امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چگونه خدا انسانی را به حال خود وامیگذارد؟

#1

مطابق آیات قرآن، فراموش کردن خدا و توجه نکردن به احکام و دستوراتی که پررودگار عالم برای سعادت انسان مقرر کرده است، زمینه واگذاری انسان ها به خود را فراهم می کند.


حجت الاسلام سید علی سجادی زاده، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفتگویی در پاسخ به این سوال که چگونه خداوند انسان را به حال خود رها می کند و به عبارت دیگر این که در اصطلاح عرف و ادعیه بیان می شود "خدایا! ما را لحظه ای به خود وامگذار" چه مفهومی دارد و چطور اتفاق می افتد، گفت: آیاتی همچون آیه 19 سوره حشر در قرآن به این موضوع اشاره دارد که: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُون؛ از آن کسانی مباشيد که خدا را فراموش کردند و خدا نيز چنان کرد تا خود را فراموش کنند، ايشان نافرمانند.

وی ادامه داد: در اصل خدا فلانی را فراموش کرده یا به حال خود واگذاشته است یعنی فردی که با ارتکاب گناهانی مستوجب واگذاری به خود شده است، از هدایت و سایر امکاناتی که در اختیار بشر است و از طریق آنها خداوند به بندگان خود افاضه خیر می کند، محروم می شوند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: در واقع گاه انسان با انتخاب نادرست و غلط و کارهایی ناصوابی که انجام می دهد، زمینه موفقیت خود در عمل را از بین می رد یعنی اسباب و علل در آفرینش، مطابق و متناسب خواست و میل او پیش نمی رود و امدادهای غیبی که شامل حال یک بنده مطیع و نیکو می شود، به این بنده که به دستورات خدا عمل نکرده و بی توجه است، تعلق نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در حقیقت معنای اصلی واگذاری انسان به خود، محروم شدن از عنایات خاص خداست، تاکید کرد: انسان به خودی خود، چیزی نیست و از خود چیزی ندارد و اگر مدد خدا نباشد، نمی تواند قدم خیری بردارد؛ یکی از دعاهای اولیای خدا و خوبان درگاه او که همیشه به طور جدی از خدا خواسته و می خواهند آن است که خدایا! ما از خود چیزی نداریم و همواره نیازمند عنایت تو هستیم.

حجت الاسلام سجادی زاده بیان کرد: در حقیقت این بندگان و خوبان درگاه الهی آن جنبه ربوبیت خدا را برای همه لحظات و عوالم، اعم از دنیای مادی و دنیای معنوی و آخرت طلب می کنند بی آنکه در خصوص علل و عوامل و اسباب پدیده ها اطلاعی داشته باشند یا ندانند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که واگذاری انسان به خود چه پیامدها و نتایجی را به دنبال خواهد داشت و چه سرنوشتی را بری او رقم می زند، گفت: اگر بنده، به خود واگذار شود، در حقیقت موجبات هلاکتش فراهم شده و مانند فردی است که لبِ چاهی عمیق نشسته باشد اما متوجه آن نباشد که امکان سقوط برای او فراهم است و در حقیقت حواس او به درستی کار نکند؛ در واقع وقتی بنده ای به حال خود رها شد، حواس معنوی او از بین رفته و زمینه سقوطش فراهم می شود.

به گفته استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی (ع)، مطابق آیات قرآن، فراموش کردن خدا و توجه نکردن به احکام و دستوراتی که پررودگار عالم برای سعادت انسان مقرر کرده است، زمینه واگذاری انسان ها به خود را فراهم کرده و در نتیجه موجب هلاکت آنها می شود.

منبع:شبستان
عقیق
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زنان آخرالزمانی چگونه اند
  چگونه یک جن احضار کنیم
  حکم روزه بچه ای که درماه رمضان بالغ شده است چگونه است؟
  چگونه می توانیم با امام زمان (عج) ارتباط داشته باشیم؟
  چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟
  چگونه می توان فهمید که امام زمان (عج) از ما راضی هستند یا خیر؟
  چگونه میتوان بصیرت پیدا کرد؟
  چگونه مي توان از کسي که آبروي شخصي را برده گذشت کرد؟
  شیعه چگونه می تواند ثابت کند که فرزند امام حسن عسکری (ع) متولد شده است؟
  گردنه صراط در آخرت را چگونه بگذرانیم؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان