امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فضاپیمای اگزومارس اولین تصویر با کیفیت بالا را ثبت کرد

#1
تصویری که میبینیم شاید چندان جذاب و سرگرمکننده نباشد. اما اولین تصویر دریافت شده از فضاپیمای اگزومارس (Exomars) بوده در نوع خود زیبا است. برای بسیاری از ما تصویری مانند این، به این معناست که خطایی هولناک در دوربین ما روی داده است. اما به عنوان اولین تصویر از این فضاپیما، این تصویر نشان میدهد که دوربین و سیستم مربوط به آن به طور صحیح کار میکنند. 

 
 
فضاپیمای اگزومارس اولین تصویر با کیفیت بالا را ثبت کرد 1

اولین تصویر فضاپیمای اگزومارس (تصویر ESA/Roscosmos )

 
 
اگزومارس پروژهای مشترک بین آژانس فضایی اروپا (ESA) و سازمان فضایی فدرال روسیه (Roscosmos) است که پروژهای بلندپروازانه و شامل دو پرتاب مجزا است. در 24 اسفند 1394، اولین پرتاب صورت گرفت که شامل مدارگرد ردیاب گاز (TGO) و کاوشگر آزمایشگر ثابت اسکیاپارلی (Schiaparelli) بود. وظیفه مدارگرد ردیاب گاز، بردن این کاوشگر بر سطح مریخ خواهد بود.  
مدارگرد ردیاب گاز وجود منابع متان را بر روی مریخ بررسی خواهد کرد و به عنوان ماهوارهای ارتباطی برای کاوشگر عمل میکند. کاوشگر فناوریهای جدید فرود را آزمایش میکند که این بررسیها به پرتاب دوم که در سال 2020 انجام میشود، کمک خواهد کرد. 
تاکنون تمام سیستمهای موجود در فضاپیمای اگزومارس در حین ماموریتش فعال بودهاند. پیتر اشمیتز (Peter Schmitz) مدیر عملیات فضاپیمای آژانس فضایی اروپا میگوید: " تمام سیستمها فعال شدهاند و در زمینههای قدرت، ارتباطات، ردیاب ستارهای، هدایت و جهت‌یابی همه محموله ها و اسکیاپارلی وارسی میشوند، حال آنکه تیم کنترل پرواز در اداره کردن این فضاپیمای جدید و پیچیده کار راحت‌تری نسبت به گذشته در پیش دارند."
سه روز قبل از رسیدن به مریخ، کاوشگر اسکیاپارلی از مدارگرد ردیاب گاز جدا خواهد شد و فرود بر سطح مریخ را آغاز میکند. اگرچه اسکیاپارلی بیشتر برای جمعآوری اطلاعات از فرود خود و قرار گرفتن بر سطح مریخ، طراحی شده است با این حال پارهای از تحقیقات علمی را نیز انجام خواهد داد. این کاوشگر حامل محمولهای کوچک از ابزارآلات است که وظیفه خواهند داشت ظرف 2 تا 8 روز که روی سطح مریخ هستند محیطزیست مریخ را مطالعه کنند و نتایج بدست آمده را به زمین ارسال کنند.
 
 
فضاپیمای اگزومارس اولین تصویر با کیفیت بالا را ثبت کرد 1

(تصویراز esa)

 
مدارگرد ردیاب گاز مجموعه مانورهای خود را اجرا خواهد کرد که ابتدا شامل قرار دادن خود در مداری بیضی شکل در اطراف مریخ است. سپس یک سال صرف انجام مانور ائروبریکینگ در جو مریخ میشود. ائروبریکینگ تکنیکی از پروازهای فضایی است که فضاپیمایی در حال گردش به بالای جو سیارهای تماس حاصل کند. اصطکاک جو با سطح فضاپیما باعث کاهش ارتفاع مداری فضاپیما میشود. ائروبریکینگ به جای استفاده از جتهای پردازنده و سوخت برای تنظیم مدار فضاپیما، از جو به عنوان ترمز و چرخ فرمان برای رسیدن به مداری پایین استفاده میکند. بعد از آن در مداری دایرهای شکل در حدود 400 کیلومتر بالاتر از سطح مریخ قرار خواهد گرفت. 
 مدارگرد ردیاب گاز متان را جست‌وجو خواهد کردکه ردی شیمیایی از وجود حیات است. این مدارگرد همچنین ترکیبات سطح مریخ را مطالعه خواهد کرد.  
 

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خورشیدگرفتگی جزیی در اولین روز از تابستان ایران رخ می‌دهد
  ★شفق قطبی بر فراز آسمان||تصویر نجومی روز★
  تصویر ناسا از مادر «هابل»
  تصویر عجیب ناسا از «خورشید»
  آیا می دانید اولین ستارگان جهان چه شکلی بودند؟
  پرتوهای ضدشفقی بر فراز فلوریدا+تصویر نجومی روز
  اولین و بزرگترین اَبرماه سال ۹۹ (عکس)
  آیا فضاپیمای اسرائیلی با موفقیت به سطح ماه خواهد رسید؟!
  اولین حفاری در عمق مریخ انجام شد
  نمایی از کهکشان مارپیچی M101+تصویر نجومی روز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان