امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نسل به نسل نويسنده بودن

#1
پدران و پسران نويسنده در جريان داستان‌نويسي جهان هيچ‌گاه کم نبودند، انگار اديب بودن به نوعي موروثي است. کتابخانه ملي لندن به تازگي ليستي از موفق‌ترين پدران و پسران نويسنده مشهور در جهان را انتخاب و معرفي کرده است
.



1- خانواده وواگ

خانواده وواگ در تاريخ ادبيات انگليس نقش پررنگي دارند. آرتور وواگ پدر اين خانواده نويسنده، منتقد و ناشر مشهوري بود. او نقد ادبي به شکل امروزي را در روزنامه‌هايي همچون «ديلي‌تلگراف» آغاز کرد. مرگ او در سال 1943 را در انگليس فقدان بزرگي براي نقد ادبي دانستند. آرتور وواگ و پسرانش از سوي کتابخانه ملي لندن عنوان خانواده پرافتخار را به دست آوردند. آلک وواگ با رمان «جزيره خورشيد» تبديل به يکي از محبوب‌ترين‌هاي رمان‌نويسي انگلستان شد و برادرش «اويلن وواگ» با رمان امتحان دشوار گيلبرت پينفولد به شهرت رسيد. نويسندگي در واقع شغل خانوادگي وواگ‌ها شد.

2- کينگزلي ايميس و مارتين ايميس

ايميس پدر کارنامه درخشاني دارد. کتاب «عاقبت کار» او به عنوان يکي از ماندگارترين رمان‌هاي قرن از سوي مجله تايم انتخاب شده. نگاه تلخ و طنزآميز او در اين رمان تصويري منحصر به فرد از سالخوردگي ارائه کرده است. کينگزلي ايميس و مارتين ايميس روي هم رفته بيش از 20 رمان نوشته‌اند. مارتين ايميس که اين روزها به عنوان يکي از صاحب‌نظرترين منتقدان انگليسي شهرت دارد، معتقد است دليل نويسنده ‌شدنش بيش از هر چيز پدرش بود. او مي‌گويد وقتي بعدازظهرهاي خانه‌تان پر از گپ و گفت‌هاي پدرتان و آدمي مثل ولاديمير ناباکف باشد، نويسنده شدن کار دشواري نيست. کتاب «استالين مخوف» مارتين ايميس را يکي از عجيب‌ترين تصاويري مي‌دانند که تا امروز از استالين ارائه شده است. رمان «کاغذپاره‌هاي ريچل» او به عنوان يکي از بهترين رمان‌هاي ‌دهه 70 انگليس مشهور شد و فيلمي هم بر اساس آن ساخته شد.

3- استفن کينگ و جو هيل

جو هيل نام مستعار «جوزف کينگ» پسر بزرگ نويسنده مشهور امريکايي «استفن کينگ» است. جو هيل از سال 1997 مي‌نويسد و به عنوان يکي از مشهورترين روزنامه‌نگاران امريکايي چند جايزه هم گرفته بود، اما هميشه مي‌ترسيد که زير سايه پدرش هيچ وقت ديده نشود، براي همين هم کارش را با نام مستعار شروع کرد. با اين حال هويت اصلي او چندي پيش برملا شد؛ وقتي او به آرزويش رسيد و تبديل به يک نويسنده مستقل شد. اين روزها شبکه تلويزيوني فاکس و اسپيلبرگ مشغول ساخت فيلمي از روي رمان «لاک و کليد» او هستند.

4- الکساندر دوماي پدر و الکساندر دوماي پسر

الکساندر دوماي پدر لقب «سلطان پاريس» را براي هميشه از آن خود کرد. «کنت مونت کريستو»، «سه تفنگدار» و «بيست سال بعد» او هنوز هم در شمار پرفروش‌ترين‌هاي جهان جاي دارند. نمايشنامه «دن ژوان مارانيا يا سقوط فرشته» او عنوان يکي از پراجراترين نمايش‌هاي جهان را به خود اختصاص داده است. پس از مرگ او نيز 15 نمايشنامه ديگر از او منتشر شد. الکساندر دوماي پسر اما همچون پدرش از آغاز کار موفق نبود. او با نوشتن رمان «ماجراهاي چهار زن و يک طوطي» به شهرت رسيد و بعدها رمان «مادام کامليا» او را هم‌رديف پدرش کرد.

5- اچ‌ ‌جي‌ ولز و آنتوني وست

اچ‌ جي ولز را در کنار ژول ورن پدر رمان‌هاي علمي-تخيلي مي‌دانند. او با رمان‌هايي همچون «ماشين زمان»، «انسان شبيه خدايان» و «جنگ دنياها» شهرت يافت. آنتوني وست حاصل رابطه اچ‌ جي ولز و ربه‌کا وست نويسنده بود که بعدها هم با فاميل مادر نويسنده‌اش به نويسندگي پرداخت. آنتوني وست به عنوان يکي از مشهورترين و معتبرترين نسخه‌شناسان شکسپير و ادبيات قديم شهرت دارد و در کنار همه اينها يکي از بهترين زندگينامه‌ها را درباره پدرش نوشته است.

6- مورديکاي ريچلر و پنج نويسنده ديگر

مورديکاي ريچلر نويسنده کانادايي يکي از مشهورترين نويسندگان ادبيات کودک است که به نويسنده‌اي که کتاب‌هايش به تيراژ بالايي مي‌رسند شهرت يافته است. در خانواده ريچلرها، دانيل ريچلر، اِما ريچلر، جاکوب ريچلر، نوح ريچلر و مارتا ريچلر همگي از نويسندگان پرفروش کانادا محسوب مي‌شوند. کتاب خواهر ديوانه اِما ريچلر تا امروز سه بار دستمايه اقتباس سينمايي و تلويزيوني شده است.

7- ويليام اف باکلي و کريستوفر باکلي

ويليام ‌اف‌ باکلي در سال 2008 درگذشت. او يکي از مشهورترين زندگينامه‌نويسان امريکايي محسوب مي‌شود. زندگينامه الويس پريسلي به قلم او يکي از پرفروش‌ترين‌ها بود. کريستوفر باکلي هم يکي از نويسندگان محبوب است که کتاب «فلورانس عربستان» او مدت‌ها در ليست پرفروش‌ترين‌ها بود.

8- چارلز ديکنزها

چارلز ديکنز آنقدر مشهور است که احتمالاً نبايد زياد معرفي‌اش کرد اما چارلز ديکنز جونيور هرگز به جايگاه پدرش دست نيافت. او کارهاي ماندگاري در زمينه پژوهش روي آثار پدرش انجام داد.

9- جان آپدايک و ديويد آپدايک

سه‌گانه خرگوش جان آپدايک پدر به عنوان پنجمين رمان برتر نيم‌قرن اخير امريکا انتخاب شده است. آپدايک پدر به عنوان يکي از اثرگذارترين نويسندگان امريکايي چند سال اخير انتخاب شده بود و مرگش را فيليپ راث ضايعه بزرگ ادبيات امريکا خواند. ديويد آپدايک هم راه پدر را ادامه داد. او داستان‌هاي کوتاه بسياري را در مجلاتي همچون «نيويورکر» منتشر کرد.

10- جان اشتاين بک و جان اشتاين بک چهارم

جان اشتاين بک پدر يکي از مشهورترين نويسندگان امريکايي است که جايزه نوبل ادبي سال 1962 را به دست آورد و بارها نامزد جايزه پوليتزر شد. از مشهورترين رمان‌هاي او مي‌توان به موش‌ها و آدم‌ها و خوشه‌هاي خشم اشاره کرد. توماس و جان چهارم هر دو پسران او هم قدم در راه پدر گذاشتند. توماس چندين نمايشنامه نوشت و جان اشتاين بک چهارم که در جنگ ويتنام هم حاضر بود بعدها خاطراتش را از اين حضور نوشت که به شدت تاثيرگذار بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان