امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

طریقه گرفتن راکت تنیس

#1
موضوع : طریقه گرفتن راکت تنیس

طریقه گرفتن راکت تنیس 1

تنیس از مفرح ترین ورزشهای قرن حاضر میباشد که افراد در هر سن و سالی قادر به انجام آن میباشند. این رشته ورزشی با بالابردن سوخت و ساز هوازی سیستم بی هوازی بدن انسان را نیز تقویت میکند. شما میتوانید در هر شرایطی که هستید

این رشته ورزشی را بیاموزید و از آن لذت ببرید. در یک دسته از مقالات آموزشی قصد داریم تا شما با آموزش پایه ای این رشته ورزشی آشنا نمائیم. با ما همراه باشید تا شما هم بتوانید از کسانی باشید که این رشته را مال خود نموده اید.



تنیس از مفرح ترین ورزشهای قرن حاضر میباشد که افراد در هر سن و سالی قادر به انجام آن میباشند. این رشته ورزشی با بالابردن سوخت و ساز هوازی سیستم بی هوازی بدن انسان را نیز تقویت میکند. شما میتوانید در هر شرایطی که هستید این رشته ورزشی را بیاموزید و از آن لذت ببرید. در یک دسته از مقالات آموزشی قصد داریم تا شما با آموزش پایه ای این رشته ورزشی آشنا نمائیم. با ما همراه باشید تا شما هم بتوانید از کسانی باشید که این رشته را مال خود نموده اید.

در شروع باید بیان کنیم که داشتن یک زمین، راکت، توپ و لباس مناسب از مهمترین شرایط شروع این رشته ورزشی میباشد. حال که این امکانات را در اختیار دارید میتوانید به آموختن آن بپردازید. در مورد کیفیت و نوع لباس ، راکت، کفش و سایر مواد به زودی صحبت خواهیم کرد ولی بگذارید امروز شما را با مهمترین بخش آموزش تنیس یعنی نحوه گرفتن راکت تنیس آشنا کنیم. گرفتن دسته راکت را در تنیس به عنوان گریپ اطلاق مینمایند و نحوه گرفتن راکت همیشه و در همه شرایط یکسان نیست بنابراین دانستن انواع گریپ و کاربرد آن برای آغاز آموزش بسیار حیاتی به نظر میرسد.

باید بدانیم که داشتن یک راکت بسیار مهم است ولی مهمتر از آن دانستن طریقه گرفتن راکت است. طریقه گرفتن راکت یعنی تعیین زاویه سطح برخورد و ایجاد چرخش و ... . بد گرفتن راکت یعنی از دست دادن هر آنچه به دنبال آن در یک بازی هستید. عموما یک راکت دارای یک دسته 8 ضلعی به مانند شکل زیر است. پایه انگشت اشاره نیز در رشته تنیس به عنوان یک نشانه در تعیین گریپ میباشد.

طریقه گرفتن راکت تنیس 1

حال که با شکل یک دسته در تنیس آشنا شدید به طریقه گرفتن آن میپردازیم. باید دانست که هیچگاه یک گریپ همیشگی و دائم در بازی های تنیس وجود ندارد. شما باید همه این گریپها را بدانید و بکار ببرید.


1- گریپ کانتیننتال
خط قرمز در روی شکل زیر محل قرار گرفت ریشه انگشت اشاره در مورد راست دستها و خط آبی روشن محل قرار گرفتن ریشه انگشت اشاره چپ دستها است.

طریقه گرفتن راکت تنیس 1

این نوع گریپ برای ضربات سرویس ساده، والی اسلایس، و ضربات بالای سر معمول میباشد. این نوع گریپ برای ضربات دفاعی و ضربه به توپهای نزدیک به زمین کاربرد دارند. از آنجا که ضربه فورهند و بکند برای این گریپ یکسان است شما فرصت را برای زدن ضربه از دست نخواهید داد.
نکته منفی در این نوع گریپ آن است که برای ضربات تاپ اسپین کاربرد کمی دارد. توصیه میکنیم تنها در ضربات سرویس و والی از این نوع گریپ استفاده نمائید.

2- گریپ فورهند

طریقه گرفتن راکت تنیس 1

طریقه گرفتن درست این نوع گریپ در شکل بالا قابل مشاهده میباشد. این نوع گریپ ساده ترین گریپ برای یادگیری فورهند میباشد.
با استفاده از این نوع گریپ شما قادر خواهید بود به صورت فلت یا تاپ اسپین به توپ ضربه بزنید. در صورتی که از این نوع گریپ استفاده نماید شما قادر خواهید بود به راحتی و در سریعترین زمان نوع گریپ خود را تغییر دهید.
این نوع گریپ برای پاسخ به توپهایی که دارای ارتفاع زیادی هستند مناسب نیست در عین حال توجه داشته باشید که دادن اسپین بالا به توپ با این نوع گریپ در صورتی که قصد یک رالی طولانی مدت را داشته باشید به سختی خواهد بود. تیم هلمن از معروفترین کسانی میباشد که از این نوع گریپ زیاد استفاده میکند.

3- گریپ فورهند سمی وسترن

طریقه گرفتن راکت تنیس 1

این نوع گریپ از پر طرفدار ترین نوع گریپهایی میباشند که مربیان حرفه ای شاگردان خود را به آن سمت میبرند. طریقه گرفتن راکت در این نوع گریپ به راحتی در شکل بالا قابل مشاهده میباشد.
این گریپ به توپها اسپین خوبی میدهد که باعث میشود آن را در داخل زمین نگه دارد. در واقع این نوع گریپ به شما امنیت خاطر بیشتری برای حفظ توپ در زمین خواهد داد. برای اینکه بتوانید به توپهایی با ارتفاع بالا ضربه وارد کنید این نوع گریپ را به شما توصیه میکنیم.
از معایب عمده این نوع گریپ هم میتوان به ضعف آن در برابر توپهای کوتاه اشاره نمود و در این مواقع شما بایستی به سرعت گریپ خود را تغییر دهید.
همچنین ضعف عمده این نوع گریپ سرعت کم در تغییر است. یعنی زمان برای تغییر گریپ زیاد است و فرد در توپهای سریع دچار مشکل میشود.

4- گریپ فورهند وسترن

طریقه گرفتن راکت تنیس 1

این نوع گریپ تاپ اسپین قوی و مطمئنی به توپ میدهد. شما در عین حال که با قدرت به توپ ضربه میزنید میتوانید مطمئن باشید که توپ در داخل زمین فرود خواهد آمد . از مزایای این ضربات هم میتوان به ارتفاع برگشت اشاره کرد. این ضربات به توپ ارتفاع زیادی خواهند داد که باعث میشود حریف شما به بیرون زمین برود
رافائل نادل اغلب از این گریپ استفاده میکند. استفاده از این گریپ برای توپهای کوتاه سخت میباشد. همچنین در زمینهای سخت این نوع گریپ به خاطر ارتفاع کم توپ و سرعت بالای آن با سختی مواجهه خواهد شد.

5- گریپ بک هند ایسترن

طریقه گرفتن راکت تنیس 1

شما میتوانید با توجه به شکل بالا پی به طریقه گرفتن این نوع گریپ ببرید. این نوع گریپ برای ضربات سرویس کم شدت و یا والی نرم بسیار کابرد دارد. در این نوع گریپ فشار کمی بر روی مچهای شما وارد خواهد آمد و شما قادر خواهید بود ضرباتی با دقت در بک هند بزنید. این نوع گریپ برای بک هند های با ارتفاع کم بسیار کاربرد دارد ولی برای بک هندهایی که توپ تا نزدیک ارتفاع شانه باشد کار سخت خواهد بود و. شما دچار مشکل میشوید.

6- گریپ بک هند سمی-وسترن

طریقه گرفتن راکت تنیس 1

این نوع گریپ برای جواب بک هند به فورهند میباشد. نحوه صحیح این نوع گریپ در شکل بالا نشان داده شده است.
در این نوع گریپ پاسخ به ضربه هایی که در بک هند و با ارتفاع زیاد میباشند آسان خواهد بود ولی در عین حال یک گریپ حوب برای توپهای کوتاه و جلوی تور نمیباشد. بنابراین اگر قصد دارید تهاجمی بازی کنید شاید کار سختی را با استفاده از این گریپ در پیش داشته باشید.

7- گریپ بک هند دو دستی

طریقه گرفتن راکت تنیس 1

در همه گیر بودن این گریپ هیچ شکی نیست،ولی در طرز گرفتن آن نظرات مختلفی وجود دارد،یکی از مورد قبول ترین راهها برای گرفتن راکت به این شکل این است که: دست اصلی خود را به صورت گریپ کنتیننتال بگیرید، سپس دست دوم خود را به صورت گریپ فورهند سمی-وسترن بگیرید.
طریقه درست گرفتن راکت در این گریپ در شکل بالا نشان داده شده است
این نوع گریپ برای کسانی که از بک هند های دو دست استفاده میکنند بسیار مناسب میباشد. بک هند در این نوع گریپ بسیار قوی و حمله ای خواهد بود.
این نوع بکهند برای پاسخ به توپهای کوتاه کاربرد دارد ولی برای توپهای بلند مناسب نیست. آندره آغاسی از معروفترین افرادی است که از این نوع بکهند استفاده میکند.

باتشکر از توجه شما عزیزان.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مجیدی روی ابرها با گرفتن انتقام از الاهلی(عکس)
  واکنش قوچان‌نژاد به قرار گرفتن نامش در لیست فروش
  جهانبخش و تنیس فوتبال به جای اردوی تیم ملی(عکس)
  اعمال محدودیت های شدید کرونایی برای برگزاری لیگ برتر تنیس روی میز
  عامل اصلی عقب ماندگی تنیس ایران چیست؟
  عجله عجیب سرپرست فدراسیون تنیس برای پرداخت حق‌الزحمه تمدید کارت مربیان و داوران
  بازگشت بدموقع ملی پوش تنیس روی میز ایران از آلمان!
  تلاش پرسپولیس برای پس گرفتن صفحه‌های مجازی از کارگزار سابقش
  تنیس اپن استرالیا تا سال ۲۰۲۲ برگزار نخواهد شد؟
  گرفتن تعهد کتبی از کشتی‌گیران برای قبول مسوولیت دوپینگ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان