امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فضیلت تلاوت سوره های قرآن

#1
قسمت اول


________________________
فضائل سوره حمد

عن امیر المومنین علیه السلام عن الرسول صلی الله علیه واله و سلم ان الله تعالی قال لی یامحمد «و لقد اتیناک سبعا من المثانی و القران العظیم» .فافرد الامتنان علی بفاتحه الکتاب و جعلها بازاء القران و ان فاتحه الکتاب اشرف ما فی کنوز العرش. وان الله عز و جل خص محمدا و شرفه بها و لم یشرک معه فیها احدا من انبیاءه ما خلا سلیمان فانه اعطاه منها « بسم الله الرحمن الرحیم» حکی عن بلقیس حین قالت «انی القی الی کتاب کریم انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم.» الا فمن قراها معتقدا لموالاة محمد و اله الطیبین. منقادا لامرها مومنا بظاهرها و باطنها.اعطاه الله بکل حرف منها افضل من الدنیا و ما فیها و من اصناف اموالها و خیراتها.ومن استمع الی قاری یقرأها کان له قدر ما للقاری . فلیستکثر احدکم من هذا الخیر المعرض لکم فانه غنیمه لا یذهبن اوانه فتبقی فی قلوبکم الحسرة.

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: از پیغمبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که فرمود: به تحقیق خدای متعال به من گفته: ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم. پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد». و به تحقیق فاتحه الکتاب بهترین چیزی است که در گنج های عرش است و خدای عزوجل این سوره را به طور اختصاصی به محمد داد و بدین سبب او را با عزت کرد و هیچ یک از پیغمبرانش را با او در این فضیلت شریک نکرده ست به جز سلیمان که خدای تعالی به او «بسم الله الرحمن الرحیم» را از فاتحه الکتاب داده است و از بلقیس حکایت کرده که گفت: به درستی که نوشته ای عزیز و گرامی از سلیمان به من رسیده است و نوشته این است که هر کس «بسم الله الرحمن الرحیم» را بخواند و به محمد و دوستی اهل بیت او اعتقادداشته باشد و ایمان قلبی و ظاهری به ایشان داشته باشد خداوند به ازای هر حرفی که از آن سوره پاداش و ثوابی بهتز از دنیا و انچه از مال ها و خوبی ها در آن است به او می دهد و کسی که به صوت خواننده این سوره گوش دهد ثوابش مانند کسی است که این سوره را می خواند پس هر یک از شما باید بسیار کوشش کند تا ین ثواب و پاداش را به دست آورد که غنیمیتی است که نباید از آن گذشت تا حسرت و افسوس آن بماند.

تفسیر البرهان ج1 ص104

عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم: فضل السورة الحمد کفضل حملة العرض، من قرأها اعطاه الله ثواب حملة العرش.

مستدرک الوسائل ج4 ص330

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود.

قال النبی صلی الله علیه و آله وسلم: من قرأها فاتحة الکتاب اعطاه الله من الاجر بعدد کل کتب انزل من السماء قرأها و ثوابها.

الاختصاص ص39

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هرکس سوره حمد را قرائت کند خداوند به عدد خواندن تمام کتابهایی که از آسمان نازل شده به او ثواب و پاداش عنایت می فرماید.

عن ابن عباس قال: قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: فاتحة الکتاب تعدل ثلث القران.

مستدرک الوسائل ج4 ص331

ابن عباس از پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله وسلم» نقل کرده است که: سوره حمد دو سوم قرآن کریم است.

عن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: لو ان فاتحة الکتاب وضعت فی کفة المیزان و وضع القرآن فی کفة ارجحت فاتحة الکتاب سبع مرات.

مستدرک الوسائل ج4 ص330

در روایتی رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آمده است: اگر سوره حمد را در یک کفهٔ میزان و باقی سوره های قرآن را در کفهٔ دیگر قرار دهند، سوره «حمد» هفت برابر سنگین تر است.

قال رسول الله صلی الله علیه وآله سلم: أیما مسلم قرد فاتحة الکتاب اعطی من الاجر کانما قرأ ثلثی القرآن و اعطی من الاجر کانما تصدق علی کل مومن و مؤمنة.

مجمع البیان ج1 ص36

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم: هر مسلمانی که سوره‌ ‌حمد را قرائت نماید، اجری مانند قرائت دو سوم قرآن به او عطا می شود، و نیز اجری مانند صدقه بر مردان و زنان مومن عنایت می شود.

عن ابی ابن کعب: قرأت علی رسول الله فاتحة الکتاب فقال: والذی نفسی بیده ما انزل الله فی التوراة و الانجسل و لا فی الزبور و لا فی الفرقان مثلها هی ام الکتاب و ام القران و هی سبع المثانی و هی مقسومة بی ن الله و بین عبده و یعبده ما سأل.

مستدرک الوسائل ج1

ابن کعب می گوید: سوره فاتحه الکتاب را نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم قرائت کردم خضرت فرمود: قسم به کسی که جانم به دست اوست درتورات و انجیل و زبور و فرقان ، مثل این سوره نازل نشده است و این سوره مادرکتاب و مادر قران است و هفت آیه دارد و تقسیم می شود بین خدا و بنده اش، و برای بنده است آنچه که از خدا بخواهد.



آثار و برکات سوره حمد

دربارهٔ تشویق به شفاجویی از سوره «حمد» روایات زیادی وارد شده است که برخی از این روایات عمومی بوده و به استفاده از این سوره برای همه دردها سفارش شده و در برخی از آنها به درمان بیماری و درد خاصی ترغیب شده است.

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم لجابر: یا جابر ألا علمک أفضل سورة انزلها الله فی کتابه؟ فقال جابر: بلی –بابی انت و امی- یا رسول الله علمنیها، قال: فعلمه «الحمدلله» ام الکتاب . ثم قال له: یا جابر ألا أخبرک عنها؟ قال: بلی بابی انت و امی فاخبرنی. قال: هی شفاء من کل داء الا السام یعنی الموت.

تفسیرالبرهان ج1 ص106

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم به جابر فرمود: ای جابر! آیا بهترین سوره را که خدا در قرآن نازل کرده به تو یاد دهم؟ جابر گفت: بلی پدر و مادرم فدای تو باد آن را به من بیاموز.

پیامبر سوره حمد را به جابر آموخت و فرمود: ای جابر آیا صفت و عظمت این سوره را برای تو بگویم؟ جابر گفت: بله پدر و مادرم فدای تو باد آن را بیاموز.

حضرت فرمود: سوره حمد هر مرضی به جز مرگ را شفا می دهد.

قال الصادق علیه السلام: من نالته علة، فلیقرأ الحمد فی جیبه سبع مرت فان ذهبت ، و الا فلیقرأها سبعین مرة و أنا الضامن له العافیة.

تفسیرالبرهان ج1 ص107

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که مرضی به او برسد سوره حمد را در گریبانش هفت مرتبه بخواند پس اگر مرض از بین رفت چه بهتر، و گرنه هفتادبار بخواند و من ضمانت می کنم که سلامتی یابد.

برخی از خواص سوره حمد:

1) زیادی نور چشم:

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را 10 بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره مبارکه «توحید» را 3بار بخواند بعد از آن 7بار بگوید: « یا ربِّ قَوِّ بَصَری » سپس بگوید: « اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی». درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل می گردد.

خواص آیات قرآن کریم، محمدتقی نجفی ص10

دیگر آنکه هر کس با ایمان سوره حمد را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد به مشک و زعفران در جامی آبگینه و بشوید آن را از آب بارانی که در کانون الاخر (ماه سوم از ماههای سریانی) که هوا شروع می کند به سرد شدن ، آمده باشد و در وقت شستن «سوره حمد» را بخواند و به این آب، سرمه اصفهانی بساید و در چشم کند، امراض چشم زایل می شود و روشنی چشم زیاد می گردد و به صحت و سلامتی چشم را نگاه می دارد.

همان، ص14

2) جهت رفع تب:

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر کس، با ایمان سوره مبارکه فاتحه را چهل بار بر قدح آب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن آب را بر روی کسی که تب دارد بپاشد تب از او زایل می شود.

خواص آیات قرآن کریم محمدتقی نجفی ص12

3) قبولی نزد سلاطین

چون در ساعت اول روز جمعه «سوره مبارکه فاتحه» را در ظرف طلا به مشک و کافور با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و به گلاب بشوید و ان گلاب را در شیشه کند و هر روز از ان به قدری بر روی خود بمالد جاه و قبول او نزد سلاطین و حکام زیاد می شود و از هر چه ترسد ایمن گردد.

خواص آیات قرآن کریم محمدتقی نجفی ص14

4)ایجاد برکت

در کلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمده است:

هرکس، هنگامی که وارد خانه خود می شود، سوره حمد و توحید را قرائت نماید خداوند فقر را از خانه او دور کرده و برکت زندگی او را به حدّی زیاد می کند که به همسایگانش نیز می رسد.

از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است:‌«هرکس سوره حمد را قرائت کند، به لطف و عنایت الهی، درهای خیر دنیا و آخرت به روی او گشوده خواهد شد.»

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص 65 به نقل از الدرالمنثورج6

5) درمان کاهلی و تنبلی

هر کس با ایمان بر خواندن سوره مبارکه فاتحه مداومت نماید در شب و روز، خداوند متعال زایل می کند از او کاهلی و سست دلی و جمیع آفات و عاهات را.

خواص آیات قرآن کریم ص14



ختومات مجرب

1) برکت و گشایش روزی

از مولا علی علیه السلام نقل شده است:

اذا ما کنت ملتمسا لرزق و نجح القصد من عبد و حر و تظفر بالذی تهوی سریعا و تامن من مخالفة و عذر ففاتحة الکتاب فان فیها لما املت سرا ای سر فلازم درسها عقبی عشاء و فی صبح و ظهر ثم عصر و لازمها بمغرب کل لیل الی التسعین تتبعها بعشر تنل ما شئت من عز و جاه و عظم مهابة و علو قدر و عز و لا تغیره اللیالی بحادثة من النقصان تجری و توفیق و افراح دوما و تامن من نکاله کل شر و لا تحتج الی احد بشی ء فلا تفجع بمکروه و ضرّ و من جوع و فانک ان فعلت اتاک آت بما یغنیک عن زید و عمرو.

مجمل ترجمه این عبارت شریف این است:

«اگر رزق و روزی و ثروت زیادی می خواهی و دوست داری از هر بنده و آزادی بی نیاز باشی و به زودی به آرزوهایت برسی و از غل و غش و حیله در امان باشی؛ پس «فاتحة الکتاب» را بخوان که اسرار عجیبی در ان نهفته است. برای رسیدن به آرزوها و حاجت هایت، این سوره را در پنج نوبت(صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا) 100 مرتبه تلاوت کن.

پس ٱنچه که از عزت و مقام و حرمت می خواهی، به ٱن می رسی، و ٱن عزّتی که هیچ وقت تغییر و با حادثه های زمان کاستی پیدا نمی کند و نیز توفیق و خوشحالی مداوم به تو می رسد و از همه شرها و ناراحتی ها و ضررها در امانی. هیچ وقت تو را گرسنگی و برهنگی و جدایی یار نمی رسد، و هیچ کس به تو برای امر و نهی مسلط نمی شود، و در حفظ الهی هستی و به ٱرزوهایت در زندگی می رسی.پس اگر این ختم را همیشه ادامه دادی، شخصی به عنایت الهی به سوی تو می ٱید و تو را از دیگران بی نیاز می کند.

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص 66 به نقل از شمس المعارف الکبری

2) نماز عجیب و مشکل گشا

اگر کسی به نیت قضای حاجت دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت 19 مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و بعد از ان سوره حمد را تلاوت نماید و بعد از تمام شدن نماز 786 مرتبه آیه بسم الله الرحمن الرحیم را بگوید هر حاجتی داشته باشد برآورده خواهد شد. انشاءالله.

قرآن درمانی روحی و جسمی 67به نقل از شمس المعارف الکبری

3) جهت عزت و شخصیّت و حفظ آبرو

در روز جمه شروع کند تا 41 روز، و هر روز 41 مرتبه سوره مبارکه حمد را بخواند و بعد از اتمام بلافاصله 13 بار این دعا را بخواند:

« یا مُفَتِّحُ فَتَّح یامُفَرِّجُ فَرَّج یامُسَبِّبُ سَبَّب یامُیَسِّرُ یَسَّریامُسَهِّلُ سَهَّل یا مُتَمِّمُ تَمَّم برحمتک یا ارحم الراحمین»

دو هزار و یک ختم ص48

4) جهت دفع بلا ودشمن و نیل به مقاصد و حصول مهمات

قبل از شروع 3صلوات بفرستد و دو رکعت نماز بخواند به قصد طلب حاجت و بعد از نماز نیز 3 صلوات بفرستد و از روز یکشنه شروع کند.

روزیکشنبه 70 مرتبه سوره مبارکه حمد و روز دوشنبه 60 بار، سه شنبه 50 بار، چهار شنبه 40بار، پنج شنبه 30بار، جمعه 20 بار، و روزشنبه 10 بار بخواند انشاءالله به مقصد رسد.

دو هزار و یک ختم ص 49

5) جهت کسب مطالب و بطلان سحر و تحبیب:

خواندن و با خود داشتن سوره حمد به ترتیبی که در زیر می آید اثر عجیب دارد:

«بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین الرحمن الرحیم أقسمتُ علیکم یا مَعشَر الارواح الرّوحانیّة و الموکلین بهذه السّورة بحق جبرائیل. الرحمن الرحیم مالک یوم الدین أقسمتُ علیکم یا مَلِکَ المُوکّلَ بهذه الایات اُجیبوا داعی الله و بحقّ میکائیل. ایاک نعبد و ایاک نستعین اقسمتُ علیکم یا ملائکة الموکلین بهذه الاسماءِ العظام و بحقّ اسرافیل و حَمَلةَ العرشِ العظیم. اهدنا الصراط المستقیم انّه لَقَسم لو تعلمون عظیم بحقّ عزراییل. صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولاالضالین أجیبونی و أطیعونی یا ملِکَ المُوکّلِ بالاسماء العظام الاولین و الاخرین. هذه السُورةِ الشریفة و الایات المبارکات بحق قل قل قل قل هو الله احد و بحقّ النّورِ الطیّبُ الطاهر المصطفی محمد و آله و إقضی حاجتی برحمتک یا ارحم الراحمین»

دو هزار و یک ختم ص49



ادامه دارد...
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
آگهی
#2
بخش دوم
فضائل سوره بقره
________________________________
عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: من قرأها فصلوات الله علیه و رحمته و اعطی من الاجر کالمرابط فی سبیل الله سنة لا تسکن روعته.

مجمع البیان،ج1،ص67

هر کس سوره بقره را بخواند درود و رحمت خدا بر اوست و خدا پاداش کسی را به او می دهد که یک سال در راه خدا جنگیده باشد و از اسلام دفاع کرده باشد.

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: من قرأ أربَعَ آیاتٍ من اولِ البقرةِ و آیَة الکرسی و ۀیتین بَعدَها و ثلاثَ آیات من آخرها لَم یَرَ فی نفسه و مالهِ شیئاً یَکرهُهُ و لا یَقرَبُهُ و لا یَنسی القرآن.

ثواب الاعمال، ص280

رسول خدا صلی الله علیه وآله سلم فرمودند: «هرکس 4آیه از اول سوره بقره و آیة الکرسی را با دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند هیچ بدی و ناراحتی در جان و مال خود نبیند و شیطان به وی نزدیک نشود و قرآن را فراموش نکند.»

قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم: ان اصفر البیوت بیت لا یقرأ فیه سورة البقرة فسطاط القرآن.

مستدرک الوسائل، ج4، ص334

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «خالی ترین خانه [از خیر] خانه ای است که در آن سوره بقره خوانده نشود، سوره بقره سوره ایست که محل اجتماع قرآن است.»

عن ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم قال لی یا ابی! مرّ المسلمین ان یتعلموا سورة البقرة فان تعلمها برکة و ترکها حسرة و لا یستطیها البطلة.

مجمع البیان،ج1،ص67

پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به اُبّی بن کعب فرمودند:

« ای اُبّی! مسلمانان را به فراگیری این سوره فراخوان که در فراگیریش برکت و در رها ساختن آن حسرت است؛ و ساحران راهی برای نفوذ در سوره بقره را ندارند.»

قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم: من قرأها فی بیته نهاراً لم یدخل بیته شیطان ثلاثة ایام و من قرأها فی بیته لیلاً لم یدخله شیطان ثلاث لیال.

اختصاص

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «هرکس سوره بقره را در خانهٔ خود قرائت کند سه روز آن خانه از گزند شیطان در امان است و همچنین اگر یک شب ٱن را در خانه خود تلاوت کند، سه شب ٱن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان داخل ٱن خانه نمی گردد

عن ابی عبدالله علیه السلام: من قرأ البقرة و آل عمران جاء یوم القیامة تظلانه علی رأسه مثل الغمامتین أو العباءتین.

البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ص132

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره بقره و آل عمران را بخواند در روز قیامت این دو سوره مانند دو قطعه ابر یا دو عبا و یا دو سایبان بر او سایه می افکنند.

همچنین از ایشان روایت شده: «هرکس آیة الکرسی را یک بار بخواند خداوند 1000رنج و گرفتاری از سختیهای دنیا و 1000رنج و گرفتاری از سختیهای ٱخرت را از او بر می گرداند؛ کمترین سختی دنیا فقر و تهیدستی است و کمترین سختی ٱخرت، عذاب قبر است.

خواص القرآن ص53 به نقل از المصباح کفعمی،ص581

آثارو برکات سوره بقره

این سوره شریفه آثار و برکاتی دارد که به نمونه هایی از آن اشاره می نماییم:

1) دور شدن شیطان

شیطان براساس سوگندی که یاد کرده است همواره در تلاش است تا انسان را بفریبد و برای مقابله با ٱن باید به دست ٱویزی محکم چنگ زد.

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم قال: من قرأهذه السورة فی داره، فان قردها فی الیوم لا یحوم حومة الشیاطین ثلاثة ایام و أن قرأها فی الیل لا یحومون حولة ثلاث لیال.

مستدرک الوسائل، ج4، ص333

«سوره بقره برترین سوره قرآن است هر کس آن را در شب در منزل خود قرائت نماید تا سه شب شیطان وارد خانه اش نمی شود و اگر در روز خوانده شود نیز اینچنین است.»

2) ایجاد برکت

عواملی چند موجب ایجاد برکت در زندگی و نیز اسبابی چند موجب از بین رفتن برکت و بر جای ماندن حسرت ها است.

عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم قال: تعلموا سورة البقرة فان أخذها برکة و ترکها حسرة...

مستدرک الوسائل، ج4، ص333

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است:

«سوره بقره را بیاموزید زیرا برگرفتن ٱن موجب برکت و رها کردن آن سبب حسرت است.»

3) رفع سحر

ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم: قال لی یا ابی! مر المسلمین ان یتعلموا سورة البقرة فان تعلمها برکة و ترکها حسرة و لا یستطیها البطلة! قلت یا رسول الله ماالبطلة؟ قال : السحرة.

مجمع البیان ج1 ص67

[اُبیّ می گوید] پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به من فرمود: «ای ابیّ! به میان مسلمانان برو تا سوره بقره را از تو بیاموزند. به راستی که یادگیری آن، برکت است و ترک کردنش، حسرت و افسوس، و یاوه گویان توان رویارویی با آن را ندارند.

[اُبیّ گوید:] «ای رسول خدا، یاوه گویان چه کسانی اند؟» فرمود: «ساحران و افسونگران»

4) جهت درمان تب

شفاجویی از آیات قرآن آموزه ای است از قرآن کریم و توصیه های ارزشمند اهل بیت علیهم السلام و از جمله این شفادهنده ها سوره بقره است.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: اگر کسی باایمان، سوره مبارکه بقره را بنویسد و بر ادم تبدار ببندد تب او زایل شود.

خواص آیات قرآن کریم، ص16

5) جهت درمان ترس

از حضرت امام جعفرصادق علیه السلام منقول است: اگر کسی، با ایمان سوره مبارکه بقره را بنویسد و به آب باران بشوید و به آدم ترسو دهد ترس او زایل می شود.

خواص آیات قرآن کریم، ص16

6) رسیدن به حاجت

هر کس بعد از نماز صبح پیش از آنکه سخن گوید آیه 137 (فَإِنْ آمَنُواْ بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا هُمْ فِی شِقَاقٍ فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ) را هفت مرتبه بخواند، خداوند مهربان در آن روز همه مهمات او را کفایت می کند و اگر آن را ورد خود سازد و بعد از هر نماز واجب بخواند محتاج نشود و مرادات او حاصل گردد.

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص72 به نقل از خواص الایات اصفهانی،ص 16

7) زیاد شدن روزی

قبل از بیان حاجت ابتدا وضو گرفته و قبل از آنکه نماز بخواند و سخنی بگوید هفت بار آیه 186 بقره (وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ) را بخواند و بعد از نماز هم هفت مرتبه این آیه را بخواند؛ خداوند حاجتش را برآورده سازد و روزیش زیاد گردد.

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص73 به نقل از زادالعماد، ص501

8) جهت گشایش کارها

هر کس آیه 186 سوره بقره « وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ » را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند کار بسته او گشاده می گردد.

خواص آیات قرآن کریم، ص26

9) بیدار شدن در وقت معین

چون کسی آیه 125 سوره بقره « وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّی وَعَهِدْنَا إِلَیٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ » را در وقت خواب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و از خداوند متعال درخواست کند که در وقت معینی از خواب بیدار شود مطلوبش حاصل می شود.

خواص آیات قرآن کریم، ص25

10) تفرقه افراد خلافکار

هر کس، با ایمان آیه 249 سوره بقره « فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِیکُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّی وَمَن لَّمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلاَّ قَلِیلاً مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لاَ طَاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِهِ قَالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُو اللّهِ کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ» را به زعفران و گلاب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آیه بنویسد و به آب باران بشوید و به جماعتی دهد که در کاری نامناسب و خلافی متفق شده باشند از هم پراکنده شوند.

خواص آیات قرآن کریم، ص28



فضیلت و خواص آیه الکرسی

یکی از بافضیلت ترین آیات قران کریم آیه 255 سوره بقره است که به آیه الکرسی شهرت دارد.

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: سَید البشر آدم و سیّد العرب محمدٌ صلی الله علیه وآله وسلم ولا فخرَ و سید الفُرسِ سلمانٌ و سیدُ الروم صُهَیبٌ و سید الحبَشة بلالٌ و سیدالجبال الطُورُ و سیدُ الشّجر السّدر و سید الشهور الاشهر الحُرُم و سید الایام یوم الجمعة و سید الکلام القرآنُ و سید القرآن البقرة و سید البقرة آیةُ الکرسی.

مجمع البیان ج1 ص399

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: برترین بشر آدم و سید عرب محمد که فخری به آن نمی کنم و سید فارس ها سلمان، و سید روم ها صُهیب، و سید حبشی ها بلال و سید کوهها طور، و سید درختان سدر، و سید ماه ها ماههای حرام، و سید روزهای هفته روز جمعه و سید کلام و گفتار قرآن و سید قرآن بقره و سید بقره آیة الکرسی می باشد.

روی عن الباقر انه قال: من قرأ آیة الکرسی مرة صرف الله عنه الف مکروه الدنیا و الف مکذوه الاخرة أیسره من مکروه الدنیا الفقر، و ایسره من مکروه الاخرة عذاب القبر.

جامع الاخبار ص124

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس یک مرتبه آیه الکرسی را قرائت کند دور می شود از او هزار مکروه و بدی از بدی های دنیا و هزار مکروه و بدی از بدیهای آخرت ، و ساده ترین مکروه دنیا فقر و ساده ترین بدی آخرت عذاب قبر است.

عن الصادق علیه السلام قال: انّ لِکُلّ شی ء ذروَةٌ وَ ذروَةُ القرآن آیة الکرسی.

مستدرک الوسائل ج4 ص337

امام صادق علیه السلام فرمودند: برای هر چیز فرد برتر و نقطه اعلا وجود دارد و آیه الکرسی اعلا و برتر قرآن است.



در پاره ای از سفارشات ائمه معصومین علیهم السلام به قرائت این آیه در مکان یا زمان خاصی اشاره شده است از جمله:

الف) پس از نمازهای واجب

قال النبی صلی الله علیه وآله وسلم: من قرأ آیة الکرسی فی دبر کل صلاة مکتوبة لم یمنعه من دخول الجنة الا الموت.

مجمع البیان ج1 ص399

هرکس آیة الکرسی را بعد از هر نماز تلاوت کند هیچ چیز مانع ورود او به بهشت نمی شود الا مرگ.

ب) هنگام وضو ساختن

عن الباقر علیه السلام: من قرأ علی اثر وضوئه آیة الکرسی أعطاه الله تعالی ثواب اربعین عاما و رفع له اربعین درجة و زوجّه الله اربعین حوراء.

بحارالانوار ج80 ص317

امام باقر علیه السلام در این باره فرمود: هر کس در پی وضویش آیه الکرسی را قرائت نماید خداوند 40 سال ثواب عبادت را به او عطا می کند و 40 درجه بر درجات او افزوده می شود و او را با حوریان بهشتی تزویج می نماید.

ج) در وقت سجده گزاردن

عن ابی جعفر علیهما السلام: من قرأ آیه الکرسی و هو ساجد لم یدخل النار ابداً.

جامع الاخبار ص125

امام باقر علیه السلام می فرمایند: هر کس در حال سجده آیه الکرسی را بخواند به آتش جهنم وارد نمی شود.

د) روزهای جمعه

روز جمعه، عید مسلمانان و برترین روزهاست. اعمال نیک در این روز پاداشی دو برابر خواهد داشت. از جمله اعمال نیک در این روز قرائت آیه الکرسی می باشد و روایت است که امام سجاد علیه السلام صبحگاه و در تعقیب نماز صبح روز جمعه «آیه الکرسی» را می خواند تا ظهر و چون از نماز فارغ می شد به خواندن سوره انا انزلناه مشغول می شد.

مفاتیح الجنان

و) در سفر:

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: اگر هر کسی آیة الکرسی را در سفر بخواند در هر شب سالم می ماند و سالم می ماند آنچه را با اوست.

مفاتیح الجنان

ز) بعد از نمازهای مستحب

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره «قل هو الله احد» و «انا انزلناه» و «آیة الکرسی» را در هر رکعت نماز مستحبی بخواند بی تردید خداوند برتری کردارهای آدمیان را برای او باز گشاید و او را توفیق دهد جز آن کس که همانند او و فزون تر از او تلاوت کند.

ترجمه ثواب الاعمال و عقابها ص 166

ح) در موقع خواب

عن ابی الحسن الرضا علیه السلام: من قرأ آیة الکرسی عند منامه لم یخف الفالج ان شاءالله و من قرأها بعد کل صلاة لم یضره ذو حمة.

امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس هنگام خواب آیه الکرسی را تلاوت کند بخواست خدا به مرضی که او را فلج کند گرفتار نشود (یعنی سکته نمی کند) و هر کس بعد از هر نماز آنرا بخواند گزنده ای به او آزار نرساند.

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر ص58

آثار و برکات آیه الکرسی

قرائت آیه الکرسی منشأ فواید و بهره های فراوانی برای قاری آن و اطرافیان او خواهد بود که به چند نمونه اشاره می شود:

1) ترس از تنهایی؛

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من باب فی دارد و بیت وحده فلیقرأ آیه الکرسی و لیقل «اللهم آنس وحشتی و آمن روعَتی و اعنّی علی وحدتی»

کافی ج2 ص573

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس شب در خانه تنهاست و از تنهایی و تاریکی می ترسد ابتدا آیة الکرسی رابخواند و آنگاه بگوید: «اللهم آنس وحشتی و آمن ردعتی و أعنی علی وحدتی».

2) دفع دشمن

جهت غلبه و مقهوریت دشمن 40 بار آیة الکرسی را بخواند و چون ما بین دو میم (یعلم ما بین ایدیهم ) رسد آن دشمن را در نظر آورد .

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی به نقل از گوهر شب چراغ ج1 ص60

3) شفای درد چشم:

قال امیرالمومنین علیه السلام: إذا اشتکی احدکم عینه فلیقرأ آیة الکرسی و لیضمر فی نفسه انها تبرّأ فانّه یعافی انشاءالله...

آقا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هنگامی که یکی از شما از درد چشم شکایت کرد آیة الکرسی بخواند و باید در نفس خودش یقین داشته باشد که او شفا می دهد پس بدرستی که او درد چشم را خوب می کند.

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی به نقل از بحارالانوار ج89



ختومات مجرب آیة الکرسی

1) آیه الکرسی را به عدد لفظ کرسی یعنی«290» مرتبه بخواند و از «وهو العلی العظیم» تجاوز نکند اگر سهوا گذشت از سر بگیرد. هم چنین گفته اند به عدد نام خود بخواند ابواب فتوحات بر روی او گشوده می گردد و سعادت به او روی می آورد. و فقر از او دور می شود

2) برای تحبیب شرعی به عدد نام طالب و مطلوب خوانده شود اثری عجیب دارد.

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص89 به نقل از گوهر شب چراغ، ج1، ص228

3) گویند هرگاه کسی به اعتقاد درست متوجه این ختم عظیم الشأن بشود تا سه روز حاجت او روا شود و روش ختم چنین است:

یک بار آیة الکرسی را با «اعوذ بالله» و «بسم الله» و یک بار «حمد» با سوره «قل هو الله احد» که هر بار سوره «اخلاص» را می خواند با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع کند و این سوره را بعد از «حمد» 5 مرتبه بخواند و یازده بار سوره «کوثر» و صد صلوات بفرستد تا سه روز ان شاءالله مراد او حاصل شود و ثواب ختم را به روح چهار پیغمبر که «آدم‌صفی الله، ابراهیم خلیل الله، موسی کلیم الله، محمد حبیب الله» فرستد حاجتش برآورده شود.

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص89 به نقل از گوهر شب چراغ، ج1، ص162

4) برای ادای قرض و وسعت رزق و توانگری در روز جمعه (یا پنج شنبه) روزه بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و پیش از نماز صدبار صلوات بفرستد و به هر نیت که دارد شروع به نماز نماید و در هر رکعت بعد از فاتحه 11 بار آیه الکرسی ، و 25 مرتبه «قل هو الله» و بعد از نماز 41 بار بگوید: «یا وهّاب» و کوشش کند که از اول نماز تا اتمام ختم، سخن نگوید و بعد از فراغ حاجت خود را بطلبد که البته مستجاب می شود.

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی ص107

5) از جمله ختم های معتبر و مجرب ،به عدد لفظ کرسی یعنی 290 مرتبه آیه الکرسی را بخواند که باید از (و هو العلی العظیم) تجاوز نشود و اگر احیانا از روی سهو تجاوز شود آیه را از سر بگیرد

و هم چنین گفته اند اگر کسی به عدد نام خود (ابجد) بخواند ابواب فتوحات بر روی او گشوده می شود و سعادت به او روی می آورد و فقر و فاقه از او دور می شود.

اگر برای تحبیب شرعی برعدد اسم طالب و مطلوب خوانده شود اثری عجیب مشاهده می شود .

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی ص135
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
#3
قسمت سوم 
___________________
فضائل سوره آل عمران

روی ابی کعب عن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم قال: من قرأ سورة آل عمران أعطی بکل آیة منها أماناً من حر جسر جهنم.

مجمع البیان ج2 ص7

«هر کس سوره آل عمران را قرائت کند به ازای هر آیه از آن ، امانی بر روی پل جهنم به او داده خواهد شد»

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: من قرأ سورة آل عمران یوم الجمعة صلی الله علیه و ملائکته حتی تجب الشمس.

«هر کس سوره آل عمران را در روز جمعه قرائت نماید خداوند و فرشتگان تا غروب آفتاب بر او درود می فرستند»

مجمع البیان ج2 ص7

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ سورة البقرة و آل عمران جاءتا یوم القیامة تظلانه علی رأسه مثل الغمامتین أو مثل العباء تین.

البرهان ج3 ص2

امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر کس سوره های بقره و آل عمران را قرائت نماید، در روز قیامت در حالی می آید که این دو سوره مانند دو تکه ابر بر سر او سایه افکنده اند.»

روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: من قرأ هذه السورة أعطاه الله بکل حرف أماناً من حر جهنم...

البرهان ج3 ص2

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر فردی که سوره آل عمران را قرائت مند خداوند به تعداد هر حرف این سوره امانی از گرمای آتش جهنم به او عنایت می کند.

آثار و برکات سوره آل عمران

1) رفع تنگدستی

عن الصادق علیه السلام قال: إن کتبت بزعفران و علقت علی إمرأة ترید الحمل حملت باذن الله تعالی و إن علقها معسر یسر الله امره و رزقه الله تعالی.

البرهان ج3 ص2

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر فرد تنگدست آن را همراه داشته باشد خداوند امرش را آسان کرده و روزی اش می دهد.

2) جهت سردرد

امام رضا علیه السلام برای درمان درد شقیقه فرمود بخواند[ِآیه 8 آل عمران]: « رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ »

مکارم الاخلاق ج2 ص 279

3) جهت درمان درد معده

هر کس با ایمان این آیه را «« رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ » بر خرما با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و به کسی دهد که او را درد معده باشد تا بخورد شفا یابد.

خواص آیات قرآن کریم ص35

4) جهت آسان شدن وضع حمل:

از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: هر کس با ایمان سوره مبارکه آل عمران را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد چون زن حامله ای آن را با خود دارد وضع حمل بر او آسان می شود.

خواص آیات قرآن کریم ص34

5) رفع وسواس و افکار فاسد:

الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿۱۶﴾

الصَّابِرِینَ وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ ﴿۱۷﴾

شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿۱۸﴾

هر کس با ایمان این آیات را بر شکر سفید با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن را به شبنم که بر برگ درخت افتاده باشد حل کند و چهار روز متوالی ، هر روز از ان یک مثقال بخورد و در وقت غذا خوردن انجیر سفید بخورد وسواس و فکرهای فاسد از او زایل می شود و همه سختی ها بر او آسان می گردد.

خواص آیات قرآن کریم ص35

6) جهت برآورده شدن حاجت

در بعضی از تصانیف امام محمد غزالی مذکور است که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس با ایمان را حاجتی باشد سر بر سجده نهد و آیات (26-27) سوره آل عمران را با نیت و توجه به خدا و معنی آن بخواند:

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿۲۶﴾

تُولِجُ اللَّیْلَ فِی الْنَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَتُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَتُخْرِجُ الَمَیَّتَ مِنَ الْحَیِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ (۲۷)

سپس این دعا را بخواند حاجتش به فضل خدا روا گردد:

یا الله یا الله یا الله انت الذی لا اله الا انت وحدکَ لا شریکَ لک، تَجَبَّرتَ مِن أن یکونَ لَکَ وَلَدٌ و تعالَیتَ عن أن یکونَ لکَ شریکٌ و تَعَظّمتَ عن أن یکون لکَ شبیهٌ و شُبهَةٌ و قهرتَ عن أن یکونَ لکَ ضدٌ و تکَرّمتَ من أن یکون لک وزیرٌ یا الله إقض حاجتی.

خواص آیات قرآن کریم ص35

7) ایمنی از شر ظالم

اگر کسی با ایمان آیات (122-126) را در نیمه شب جمعه بنویسد به شرطی که نویسنده با وضو باشد:

إِذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنکُمْ أَن تَفْشَلاَ وَاللّهُ وَلِیُّهُمَا وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱۲۲﴾

وَلَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿۱۲۳﴾

إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَلَن یَکْفِیکُمْ أَن یُمِدَّکُمْ رَبُّکُم بِثَلاَثَةِ آلاَفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُنزَلِینَ ﴿۱۲۴﴾

بَلَی إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَیَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُسَوِّمِینَ ﴿۱۲۵﴾

وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَی لَکُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُم بِهِ وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ ﴿۱۲۶﴾

و چون نماز صبح بگذارد بنشیند تا وقت طلوع آفتاب و به ذکر و تسبیح مشغول شود چون آفتاب بلند شود دو رکعت نماز بگذارد و در ررکعت اول (فاتحه) و آیة الکرسی را با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در رکعت دوم سوره فاتحه و آیات(285-286 بقره):

« آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ ﴿۲۸۵﴾ لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ ﴿۲۸۶﴾ »

را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و چون سلام نماز دهد 7بار استغفار بگوید: استغفرالله ربی و اتوب الیه» و سپس 7 بار بگوید: حَسبی اللهُ لا اله الا هو علیه توَکّلتُ و هو ربُّ العرشُ العظیم.

سپس تجدید وضو کند و این آیات را نوشته با خود دارد اگر از ظالمی ترسد ترس او زایل شود و قوت قلب حاصل گردد.

خواص آیات قرآن کریم ص40

8) حل مشکلات سخت:

اگر کسی با ایمان را مهمّی سخت پیش آید40 روز و هر روز 40 نوبت بعد از نماز ضبح این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند مهم او کفایت می شود.

خواص آیات قرآن کریم ص42

9) جهت ناسازگاری زن

هر کس با ایمان آیه را « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۲۰۰﴾

به نان جو یا گندم با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و به زن ناسازگار دهد ناسازگاری زن زایل شود.

خواص آیات قرآن کریم ص44

ختم آیه شریفه «قل اللهم» [26 و 27 آل عمران]

1) علماء نوشته اند: با وضوی کامل دو رکعت نماز بخواند و رو به قبله با خاطر جمع قل اللهم را تا بغیر حساب، 40 بار بخواند چون فارغ شد بر کاغذی به خط خوب بنویسد: نجوم

و آن را به جای پاک بچسباند و هر روز 40 بار به آن بنگردد و « قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ﴿۲۶﴾ تُولِجُ اللَّیْلَ فِی الْنَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَتُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَتُخْرِجُ الَمَیَّتَ مِنَ الْحَیِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ (۲۷)

را بخواند و در آن حال چشم از حروف برندارد و با کسی سخن نگوید تا 40 روز و دو نماز «قل اللهم » را بخواند.

نماز قل اللهم دو رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد و توحید، 10 بار «قل اللهم... بغیر حساب» و در رکوع 10 بار بعد از رکوع 10بار، در سجده 10 بار، بعد از سجده 10 بار، و در سجده دوم و بعد از آن نیز هر یک 10 بار که جمعه 70 بار می شود و رکعت دیگر را نیز چنین به جا آورد و بعد از سلام در سجده بگوید: «رَبِّ أغفِر لی وَهَب لی مُلکاً لا یَنبَغی لِأحدٍ من بعدی إنّک انت الوهّاب » و حاجت را ازخدا بخواهد.

2) در هر رکعت بعد از حمد، 10 بار « قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

﴿۲۶﴾ تُولِجُ اللَّیْلَ فِی الْنَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَتُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَتُخْرِجُ الَمَیَّتَ مِنَ الْحَیِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ ﴿۲۷﴾

را بخواند و بعد از سلام 10 بار بگوید: «یا ارحم الراحمین وَ انتَ خیرُ الرازقین» بعد 10 بار صلوات بفرستذ و سپس به سجده رود و بگوید: «ربنا اغفِرلنا وَأرحمنا وَهَب لَنا مُلکاً لا یَنبَغی لِأحدٍ من بعدی انّک انت الوهّاب»

دو هزار و یک ختم ص 65
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
#4
بخش چهارم 

________________________________

[rtl]فضائل سوره نساء[/rtl]

[rtl]ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم قال: من قرأها فکانما تصدق علی کل مؤمن ورث میراثاً  و أعطی من الاجر کمن اشتری محراً و بریء من الشرک و کان فی مشیة الله من الذین یتجاوز عنهم.[/rtl]

[rtl]مجمع البیان ج3 ص1[/rtl]


[rtl]رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:  «هر کس سوره نساء را قرائت کند، مانند آن است که بر همه مؤمنانی که میراثی بر جای گذاشته اند، صدقه داده است و اجری همانند آزاد کردن بنده به او خواهند داد و از شرک به دور بوده و در مشیّت الهی، از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها در گذشته است».[/rtl]

[rtl]قال امیرالمومنین علیه السلام: «مَن قرأ سورة النساءِ فی کُلّ جُمُعَةٍ أُمِنَ ضَغَطَةَ القَبر»[/rtl]

[rtl]ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص281[/rtl]


[rtl]آقا امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: «اگر فردی سوره نساء را روزهای جمعه تلاوت نماید، از فشار قبر در امان خواهد بود.[/rtl]

[rtl]پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم طبق روایتی فرمودند: «هر کسی سوره نساء را بخواند مانند کسی است که تمام دارایی خود را در راه خدا به مردم صدقه داده و همچنین پاداش آزاد کردن بنده ای در راه خدا را دارد.»[/rtl]

[rtl]تفسیر نمونه ج3 ص 310[/rtl]


[rtl]آثار و برکات سوره نساء[/rtl]

[rtl]1)   جهت ایجاد محبت میان زن و شوهر[/rtl]


[rtl]از حضرت امام جعفرصادق علیه السلام منقول است که: اگر کسی با ایمان، سوره مبارکه نساء را به جهت موافقت زن و شوهر با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن و با حال وضو بخواند مقصود حاصل شود و زن و شوهر به هم مهربان گردند.[/rtl]


[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص45[/rtl]


[rtl]2) عدم تاثیر سحر[/rtl]


[rtl]هر کس با ایمان، این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن و با حال وضو بنویسد و با آب بشوید و 7 روز صبح، پیش از آنکه چیزی بخورد آن را بنوشد سحر بر او کار نکند.[/rtl]


[rtl]وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿۱۰۰[/rtl]


[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص46[/rtl]


[rtl]3) جهت غلبه بر دشمن[/rtl]


[rtl]يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا ﴿۱۷۴ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ بِاللّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا ﴿۱۷۵[/rtl]


[rtl]این دو آیه را به جهت دفع مجادله است روز یکشنبه روزه دارد و این دو آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و با خود دارد برخصم غلبه کند و دلیل و حجت خصم، باطل گردد.[/rtl]


[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص47[/rtl]


[rtl]4) جهت خاموشی پرگویان[/rtl]


[rtl]لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا ﴿۱۴۸[/rtl]


[rtl]اگر کسی با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند در پیش کسی که پرگو باشد و معجب [متکبر] به سخن خود، خاموش گردد و سخن کمتر کند.[/rtl]


[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص46[/rtl]


[rtl]5) جهت عدم ترس از ظالم[/rtl]


[rtl]لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا ﴿۱۴۸[/rtl]


[rtl]اگر کسی با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و با خود دارد به نزد حاکمی یا ظالمی رود که از او ترسان باشد و مکرر این آیه را با حال وضو بخواند ایمن شود و هیچ ضرری به وی نرسد.[/rtl]


[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص46[/rtl]
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
#5
[right]قسمت پنجم
___________________
فضائل سوره مائده

ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه واله وسلم قال: من قرأ سورةظ المادذه اعطی من الاجر بعدد کل یهودی و نصرانی یتنفس فی دار الدنیا عشر حسنات و محا عنه عشر سیئات و رفع له عشر درجات.

ابی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فنقل می کند که ایشان فرمود: «هرکس که سوره «مائده» را قرائت نماید، به تعداد همه یهودیان و مسیحیان که در این دنیا نفس کشیده اند، ده حسنه به او داده می شود و ده گناه از گناهان او پاک می گردد و ده درجه به درجاتش افزوده می گردد.»

مجمع البیان ج2

عن ابی حمزه الثمالی قال: سمعت ابا عبدالله یقول: نزلت المائدة کُمّلاً و نزل معها سبعون ألف ملک.

ابوحمزه ثمالی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است: «سوره مائده یکباره بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده است و 70هزار فرشته هنگام نزول، آن را همراهی می کردند.»

مجمع البیان ج2

آثار و برکات سوره

1) افزایش ایمان:

عن ابی جعفر محمدبن علی علیه السلام قال: من قرأ سورة المائدة فی کل یوم خمیس لم یلبس ایمانه بظلم و لا یشرک ابدا.

از امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: «کسی که سوره مائده را در هر روز پنجشنبه بخواند، ایمانش به ظلم و ستم پوشیده نگردد و کسی را با پروردگارش شریک نسازد.»

مجمع البیان ج2

2) جلوگیری از سرقت و تلف شدن مال:

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «هرکس با ایمان سوره مبارکه مائذه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و در صندوق اثاث خانه نهد از دزد محفوظ ماند.

خواص آیات قرآن کریم ص48

3) جهت دفع زن از زنا:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَکُم بَهِیمَةُ الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا یُتْلَی عَلَیْکُمْ غَیْرَ مُحِلِّی الصَّیْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللّهَ یَحْکُمُ مَا یُرِیدُ ﴿۱﴾

هر کس با ایمان آیه فوق را بر قطعه ای از جامه زن زانیه با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و بخواند و سپس بگوید: «اللهمَّ أمحَ الزّنا وَ الزَّیغَ مِن قلبِ فلانة بنت فلانة [نام آن زن و مادرش] فانّکَ فعالٌ لِما تَشاءُ و انتَ القادِرُ لما تشاء یا ارحم الراحمین»

سپس آن قطعه جامه را دفن کند در قبری که مجهول باشد و هنگام دفن بگوید:

کما ماتَ صاحِبِ هذا القبرُ نَمُوتُ الزّنا و حُبّهُ من قلبِ فلانة بنت فلانة [نام آن زن و مادرش]

چون کسی این عمل را انجام دهد محبت زتا از دل او بیرون رود و ان عمل را دشمن گیرد.

خواص آیات قرآن کریم ص49

4) جهت بطلان سحر:

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن یَبْسُطُواْ إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ فَکَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱۱ مائده)

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَیَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ ﴿ ۱۰۳آل عمران﴾

اگر کسی با ایمان این آیات را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و با خود دارد سحر و جاد بر وی کار نکند و از خیالات فاسد ایمن باشد. ان شاء الله تعالی.

خواص آیات قرآن کریم ص50

5) جهت خیر و برکت خانه و محصول:

إِذْ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ یَا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ هَلْ یَسْتَطِیعُ رَبُّکَ أَن یُنَزِّلَ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ قَالَ اتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ﴿۱۱۲﴾

قَالُواْ نُرِیدُ أَن نَّأْکُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَکُونَ عَلَیْهَا مِنَ الشَّاهِدِینَ ﴿۱۱۳﴾

قَالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ ﴿۱۱۴﴾

هر کس با ایمان این آیات را در کاسه ای بنویسد پس آن را از آب پر کند و روز جمعه پیش از طلوع آفتاب آن آب را در باغچه منزل خود بریزد خیر وبرکت در ان منزل پیدا شود و ابواب رزق بر او گشاده می شود.

اگر کسی در مزرعه و بستان بپاشد محصول و میوه بسیار حاصل شود.

اگر کسی سه جمعه پشت سر هم این آب را بپاشد محصول از آفت محفوظ ماند و برکت بسیار در آن محصول حاصل شود.

خواص آیات قرآن کریم ص52

6) جهت باز داشتن از معاصی و گناهان:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۹۰﴾

إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ﴿۹۱﴾

وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَاحْذَرُواْ فَإِن تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا عَلَی رَسُولِنَا الْبَلاَغُ الْمُبِینُ ﴿۹۲﴾

چون کسی مال و عمر خود را در راه زشتکاری و معاصی صرف کرده باشد و خواهد که آن صفت از او زایل شود این آیات را در روز جمعه بر گلابی یا سیب ، با نیت خالص بنویسد و در صبح پنج شنبه پیش از آنکه چیزی خورده باشد این گلابی و سیب را بخورد . سه بار به این دستور عمل کند ان صفت از او زایل می شود

خواص آیات قرآن کریم ص51

ختومات مجرب

1) روز اول بعد از نماز صبح با وضو دو رکعت نماز حاجت بخوانداوائل ماه بعد از نماز صبح باشد. آنگاه تا 40روز هر روز رو به قبله 100 صلوات بفرستد و آیه 114 سوره مائده را 50 بار بخواند و در بین خواندن با کسی تکلم ننماید. این عمل در فتح امور مؤثر است..

2) هر کسی وقت صبح قبل از تکلم، 3بار این ایه را بخواند روزی او از جایی رسد که گمان نداشته باشد.

درمان با قرآن، محمدرضا کریمی، ص34
[/right]
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
#6
[right]قسمت ششم
______________
فضائل سوره انعام

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: إن من قرأ هذه السورة کان لهبوزن جمیع الانعام التی خلقها الله فی دارالدنیا درّاً بعدد کل درّ مائة الف حسنة و مائة الف درجة.

مستدرک الوسائل ج4 ص297

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: «هرکس سوره انعام را قرائت نماید، برای او پاداشی از درّ، به وزن همه چهارپایانی که خداوند در دار دنیا آن را آفریده است، خواهد بود و به تعداد تمام درّها، صد هزار حسنه و صدهزار درجه به او عنایت می شود.

قال ابوعبدالله علیه السلام: نزلت سورة الانعام جملةً واحدةً شَیَّعها سَبعونَ ألفَ مَلَکٍ حتّی نَزَلَت علی محمدٍ فَعَظّموها و بَجَّلوها فإنّ اسم الله فیها فی سبعین موضعاً ولو علم النّاس ما فیها ماترکوها.

امام صادق علیه السلام فرمود: تمام سوره انعام یک باره نازل گشت و 70 هزار فرشته آن را مشایعت می کردند تا انکه بر محمد نازل شد پس آن را بزرگ شمارید و گرامی بدارید . در 70 جای آن اسم اعظم پروردگار برده شده است و اگر مردم می دانستند چه چیزی در این سوره است تلاوتش را ترک نمی کردند.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم، ص282

عن ابی الحسن الرضا علیه السلام قال: نزلت سورة الانعام جملة واحدة و شیعها سبعون الف ملک لهم زجل باتسبیح و التهلیل و التکبیر فمن قرأها سبحوا له الی یوم القیامة.

امام رضا علیه السلام می فرماید: سوره انعام یکباره نازل شده و 70 هزار فرشته ان را بدرقه کردند در حالی که همه تسبیح و تهلیل و تکبیر زمزمه داشتند پس هر کس ان را قرائت کند همین فرشتگان تا روز قیامت برای او استغفار می کنند.

متن و ترجمه تفسیر البرهان ج5 ص2

عن ابن عباس قال: مَن قرأ سُورة الانعام فی لیلة کان من الآمنین یومَ القیامة وَ لم یَرَ بَعینه النار ابداً.

ابن عباس گوید: هر کس سوره انعام را هر شب بخواند از جمله کسانی خواهد بود که در قیامت درمانند و هرگز آتش را با چشم خود نبیند.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم، ص282

آثار و برکات سوره انعام

1) طلب آمرزش ملائک

عن جابر ابن عبدالله انصاری قال: قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: من قرأ من الانعام ثلاث آیات من اولها الی قوله «ما یکسبون» و کل الله تعالی علیه اربعین الف ملک، یکتبون له مثل ثواب عبادتهم الی یوم القیامة، و ینزل علیه من السماء السابعة ملکاً معه عمود من حدید، یکون موکلا علیه حتی اذا اراد الشیطان ان یوسویه او یلقی فی قلبه شیئا یضربه بهذا العمود ضربة تطرده عنه حتی یکون بینه و بین الشیطان سبعون حجاباً و یقول الله تعالی له یوم القیامة: عبدی اذهب الی ظلی و کل من جنتی و اشرب من الکوثر و اغتسل من السلسبیل فانک عبدی و انا ربک.

مستدرک الوسائل ج4 ص297

جابر از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم روایت می کند: هر کس سه آیه نخست سوره انعام را تا «ما یکسبون» قرائت نماید خداوند 40 هزار فرشته را می گمارد تا مانند ثواب عبادت خود تا روز قیامت را برای او بنگارند و فرشته ای را از آسمان هفتم بر می انگیزد تا مانع وسوسه شیطان در قلب او شود و میان او و شیطان حجاب ایجاد می کند و خداوند در روز قیامت می فرماید: به زیر سایه من باش و از نعمت های بهشتی بخور و از حوض کوثر بنوش و در سلسبیل غسل کن. زیرا تو بنده من و من خدای تو هستم.

2) جهت آمرزش گناهان

رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: هر کس با ایمان، سوره مبارکه انعام را با اخلاص کامل و با توجه به معانی آیات بخواند و تا سوره انعام تمام نشده سخن نگوید خداوند متعال همه گناهان گذشته او را بیامرزد.

خواص آیات قران کریم، ص52

3) روزی شدن خیرکثیر

روی عن الصادق علیه السلام انّه قال: من کتبها بمسک و زعفران و شربها ستة ایام متوالیه یرزق خیراً کثیراً و لم تصبه سوداء و عوفی من الا رجاع و الالم باذن الله تعالی.

متن و ترجمه تفسیر البرهان ج5 ص3

هر کس سوره انعام را با مشک و زعفران نوشته و بشوید و شش روز متوالی از آب آن بیاشامد خیر بسیاری روزی او می شود و هیچ بدی به او نرسد و از هر درد و مرضی به اذن خدای تعالی معاف می شود.

4) بهبود بیماری

امام باقر علیه السلام فرموده است: «هرگاه به بیماری ای دچار شدی و از آن می ترسی که به تو زیان برساند، سوره انعام را قرائت کن، زیرا با قرائت این سوره آنچه از این بیماری بیم داری به تو نخواهد رسید.»

قران درمانی روحی و جسمی به نقل از مکارم الاخلاق،ص363

5) تسکین خشم و غضب

« و له ما سَکَنَ فی الیلِ وَ النهار وَ هو السمیعُ العلیم» [آیه 3]

خواندن این آیه جهت تسکین غضب و خشم و اضطراب بسیار نافع است و چون از خود یا دیگری این صفات مشاهده کند این آیه را بسیار بخواند خشم و غضب زایل گردد. ان شاءالله تعالی.

خواص آیات قران کریم، ص54

6) درمان غم و اندوه

وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدُیرٌ ﴿۱۷﴾ وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ ﴿۱۸﴾

هر گاه کسی این دو آیه را در وقت خواب، 7بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند، چون بیدار شود غم و اندوه او زایل شود.

خواص آیات قران کریم، ص54

7) نجات از گرفتاری


قُلْ مَن یُنَجِّیکُم مِّن ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً لَّئِنْ أَنجَانَا مِنْ هَذِهِ لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرِینَ ﴿۶۳﴾ قُلِ اللّهُ یُنَجِّیکُم مِّنْهَا وَمِن کُلِّ کَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِکُونَ ﴿۶۴﴾

در خبر است: هر کس با ایمان، گرفتار شود چون دو آیه فوق را با نیّت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند حق تعالی از آن گرفتاری او را خلاص کند.

خواص آیات قران کریم، ص56

8) زیاد شدن آب چاه

وَهُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُّخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاکِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَةٌ وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ انظُرُواْ إِلِی ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَیَنْعِهِ إِنَّ فِی ذَلِکُمْ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ﴿۹۹﴾

اگر کسی با ایمان این آیه را بر کاغذی بنویسد در روز جمعه ، سپس آن را در چاهی اندازد که منبع آب باشد برکت و زیادتی در آب ان چاه پیدا شود و هر درخت که از آب آن بخورد میوه بسیار بار آورد و خوش طعم باشد و از همه آفات و بلایا محفوظ باشد.

خواص آیات قران کریم، ص58

9) جهت زیاد شدن محصول

وَهُوَ الَّذِی أَنشَأَ جَنَّاتٍ مَّعْرُوشَاتٍ وَغَیْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُکُلُهُ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ کُلُواْ مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُواْ حَقَّهُ یَوْمَ حَصَادِهِ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ ﴿۱۴۱﴾

هر کس با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن، نقش کند برچوب، و در بالای بستان بیاویزد میوه های آن باغ، همه خوب و بسیار شود.

خواص آیات قران کریم، ص60

10) جهت مطیع شدن زن سرکش


وَمِنَ الأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا کُلُواْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿۱۴۲﴾

هر کس با ایمان این آیه را بر نان با نیت خالص و توجه به معنی آن بنویسد و به خورد زن دهد آن زن مطیع شود اگرچه سرکش و نافرمان باشد.

خواص آیات قران کریم، ص60



ختومات مجرب

1) عن ابی بصیر قال: سمعت اباعبدالله علیه السلام یقول: ... من کان له الی الله حاجة یرید قضاءها فلیصل اربع رکعات بفاتحة الکتاب و الانعام و لیقل فی صلاته اذا رغ من القراءة :

« یا کریم، یا کریم، یا کریم، یا عظیم، یا عظیم، یا عظیم، یا اعظمُ من کلُّ عظیم، یا سمیعَ الدُّعاءِ، یا من لا تُغَیّرُهُ الایّامُ و اللّیالی، صلّ علی محمدٍ و آل محمد، وارحَم ضعْفی و فقری وَ فاقَتی وَ مسْکَنَتی، فانّکَ اَعْلَمُ بها منّی، و انت اعلمُ بحاجتی، یا من رَحِمَ الشیْخَ یعقوب، حین رَدَّ علیه یوسفُ، قرّةَ عَیْنِهِ، یا منْ رَحِمَ ایّوبَ بعد حُلُولِ بلائهِ، یا من رحم محمداً وَ منْ الْیُتْمِ آواهُ، وَ نَصَرَهُ علی جبابرةِ قریشٍ وَ طَواغیتها، وَ امْکَنَهُ منهم، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ، یا مُغیث»

یقوله مرارا فوالذی نفسی بیده لو دعوت الله بها بعد ما تصلی هذه الصلاة فی دبر هذه السورة ثم سالت الله جمیع حوائجک ما بخل علیک و لأعطاک ذلک ان شاءالله.

ابی بصیر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که حضرت فرمود: « کسی که حاجتی بخداوند دارد و خواستار برآورده شدن آن هست پس چهار رکعت نماز با فاتحة الکتاب و سوره انعام بخواند و پس از نماز هنگامی که ازقرائت آن فارغ شد بگوید.

« یا کریم، یا کریم، یا کریم، یا عظیم، یا عظیم، یا عظیم، یا اعظمُ من کلُّ عظیم، یا سمیعَ الدُّعاءِ، یا من لا تُغَیّرُهُ الایّامُ و اللّیالی، صلّ علی محمدٍ و آل محمد، وارحَم ضعْفی و فقری وَ فاقَتی وَ مسْکَنَتی، فانّکَ اَعْلَمُ بها منّی، و انت اعلمُ بحاجتی، یا من رَحِمَ الشیْخَ یعقوب، حین رَدَّ علیه یوسفُ، قرّةَ عَیْنِهِ، یا منْ رَحِمَ ایّوبَ بعد حُلُولِ بلائهِ، یا من رحم محمداً وَ منْ الْیُتْمِ آواهُ، وَ نَصَرَهُ علی جبابرةِ قریشٍ وَ طَواغیتها، وَ امْکَنَهُ منهم، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ، یا مُغیث»

مکرر آن را می گویی. قسم به خدایی که جان من در دست قدرت اوست اگر خدا را به این نام ها بخوانی و سپس تمامی حوائج خود را از او بخواهی به تو عطا خواهد فرمود. ان شاءالله.

تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن مترجم ج5 ص 2

2) امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس را حاجتی باشد 41 بار این سوره را بخواند حاجتش براید و اگر بلایی متوجه شود دفع گردد و اگر در یک مجلس نشود در چند مجلس بخواند (یا با جمعی بخوانند) و هر که آن را بخواند سپس این دعا را بخواند حاجتش براورده شود و آمرزیده گردد:

«یا سریعَ الحساب یا شدیدَ العِقاب یا غفورُ یا رحیمُ یا خالقُ یافاطِرالسَّموات وَ الارض یا فالِقَ الحَبِّ وَ النَّوی یا فالقَ الاصباحِ یا مُسَبّبَ الاسباب یا مُفَتِّحَ الابواب یا قاضِی الحاجات یا مُقیلَ العَثَرات یا مُحییَ الاموات یا نُورَ الارضِ وَ السّماوات یا غافِرَ الخَطیئات یا ساتِرَ العَورات یا دافعَ البلیّات إقضِ حاجتی فی هذه الساعات یا اله الاوّلینَ وَ الاخرین یا بدیعُ السماوات و الارض یا ذالجلال و الاکرام یا ارحم الراحمین. سپس حاجت خود را ذکر کند»

دو هزار و یک ختم ص69
[/right]
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
آگهی
#7
[right]بخش هفتم 
____________ 
فضائل سوره اعراف

عن النبی صلی الله علیه واله وسلم قال: من قرأ سورة الاعراف جعل الله بینه و بین ابلیس سترا و کان آدم له شفیعا یوم القیامة...

مستدرک الوسائل ج4 ص339

از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم روایت است که فرمود: کسی که سوره اعراف را بخواند خداوند در روز قیامت بین و او شیطان مانعی قرار می دهد و همچنین رفیق حضرت آدم علیه السلام قرار می گیرد.

قال الصادق علیه السلام: «مَن قَرأ سورةَ الاعرافِ فی کلّ شَهرٍ کانَ یومَ القیامةِ مِنَ الذّینَ لاخوفٌ علیهم ولا هُم یَحزنونَ فَإن قَرَأها فی کُلِّ جُمعةٍ کانَ مِمّن لایُحاسَبُ یومَ القیامةِ أما انّ فیها محکماً فلا تَدعوا قراءَتها فانّها تَشهَدُ یومَ القیامةِ لِکُّلِ مَن قَرَأها.»

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره مبارکه اعراف را در هر ماه بخواند در روز قیامت از کسانی خواهد بود که برای آنها خوفی نیست و غمگین نمی شوند و چنانچه در هر جمعه قرائت کند از کسانی خواهد بود که در روز قیامت در مقام حساب حاضر نمی شود . آگاه باشید در آن سوره آیات محکمی وجود دارد. پس قرائت آن را ترک نکنید زیرا آن در روز قیامت به نفع قرائت کننده آن شهادت می دهد.

متن و ترجمه البرهان فی التفسیر القران ج5 ص154

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ سورة الاعراف فی کل شهر کان یوم القیامة من الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون فان قرأها فی کل جمعة کان ممّن لا یحاسب یوم القیامة .

ثم قال ابوعبدالله علیه السلام: اما انّ فیها آیة محکمة فلا تدعوا قراءتها و تلاوتها و القیام بها فانها تشهد یوم القیامة لمن قرأها عند ربه.

از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: هر کس این سوره را در هر ماه بخواند در قیامت از کسانی باشد که ترس و اندوهی برایشان نیست و هر کس آن را در هر جمعه بخواند در قیامت از کسانی باشد که مورد محاسبه واقع نمی شوند.

سپس امام صادق علیه السلام فرمود: در این سوره آیه ای محکم وجود دارد . تلاوت این سوره را رها نکنید که این آیه نزد خداوند در روز قیامت برای کسی که آن را قرائت کند گواهی می دهد.

متن و ترجمه البرهان فی التفسیر القران ج5 ص154

آثار و برکات سوره اعراف

1) در امان ماندن از شر دشمن و حیوان درنده

روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: ... من کتبها بماء ورد و زعفران و عقلها علیه لم بقر به سبع ولا عدو ما دامت علیه باذن الله تعالی.

متن و ترجمه البرهان فی التفسیر القران ج5 ص154

هر کس این سوره را با گلاب و زعفران بنویسد و به همراه داشته باشد، تا وقتی که این نوشته با اوست به اذن خداوند هیچ درنده و دشمنی به او نزدیک نمی شود.

2) زیاد شدن روزی

وَلَقَدْ مَکَّنَّاکُمْ فِی الأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ ﴿۱۰﴾

هر کس با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن، در روز جمعه بعد از آن که مردم از نماز جمعه فارغ شوند بنویسد و در منزل خود یا دکان خود بیاویزد روزی بر وی فراخ گردد و برکت و خیر بسیار در مال و ثروت و کاسبیش ایجاد شود و در تجارت سود بسیار بیند.

خواص آیات قران کریم ص 61

3) جهت کم شدن خواب و بیدار ماندن در شب

إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَی عَلَی الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ ﴿۵۴﴾ ادْعُواْ رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ ﴿۵۵﴾ وَلاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ ﴿۵۶﴾

هر کس با ایمان در وقتی که به جامه خواب رود آیات فوق را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند و از خداوند متعال بخواهد که خواب او کمتر شود مطلوب او حاصل شود و بر قیام عبادت شب قادر گردد.

خواص آیات قران کریم ص 62
[/right]

پاسخ
 سپاس شده توسط L²evi ، ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
#8
بخش هشتم
__________________________

[rtl]فضائل سوره انفال[/rtl]

[rtl]روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: من قرأ سورة الانفال و براءة فانا شفیع له و شاهد یوم القیامة انه بریء من النفاق و اعطی من الاجر بعدد کل منافق و منافقة فی دار الدنیا عشر حسنات و محی عنه عشر سیئات و رفع له عشر درجات و کان العرش و حملته یصلون علیه ایام حیاته فی الدنیا.[/rtl]

[rtl]مستدرک الوسائل ج4 ص340[/rtl]


[rtl]از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: هر کس سوره های «انفال» و «توبه» را قرائت نماید من شفاعت کننده و گواهی دهنده برای او، در روز قیامت خواهم بود، مبنی بر اینکه او از نفاق به دور است و به تعداد همه مردان و زنان منافق در دنیا، به او ده حسنه داده می شود و ده گناه از او پاک می شود و ده درجه بالا برده می شود و عرش و حاملان آن در ایام زندگی او در دنیا بر او درود می فرستند[/rtl]

[rtl]عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ سورة الانفال و سورة براءة فی کل شهر لم یدخله نفاق ابداً و کان من شیعة امیرالمومنین علیه السلام.[/rtl]

[rtl]امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره های مبارکه انفال و برائت را در رهر ماه بخواند روح نفاق در او  داخل نمی شود و از پیروان راستین علی علیه السلام خواهد بود.[/rtl]

[rtl]متن وترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج6 ص2[/rtl]


[rtl]عن ابی بصیر عن ابی عبدالله قال: سمعته یقول: من قرأ سورة براءة و الانفال فی کل شهر لم یدخله نفاق ابداً و کان من شیعة امیرالمومنین حقا و أکل یوم القیامة من موائد الجنة مع شیعته حتی یفرغ الناس من الحساب.[/rtl]

[rtl]ابابصیر می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود» هر کس سوره های مبارکه انفال و برائت را در هر ماه بخواند هرگز روح نفاق در وجود او وارد نخواهد شد و از پیروان حقیقی امیرمومنان علی علیه السلام خواهد بود و در روز رستاخیز از مائده های بهشتی همراه با شیعیان بهره می گیرد تا مردم از حساب خویش فارغ شوند.[/rtl]

[rtl]متن وترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج6 ص2[/rtl]


[rtl]عن جعفر الصادق علیه السلام: ان من قرأ هاتین السورتین فی کل شهر، لم ینافق ابدا و یشفع فی اهل الکبائر.[/rtl]

[rtl]مستدرک الوسائل ج4 ص341[/rtl]


[rtl]امام جعفر الصادق علیه السلام می فرماید: هر کس این دو سوره [انفال، توبه]را در هر ماه قرائت کند نفاق هرگز به او وارد نمی شود و در بین بزرگان شفاعت می شود.[/rtl]

[rtl]آثار و برکات سوره انفال[/rtl]

[rtl]1) غالب شدن بر خصم:[/rtl]


[rtl]عن الصادق علیه السلام: ... و من کتبها و علقها علیه لم یقف بین یدی حاکم الا و دخذ حقه و قضی حاجته و لم یتعد علیه احد ولا ینازعه احد الا و ظفر به و خرج عنه مسرورا و کان له حصنا.[/rtl]

[rtl]امام صادق علیه السلام فرمود: ... و هر کس سوره مبارکه انفال  را بنویسد و به بازوی خود ببندد چون نزد حاکمی برود حق خود را بگیرد و حاجتش برآورده شود و با هر کس منازعه نماید پیروز شده و مسرور و خوشحال گردد و مانند حصار محکمی برای او باشد.[/rtl]

[rtl]متن وترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج6 ص2[/rtl]


[rtl]2) جهت خلاصی از زندان:[/rtl]

[rtl]از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است: هر کس با ایمان در بند و زندان باشد یا به دست ظالمی گرفتار باشد چون سوره مبارکه انفال را 7 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند خلاص شود.[/rtl]

[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص83[/rtl]


[rtl]3) جهت شادمانی و خوشدلی:[/rtl]


[rtl]وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَى وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۱۰[/rtl]

[rtl]چون کسی این آیه را در 27 ماه رمضان بر قطعه کاغذ به نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و آن را در نگین گذارد هر کسی آن نگین را با خود دارد همیشه شادمان و خوشدل باشد و بر همه دشمنان مظفر باشد. اگر کسی این آیه را به نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن، ورد خود سازد بر اعدا ظفر یابد.[/rtl]

[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص84[/rtl]


[rtl]4) جهت محبوبیت در میان مردم:[/rtl]


[rtl]وَإِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللّهُ هُوَ الَّذِيَ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ ﴿۶۲ وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۶۳[/rtl]

[rtl]هر کس با ایمان این آیات را در روز جمعه اول ماه رمضان مابین نماز ظهر و عصر در وقتی که با طهارت باشد بر سه قطعه از پارچه بنویسد: یکی سبز، یکی زرد و دیگری سرخ. و آنها را با خود دارد هر کس او را ببیند دوست گردد.[/rtl]

[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص84[/rtl]


[rtl]5) درمان بخل و سختی دل:[/rtl]


[rtl]إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۲[/rtl]

[rtl]هر کس با ایمان خواهد که سختی دل او زایل شود و بخل از دل او بیرون آید و بر طاعت و اعمال خیر راغب باشد از آرد جو خالص، خمیر کند بی نمک و از آن قرص نانی بپبزد پیش از طلوع آفتاب و با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و بر ان قرص نان 7 بار این آیه را به قلمی که فارغ باشد از سیاهی، پس آن روز را روزه بدارد و بدان قرص نان افطار کند مقصودش حاصل گردد.[/rtl]

[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص84[/rtl]


[rtl]6) جهت رفع مشکلات[/rtl]


[rtl]الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُواْ مِئَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُواْ أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۶۶ مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللّهُ يُرِيدُ الآخِرَةَ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۶۷ لَّوْلاَ كِتَابٌ مِّنَ اللّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۶۸ فَكُلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلًا طَيِّبًا وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۶۹ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّمَن فِي أَيْدِيكُم مِّنَ الأَسْرَى إِن يَعْلَمِ اللّهُ فِي قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِّمَّا أُخِذَ مِنكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۷۰وَإِن يُرِيدُواْ خِيَانَتَكَ فَقَدْ خَانُواْ اللّهَ مِن قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿۷۱ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ آوَواْ وَّنَصَرُواْ أُوْلَئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يُهَاجِرُواْ مَا لَكُم مِّن وَلاَيَتِهِم مِّن شَيْءٍ حَتَّى يُهَاجِرُواْ وَإِنِ اسْتَنصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿۷۲وَالَّذينَ كَفَرُواْ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ إِلاَّ تَفْعَلُوهُ تَكُن فِتْنَةٌ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ ﴿۷۳ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ آوَواْ وَّنَصَرُواْ أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ﴿۷۴ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مِن بَعْدُ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ مَعَكُمْ فَأُوْلَئِكَ مِنكُمْ وَأُوْلُواْ الأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۷۵[/rtl]

[rtl] هر کس با ایمان این آیات را به مدت یک هفته از روز شنبه، در عقب هر نمازی با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند، خداوند متعال همه کارها را بر او آسان می کند و به آرامش ، مشکلات و سختی ها را از گردن او برمی دارد[/rtl]

[rtl]خواص آیات قرآن کریم ص84[/rtl]
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
#9
بخش نهم

______________
[rtl]«مفسران برای این سوره نام های زیادی که بالغ بر «ده» نام می شود، ذکر کرده اند، که از همه معروف تر «برائت»، «توبة» و «فاضحه» است، و هر یک از این نام ها دلیل روشنی دارد.[/rtl]

[rtl]نام «برائت» به این جهت برای این سوره گذارده شده که آغاز آن برائت و بیزاری خداوند از مشرکان پیمان شکن است.[/rtl]

[rtl]نام «توبه» به این جهت است که در آغاز این سوره سخن از «توبه» فراوان به میان آمده .[/rtl]

[rtl]نام «فاضحه» به جهت ان است که ایات مختلفی از آن موجب رسوایی و فضاحت منافقان و پرده برداری از روی اعمالشان بوده است».[/rtl]

[rtl]تفسیر نمونه ج7 ص327[/rtl]


[rtl]این سوره تنها سوره ای است که با «بسم الله» شروع نشده است.[/rtl]


[rtl]چرا اين سوره بسم الله ندارد؟[/rtl]

[rtl]«پـاسخ اين سوال را چگونگى شروع اين سوره به ما مى دهد، زيرا اين سوره در واقع بااعلان جنگ به دشمنان پيمان شكن ، و اظهار برائت و بيزارى و پيش گرفتن يك روش محكم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است ، و روشنگر خشم خداوند نسبت به اين گروه است و با «بسم الله الرحمن الرحيم» كه نشانه صلح و دوستى و محبت و بيان كننده صفت رحمانيت و رحيميت خدا است ، تناسب ندارد.»[/rtl]

[rtl]تفسیر نمونه ج7 ص327[/rtl]


[rtl]الطبرسی عن علی علیه السلام: «لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی رأس سورة براءةلأن بسم الله لادمان و الرحمة و نزلت براءة لرفع الامان بالسیف»[/rtl]

[rtl]طبرسی از علی علیه السلام روایت آورده که : از آنجا که بسم الله برای امان و رحمت است ولی سوره برائت برداشته شدن امان با شمشیر است، ابتدای این سوره بسم الله الرحمن الرحیم نازل نشده است.[/rtl]

[rtl]متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج6 ص 116[/rtl]


[rtl]گروهى نيز معتقدند چون اين سوره در حقيقت دنباله سوره انفال است ، زيرا در سوره انفال پيرامون پيمانها سخن گفته شده ، و در اين سوره پيرامون الغاى پيمانهاى پيمان شكنان بحث شده ، لذا بسم الله در ميان اين دو ذكر نشده است.[/rtl]

[rtl]عن الصادق علیه السلام: «الانفالُ وَ البرائَةُ واحدٌ» سوره انفال و برائت یکی می باشند.[/rtl]

[rtl]متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج6 ص 116[/rtl]


[rtl]و هيچ مانعى ندارد كه علت ترك «بسم الله» هر دو موضوع باشد، كه به يكى درروايت نخست و به ديگرى در روايت دوم اشاره شده است .[/rtl]

[rtl]فضائل سوره توبه[/rtl]

[rtl]روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: «من قرأ هذه السورة بعثه الله یوم القیامة بریئا من النفاق...»[/rtl]

[rtl]از پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم روایت است که فرمود: هر کس این سوره را قرائت نماید خداوند او را در قیامت مبری از نفاق محشور فرماید.[/rtl]

[rtl]متن وترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج6 ص 116[/rtl]


[rtl]روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: من قرأ سورة الانفال و براءة فانا شفیع له و شاهد یوم القیامة انه بریء من النفاق و اعطی من الاجر بعدد کل منافق و منافقة فی دار الدنیا عشر حسنات و محی عنه عشر سیئات و رفع له عشر درجات و کان العرش و حملته یصلون علیه ایام حیاته فی الدنیا.[/rtl]

[rtl]مستدرک الوسائل ج4 ص340[/rtl]


[rtl]از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: هر کس سوره های «انفال» و «توبه» را قرائت نماید من شفاعت کننده و گواهی دهنده برای او، در روز قیامت خواهم بود، مبنی بر اینکه او از نفاق به دور است و به تعداد همه مردان و زنان منافق در دنیا، به او ده حسنه داده می شود و ده گناه از او پاک می شود و ده درجه بالا برده می شود و عرش و حاملان آن در ایام زندگی او در دنیا بر او درود می فرستند[/rtl]

[rtl]عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ سورة الانفال و سورة براءة فی کل شهر لم یدخله نفاق ابداً و کان من شیعة امیرالمومنین علیه السلام.[/rtl]

[rtl]امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره های مبارکه انفال و برائت را در هر ماه بخواند روح نفاق در او  داخل نمی شود و از پیروان راستین علی علیه السلام خواهد بود.[/rtl]

[rtl]متن وترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج6 ص2[/rtl]


[rtl]عن ابی بصیر عن ابی عبدالله قال: سمعته یقول: من قرأ سورة براءة و الانفال فی کل شهر لم یدخله نفاق ابداً و کان من شیعة امیرالمومنین حقا و أکل یوم القیامة من موائد الجنة مع شیعته حتی یفرغ الناس من الحساب.[/rtl]

[rtl]ابابصیر می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود» هر کس سوره های مبارکه انفال و برائت را در هر ماه بخواند هرگز روح نفاق در وجود او وارد نخواهد شد و از پیروان حقیقی امیرمومنان علی علیه السلام خواهد بود و در روز رستاخیز از مائده های بهشتی همراه با شیعیان بهره می گیرد تا مردم از حساب خویش فارغ شوند.[/rtl]

[rtl]متن وترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج6 ص2[/rtl]


[rtl]عن جعفر الصادق علیه السلام: ان من قرأ هاتین السورتین فی کل شهر، لم ینافق ابدا و یشفع فی اهل الکبائر.[/rtl]

[rtl]مستدرک الوسائل ج4 ص341[/rtl]


[rtl]امام جعفر الصادق علیه السلام می فرماید: هر کس این دو سوره [انفال، توبه]را در هر ماه قرائت کند نفاق هرگز به او وارد نمی شود و در بین بزرگان شفاعت می شود.[/rtl]

[rtl]آثار و برکات سوره توبه[/rtl]

[rtl]1) در امان ماندن از دزد و آتش سوزی[/rtl]


[rtl]روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: «... من کتبها فی عمامته أو قلنسوته أمن اللصوص فی کل مکان و إذا هم رأوه انحرفوا عنه، ولو احترقت محلته بأسرها لم تصل النار إلی منزله و لم تقر به ابداً ما دامت عنده مکتوبة»[/rtl]

[rtl]اگر کسی این سوره را بنویسد و در جوف عمامه و یا کلاه خود بگذارد از دزد ایمن شود و چنانچه راهزنی به او برخورد نماید از او منصرف شود و خانه حامل این سوره  از حریق محفوظ و در مان می باشد و هرچند تمام محله و کوی مجاور آن خانه دستخوش آتش سوزی گردد آتش به این خانه مادامی که این سوره در آن نوشته شده موجود باشد نزدیک نخواهد شد.[/rtl]

[rtl]متن وترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج6 ص116[/rtl]


[rtl]2) در امان ماندن از درندگان[/rtl]


[rtl]عن جعفربن محمد، عن ابیه عن جده عن علی بن ابی طالب عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: «یاعلی! ... من خاف من السباع فلیقرأ: لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۲۸ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ﴿۱۲۹ »[/rtl]

[rtl]من لایحضره الفقیه چ بیروت ج4 ص254 فی النوادر[/rtl]


[rtl]«هر کس از حیوانات وحشی و درنده می ترسد [اگر آیات 128-129 سوره توبه را بخواند] از ناحیه آن حیوانات به او ضرری نمی رسد.»[/rtl]


[rtl]3) کفایت مهمّات[/rtl]


[rtl]فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ﴿۱۲۹ .[/rtl]

[rtl]از ابی ذر (ره) مذکور است: هر کس با ایمان این آیه را در هر روز 70بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند خداوند متعال همه مهمات دینی و دنیایی او را کفایت کند و از غرق شدن و در آتش افتادن و از مردن در زیر دیوار و از کشته شدن به تیغ نگاه دارد.[/rtl]

[rtl]خواص آیات قران کریم ص87[/rtl]


[rtl]4) جهت عدم گرفتاری[/rtl]


[rtl]بعضی ازبزرگان فرموده اند:  لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۲۸[/rtl]

[rtl] را بعد از نماز صبح، پیش از سخن گفتن 10 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و بر کفهای دست خود بدمد و بر روی خود مالد و دستها را به تمام اعضای خود بمالد د ر آن روز به هیچ گرفتاری مبتلا نگردد.[/rtl]

[rtl]خواص آیات قران کریم ص87[/rtl]


ختومات مجرب
1) «اگر کسی نزد پادشاهی حاجتی داشته باشد 11 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن سوره مبارکه توبه را بخواند حاجت او روا شود.
2) از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: به جهت طلب فتح و ظفر بر اعداء، هر کس با ایمان 41 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن  سوره مبارکه توبه را بخواند بر اعدا و دشمنان ظفر یابد و به روایتی 21 بار بخواند.»
[rtl]خواص آیات قران کریم ص86[/rtl]
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
#10
بخش دهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[rtl]فضائل سوره یونس[/rtl]
[rtl]عن ابی کعب عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم قال: مَن قَرَأها اُعطی مِنَ الأجر عَشرَ حَسنات، بِعَدد مَن صَدَّقَ بِیُونس وَ کَذَّبَ بهِ وَ بِعَدَد مَن غرق مع فرعون.[/rtl]
[rtl]از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: «هر که این سوره را قرائت نماید ده برابر تعداد کسانی که حضرت یونس علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کردند حسنه به او عطا می شود و نیز به تعداد کسانی که با فرعون غرق شدند.»[/rtl]
[rtl]مجمع البیان ج3 ابتدای تفسیر سوره یونس[/rtl]
[rtl]روی عن ابی عبدالله علیه السلام قال: مَن قرَأ سُورةَ یونس فی کلّ شَهرین أو ثلاثة لم یَخف علیه أن یکونَ من الجاهلین و کان یوم القیامة من المقربین.[/rtl]
[rtl]امام صادق علیه السلام فرموده اند: «کسی که سوره یونس را در هر دو یا سه ماه بخواند بیم ان نمی رود که از جاهلان و بی خبران باشد و در روز قیامت از مقربان خواهد بود.»[/rtl]
[rtl]مجمع البیان ج3 ابتدای تفسیر سوره یونس[/rtl]
[rtl]عن ابن بن عثمان عن محمد قال: قال ابوجعفر علیه السلام: إقرأ. قلت: من ای شیء إقرا؟ قال: إقرا من السورة السابعة. قال: فجعلت التمسها فقال: إقرأ سورة یونس. فقرأت حتی انتهیت الی « لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ وَلاَ يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلاَ ذِلَّةٌ »  ثم قال: حسبک . قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: انی لاعجب کیف لا أشیب إذا قردت القرآن.[/rtl]
[rtl]ابان بن عثمان از محمد روایت اورده که امام باقر علیه السلام به او فرمود: بخوان. می گوید : عرض کردم از چه بخوانم؟ فرمود: از سوره هفتم بخوان. می گوید پس من سوره یونس را خواندم تا به آیه « لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ وَلاَ يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلاَ ذِلَّةٌ » رسیدم فرمود: بس است. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرموده: براستی در شگفتم که چگونه هنگامی که قران می خوانم مویم سپید نشود.[/rtl]
[rtl]متن و ترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج7 ص2[/rtl]
[rtl]آثار و برکات سوره[/rtl]
[rtl]1) درمان درد پا و پهلو:[/rtl]
[rtl]
وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ﴿۱۲
[/rtl]
[rtl]هرکس با ایمان این آیه را بر کاسه نو و پاک با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و سیاهی نوشته ها را با روغن زیتون محو کند سپس آن روغن را به محل درد بمالد زایل شود.[/rtl]
[rtl]خواص آیات قران کریم ص88[/rtl]
[rtl]2)جهت آسان زاییدن:[/rtl]
[rtl]
قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ والأَبْصَارَ وَمَن يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيَّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَن يُدَبِّرُ الأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَفَلاَ تَتَّقُونَ ﴿۳۱
[/rtl]
[rtl]هر کس با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن به نیت آسان زاییدن زنی بخواند درد زاییدن کم شود و وضع حمل او آسان شود.[/rtl]
[rtl]خواص آیات قران کریم ص88[/rtl]
[rtl]ختومات مجرب[/rtl]
از حضرت صادق علیه السلام منقول است: هر کس سوره مبارکه «یونس» را به جهت دفع و ظفر بر دشمن 21 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند بر دشمن خود غالب گردد.

[rtl]خواص آیات قران کریم ص87[/rtl]
پاسخ
 سپاس شده توسط ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  یکی دو آیه از قرآن
  تفسیر های قرآن
  فضیلت لعن در برابر فضیلت صلوات از نظر استاد بھجت (رہ)
Star نکاتی مهم که باید درباره قرآن بدانید
  قرآن و تحریف
  فایل تحت وب کتاب قرآن به ترجمه فارسی
  استفاده از قرآن و سنت در راستای ساخت جامعه قرآنی ضروری است
  ترتیب و چینش سوره های قرآن بر چه اساسی است؟
  برابری زنان و مردان در قرآن کریم
  برده داری در قرآن و اسلام

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان