امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی فیلم True Grit ( شهامت واقعی )

#1
در سال 1968 ، آقای چارلز پورتیس کتابی به نام شهامت واقعی را منتشر کرد که طرفداران زیادی پیدا کرد. این کتاب درباره یک کلانتر بود که به دختری کمک می کرد به هدفش برسد، اما این رمان به قدری جالب بود که بالاخره کمپانی پارامونت را قانع کرد که یک نسخه سینمایی از این کتاب تهیه کند. فیلم شهامت واقعی ساخته شد و جان وین ( اسطوره وسترن ) در آن به قدری نقش آفرینی تاثیرگذاری داشت که توانست بالاخره یک اسکار بگیرد! ( بعد از این نقش می توان گفت کارنامه موفق جان وین بسته شد و تا سال 1979 که از دنیا رفت فیلم قابل توجهی بازی نکرد ) . شهامت واقعی را در واقع با نام جان وین می شناسند، اما امسال زمانی که برادران اعجوبه کوئن اعلام کردند که قصد بازسازی این فیلم را دارند ، همه طرفداران و دوستداران سینما حیرت زده منتظر ماندند تا ببینند که این دو برادر این بار برای این فیلم چه خوابی دیده اند!.



به دنبال قتل پدرش بدست تام چنی ( جاش برولین ) ، متی روز 14 ساله ( هیلی ستینفلد ) تصمیم می گیرد تا به هر شکلی که شده انتقام پدرش را بگیرد. اما او نمی تواند به تنهایی با این جانی های خطرناک بجنگد ، بنابراین او به سراغ یکی از بداخلاق ترین کلانترهای آمریکا به نام روستر ( جف بریجز )می رود و از او خواهش می کند که در این سفر او را همراهی کند. اما این کلانتر اصلا سر سازگاری با کسی ندارد و...


گفته شده که برادران کوئن وفادار به کتاب بوده اند اما کیست که باور کند؟! این دو برادر در تمام سالهای فیلمسازی شان به همه ژانرها سرک کشیده اند و آن را به هم ریخته اند! باید یادمان باشد که این دو برادر بعد از ساخت فیلم موفق فارگو ، به کلی با تعاریف رایج سینمایی بیگانه شده اند و هرطور که خواسته اند فیلم ساخته اند ( دقیقا کاری که کویینتین تارانتینو به نحوی دیگر انجام می دهد ) ، اما بعد از اسکاری که برای فیلم جایی برای پیرمردها نیست دریافت کردند ، در یک مرد مصمم سعی کردند که فیلمشان را سینمایی تر بسازند اما باز هم آن حس کنجکاوی و تغییر ژانر اجازه نداد که آن فیلم هم فیلمی خاص نشود . اما به نظر می رسد که با ورود به ژانر سنتی وسترن! این دو برادر دیگر نتوانند از قواعد و چارچوب موجود فیلمسازی وسترن خارج شوند، اما باید خدمتتان عرض کنم که حتی این دو در این ژانر نیز تغییرات زیادی ایجاد کرده اند و اینجا می بینیم که علنا در بازسازی فیلم شهامت واقعی شخصیت های اصلی کمرنگ تر و شخصیت های فرعی پر رنگ تر شده اند! در شهامت واقعی 1969 ، جان وین یک تنه فیلم را هدایت می کرد و اصلا بدون جان وین تصور آن فیلم غیر ممکن است، اما در شهامت واقعی 2010 شخصیت روستر بیشتر در سایه متی نوجوان قرار دارد و البته شخصیت های فرعی مانند لبوف نیز فرصت بیشتری برای خودنمایی پیدا کرده اند. برادران کوئن شخصیت روستر را در این فیلم به نحوی به تصویر کشیده اند که گویی در هر لحظه از آن جنگ بین تجربه و احساس است. اگر تجربه دیدن چند وسترن را داشته باشید حتما متوجه خواهید شد که شخصیت های اصلی داستان اغلب افرادی لات و البته بسیار ماهر در هفت تیر کشی هستند که گهگاهی هم عاشق می شوند! اما در شهامت واقعی برادران کوئن این متی هست که تمام کنترل فیلم را در دست دارد. دختر نوجوان داستان با آن شیرینی خاص دوران نوجوانی در هر لحظه از فیلم به روستر گویی درس زندگی می دهد، روستر با تجربه است اما هیچ وقت روح لطیفی نداشته است ( همانطور که هیچ وقت هیچ کابویی نداشته! ). متی دلی صاف دارد که تنها قصد گرفتن انتقام از قاتلین پدرش را دارد ولی دختری نیست که خشن باشد ، روستر نیز در جریان همراهی متی به شدت تحت تاثیر او قرار میگیرد و تغییرات شگرفی در او پدید می آید( چیزی که اگر جان وین زنده بود هرگز حاضر به قبولش نبود !). سکانسهای دو نفره بین روستر و متی زیباترین قسمت های فیلم را تشکیل می دهد ، دیالوگهای کوتاه و تیزی که بین این دو رد و بدل می شود به خوبی هنر فیلمنامه نویسی و کارگردانی بی نظیر این دو برادر را نشان می دهد.


مجموعه بازیگران فیلم شهامت واقعی ، شاید ستاره هایی نباشند که طرفداران عاشق آنها باشند ( حتی مت دایمون در نقش لبوف ) اما آنها بهترین بازی را ارائه داده اند و اگر بخواهم راحت تر بگویم باید بگم که برادران کوئن به خوبی توانسته اند از آنها بازی بگیرند. جف بریجز شبیه به جان وین نیست چون به کل شخصیت روستر در این فیلم متفاوت با روستر قدیمی است، بریجز اما بازی بسیار خوبی در این فیلم داشته است و بار دیگر ثابت کرد که مهره کاملا مفیدی در فیلم به حساب می آید. البته کماکان اعتقاد دارم هیچکدام از نقش آفرینی های دوران بازیگری اش در حد فیلم لباسکی بزرگ که همین برادران کوئن آن را ساخته بودند ، نبوده است. اما بدون شک ستاره این فیلم ، بازیگر نوجوانی است که از قضا اولین نقش آفرینی سینمایی اش نیز هست! بازی فوق العاده این ستاره نوجوان نوید حضور یک بازیگر بسیار خوب را به هالیوود می دهد. دیگران بازیگران نقش مکمل که شامل ستارگانی نظیر مت دایمون نیز می شوند ، به خوبی در نقش های مکمل فیلم را به جلو هدایت کرده اند.


برادران کوئن بارها ثابت کرده اند که علاقه ای به کلیشه های موجود در ژانر ندارند و هر طور که تشخیص دهند آن را تغییر می دهند! به نظر من یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیا این است که چند نفر از دوستانتان را جمع کنید و با هم به تماشای فیلمهای برادران کوئن بنشینید. این دو برادر را می توان سردمدار فیلمسازان مستقلی دانست که تنها هدفشان ارتقای دانش فیلمسازی و تغییرات تعریفات رایج سینماست. شهامت واقعی یکی از وسترنهایی هست که هیچ نشانی از سنتی بودن ندارد و بجای آن شخصیت هایی دارد که عاشقشان خواهید شد. تنها ایرادی که می توانم به فیلم بگیرم این است 110 دقیقه مدت زمان فیلم برای این فیلم بسیار کوتاه است!.

منتقد : میثم کریمی
نقد و بررسی فیلم True Grit ( شهامت واقعی ) 1
نقد و بررسی فیلم True Grit ( شهامت واقعی ) 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  علی پوراحمد با فیلم علمی تخیلی دروازه فراموشی در هالیوود + تصاویر فیلم Oblivion Gatew
  بررسی مادران موازی – آلمودوار مجموعه‌ای از شادی را به جشنواره فیلم ونیز ارائه می‌کند
  فیلم تقدیر شده جشنواره ونیز راهی جشنواره جهانی فیلم فجر شد
  واکنش منتقدان به فیلم Come True
  بازیگر فیلم‌های Wolverine و 47 Ronin در فیلم Bullet Train با برد پیت هم‌ بازی می‌شود
  ۱۰ فیلمی که هرگز باور نمی‌کنید بر اساس داستان‌ها و اتفاقات واقعی ساخته شده‌اند!!
  فیلم Another Round با بازی مدس میکلسن جایزه بهترین فیلم جشنواره ‌BFI را برنده شد
  حقوق گل گدوت در فیلم WW84 معادل ۳۳ برابر حقوق او در فیلم Wonder Woman است
  نسخه 4K واقعی فیلم های «هابیت» و «ارباب حلقه ها» در تاریخ ۳۰ نوامبر منتشر می‌شود
Star بررسی پوست های مشهورترین هالیوودی ها (عکس)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان