امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سریال ایرانی که حسنی‎مبارك پخش آن را يكی از اشتباهات خود می‌دانست!

#1
سریال ایرانی که حسنی‎مبارك پخش آن را يكی از اشتباهات خود می‌دانست! 1

سینماپرس: سلحشور گفت: يكي از شخصيت‌هاي تأثيرگذار مصري كه در جريان‌هاي كنفرانس‌هاي بيداري اسلامي به ايران آمده بود به من گفت حسني مبارك در زندان رسماً اعلام كرده اشتباه من پخش سريال حضرت يوسف در تلويزيون ملي اين كشور بود كه باعث شكل‌گيري قيام مردم مصر عليه من شد.

به گزارش سینماپرس، مقام معظم رهبري در سخنراني ابتداي سال خود به دو شخصيت خاص انقلاب به عنوان نماد و الگوي انقلابي‌گري در عرصه فرهنگ اشاره كردند. يكي سيد‌مرتضي آويني كه البته سال‌هاست نمادي از انقلابي‌گري در اين عرصه بوده است و قبلاً هم از سوي ايشان به سيد اهل قلم تعبير شده بود بيانگر يك سبك زندگي خاص و آرمانگرا بود كه بسياري را به طرف خود درعرصه فرهنگ و هنر كشيد اما نام ديگري كه رهبر انقلاب بر زبان آوردند نام كارگردان تازه درگذشته و سرشناسي بود كه آثارش درجهان اسلام غوغا به پا كرده است.



استاد فرج‌الله سلحشور كه در عرصه‌هاي مختلف هنري اعم از بازيگري، كارگرداني، صداپيشگي، نويسندگي، طراحي صحنه و... حضوري فعال و مؤثر داشت. مرحوم سلحشور البته سال پاياني عمر خود را با يك بيماري سخت دست و پنجه نرم مي‌كرد؛ بيماري كه همزمان با آغاز پروژه عظيم حضرت موسي آغاز شد و با توجه به ميزان اثر‌گذاري سلحشور و موضوعيت اين پروژه شائبه ترور بيولوژيك او را قوت داد چه آنكه خود وي نيز بارها بر اثرگذار بودن اين پروژه در اتفاقات منطقه‌اي و جهاني قبل از ساخت آن تأكيد داشت؛ تأكيدي كه با توجه به اثرگذاري سريال حضرت يوسف در جريان بيداري اسلامي تأثير آن نيز دور از ذهن نبود اما مقام معظم رهبري ويژگي اين دو اسطوره و نماد هنر انقلاب را كه پيشاهنگ «انقلابي‌گري» درحوزه فرهنگ بودند ذكر كردند.



پسر مرحوم سلحشور (هر دو پسر او روحاني و حوزوي هستند) درباره منش هنري پدرش مي‌گويد:«از بچگي يادم است پدرم فيلم‌هاي تاريخي و مذهبي از كارگردانان بزرگ و مطرح دنيا مانند هيچكاك را مي‌نشست مي‌ديد و يادداشت‌برداري مي‌كرد، البته قبل از آن مي‌داد به بچه‌هاي سازمان تبليغات تا سانسور حرفه‌اي كنند. اصلاً به اين اعتقادي نداشت كه همه چيز را به عنوان هنر ببينيم و دريافت كنيم حداقل در سينماي قرآني.» پس از فوت سلحشور البته اظهارنظرهاي مختلفي درباره شخصيت وي شد، اظهاراتي كه همه بيانگر شخصيت قرآني مردي بود كه با نيتي خالص درعرصه هنر قدم برمي‌داشت اما پس از درگذشت او تلويزيون نيز به پاس زحماتش برخي آثار وي را بازپخش كرد.



 آثاري كه هنوز كه هنوز است دلچسب و تأثيرگذار است. به خصوص اينكه با ابتكار شبكه قرآن گاهي آيات مربوط به اين وقايع را با بخش‌هايي از اين سريال‌هاي قرآني در نزديكي اذان تلويزيون پخش مي‌كند و هنر تصويرسازي مرحوم سلحشور از قرآن كريم را به نمايش مي‌گذارد چيزي كه به گفته بصير سلحشور فرزند وي دغدغه اصلي خود او بوده است، كاري كه حتي مي‌تواند با دوبله به زبان‌هاي مختلف در معرفي قرآن به جهانيان نقش مهمي بازي كند.



حجت‌الاسلام غريب‌رضا كه در بحث بيداري اسلامي از شخصيت‌هاي فعال محسوب مي‌شود پس از فوت فرج‌الله سلحشور در يادداشتي در سايت رهيافتگان با اشاره به آمار شگفت‌انگيز دانلود سريال يوسف پيامبر روي يكي دوكانال يوتيوب (با اشاره به اينكه افراد مختلفي سريال را در كانال‌هاي گوناگون بومي منطقه خود آپلود كرده‌اند) و نيز نام بردن از تعدادي از شبكه‌هايي كه اين سريال را در جهان عرب بازپخش نموده‌اند با ذكر مستند كامنت‌هاي كاربران جهان عرب در فيس‌بوك به تقدير از شخصيت هنري و انقلابي سلحشور مي‌پردازد.



سال گذشته در حرم حضرت معصومه و در برنامه شهرك معارفي بهشت بانو خود مرحوم سلحشور يكي از مهمانان بود كه با سؤال مجري درباره اثرگذاري سريال حضرت يوسف گفت: يكي از شخصيت‌هاي تأثيرگذار مصري كه در جريان‌هاي كنفرانس‌هاي بيداري اسلامي به ايران آمده بود به من گفت حسني مبارك در زندان رسماً اعلام كرده اشتباه من پخش سريال حضرت يوسف در تلويزيون ملي اين كشور بود كه باعث شكل‌گيري قيام مردم مصر عليه من شد.



اي كاش همين تأثيرگذاري‌ها درباره اين سريال رصد و ثبت مي‌شد تا قدرت سينماي قرآني كشورمان با خلوص نيت هنرمندان انقلابي همچون سلحشور را بهتر به نمايش بگذاريم. الان كه سريال در حال پخش است هنوز مردم را بعد از چندين بار بازپخش به پاي خود مي‌نشاند بدون اينكه كسي خسته شود و اين نشانگر قدرت و معجزه داستان‌هاي قرآني است كه بايد بيشتر به آن پرداخته شود اما حالا كه سلحشور از ميان ما رفته است اينكه چه كسي بعد از او سريال حضرت موسي را به سرانجام خواهد رساند دغدغه شده است. گفته مي‌شود دوست و همراه او جمال شورجه قرار است اين پروژه را به دست گيرد اما ضمن احترام بايد گفت تجربيات شورجه در اين عرصه نبوده است و با وجود خلوص نيت گاه در آثار سينمايي چندان قوي حاضر نشده است. نمونه آن فيلم «سي و سه روز» است كه با وجود جذابيت و پيامي كه مي‌توانست داشته باشد كشش يك اثر خوب را نداشت و مخاطب را همراه نكرد.



ساخت آثار تاريخي در كنار تبحر، خلوص نيت و توانايي نيازمند تجربه نيز است. در اين عرصه شايد تنها چند نام به ذهن متبادر مي‌شود كه مي‌توانند چنان اثري را آنگونه كه شايسته است به سرانجام برسانند. به نظر مي‌رسد با توجه به سابقه توليدات قرآني شهريار بحراني مناسب‌تر باشد؛ كسي كه سريال مريم مقدس او مانند مردان آنجلس درخشيد و ملك سليمانش توانست در قد و قامت يك اثر جهاني ظاهر شود. شايد بحراني مناسب‌ترين گزينه‌اي است كه مي‌تواند جا پاي استاد قرآني سينما بگذارد.
سریال ایرانی که حسنی‎مبارك پخش آن را يكی از اشتباهات خود می‌دانست! 1


پاسخ
 سپاس شده توسط ستایش*** ، ( lιεβ )
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی سریال ایفوریا(Euphoria)
  معرفی سریال The End of the F***ing World
  معرفی سریال Duy Beni (صدایم را بشنو)
  دلیل پیر نشدن بازیگر مشهور ایرانی +عکس
  سریال Baht Oyunu / بازی بخت
  احتمال بازگشت ویلسون فیسک به دنیای سینمایی مارول در سریال Hawkeye
  تریلر جدید سریال ترسناک Chucky و نمایش عروسک شیطانی
Heart سریال (تو در خانه ام را بزن) Sen Çal Kapımı
  معرفی سریال Ginny & Georgia
  معرفی سریال Skam

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان