امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012

#1
نگاهی به مهمترین رویدادهای دنیای ادبیات در نیمه‌ی اول 2012     


درگذشت نویسندگان بزرگ و سرشناسی چون «کارلوس فوئنتس» و «دیمیتری ناباکوف‌» از یک سو و اعطای جوایز معتبر جهانی چون «ادگار آلن پو»،‌ «فرانتس کافکا» و «سروانتس» از سوی دیگر، از جمله رویدادهای مهم نیمه‌ی اول سال 2012 بودند که هر یک واکنش‌های متفاوتی را در دنیای ادبیات به همراه داشتند.



رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
به بهانه‌ی ورود به شش ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، نگاهی می‌اندازیم به مهمترین رویدادهایی که دنیای ادبیات را به واکنش وادار کرد؛ از درگذشت نویسندگان بزرگی چون «کارلوس فوئنتس» تا اعطای جوایز معتبری مانند «سروانتس».
قلم‌های که از حرکت ایستادند
 یکی از نویسندگان برجسته‌ای که در شش ماه اول 2012 با دنیای ادبیات خداحافظی کرد، «دیمیتری ناباکوف» بود. این رمان‌نویس روس که بیشتر شهرتش به واسطه‌ی پدرش «ولادمیر ناباکوف» بود، در سن 77 سالگی بدرود حیات گفت. دیمیتری در ماه ژانویه پس از ابتلا به عفونت ریه در بیمارستانی در سوئیس بستری شد و مدتی بعد در همانجا درگذشت. وی که سال‌های طولانی زیر سایه شاهکارهای ادبی پدرش چون «لولیتا» و «آتش کم‌فروغ» قلم به دست داشت، در عرصه‌های دیگری به جز نویسندگی همچون خوانندگی اپرا،‌ رانندگی ماشین‌های مسابقه‌ای و کوهنوردی حرفه‌ای نیز فعالیت داشت. وی چند ماه پیش از مرگ جایزه‌ی نخست ترجمه‌ی روسیه‌ ـ ایتالیا‌ در طول قرون را از آن خود کرده بود.
 
رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
 
** «رید ویتمور»، ملک‌الشعرای پیشین آمریکا بود که در همین دوران با عرصه‌ی ادبیات خداحافظی کرد. «ویتمور» که نویسنده، ‌ویرایشگر،‌ استاد دانشگاه کارلتون و مریلند بود، در دو دوره ملک‌الشعرای ادبیات آمریکا بود. وی در سن 92 سالگی درگذشت. او در تاسیس مجله‌ای ادبی که بسیاری از شاعران برجسته را تکریم کرد، نقش عمده‌ای داشت. ویتمور که مبتلا به اختلال مشاعر بود و 45 سال پیش از نوعی اختلال عصبی عضلانی رنج می‌برد، قادر به حرکت دادن بازوان و به راحتی راه رفتن نبود. بیماری او مستقیما روی آثارش تاثیر می‌گذاشت؛ به طوریکه با مصرف برخی داروها او تبدیل به فردی دمدمی مزاج شده بود. همچنین دیدگاه طنزآمیز او نسبت به بیماری‌اش در اشعارش نمایان بود.
ری بردبری
رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
** یکی دیگر از شخصیت‌های مطرح ادبی جهان که در شش ماه اول سال 2012 درگذشت، «ری بردبری»، نویسنده‌ی معروف آمریکایی بود. رمان «فارنهایت 451» او که بعدها به کارگردانی «مایکل مور» به دنیای سینما راه یافت، معروف‌ترین اثر بردبری بود. وی که در سن 91 سالگی بدرود حیات گفت، کار نویسندگی خود را از سال 1940 آغاز کرد و رمان «فارنهایت 451» را در سال 1951 روانه‌ی بازار کتاب کرد.
** «بری آنسوورث»، نویسنده‌ی انگلیسی برنده‌ی بوکر نیز چندی پیش در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت. آنسوورث که به دلیل ابتلا به سرطان ریه در ایتالیا درگذشت، در سال 1992 به طور مشترک با «میشل اونداتجی» ـ نویسنده‌ی رمان معروف «بیمار انگلیسی» ـ جایزه‌ی معتبر بوکر را به دست آورد. این نویسنده‌ی انگلیسی همچنین در سال‌های 1980 و 1995 به فهرست نامزدهای نهایی بوکر راه یافته بود. سال گذشته آنسوورث آخرین اثرش «کیفیت بخشش» را به عنوان ادامه‌ی رمان برنده بوکر، «گرسنگی مقدس» روانه‌ی بازار کتاب کرد.
گارودی
رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
** از دیگر چهره‌های سرشناسی که در این شش ماه دار فانی را وداع گفت، «روژه گارودی»، فیلسوف و اندیشمند فرانسوی بود. گارودی به عنوان شخصیتی فرهنگی بیشتر به دلیل مخالفت با مساله‌ی هولوکاست شهرت جهانی داشت. وی در سن 99 سالگی در خانه خود در شهر پاریس درگذشت. گارودی پس از کسب مدارج عالی علمی در سال 1982 در مرکز اسلامی ژنو به دین اسلام مشرف شد و از آن پس فعالیت‌های خود را در مخالفت با صهیونیسم جهانی و اشغال فلسطین آغاز کرد. وی اولین اقدام عملی خود را در مخالفت با اشغال فلسطین با نشر مقاله‌ای تحت عنوان «معنی خصومت اسرائیل بعد از جنایت‌های لبنان» ابراز کرد. گارودی در سال 1996 نیز کتابی به نام «افسانه‌های تشکیل دهنده‌ی سیاست اسرائیل»،‌ مساله هولوکاست را به چالش کشید. این فیلسوف فرانسوی در سال 1998 به دلیل نوشتن کتاب مذکور به یک سال زندان محکوم شد.
فوئنتس
رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
** نیمه‌ی اول سال جاری میلادی زمانی بود که دنیای ادبیات با یکی از قدرتمندترین غول‌های خود برای همیشه خداحافظی کرد. خبر درگذشت «کارلوس فوئنتس» ـ نویسنده‌ی مکزیکی برنده نوبل ادبیات در 15 می دنیای ادبیات را لرزاند. فوئنتس که یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان آمریکای لاتین محسوب می‌شد، اولین رمانش را در سن 29 سالگی به نام «منطقه‌ی بسیار آزاد» منتشر کرد. آثار او به شکل گسترده‌ای به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده‌اند. معروف‌ترین رمان‌های او «آئوران» و «مرگ آرتمیو کروز» به دلیل به کارگیری شیوه‌های داستان گویی بدیع با استقبال فراوان خوانندگان همراه شدند. چندی پیش اعلام شد، به زودی فیلم اقتباسی «مرگ آرتمیو کروز» فوئنتس به روی پرده می‌رود. از دیگر آثار این نویسنده‌ی سرشناس که کسب نوبل ادبیات یکی از آرزوهای همیشگی او بود، می‌توان به «روزهای دلتنگی»، «مکان مقدس»،‌ «پوست انداختن» و «درخت پرتقال» اشاره کرد.
اول سال جاری میلادی زمانی بود که دنیای ادبیات با یکی از قدرتمندترین غول‌های خود برای همیشه خداحافظی کرد. خبر درگذشت «کارلوس فوئنتس» ـ نویسنده‌ی مکزیکی برنده نوبل ادبیات در 15 می دنیای ادبیات را لرزاند.
جوایزی که در دستان اسطوره‌های ادبی درخشیدند
فیلیپ راث
رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
** جایزه‌ی «پرنس آستوریاس» که هر ساله در هشت بخش مختلف اعطا می‌شود، امسال در بخش ادبی به «فیلیپ راث»، نویسنده‌ی سرشناس آمریکایی تعلق گرفت. «راث» که اغلب به عنوان یکی از نامزدهای نوبل ادبیات شناخته می‌شود، سال گذشته میلادی نیز جایزه‌ی بوکر بین‌المللی را به‌دست آورده بود. جایزه‌ی اسپانیایی «پرنس آستوریاس» هرساله در حوزه‌های علوم اجتماعی‌، هنر‌، ادبیات،‌ همکاری بین‌المللی،‌ ورزشی،‌ تحقیقات علمی و فنی‌، ارتباطات و علوم انسانی و تفاهم بین‌المللی به چهره‌های برتر هر بخش تعلق می‌گیرد.
** جایزه‌ی «ادگار آلن پو» امسال به «مایکل دیردا»، منتقد کتاب برنده‌ی جایزه پولیتزر اعطا شد. جایزه‌ی «ادگار آلن پو» مهمترین جایزه ادبیات جنایی جهان محسوب می‌شود که هرساله برای بزرگداشت نام این نویسنده آمریکایی به جنایی‌نویسان برگزیده آمریکایی در بخش‌های ادبیات داستانی، غیرداستانی و فیلمنامه تلویزیونی اعطا می‌شود. این کتاب به دغدغه این نویسنده‌ی 63 ساله نسبت به قالب مجموعه رمان‌های «شرلوک هلمز» پرداخته است. جایزه‌ی بخش رمان «ادگار آلن پو» امسال به «مو حیدر» رسید.
پاولوف
رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
** یکی دیگر از جوایز مهم ادبی که در شش ماهه‌ی اول 2012 اعطا شد، جایزه‌ی «الکساندر سولژنیتسین» بود که طی مراسمی در مسکو به «اولگ پاولوف»، نویسنده‌ی 42 ساله روس تعلق گرفت. پاولوف که از نویسندگان معروف ادبی روسیه محسوب می‌شود، در سال 2002 موفق به کسب جایزه‌ی بوکر روسیه شد. آثار او تاکنون به زبان‌های انگلیسی‌، فرانسوی‌، ایتالیایی و چینی ترجمه شده‌اند. جایزه‌ی «سولژنیتسین» که یکی از مهمترین جوایز ادبی روسیه به شمار می‌رود، اولین‌بار در سال 1997 برای بزرگداشت این نویسنده نامدار راه‌اندازی شد.
** جایزه‌ی ادبی کشورهای مشترک‌المنافع امسال به نویسنده‌ی سریلانکایی رسید. «شیهان کاروناتیلاکا» برای کتاب «مرد چینی: افسانه‌ی پرادپ متیو» موفق شد جایزه‌ی رمان کشورهای مشترک‌المنافع را از آن خود کند. کاروناتیلاکا پیش از این با رمان خود جایزه‌ی کتاب گاردین و «مایکل اونداتیه» را نیز به دست آورده بود. جایزه کشورهای مشترک‌المنافع با هدف تشویق نویسندگان و با همکاری سازمان‌های جهانی ادبی قصد گسترش فعالیت‌های ادبی در 54 کشور عضو جامعه کشورهای مشترک‌المنافع را دارد. این جایزه هر سال در دو بخش رمان و رمان اول اعطا می‌شود.
برنده‌ی جایزه سروانتس
رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
** جایزه‌ی ادبی «میگوئل سروانتس» اسپانیا از دیگر جوایز معتبر و شناخته‌شده‌ی بین‌المللی در نیمه اول سال 2012 برنده‌اش را شناخت. «نیکانور هارا»، شاعر و نویسنده‌ی 97 ساله شیلیایی امسال شایسته‌ی دریافت جایزه‌ی «سروانتس» شناخته شد. وی که به علت کهولت سن موفق به حضور در مراسم اعطای جایزه نشد، نوه‌اش را به نیابت از خود به این مراسم فرستاد. این جایزه‌ی مهم ادبی در سالگرد درگذشت «سروانتس»، خالق رمان معروف «دن کیشوت» در مادرید اسپانیا به نوه‌ی پارا اعطا شد تا سومین نویسنده اهل شیلی برنده این جایزه باشد. جایزه ادبی «میگوئل سروانتس» در سال 1976 به احترام نویسنده‌ی قرن شانزدهم اسپانیا راه‌اندازی شد. این جایزه هر دو سال یک‌بار به نویسندگان اسپانیایی و آمریکای لاتین اعطا می‌شود.
بوکر
رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
** یکی از اتفاقات جالب توجه در شش ماه اول سال 2012، اعطای جایزه‌ی بوکر به یک رمان‌نویس انگلیسی با وجود گذشت یک سال پس از مرگش بود. «بریل بین‌بریج» که در زمان حیات پنج‌بار نامزد دریافت جایزه‌ی معتبر بوکر شده بود، پس از گذشت حدود یک سال از مرگش، به عنوان برنده‌ی جایزه بوکر معرفی شد. مسئولان برگزاری جایزه بوکر که یکی از معتبرترین جوایز ادبی دنیا به شمار می‌رود، از مردم درخواست کردند تا از میان پنج کتابی که از این زن نویسنده نامزد دریافت جایزه شده، یکی را به عنوان برنده انتخاب کنند. «ارباب جورجی» رمانی از این نویسنده بود که موفق به کسب جایزه بوکر برای خالق درگذشته‌اش شد. جایزه‌ی ادبی «من بوکر» که به نام جایزه‌ی بوکر هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیا است که هر سال به بهترین رمان جدید انگلیسی‌زبان و یا ترجمه شده به این زبان تعلق می‌گیرد. جایزه‌ی بوکر بین‌المللی برای اولین‌بار در سال 2005 معرفی شد.
** جایزه‌ی «آسترید لیندگرن» یکی دیگر از جوایز نام‌آشنایی است که در جهان به عنوان بزرگترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان شناخته می‌شود و در دو بخش نویسنده و تصویرگر کتاب کودک برگزار می‌شود. امسال «شوآن تان»، تصویرگر استرالیایی کتاب کودک جایزه‌ی یادبود «آسترید لیندگرن» را طی مراسمی در استکهلم از دستان شاهزاده ویکتوریا ـ ولیعهد سوئد ـ دریافت کرد. این جایزه بین‌المللی 40 هزار کرونی برای اولین‌بار در سال 1967 توسط دولت سوئد به منظور بزرگداشت نام «آسترید لیندگرن» ـ برجسته‌ترین نویسنده‌ی ادبیات کودک این کشور ـ برگزار شد.
هودرووا
رویدادهای ادبی نیمه‌ اول سال2012 1
** جایزه‌ی «فرانتس کافکا» که یکی دیگر از جوایز مهم ادبیات جهان محسوب می‌شود، امسال نصیب «دانیه‌لا هودرووا» از جمهوری چک شد. هیات داوران این جایزه امسال در کمال ناباوری جایزه «کافکا» را به کتاب «پراگ: من یک شهر می‌بینم» اثری از نویسنده و نظریه‌پرداز ادبی نه چندان مشهور از جمهوری چک عطا کردند. انجمن اروپایی «فرانتس کافکا» در سال 1995 برای بزرگداشت این شاعر آلمانی‌زبان جایزه‌ی مذکور را راه‌اندازی کرد. «کافکا» یکی از مهمترین چهره‌های ادبی قرن بیستم به شمار می‌رفت. مدال‌های «فرانتس کافکا» هر ساله به شخصیت‌ها و موسساتی تعلق می‌گیرد که در فعالیت‌های ادبی در راستای اهداف کافکا موفق بوده‌اند.
** آخرین جایزه‌ی حائز اهمیتی که در نیمه اول سال 2012 به برنده‌اش رسید، جایزه‌ی بهترین رمان تاریخی «والتر اسکات» است. امسال «سباستین بری»، شاعر، رمان‌ و نمایشنامه‌نویس نام‌آشنای ایرلندی موفق شد با کتاب «از طرف کنعان» عنوان برنده‌ی سال 2012 جایزه «والتر اسکات» را از آن خود کند. جایزه‌ی ادبی «والتر اسکات» که با جایزه‌ی نقدی 25 هزار پوندی همراه است، امکان حضور تمامی رمان‌های تاریخی که موضوع آ‌نها در 60 سال قبل اتفاق می‌افتد را فراهم ساخته است. جایزه کتاب «والتر اسکات» در سال 2010 برای بزرگداشت رمان‌نویس اسکاتلندی خالق آثار تاریخی راه‌اندازی شد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اگر در المپیاد ادبی سال ۱۳۹۴ شرکت می کردید..
  کدام کتاب برای نخستین بار تحولات ادبی و هنری معاصر را نشان داد؟
  مروری بر اتفاقات ادبی سال ۹۸
Lightbulb توقعی که از جشنواره‌های ادبی می‌رود!
Star همه‌چیز درباره جایزه ادبی «مهرگان»
Star جشنواره ادبی «روایت انقلاب» فراخوان داد
Question «خواندن متون ادبی به چه کار علوم انسانی می‌آید؟»
Lightbulb خبری از بخش داستان جایزهٔ ادبی بوشهر
Big Grin معرفی داوران بخش شعر جایزه ادبی بوشهر
Thumbs Up معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه ادبی «ریحانه»

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان