امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اجرای طرح ژنومیک اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی

#1
اجرای طرح ژنومیک اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی 1
به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر رضا شاهین‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: خراسان‌شمالی خاستگاه اصیل‌ترین نژاد اسب ترکمن در ایران بوده و در واقع هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به این استان و منطقه مرزی جرگلان است.
وی با اشاره به این که اکنون این استان دارای حدود یک هزار اسب اصیل ترکمن است، افزود: سال‌هاست که مسؤولان استانی وجود این گونه حیوانی را به‌عنوان یک مزیت اقتصادی برای رشد و توسعه استان بیان می‌کنند، اما بعد از گذشت سال‌ها هنوز صنعت اسب جایگاه واقعی خود را در این استان پیدا نکرده است.
وی گفت: به‌ منظور بقای این صنعت باید ذخایر ژنتیکی این گونه از اسب‌ها حفظ شود که مسؤولان این استان به دنبال انجام فعالیت‌های اجرایی برای حفظ این گونه ارزشمند هستند.
رییس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی ادامه داد: در این راستا جلسه هم‌اندیشی بین سازمان جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی استان در دفتر معاونت بهبود تولیدات دامی برگزار شد و با توجه به بررسی و امکان انجام طرح ژنومیک اسب اصیل ترکمن در استان توسط جهاد دانشگاهی، طرح مذکور جهت بررسی و اجرا به جهاد کشاورزی استان ارائه می‌شود.
وی افزود: همچنین حفظ و تکثیر ذخایر ژنتیک اسب از طریق به‌کارگیری فناوری‌های نوین تولیدمثلی و در شرایط آزمایشگاهی با انجماد اسپرم، انجماد جنین و تعیین جنسیت جنین در قالب کارگاه آموزشی ویژه پرورش دهندگان اسب استان توسط کارشناسان پژوهشگاه ابن‌سینا برگزار می‌شود.
شاهین‌فر تصریح کرد: جهت اجرای این طرح باید بخش‌هایی در مزرعه و بخش‌هایی نیز در تهران انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد کارشناسان خراسان شمالی دارای خالص‌ترین، اصیل‌ترین، ناب‌ترین و دست‌نخورده‌ترین نژاد اسب ترکمن در جهان است که آوازه این اسب به‌ واسطه چالاکی و چابکی در سراسر جهان پیچیده است.


منبع : ایسنا
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان