امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علت وجوب نمازهای پنج گانه

#1
پاسخ اول: پيامبر خدا صل الله عليه آله در روايت مفصل فلسفه اوقات نمازهاى پنج گانه را چنين بيان نموده اند
- علت وجوب نماز در صبح
اما نماز صبح، پس هنگامى كه آفتاب طلوع كرد، مثل اين كه بر شاخهاى شيطان طلوع مى كند. پروردگارم مرا امر نموده كه قبل از طلوع خورشيد و قبل از آن كه كافر براى آفتاب سجده كند، نماز صبح بخوانم؛ تا آن كه امتم براى خداوند سجده نمايند، و زود به جاى آوردن آن در پيشگاه خداوند محبوبتر است. اين نمازى است كه ملائكه شب و روز شاهد آن مى باشند.
- علت وجوب نماز در ظهر
علت وجوب نماز ظهر از اين قرار است همانا در هنگام زوال آفتاب همه چيز دراين عالم خلقت خداوند سبحان را تسبيح مى گويند و به حمد خدا مشغول مى شوند مگر عرش خدا، و دراين موقع خداوند بر من درود مى فرستد، در اين ساعت خداوند نماز را بر من و امتم واجب ساخت كه در قرآن مجيد آمده است، نماز را وقت زوال آفتاب تا اول تاريكى شب به پا دار، و اين ساعتى است كه جهنميان را در قيامت به جهنم وارد مى كنند، پس در اين ساعت هر مؤمنى در حال ركوع يا سجود يا قيام مشغول باشد خداوند سبحان جسدش را بر آتش جهنم حرام مى گرداند.
- علت وجوب نماز عصر
اما (علت وجوب ) نماز عصر، و آن در ساعتى است كه حضرت آدم از آن ميوه كه از خوردن آن نهى شده بود، خورد و خداوند او را از بهشت خارج كرد. پس خداوند ذريه حضرت آدم را امر به نماز عصر نمود، و خداوند سبحان اين نماز عصر را براى امت من نيز اختيار نمود و اين نماز از محبوبترين نمازها در نزد خداوند است و مرا سفارش نمود به حفظ بيشتر اين نماز در بين نمازهاى يوميه.
- علت وجوب نماز مغرب
(اما علت وجوب نماز مغرب ) و آن در ساعتى است كه خداوند سبحان توبه حضرت آدم را در آن ساعت قبول نمود، و پذيرفتن توبه آدم بعد از سيصد سال پس از خوردن حضرت آدم از آن ميوه درخت كه نهى شده بود، طول كشيد و در روزهاى آخر يك روز كه بين نماز عصر و عشاء مانند هزار سال بود و حضرت آدم سه ركعت نماز مغرب به جا آورد، ركعتى براى خطاى خويش و ركعتى براى خطاى همسرش حوا و ركعتى براى قبول توبه اش، پس خداوند اين سه ركعت را براى امتم واجب كرد. در هنگام مغرب دعاء مستجاب مى شود، پروردگارم به من وعده داده كه دعاى مؤ منين را در اين وقت مستجاب نمايد و اين همان نمازى است كه خداوند در قرآن مرا به آن امر نموده و فرمود خدا را هنگام شام و صبحگاه در نماز مغرب و صبح تسبيح و ستايش گوييد.
- علت وجوب نماز عشاء
اما نماز عشاء، پس همانا در قبر و در روز قيامت تاريكى همه جا را فرا گرفته است؛ لذا پروردگارم به من و امتم به نماز عشاء امر فرمود، براى نورانيت قبر وروشن ساختن آن، و اين كه به من و به امتم نورى روى صراط عطا فرمايد، و هر كس قدمى در راه نماز عشاء بردارد، خداوند بدنش را از آتش جهنم حرام مى گرداند و اين نمازى است كه پروردگار آن را براى مرسلين و انبياى قبل از من اختيار نمود.. كتاب جامع آيات و احاديث موضوعى، ج 1 به نقل از وسائل الشيعة، ج 4، ص 14.
پاسخ دوم:
از حضرت امام رضا عليهالسلام روايت است كه به فضل بن شاذان فرمود:
«چنانچه كسى بپرسد كه، چرا نماز در اين اوقات (اوقات معين و مخصوص) بدون تقدم و تأخر واجب شده است، جواب اين است كه اين اوقات براى همه مردم روى زمين معلوم و واضح است و عالِم و جاهل آن را به چهار وقت ميشناسند: غروب آفتاب خود آشكار و معلوم است كه در آن، نماز مغرب واجب شده است و فرو رفتن سرخى آفتاب (شفق) پس از غروب خورشيد معلوم و مشهور است كه آن وقت نماز عشاء است؛ و همچنين طلوع فجر روشن و آشكار است و آن، وقت نماز صبح است و زوال شمس نيز آشكار و معلوم است و در آن ظهر واجب مى شود و براى عصر وقت مخصوص و معينى مانند نمازهاى ديگر است و وقت آن پس از انجام ظهر است. و علت ديگر، اين كه خداوند دوست داشته كه بندگانش قبل از هر كارى، ابتدا طاعت خداوند را انجام دهند؛ پس ايشان را در اول طلوع روز، امر كرده است كه به عبادتش بپردازند و سپس در پى كار و روزى خويش روند و امر دنياى خود را اداره كنند، پس در اين وقت نماز صبح را بر ايشان واجب كرد و چون نيم روز شود از كار دست كشند و آن وقتى است كه مردم به جاى خود بازگردند و لباس از تن به در آرند و بياسايند و به خوردن مشغول شوند و استراحت كنند و در چنين هنگامى خداوند آنان را امر فرموده كه ابتدا به ذكر و عبادت او بپردازند، از اين رو ظهر را بر ايشان واجب كرده است تا به آن آغاز نمايند و سپس به كارهاى ديگر بپردازند و چون امور شخصى را انجام دادند و خواستند پى كار و كسب خود روند باز دستور نماز عصر را داده كه آن را انجام دهند، و سپس به كارى كه در نظر دارند رهسپار گشته و به اصلاح آن امر دنيايى خود پردازند، و چون شب شد، لباس از تن بيفكنند و به جايگاه و منزل بازگردند، پيش از هر كار بايد به عبادت و ذكر پروردگارشان ابتدا كنند و بعد به امور ديگر بپردازند، از اين رو نماز مغرب را بر ايشان واجب فرمود، و چون وقت استراحت و خواب آيد و از كوشش فراغت يافتند خداوند دوست داشته است كه در آغاز به عبادت و طاعت او پردازند، سپس در پى امورى كه ميخواهند انجام دهند روند و آنچنان باشند كه ابتدا كرده باشند در هر فصلى از ساعات شبانه روز به طاعت و پرستش او، و از اين جهت در اين وقت نماز عشاء را واجب كرد. پس چون اين دستور را به كار بندند او را فراموش نخواهند كرد و از او غافل نخواهند شد و در اين صورت دلهايشان سخت نگردد و رغبتشان نكاهد و اگر كسى بگويد: وقتى معين براى عصر نيست، مانند اوقات نمازهاى ديگر، چرا آن را بين ظهر و مغرب قرار داد و ميان عشاء و صبح، يا ميان صبح و ظهر قرار نداد؟ جواب اين است: براى آن كه هيچ وقتى براى مردم از ضعفاء و از كار بر كناران و اقويا و كارگزاران آسانتر و راحتتر و مناسبتر براى نماز عصر از اين وقت معين نيست، زيرا مردم همگى از اول روز به تجارت و معامله و آمد و رفت و كار و كوشش در رفع حوائج خود، و فعاليت در بازارهاى كسب مشغولاند، پس خداوند نخواست كه آنان را از به دست آوردن روزى به كار ديگر مشغول كند. .. نيز مردم همگى قادر به شبخيزى نيستند و آن را درست هم درك نمى كنند و وقت آن در نيمه هاى شب اگر باشد، بيدار نميشوند، هر چند واجب باشد و امكانش هم براى ايشان بسيار كم است، پس خداوند بر آنان آسان گرفت و نماز عصر را در سختترين ساعات شبانه روز مقرر نفرمود؛ بلكه وقت آن را در راحتترين هنگام قرار داد، چنان كه خداوند عز و جل خود فرموده است: يريد اللّه بكم اليسر و لا يريدُ بكم العُسر. ». علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج 1، ص 835.
پاسخ سوم:
امام رضا در جاى ديگر مى فرمايد: اگر كسى بگويد: چرا نمازهاى واجب در اوقات مختلف تشريع شده و در يك وقت نمى باشد؟ در پاسخ او مى گوييم: زيرا برترين اوقات سه وقت است: هنگام ظهر و زوال شمس و پس از غروب و سحر گاهان؛ پس واجب كرد كه نمازها در اين اوقات سه گانه خوانده شود چون اگر نمازهاى واجب در اوقات مختلف و متفرق انجام گيرد انجام آن آسان تر و سبك تر است از اين كه در وقت واحدى انجام شود.. علل الشرائع، ج 1، ص 264.
دوسال وهشت ماهه که کنارهمیم Heart
پاسخ
 سپاس شده توسط امین بیگی ، MAMAD*ALONE ، ღdorsaღ ، Snow-Girl ، hosainbakhtiari
آگهی
#2
آفرين دمت گرم خوشم اومد بازم بذار تا كه شايد رو بعضي ها اثر مثبت بذاري مرسي ممنونHeartHeartHeart

پاسخ
 سپاس شده توسط خانوم گل
#3
اگه ممکن باشه منم یه چیزی رو اضافه کنم نماز رو میشه با یه تمثیل به گوشی موبایل تشبیه کرد که زنگش سر اذان میزنه ما میریم قامت میبندیم و به واسطه ی نماز با خدا صحبت میکنیم

امیدوارم خوب گفته باشم
تمام لذت عمرم همین است
که مولایم امیر الموئمنین است
حسین ارام جانم حسین روح و روانم حسین دوای دردم حسین دورت بگردم

یا بقیه الله مهدی عج الله منتقم کجایی مولا حجته الله
پاسخ
#4
خيلي قشنگ بود
علت وجوب نمازهای پنج گانه 1
پاسخ
#5
احسنتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ​ـــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نمازی در جمعه اخر رمضان برای جبران همه نمازهای قضا !
  خصلت های پنج گانه زندگی در دنیا !!
Rainbow احکام نمازهای مستحبی
Rainbow انواع نمازهای واجب
  ذکر مختصری از بعضی فقهایی که قائل به وجوب پوشش موی سر نبودند
  وجوب مبارزه با نفس (از کتاب جهاد با نفس سری اول)
Heart احكام نمازهای مستحبی
  آسمان ها و زمین های هفت گانه
  توصیه های هفت گانه برای دوام توبه
  آسمان ها و زمین های هفت گانه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان