امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نانوحسگری که 5 ماده منفجره را به‌صورت هم‌زمان تشخیص می‌دهد

#1
نانوحسگری که 5 ماده منفجره را به‌صورت هم‌زمان تشخیص می‌دهد 1
محققان با استفاده از نقاط کوانتومی اصلاح شده موفق به ساخت حسگری شدند که قادر به تشخیص سریع 5 نوع ماده منفجره به‌ صورت هم‌زمان است. این حسگر ارزان و سریع بوده و حساسیت بالایی دارد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا ابزاری برای شناسایی مواد منفجره ساختند. این ابزار می‌تواند با سرعت بسیار بالایی 5 نوع ماده منفجره را شناسایی کند. از این حسگر می‌توان برای شناسایی آلودگی‌های موجود در پساب‌ها استفاده کرد و در نهایت ایمنی عمومی را بهبود داد.
ویلیام پولر از محققان این پروژه می‌گوید:« این اولین باری است که یک حسگر برای شناسایی هم‌زمان چند ماده مختلف ساخته می‌شود. این حسگر به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که می‌تواند در مدت 10 ثانیه با تغییر رنگ نشان دهد که چه نوع ماده‌ای و به چه میزان در محیط وجود دارد. با کار بیشتر روی این حسگر می‌توان آن را به‌گونه‌ای طراحی کرد که بتواند به سرعت به مسؤولان درباره خطرات موجود هشدار دهد.»
پولر می‌گوید: « ما مواد منفجره را آنالیز کردیم، موادی که در صنعت و بخش نظامی استفاده می‌شود. با استفاده از این اطلاعات اقدام به ساخت حسگر کردیم. این حسگر به ما می‌گوید چه ترکیباتی در اطراف ما وجود دارد. این ابزار کاربردهای متعددی دارد به طوری که در صنعت برای تعیین مواد موجود در پساب می‌توان از آن استفاده کرد.»
در این حسگر از نقاط کوانتومی استفاده شده‌ است به این نقاط کوانتومی گیرنده‌های مربوط به مواد منفجره متصل شده‌ است. زمانی که مواد منفجره در محیط باشد، ذرات آن به نقاط کوانتومی متصل شده و موجب تغییر نوردهی آنها می‌شود. میزان تغییرات نور در این نقاط به دقت بررسی شده و در نهایت سیستمی ارائه شده‌ است که می‌توان با استفاده از آن، چند نوع ماده منفجره را تنها با یک آزمون آزمایش کرد.
در حال حاضر برای شناسایی مواد منفجره باید از روش‌های آزمایشگاهی پیچیده و گران استفاده کرد که نیازمند تجهیزات مختلفی است اما این حسگر ارزان با سرعت بالایی قادر به شناسایی مواد منفجره است. در حال حاضر حساسیت این حسگر کمتر از یک قسمت در میلیون است که محققان به دنبال بهبود آن به یک قسمت در میلیارد هستند.


منبع : نشریه ACS Nano
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Lightbulb چگونه صورت خود را استخونی و زیبا کنیم؟
  اتسعاع زمان
  آیا سفر در زمان امکان‌پذیر است؟
  تعيين دقيق زمان مرگ با مژك‌هاي بيني!
Rainbow تشخیص بیماری‌ها با دستمال کاغذی هوشمند!
  تشخیص اوتیسم در دختران دشوارتر است
  *شکل صورت‌تان در مورد شخصیت و شیوه زندگی شما چه می گوید؟ *
Question یک دانستنی جالب! آیا واقعا زمان وجود دارد؟
  فیزیکدانان “زمان” را در مقیاس کوانتومی به عقب بردند!
  ابزاری جدید برای شکار “ماده تاریک”

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان