و چهار فروند میگ 23 اسکورت می شد .همزمان دو فروند تامکت در حال اسکورت یک هواپیمای سوخت رسان و منتظر بازگشت فانتوم هایی بودند که به یک عملیات بمباران عمقی عازم شده بودند . تامکت هایی که به طور معمول اجازه خروج از مرز های کشور را نداشتند . پس از شناسایی جنگنده های عراقی یکی از تامکت ها پس از کسب اجازه اقدام به رهگیری جنگنده های اسکورت کننده بالگرد ها کرده و با فاصله 10 ثانیه اقدام به شلیک دو فروند فونیکس و دو فروند اسپارو می کند ؛ منابع عراقی در آن روز از ساقط شدن یک میگ 21 و دو میگ 23 در آن روز خبر دادند .
یک بار جستی ملخک :

در یک مورد جالب یک گروه فانتوم به صورت اتفاقی ،موفق به شناسایی یک جنگنده ناشناس با ظاهری نا آشنا می شوند ؛ خدمه یکی از فانتوم ها سریعا اقدام به رهگیری جنگنده ناشناس می کند اما موفق به شکار آن نمی شود . با این حال این شانس اولی برای خلبان جنگنده ناشناس خیلی طول نمی کشد چرا که در فاصله کوتاهی شکار یکی از تامکت های حاضر در منطقه می شود . بعد ها مشخص شد که این جنگنده یکی از 5 میراژ پنج دی ای بوده که به صورت کمک از سوی مصر در اختیار عراق قرار گرفته بود .

شکار سوپر اتندارد :

در سال های میانی جنگ بود که فرانسه به دلیل تاخیر در تحویل مدل جدید جنگنده میراژ اف یک با توانایی شلیک موشک های ضد کشتی به نیروی هوایی عراق ، تعداد پنج فروند از جنگنده های ناونشین سوپراتندارد خود را به صورت اجاره ای در اختیار عراق قرار داد . این جنگنده ها پس از ورود ، سریعا وارد برنامه شکار نفت کش های ایران شدند . در فاصله دی تا بهمن ماه سال 63 ، دست کم دو فروند از این جنگنده ها شکار جنگنده های اف 14 شدند .

هم میراژ را زدند هم اگزوسه :

اوایل اسفند ماه سال 65 بود که خدمه یکی از تامکت های گشتی بر فراز خلیج فارس ، متوجه انعکاس راداری یک جنگنده میراژ اف یک عراقی در حال شلیک یک موشک ضد کشتی اگزوسه به سوی یکی از نفت کش های عبوری از خلیج فارس شدند و سریعا در مقام مقابله بر آمدند . افسر ریو(رادار) تام کت ابتدا رادار دور برد خود را روی میراژ بی خبر از همه جا قفل کرد و یک موشک فونیکس روانه آن ساخت که پنجه های فونیکس ، میراژ بخت برگشته را در آغوش گرفت و سپس خود موشک اگزوسه را ردگیری کردند و با موشک اسپارو هدف قرار دادند .

تک خال به دام افتاد :

با به صدا در آمدن آژیر آماده باش در پایگاه چهارم شکاری در دوازدهم تیر سال 65 ؛ دو فروند اف 5 ای از پایگاه خود به سبب رد گیری مهاجمان بر می خیزند .یکی از تایگرها به دلیل مشکل فنی به پایگاه باز می گردد و تنها جنگنده باقی مانده در حالی که مسیرش را به طرف حور الهویزه ادامه می داد ، موفق به شناسایی یک جنگنده عراقی تیز پرواز میگ 25 شد و سریعا اقدام به شلیک موشک کرد اما به دلیل نقص فنی موشک رها نمی شد .

در نتیجه خلبان تایگر که چاره ای جز درگیری مستقیم نداشت توپ 20 م م خود را در حالت اتوماتیک قرار داده و آتش مرگبار مسلسل خود را به سوی جنگنده عراقی باز می کند . با وجود آسیب ناشی از رگبار توپ ، میگ 25 همچنان به مسیر خود ادامه می دهد تا سرانجام مرکز رادار گزارش سقوط آن را تایید می کند نکته جالبی که بعد ها اعلام شد این بود که خلبان این جنگنده سرهنگ محمد ریان تکخال معروف نیروی هوایی عراق بود .

منبع: topguns.ir
همیشه با خودم فکر میکنم برای سکوت هم معنی مثبت هست هم معنی منفی!

یه بار می گیم سکوت علامت رضاست ..

یه بارم میگیم جواب ابلهان خاموشی است ..
پاسخ
 سپاس شده توسط Armina ، سیما777 ، sorena800 ، SABER ، The Light
آگهی
#2
یاد باد آن روزگاران یاد باد..
واقعا جای همه اون دلاوریها خالیه
جدای از قابلیتهایی که نیروی هوایی داشت این خلاقیتها بود که ایرانیهارو زبانزد همه دنیا کرد..
مرسی از شما.
هروقت نتونستی کسی رو فراموش کنی بدان هنوز تو در خاطرش هستی!



((افلاطون))
پاسخ
#3
4تا اسپم پشت سر هم چرا فقط اسپم میدین Angry
خبر از من داری؟

خبر از دلتنگی های من چطور؟

و آن پروانه های شادی که در نگاهم بودند

خبرش رسیده که مرده اند؟

هیچ سراغ دلم را میگیری؟

کسی خبر داده که آب رفته ام از خستگی؟

مچاله ام از دلتنگی؟

آه….. که هیچ کلاغی نساختیم میان هم

وجدانت راحت….

خبرهای من به تو نمیرسد
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  -سه هواپیما/جنگنده برتر دهه 1980-
  تشییع پیکر خلبان شهید «بیک‌محمدی» در ستاد نیروی هوایی ارتش
  سرلشکر رشید از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) بازدید کرد
  مرکز عملیات مشترک پدافند هوایی شمالغرب کشور افتتاح شد
  جنگنده نسل ششم نیروی هوایی آمریکا سلاح جنگ سخت نامیده شد
  فوربس: نیروی هوایی آمریکا شکست برنامه اف-۳۵ را پذیرفته است
  حمله هوایی آمریکا به منطقه مرزی سوریه و عراق به دستور بایدن
  درجات نظامی ارتش روسیه|نیرو هوایی فدراسیون روسیه
  |تاریخچه پدافند هوایی ارتش ایران|
  معرفی|سه کامیون نظامی برتر جهان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان