امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شکار حباب آبی کهکشانی توسط تلسکوپ هابل

#1
شکار حباب آبی کهکشانی توسط تلسکوپ هابل 1
عکسی که به تازگی توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است یک حباب آبی چند هزار ساله در صورت فلکی شاه تخته (کارینا) را به تصویر کشیده است. این حباب که یک سحابی 20 هزار ساله است در اطراف ستاره WR 31aمتمرکز شده است. ستاره های ولف رایت (WR) به عنوان فلک های پلاسمایی طبقه بندی می شوند و به واسطه انتشار هلیوم، نیتروژن و کربن گسترده قابل شناسایی هستند و جرم هایی داغ و عظیم محسوب می شوند. ستاره های WR از عمر کوتاه‌تری نسبت به انواع دیگر جرم های ستاره ای برخوردار هستند و به گفته ناسا طول عمر آنها تنها چند صد هزار سال است.
به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، در مقایسه با خورشید منظومه شمسی ما، ستاره های WR می توانند 20 برابر حجیم‌تر، 5 تا 30 برابر داغ‌تر و هزاران تا میلیون ها برابر درخشان‌تر باشند. اما چنین خروجی انرژی قابل توجهی به معنای آن است که طی 100 هزار سال احتمالا حدود نیمی از جرم خود را از دست می دهند در شرایطی که خورشید ما برای میلیاردها سال فعال بوده و تنها در میانه زندگی کهکشانی خود قرار دارد.
انرژی شدید موجود در ستاره های WR به همراه تخلیه سریع جرم موجب شکل گیری بادهای ستاره ای بزرگ و پرتاب ذرات از بدنه ستاره به سمت فضا می شود. این مساله به همراه هیدروژن منتشر شده توسط ستاره های WR موجب شکل گیری سحابی مانند آن چه اطراف WR 31a را فرا گرفته و توسط تلسکوپ هابل شکار شده است، می شود. این سحابیWR ابری از گرد و غبار و گازهایی مانند هیدروژن و هلیوم است که با سرعت 136 هزار مایل در ساعت در حال گسترش هستند.
این برای نخستین بار نیست که تصویر یک حباب کهکشانی توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت می شود و برخی از آنها حتی با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده هستند. درخشان‌ترین و حجیم‌ترین ستاره شناخته شده RMC 136a1 نام دارد که در سحابی رطیل (تارانتولا) در فاصله 163 هزار سال نوری از زمین قرار دارد. ستاره WR 31a در صورت فلکی شاه تخته حدود 30 هزار سال نوری از ما فاصله دارد.


منبع : عصر ایران
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  شکار مهاجم فضایی
  کشف کهکشانی باستانی، با شکلی غیرعادی
  تصویر ناسا از مادر «هابل»
  کشف کهکشانی با ابرهای عجیب
  طرح عجیب ناسا برای ساخت یک تلسکوپ در نیمه پنهان ماه
  درباره ی کهکشانی که غرق در نور ماوراء‌بنفش است
  تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور کامل مونتاژ شد
  یک گروه کهکشانی در حال ادغام
  تلسکوپ گانیمد آغاز به‌کار کرد
  تلسکوپ آلما موفق به شناسایی نمک در اطراف ستاره جوان شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان