امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سووشون یک اثر جهانی است

#1
گپی کوتاه با دکتر جواد مجابی درباره سیمین و متن وصیت‌نامه زنده‌یاد سیمین دانشور

نخستین ویژه گی خانم سیمین دانشور عشق فراوان و خدشه ناپذیر او به فرهنگ ایران و استقلال فکری اوست که هرگز از دست نداد. او سال ها در کنار جلال آل احمد زندگی کرد و عاشقانه هم زندگی کرد اما استقلال فکری خودش را داشت. در کنار گروه های سیاسی و فرهنگی و چهره های مطرح و سردمداران این گروه ها استقلال فکری خودش را حفظ کرد.


سووشون یک اثر جهانی است 1
سیمین دانشور پیش از درگذشت وصیت‌نامه‌ای تنظیم کرد که متن آن در ادامه می‌آید:
«به‌نام خدا
7 مرداد 1385
وصیت‌نامه سیمین دانشور با وصایت خانم لیلی ریاحی
اینجانب سیمین دانشور فرزند دکتر محمدعلی ـ شماره شناسنامه 46625 ـ صادره از شیراز متولد 1300 در شیراز ـ فرزندخوانده و خواهرزاده‌ام، خانم لیلی ریاحی فرزند احمد ـ دارای شناسنامه شماره 768 صادره از اصفهان حوزه یک متولد سال 1327 را وصی خود قرار می‌دهم که پس از مرگم ترتیب قرارداد کتاب‌ها و ترجمه‌هایم و ترجمه‌های خارج از کشورم را به عهده بگیرد، و در عوض ثلث از کل اموالم را دریافت دارد.
الف - کتاب‌ها و یا ترجمه‌هایی که کرده‌ام و ناشرانم به قرار زیر است:
خانم ریاحی می‌تواند به اتکای این وصیت‌نامه قرارداد با ناشرانم را لغو یا تمدید نماید و وجوه حاصله از فروش کتاب‌ها را دریافت دارد.
1- نوشته‌ها یا تألیفات: شهری چون بهشت ـ سووشون ـ به کی سلام کنم؟ ـ جزیره سرگردانی ـ ساربان سرگردان (جلد دوم جزیره سرگردانی)
2- ترجمه: کمدی انسانی ـ داغ ننگ ـ بنال وطن
3- تالیف: شناخت و تحسین هنر
نه کتاب فوق از انتشارات خوارزمی (مدیر عامل علیرضا حیدری) می‌باشد.
4- دشمنان ترجمه از چخوف نشر نگاه (مدیرعامل رئیس‌دانا)
5- از پرنده‌های مهاجر بپرس (نشر قطره، مدیرعامل فیاضی)، باغ آلبالو (ترجمه از چخوف) ایضا نشر قطره
6- همراه آفتاب (نشر امیرکبیر که اینک در اختیار انتشارات دولتی است)
7- آتش خاموش ـ راز موفق زیستن ـ بئاتریس ـ ماه عسل آفتابی
کتاب‌های فوق قرارداد تازه‌ای پس از چاپ اول بسته نشده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سووشون یک اثر جهانی است 1
ب- 1- پول نقد در بانک صادرات ایران ـ تجریش
2- دو میلیون تومان سپرده ثابت در بانک ملی ایران شعبه تجریش توأم با دفترچه ثبت حاصل از سپرده (مدارک در فایل خاکستری در کتابخانه موجود است)
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سووشون یک اثر جهانی است 1
لیلی خانم وصی من طبق این وصیت‌نامه و اختیاردار چاپ آثارم می‌تواند با وراث دیگر ثلث اثاث خانه و لباس‌هایم را مالک شود.
سیمین دانشور»
درباره سیمین، گپی کوتاه با دکتر جواد مجابی
دکتر جواد مجابی در گستره فرهنگ معاصر به عنوان نویسنده، شاعر، پژوهشگر و منتقد نامی آشناست از آشناتر او در همه این سال ها، که بسیاری از اهل قلم به گوشه انزوا خزیدند با نوشته ها، نقدها، گفتگوها و سروده هایش حضور پررنگ خود را به رخ کشید و جای خالی بسیاری را پر کرد و این حضور پر رنگ تداوم همان روالی بود که او از سال های پیش از انقلاب آغاز کرده بود و لابد به این دلیل که نویسنده نمی تواند و نباید خاموش بماند، در هر شرایطی و به ضرورت این پر کاری و تلاش بی خسته گی است که دکتر مجابی همه رویدادهای فرهنگی و هنری را رصد می کند. او همه جا هست، در نمایشگاه نقاشی، در شب شعر، در جلسات نقد و بررسی در تئاتر و یک تنه شاید به جای چند نفر. و با همه اهل هنر و فرهنگ حشر و نشر دارد و این حشر و نشر طبعاً با بسیاری از آن ها که از سال ها پیش تر با او سابقه دوستی دارند بیشتر است.
بی تردید سووشون یکی از مهم ترین آثار ادبی است رمان معاصر ارزشمندی که دیدیم چه استقبالی از آن شد و هنوز هم بعد از چند دهه سووشون از همین اقبال برخوردار است این رمان به زبان های زیادی ترجمه شده و پنجره ای است رو به ادبیات معاصر ایران که به غیر ایرانی ها امکان می دهد غیر ایرانی ها هم با ادبیات معاصر ما و یکی از درخشان ترین نمودهایش آشنا شوند.
باز دیدن سیمین از نگاه دکتر جواد مجابی. در چند کادر. چرا که سیمین دانشور هنوز آن چنان که باید و در شان اوست دست کم برای نسل جوان شناخته نیست و هر نگاهی ولو کوتاه می تواند نوری بتاباند بر گوشه ای از شخصیت او به عنوان یک نویسنده، یک روشنفکر و یک انسان و در پاسخ پرسش من دکتر مجابی گفت:
نخستین ویژه گی خانم سیمین دانشور عشق فراوان و خدشه ناپذیر او به فرهنگ ایران و استقلال فکری اوست که هرگز از دست نداد. او سال ها در کنار جلال آل احمد زندگی کرد و عاشقانه هم زندگی کرد اما استقلال فکری خودش را داشت. در کنار گروه های سیاسی و فرهنگی و چهره های مطرح و سردمداران این گروه ها استقلال فکری خودش را حفظ کرد در کانون نویسنده گان هم او سیمین دانشور بود با تفکر و استقلال فکری خودش و تسلیم نظراتی که نمی پسندید نشد. او حتی با گروه های مذهبی ارتباط نزدیک داشت. با آن ها گفت و گو می کرد، حرف هایشان را می شنید اما استقلال فکری خودش را داشت و این مهم ترین ویژه گی برای یک نویسنده است. استقلال اندیشه یک نویسنده در واقع ضامن رشد اوست و سیمین این استقلال را به تمامی داشت و با همین استقلال اندیشه بود که به فرهنگ و هنر و ادبیات ایران نگاهی عاشقانه داشت به عقیده من برای شناخت بیشتر سیمین باید بر این نکته بسیار تکیه کرد و همین جا بگویم که سیمین دانشور هنوز آن گونه که باید دست کم برای نسل جوان شناخته نشده.
ویژه گی های شخصیتی سیمین را به عنوان یک شخصیت فرهنگ چه گونه تعریف می کنید؟
مهربانی و انسانیت ذاتی او بود و یک ویژه گی مثال زدنی در شخصیت او. او مهربان بود و فروتن و نسبت به همه چیز و همه کس نگاهی انسانی داشت. خالی از حب و بغض یا دشمنی. او در مورد نویسنده گانی که هم دوش او نبودند همان قدر مهربان و صمیمی رفتار می کرد که با چهره های شاخص تر فرهنگی. او نسبت به جوان ترها و نویسنده گان تازه آمده، همان رفتاری را داشت که یک معلم و یک مادر می تواند با شاگردانش و فرزندانش داشته باشد مشوق، مهربان و آموزنده. سیمین از این که دانسته هایش را در اختیار جوان ها بگذارد دریغ نمی کرد و انگار حمایت از جوان ها را یک وظیفه انسانی و فرهنگی برای خود می دانست و به نظر من داشتن چنین منشی، سیمین را از خیلی جهات و از خیلی کسان متمایز می سازد.
مهم ترین اثر سیمین دانشور به عنوان یک نویسنده به انتخاب شما کدام است؟
بی تردید سووشون یکی از مهم ترین آثار ادبی است رمان معاصر ارزشمندی که دیدیم چه استقبالی از آن شد و هنوز هم بعد از چند دهه سووشون از همین اقبال برخوردار است این رمان به زبان های زیادی ترجمه شده و پنجره ای است رو به ادبیات معاصر ایران که به غیر ایرانی ها امکان می دهد غیر ایرانی ها هم با ادبیات معاصر ما و یکی از درخشان ترین نمودهایش آشنا شوند. به نظر من این یک کار درجه یک جهانی است اما در مورد آثار بعدی خانم دانشور نمی توانم همین نظر را داشته باشم. اما به طور کلی سیمین دانشور پیش روترین نویسنده ایران است.
نکته عجیب برای من این است که سیمین دانشور با همه توانایی هایش به عنوان یک نویسنده و به عنوان خالق سووشون که در عرصه داستان نویسی ایران بی همتاست و به رغم همه توانایی های علمی و ادبی اش همیشه در کنار جلال و به نوعی در رابطه با نام جلال آل احمد دیده شد و حتی در پوسترهایی هم که در مراسم بدرقه آخرین او پخش شد نوشته بودند سیمین به جلال پیوست. چرا نباید ما باور کنیم که یک زن و مخصوصاً زنی مثل سیمین دانشور یک هستی مستقل دارد.
در این که سیمین دانشور همسر جلال بود، و جلال آل احمد هم یک نویسنده مطرح و در حد خودش تأثیرگذار بوده است حرفی نیست و در این هم که این هر دو در کنار هم زندگی و کار می کردند حرفی نیست اما به نظر من این یک توهین بزرگ است که یک نویسنده را زیر نام یک نویسنده دیگر و در رابطه با نام او مطرح کنیم. خود خانم دانشور هم از این مسئله رنجیده خاطر بود. موارد بسیاری بود که خبرنگاری به سراغ سیمین می رفت و اول درباره جلال می پرسید و در واقع سیمین در رابطه با نام جلال بر بررسی و مطرح می شد و به نظر من این ظلم شاید ناخواسته ای بود نسبت به سیمین دانشور و ظلمی سترگ درباره زنان که هویت شان در رابطه با نام یک مرد رسمیت می یابد.                         
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان