امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 2.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بیـمآری ام اس علائم و علل درمان

#1
بیـماری امـ اس ..

ـ

بیشتر بدآنیید ..

مولتیپل اسکلروزیس ( MS ) ام.اس به عنوان شایع ترین اختلال عصبی قلمداد می شود؛ عارضه ای که در زنان تا سه برابر بیشتر از مردان شایع است. مولتیپل اسکلروزیس ( MS ) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می دهد.


سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد ولی در بیماری های خود ایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می روند. لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز جزء بیماری های خود ایمنی محسوب می شوند.

در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد.

● شایع ترین علایم بیماری عبارتند از :

• خستگی شدید

• تاری دید و دوبینی

• ضعف عضلانی و از دست دادن کنترل عضلات

• عدم تعادل

• بی حسی

• درد چشم

• خواب رفتن مداوم دست و پاست

در صورت پیشرفت بیماری، علایمی مانند اختلال در کنترل ادرار، گرفتگی عضلات (اسپاسم)، مشکلات جنسی، اختلال در بلع غذا، اختلال در صحبت کردن و مشکلات شناختی نیز مشاهده می شود.

● علل بروز ام اس

هنوز علت دقیق بروز ام اس مشخص نیست ولی محققان بر این باورند که عوامل ژنتیکی و محیطی و شیوه زندگی نقش مهمی در بروز این عارضه دارند.

تحقیقات نشان می دهد که استرس، ضعف سیستم ایمنی و کمبود ویتامین D، احتمال بروز این بیماری را تشدید می کند. تحقیقات نشان می دهد که ساکنین شمال آمریکا نسبت به جنوب آن بیشتر به ام اس مبتلا می شوند. آب و هوای جنوب آمریکا گرمتر است و این افراد بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند، بنابراین نور خورشید و ویتامین D دو عامل مهم در پیشگیری از این بیماری هستند.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که توتون و تنباکو خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند ولی این میزان به اندازه ای نیست که بتوان سیگار را عامل بروز ام اس تلقی کرد.

همانطور که گفته شد، ژنتیک نقش مهمی در بروز این بیماری دارد، اگر یکی از دوقلو های همسان به این بیماری مبتلا شوند، احتمال بروز قل دیگر بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است.

● انواع مختلف بیماری ام اس چیست؟

– ام اس پیشرونده مقدماتی

در این نوع، نشانه های بیماری به طور پیوسته از زمان تشخیص بیماری سیر صعودی دارند. حمله ها مشخص نیستند و هیچ علامت بهبودی وجود ندارد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران، به این نوع از بیماری مبتلا می شوند. معمولا بیماری ام اس در افرادی که این مرحله را تجربه می کنند، دیر و در حدود ۴۰ سالگی تشخیص داده می شود.

– نوع عودکننده – فروکش کننده

حدود ۹۰ درصد از بیماران، به این نوع مبتلا هستند. معمولا نشانه های اولیه بیماری در این افراد، در اوایل بیست سالگی دیده می شود. پس از آن در دوره های مختلف، بیماری عود می کند و در بین دوره ها، بیمار بهبودی نسبی دارد. معمولا بیمارانی که به این نوع از بیماری مبتلا هستند، وارد مرحله دیگری از بیماری به نام پیشرونده ثانویه می شوند.

– ام اس پیشرونده ثانویه

در این نوع، علایم بیماری به طور پیوسته سال ها وجود دارد و هیچ عود یا بهبودی حاصل نمی شود. معمولا این حالت ۱۰ تا ۲۰ سال پس از تشخیص بیماری اتفاق می افتد. این نوع از بیماری معمولا منجر به از کار افتادگی بیماران می شود.

– نوع پیشرونده عودکننده

این نوع از بیماری بسیار نادر است و در آن بیماری در دوره های مشخص عود می کند و از یک حمله تا حمله بعدی، نشانه های بیماری شدیدتر می شود. حدود ۵ درصد از افراد به این نوع از بیماری مبتلا هستند.

● راه های موثر برای حل مشکل حافظه در بیماران مبتلا به ام اس

ورزش های هوازی تنها روش برای رفع مشکلات حافظه در بیماران مبتلا به ام اس است

مطالعات اخیر محققان بنیاد کسلر واقع در ایالت نیوجرسی آمریکا نشان می دهد که مهمترین عامل نجات حافظه در بیماران مبتلا به ام اس، اروبیک (ورزش های هوازی) است.

محققان بنیاد کسلر با انجام مطالعه ای دریافتند که راه حل این مشکل انجام حرکات هوازی است. ورزش سبب افزایش حجم هیپوکامپ مغز که مهمترین بخش مغز است، می شود و مشکلات مربوط به حافظه را در بیماران مبتلا به ام اس رفع می کند.

ورزش های هوازی رایگان است و به راحتی در دسترس عموم قرار دارد، به علاوه هیچ عارضه جانبی در برندارد.

ورزش های هوازی موجب بهبود عملکردهای شناختی مغز و سرعت انتقال بیماران می شود.

روش های دیگری نیز برای حفظ حافظه در بیمارن مبتلا به ام اس وجود دارد. برخی از این روش ها عبارتند از :

– آگاهی از بیماری، احساسات بیماران مبتلا به ام اس مدام در حال تحریک است. با شروع حمله ام اس، بیمار بسیار نا امید شده و علایم افسردگی به سرعت افزایش پیدا می کند.

یکی از مهمترین روش های مقابله با این علایم، آگاهی و اشراف بر آن است. بیماران باید بدانند که تنها کسی که می تواند به آنان کمک کند خودشان هستند و باید بر اعصاب خود تسلط داشته باشند. دانستن این نکته که ام اس منجر به مرگ نمی شود و اکثر افراد مبتلا عمر طبیعی داند، بسیار کمک می کند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

– تحرک بیمار ، همانطور که گفته شد، تمرین مناسب و تحرک بیمار بسیاری از علایم بیماری از جمله خستگی مفرط و مشکلات مثانه را کاهش می دهد و باعث بهبود خلق و خو می شود. شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری در بهبود علایم بیماری بسیار موثر است.

– استراحت و خواب کافی، در بهبود علایم بیماری نقش مهمی را ایفا می کنند. یوگا و مدیتیشن نیز به کرات در این بیماران توصیه شده است.

– کمک گرفتن از دیگران، خانواده و اطرافیان بیمار می توانند با قبول مسئولیت های گوناگون، تنش بیمار را کاهش دهند.

قبول مسئولیت توسط سایر افراد خانواده باعث می شود که بیمار زمان بیشتری را به استراحت اختصاص دهد و استرس کمتری داشته باشد.

– تمرکز روی یک موضع خاص، تمرکز روی فقط یک موضوع در روز و به پایان رساندن آن بسیار موثر است. اگر تمام کارهای روزانه در یک کار خلاصه شود و همان کار با موفقیت به پایان برسد، اعتماد به نفس فرد افزایش می یابد و این موضع در روند کنترلی بیمار موثر است.

– ملاقات با مددکار، روانشناس و فیزیوتراپ، ملاقات با این افراد و کمک گرفتن از آنان راه حل مناسبی را در امور مختلف دراختیار می گذارد و تحمل مشکلات را آسان می کند

– شرکت در مراسم اجتماعی و معاشرت با افراد شاد

-رژیم غذایی مناسب برای بیمارن ام اس

رژیم غذایی مناسب و اجتناب از استرس، احتمال بروز بیماری را کاهش می دهد. در این رژیم غذایی، غذای کم چرب و با فیبر بالا توصیه شده است. چربی های اشباع و روغن های حیوانی علایم بیماری را تشدید می کنند.

کافئین و الکل باعث تحریک مثانه و تشدید علایم ام اس می شود؛ بنابراین به بیماران توصیه شده است که از مصرف این نوشیدنی ها اجتناب کنند.

سیستم گوارش افراد مبتلا به ام اس در مقابل گلوتن بسیار حساس است؛ بنابراین به این افراد توصیه می شود که از مواد غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند.

استفاده از میوه و سبزیجات تازه باعث می شود که مشکلات مربوط به یبوست در بیماران مبتلا به ام اس برطرف شود؛ از طرفی اضافه وزن باعث مشکلات حرکتی و عدم تعادل در این بیماران می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط ستاره مشرق زمین ، Nυмв ، Mohamad#Farahani ، # αпGεʟ ، Ɲєgαя-Mн ، ._NeGiX_. ، *GILDH ، ρυяρℓє_ѕку ، Brooklyn Baby ، ( lιεβ ) ، vampire whs
آگهی
#2
ام اس چیست؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

بیماری MS یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی بوده و در این بیماری پوشش محافظ اعصابی که در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارند تخریب می شود.
ام اس هنگامي در بدن آغاز ميشود كه گلبولهاي سفيد كه نقش دفاعي در بدن دارند به ميلين كه حفاظتي براي رشتههاي عصبي است و كمك ميكند كه پيامهاي الكتريكي با سرعتي چندين برابر منتقل شوند، بجاي يك عامل بيگانه حمله ميكنند و هر بار كه اين گلبولها به رشتههاي اعصاب مربوط به يكي از اندامهاي بدن بیمار،آن اندام دچار مشكل ميشود.

چه کسانی به این بیماری دچار می شوند؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

در سطح جهانی شیوع این بیماری به طور متوسط 30 در هر 100 هزار نفر است. 350 هزار نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند. معمولا شخص مبتلا به ام اس در سال های بین 20 تا 50 سال تشخیص داده میشود. اما در کودکان و افراد مسن نیز دیده میشود. و زن ها دو برابر مردان احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. اکثر مبتلایان به بیماری افراد بین 20 تا 50 سال هستند و در کل جهان، هر چه از خط استوا دورتر شویم، خطر ابتلای به بیماری هم بیشتر میشود. به طوریکه در مناطق سردسیر عرضهای بالا و پایین جغرافیایی این بیماری بسیار شایع است. تحقیقاتی در جریان است تا نقش نور آفتاب و ویتامین دی را در ابتلای به MS مورد بررسی قرار دهند.
در بعضی کشورهای چند نژادی، مثل امریکا که افراد نژادهای مختلف در کنار هم زندگی میکنند،بیشتر دیده شده است در بعضی نژادها ابتلای به MS بیشتر و در برخی دیگر کمتر است.

چه چیزی باعت بیماری ام اس می شود؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

علت بیماری ام اس هنوز ناشناخته است. در 20 سال گذشته ، محققان ، اختلالات سیستم ایمنی بدن و ژنتیک را بعنوان عوامل مشکوک برای این بیماری توضیح داده اند. عامل خارجی (ویروس) هم از نظریات دانشمندان است که موجب می شود غلاف ملین بعنوان مزاحم توسط سیستم ایمنی بدن شناخته میشود؛ که البته این در حد یک نظریه است.
هنگامی که سیستم ایمنی بدن تحریک شد و بدن وادار به تولید پادتنهائی می شود که به اشتباه به عناصر خودی بدن حمله میکنند، در بیماری MS این پادتنها به میلین ( Myelin ) که پوشش اعصاب می باشد حمله کرده و آنها را نابود می کنند. میلین باعث می شود که پیامهای عصبی به سرعت در طول عصب منتقل شود. حال اگر این ماده تخریب شود بر روی عصب نقاطی بدون میلین بنام پلاک بوجود می آید و با گسترش این پلاکها انتقال پیام عصبی در طول عصب کند شده و یا با مشکل مواجه می شود که خود باعث بروز علائم بیماری MS می شود.
حمله ها کی رخ می دهند؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

وقتی که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شد و التهاب اعصاب رخ داد؛ بدن در درک ملین بعنوان مزاحم دچار مشکل می شود و حملات رخ می دهند. پالس ها و داده های الکتریکی که در طول اعصاب ما در سفر هستند کند تر می شوند. علاوه بر این اعصاب خود نیز آسیب می بینند. در حالی که ملین ممکن است بعد از حمله به ترمیم خود بپردازد اما تاثیرات آن باقی مانده و چون زخم دیده می شوند. (پلاک ها) هر چه که بیشتر و بیشتر اعصاب تحت تاثیر قرار میگیرند؛ مشکلاتی در فرد پیش می آید که بخاطر سیستم عصبی بر روی چشم ؛ کنترل گفتار ، راه رفتن ؛ نوشتن و حافظه پیش میآید.

آیا ام اس ارثی است؟

بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1
اگرچه نقش وراثت در این بیماری تایید نشده است، اما بی تاثیر هم نیست. 1% از عموم مردم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند اما احتمال ابتلای اعضای درجه یکم فرد مبتلا شده به این بیماری بیشتر و در حدود 1-3 % است. مثلا در دوقلو های یکسان به 30% و در دو قلو های غیر یکسان یه 4% می رسد. این آمار نشان از نقش ژنتیک در ام اس دارد که البته عوامل محیطی نیز نقش مهمی دارند.

اطلاعات بیشتر


انواع بیماری ام اس چیست؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

از نگاهی دیگر هر فرد مبتلا به ام اس بیماری خاص خود را دارد. اگرچه اسیب عصبی نقش اصلی را دارد اما MS در هر کس منحصر به فرد است.
اگرچه تجربه ی هر فرد با این بیماری گسترده است اما پزشکان و محققان چند نوع عمده از MS را دسته بندی کرده اند و بوسیله آن پیش بینی و درمان را صورت می دهند.
1) نوع عود كننده_ فروكش كننده
2) نوع پيشرونده_ اوليه
3) نوع پيشرونده_ ثانويه
4) نوع پيشرونده_ عود كننده

انواع بیماری ام اس
Relapsing-Remitting (RR) MS - عود كننده_ فروكش كننده

بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1
ام اس برای حدود 65- 80 % از افراد با " عود كننده_ فروكش كننده" شروع می شود. این رایج ترین نوع ام اس است و گاها با عود غیر قابل پیشبینی بیماری که به "حمله" معروف است؛ همراه است. این حملات وجود دارند و علائم گاهی از بین می روند فاصله بین حملات هفته ها تا دهه هاست.
اطلاعات بیشتر

Primary-Progressive (PP) MS -- پيشرونده_ اوليه



بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

پیشرونده – اولیه نوعی از ام اس است که پیشرفت ناتوانی در فرد تدریجی است و وضعیت بیمار بصورت مداوم بدتر میشود. ای وضعیت بدون هیچ گونه عود یا بهبودی آشکاریست. این شکل از بیماری فقط در 15% از بیماران رخ می دهد و بیشتر در افرادی شایع است که بعد از 40 سالگی به این بیماری مبتلا شده اند.

اطلاعات بیشتر

Secondary-Progressive (SP) MS --- پيشرونده_ ثانويه


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

در این نوع از ام اس ابتدا یک دوره "عود کننده – فروکش کننده" رخ می دهد و سپس به بیماری "پیشرونده- ثانویه" تبدیل می شود. بخش مترقی (پیشرونده) این بیماری ممکن است مدت کوتاهی از شروع ام اس و یا گاهی دهه ها بعد از ان رخ دهد. در حدود 50% از "عود کننده – فروکش کننده ها" به مرور و در طول دهه ها به "پیشرونده – ثانویه" تبدیل می شوند.
اطلاعات بیشتر


Progressive-Relapsing (PR) MS --- پيشرونده_ عود كننده


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

ابتلا به این نوع بیماری معمولا کم تر شایع است. در این نوع پیشرفت ماداوم و حملات حاد بیماری بدون بهبود دیده میشود. البته گاها این بیماری از نوع " پيشرونده_ اوليه" تشخیص داده می شود.

اطلاعات بیشتر

علائم این بیماری چیست؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

نشانه های بیماری ام اس ممکن است یک یا چند و یا دارای دامنه ای از) ملایم تا شدید( در مدت زمان مختلف. این علائم عبارتند از :
اختلالات بینایی )دید، انحرافات رنگ، از دست دادن بینایی در یک چشم؛ تاری، چشم درد)
ضعف اندام، از دست دادن هماهنگی و تعادل
اسپاسم های عضلانی، خستگی، بی حسی، سوزن سوزن شدن
از دست دادن حس، از دست دادن تکلم، لرزش، سرگیجه
اختلال دردفع ادرار و اختلال در عملکرد روده
از دست دادن قدرت حافظه
افسردگی ، پارانویا ؛ خنده و گریه غیر قابل کنترل
علائم بیماری ام اس برای اطلاع بیشتر.

ام اس چگونه تشخیص داده می شود؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

با توجه به طیف گسترده ی علائم بیماری ام اس ممکن است برای ماه ها تا سال ها تشخیص داده نشود. پزشکان بویژه متخصصین مغز و اعصاب با گرفتن شرح حال دقیق و آزمایشات و معاینات فیزیکی و عصبی شامل:
MRI
آزمون الکتروفیزیولوژیک
تست مایع نخاعی
در مجموع، این سه تست و تست های دیگر به پزشک در تأیید ام اس کمک میکند برای تشخیص قطعی ام اس حداقل دو علامت جدا یا تغییرات در ام آر آی در طول زمان) و در فضا تشریحی (در حداقل دومحل جداگانه در داخل سیستم عصبی مرکزی، که می تواند توسط ام آر آی و یا آزمایش عصبی نشان داده شود؛ نیاز است.
البته نظر پزشک برای رسیدن به تشخیص قطعی لازم است.

آیا من ام اس دارم؟

ام اس چگونه تشخیص داده می شود؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

در سمت چپ ام آر آی از مغز انسان 35 - ساله با " عود كننده_ فروكش كننده" را نشان می دهد که ضایعات متعدد را با شدت بالا در سیگنال T2 و یک ضایعه بزرگ (پلاک سفید) را نشان می دهد. تصویر سمت راست نشان می دهد که ستون فقرات گردن یک زن 27 - ساله به مبتلا به ام اس با پلاکی که با فلش نشان داده شده است.
پلاک ها


ام اس چگونه درمان می شود؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

موضوعات متعددی برای بیمار و پزشک در رابطه با درمان بیماری ام اس وجود دارد. اهداف عبارتند از :
بهبود سرعت بهبود حملات (درمان با داروهای استروئیدی)؛
کاهش تعداد حملات و یا تعدادی از ضایعات ام آر آی،
تلاش برای آهسته کردن پیشرفت بیماری .
کمک های اضافی، عوارض ناشی از از دست دادن عملکرد اندام های آسیب دیده است (درمان داروهایی با هدف علائم خاص).

درمان ام اس


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

هنگامی که اهداف مشخص شدند درمان اولیه ممکن است داروهایی در جهت مدیریت حملات ؛ علائم و یا هر دو باشد. درک عوارض جانبی دارو ها امری ضروری برای بیماران است که گاهی بدلیل عوارض جانبی مانع دست یابی به اهداف درمان شوند. مشورت با پزشک نقش مهمی در تعیین نیاز به درمان و دارو دارد.
دارو های شناخته شده بر سیستم ایمنی بدن و مدیریت ام اس متمرکز شده اند. در ابتدا کورتیکواستروئیدها ( مثل پردنیزولون یا متیل پردنیزولون ) به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. با وجود تاثیر آنها بر روی سیستم ایمنی بدن عوارض جانبی متعددی ایجاد میکنند. کورتیکواستروئیدها امروزه برای حملات شدید مورد استفاده قرار میگیرند.

داروی های درمان ام اس


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

از سال 1993 داروی های ام اس بخصوص اینترفرون ها برای مدیریت بیماری تغییر یافت:
اینترفرون برای عود بیماری ام اس:

• ( Interferon beta-1b (Betaseron and Extavia
• (Interferon beta-1a (Rebif
• (Interferon beta-1a (Avonex

داروهای دیگر تایید شده برای عود بیماری ام اس :

• (Glatiramer acetate (Copaxone
• (Natalizumab (Tysabri®
• (Mitoxantrone (Novantrone®
• (Fingolimod (Gilenya®

چگونه علائم فیزیکی ام اس درمان میشود؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1



بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

دارو های متعددی برای مدیریت عوارض ام اس وجود دارد. تصاویر فوق لیستی از این عوارض به همراه دارو های مورد استفاده را نشان می دهد.



بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

دارو های فوق می بایست توسط پزشک تجویز شوند.

آینده این بیماری چه می شود؟


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1

تحقیقات بیشماری در مورد بیماری ام اس صورت میگیرد. بخصوص بر روی درمان سیستم ایمنی بدن تحقیقات ویژه ای انجام میشود. علاوه بر این دانشمندان درحال تلاش برای توسعه برای تحریک سلول های مغز برای تولید ملین جدید و یا جلوگیری از مرگ اعصاب هستند. با روش هایی به کمک سلول های بنیادی به درمان سلول های از دست رفته بپردازند. درآینده روشهایی برای بهبود تار های عصبی اسیب دیده نیز یافته خواهد شد. دانشمندان همچنین بر روی رژیم های غذایی مفید و دیگر عوامل محیطی نیز مطالعه میکنند.
اميد به زندگي يا ميانگين طول عمر افراد مبتلا به اماس با وچود درمانهاي جديد اکنون تقريبا به اندازه افراد غير مبتلا رسيده است. اماس به معناي حکم مرگ نيست، و مبتلايان به ان در صورتي که به طور مناسب درمان شوند، ميتوانند زندگي معناداري را ادامه دهند.

ام اس در یک نگاه


بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1


ام اس یک بیماری پیشرونده که اثر ان بر روی اعصاب مغز و نخاع است.
صدمه به اعصاب در ام اس ممکن است با تغییرات (حسی و حرکتی ویا عضلانی) در بدن منعکس بشود.
علت مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) ناشناخته است ، اما به طور گسترده ای پذیرفته شده است که ژنتیکی، ایمنی،محیط زیست و عوامل نقش دارند.
انتخاب درمان دارو / درمان باید پس ازتشخیص بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس باشد و از دارو های مورد تایید FDA استفاده شود .
پاسخ
 سپاس شده توسط romia@ninja ، Nυмв ، Mohamad#Farahani ، ❤ஜelenaaஜ❤ ، ._NeGiX_.
#3
نقل قول: ممنونم خیلی مفید  بود

زبون من مـــــــــــــــــو درآورد ولی نتونستم به یه بنده خدایی بفهمونم اسپم نده Dodgy

اسپـــــــــــــــــــــــم ها پاک شدvahidrk
بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Navisa. ، eɴιɢмαтιc
#4
 ام اس( Multiple Sclerosis) چیست؟
ام اس هنگامی در بدن آغاز میشود كه گلبولهای سفید كه نقش دفاعی در بدن دارند به میلین كه حفاظتی برای رشتههای عصبی است و كمك میكند كه پیامهای الكتریكی با سرعتی چندین برابر منتقل شوند، بجای یك عامل بیگانه حمله میكنند و هر بار كه این گلبولها به رشتههای اعصاب مربوط به یكی از اندامهای بدن حمله كنند، آن اندام دچار مشكل میشود.
انواع ام اس

شاید بتوان گفت دو بیمار ام اس را نمیتوان یافت كه چگونگی شروع و ادامه بیماریشان شبیه هم باشد ولی در كل بیماری ام اس را میتوان به چهار دسته اصلی تقسیم كرد:

1. ام اس خوشخیم ( Benign MS ) كه در این نوع فقط تعداد كمی حمله رخ میدهد كه این حملات نیز معمولا با بهبودی كامل همراه است. این نوع اماس در طی زمان بدتر نمیشود و معمولا موجب هیچ ناتوانی ماندگاری نخواهد شد.

2. نوع عود كننده و فروكش یابنده ( Relapsihg Remitting MS ) كه اكثر مبتلایان بیماریشان را با همین نوع آغاز میكنند و به این صورت است كه در آنها هر حمله بیماری، یك دوره آرام در پی دارد كه بیماران در این مدت مشكلی ندارند، حملهها نیز معمولا غیر قابل پیشبینیاند.

3. نوع پیشرونده ثانویه ( Secondary Progressive MS ) ، این دسته میتوان ادامه نوع قبلی دانست یعنی پس از چندین سال حمله و آرامش بیمار به حدی میرسد كه بدون وجود دورههای واضحی از حمله با گذشت زمان ضعیفتر میشود.

4. نوع پیشرونده اولیه ( Primary Progressive ) در این نوع بیماری هرگز حالتهای عود یا فروكش را ندارند و از همان حالت ممكن است هر زمانی متوقف شود یا همچنان بدتر شود.


علائم و مشكلات شایع در ام اس

تظاهرات و سیر بیماری ام اس از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. چشمها نیز معمولا اولین و شایعترین عضو درگیر هستند، قدرت بینایی نیز معمولا در اشخاصی كه درگیری چشمی داشتهاند تا حدی كاهش مییابد. اندامهای دست و پا نیز ممكن است دچار مشكلات حسی و حركتی شوند مثل احساس كرختی، به خواب رفتگی یا سوزن سوزن شدن، اشكال در راه رفتن و حركات اداری دیگر را میتوان نام برد. گوشها گاهی دچار مشكلاتی نظیر وزوز یا كاهش شنوایی میشوند. احساس نیاز مكرر به دفع ادرار، بند آمدن و احتباس ادرار، بیاختیاری در دفع ادرار و بالاخره كاهش میل و توانایی جنسی از مشكلاتی هستند كه در دستگاه ادراری - تناسلی بیماران به وجود میآیند. از دست دادن تعادل هنگام راه رفتن خصوصا در تاریكی ممكن است به خاطر درگیری مخچه باشد به جزء این موارد میتوان به مشكلاتی نظیر تمركز حواس و گاهی بیحواسی، اضطراب، افسردگی، احساس درد در ماهیچهها، اشكال در سخن گفتن، اشكال در اجابت مزاج اشاره كرد.

گروهی از عوامل میتوانند زمینه ساز ایجاد مشكلات جدید باشند كه از آنها میتوان به گرما و رطوبت، وزرشهایی كه حرارت بدن را بالا میبرند، تب و مهمتر از همه اینها فشار روحی و عصبی كه استرس روانی میگویند.


ام اس و فیزیوتراپی

یكی از مشكلات اصلی ما، ضعف و محدودیت در حركت است كه از طرفی به علت درگیری قسمتهای حركتی در مغز و نخاع و از طرف دیگر به علت كم حركت شدن خود بیماران كه به یكی از این عوامل مربوط میشود؛ افسردگی و بیحوصلگی، ترس از افتادن و كم بودن تحرك دارای عوارضی مانند كوتاه و ضعیفتر شدن عضلات ، زخم بستر، یبوست و ... تفاوت بیماران ام اس با افرادی كه بعد از شكستگی و باز كردن گچ نیازمند به فیزیوتراپی هستند، در این است كه فیزیوتراپی بیماران ام اس ، برای مدت نامحدودی صورت میگیرد. منظور ما از انجام حركات فیزیوتراپی رسیدن به وضعیت بهتر جسمی و روحی است.


چه بخوریم؟

معمولا زمانی كه فرد بیمار شد بعد از این كه به دنبال دارو و درمان رفت به فكر میافتد كه چه مواد غذایی استفاده كند و از چه غذاهایی پرهیز كند. تاكنون هیچ رابطه مشخص بین مواد غذایی و ام اس پیدا نشده است، حالا كه میدانیم بوسیله رژیم غذایی نمیتوان ام اس را درمان كرد ولی با یك برنامهریزی خوب غذایی میتوانیم از یكسری عوارض بیماری جلوگیری كنیم. به عنوان مثال استفاده كافی از میوهها و سبزیجات علاوه بر تامین درصد بالایی از ویتامینهای ضروری میتواند به بهتر كار كردن دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست كمك بسزایی كند. ما میتوانیم آزادانه غذاهای متنوعی مصرف كنیم و یا از هر برنامه غذایی كه میپسندیم پیروی كنیم به شرطی كه حاوی مواد اصلی و ضروری بدن باشد. این مواد شامل پروتیئنها، هیدراتهای كربن (نشاسته و قند)، چربیها، ویتامینها و املاح میباشد. طبق جدول پیشنهادی انجمن ام اس آمریكا برای یك رژیم غذایی متعادل، بهتر است بخش اصلی غذا از هیدراتهای كربن و سپس میوهها و سبزیجات، گوشت و سرانجام كمترین سهم آن از چربیها باشد.

درمان ام اس

داروهای موجود برای درمان ام اس از نظر كاربرد به سه گروه اصلی تقسیم بندی میشوند، 1- برای حملات بیماری، در این دوره زمانی معمولا به صورت تزریقی وریدی و یا خوراكی تجویز میشوند و معمولا طول هر دوره بین چهار تا هفت روز طول میكشد. از این مواد، متیل پردنیزولون (سولومدرول یا دپومدرول) بیشتر به كار میرود و به جز آن از دگزامتازون، پروفیرون، بتامتازون هم استفاده میشود. 2- برای كنترل علائم بیماری: بیش از 30 داروی مختلف به این منظور به كار میروند، مثلا از آمانتادین برای كم كردن اختلالات حركتی و از باكلوفن برای مقابله با سفتی عضلانی (اسپاسم) استفاده میشود. 3- برای كنترل دوره بیماری: برای این منظور سه دارو وجود دارد كه دو عدد از آنها از دسته اینترفرونها هستند، اینترفرونها مواد پروتئینی هستند كه به طور طبیعی در بدن برای مقابله با بعضی عفونتها تولید میشوند. این سه دارو عبارتند از: 1- اینترفرون بتا، یك (آوونكس) 2- اینتروفرون بتا، یك B (بتاسرون)، 3- گلاتیرامراستات (كوپاكسون) از روشهای درمانی دیگر میتوان به تاثیر خوب بعضی از این روشها دقیقا اثبات شده است مانند كاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و ماساژ . اما روشهایی دیگری هم هست كه بیماران نتایج خوبی از آن گرفتهاند، مثل مدیتیشن ، یوگا، هومیوپاتی، انرژی درمانی و ....

چه كسانی ام اس میگیرند؟

هنوز چگونگی شروع ام اس دقیقا مشخص نشده است ولی امروزه دریافتهاند كه مثلا شیوع این بیماری در مناطق مختلف دنیا با هم متفاوت است. به عنوان مثال در كشورهای شمال اروپا و آمریكا و افرادی نیز كه پوست، مو و چشم روشن دارند شیوع آن بیشتر دیده میشود ولی در سیاه پوستان و ژاپنیها كمیاب است. همچنین ام اس در خانمها بیشتر از آقایان دیده میشود و شروع آن معمولا در سنین 20 تا 40 سالگی است.

در مورد اثر مهاجرت به ابتلاء به ام اس دیده شده در افرادی كه قبل از 15 سالگی به سرزمین دیگری مهاجرت كردهاند میزان شیوع بیماری مانند میزان شیوع آن در مردم سرزمین جدید است. این بیماری بیشتر در كسانی بروز میكند كه شخصیت خاصی دارند چنین افرادی معمولا مسئولیت پذیر ولی حساس هستندکه هنگام بروز ناملایمات خیلی خودخوری میكنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ستاره مشرق زمین ، Nυмв ، Mohamad#Farahani ، ._NeGiX_.
#5
ام اس چیست؟
بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا تصلب متعدد که به اختصار به آن ام اس گفته می شود یک بیماری مزمن دستگاه عصب مرکزی (مغز و نخاع) می باشد. در حال حاضر حدود دومیلیون نفر در سرتاسر دنیا دچار این بیماری هستند.

روند تشخیش:
اولین گام در روند تشخیص بیمار ام اس آن است که پزشک از بیمارش شرح حال کامل بگیرد و بفهمد که چه بیماریهایی در سایر افراد خانواده وجود دارد و اینکه اولین علائم بیماری از چه موقع شروع شده است. همچنین پزشک برای بیمار درخواست آزمایش خون می کند تا وجود بیماریهایی مثل دیابت و یا بیماری تیروئید را رد نماید زیرا علائم عصبی این بیماریها نیز می تواند شبیه بیماری ام اس باشد. سپس از بیمار نوار قلب گرفته می شود و آزمایشهایی نیز برای بررسی حافظه و قدرت تفکر بیمار انجام می شود تا تشخیص را بیشتر مسجل نماید. همینکه پزشک تقریباً مطمئن شد که مشکل بیمار در سیستم عصبی مرکزی اش می باشد، با استفاده از ام آر آی می توان تشخیص را قطعی نمود.
علل بروز ام اس:

گرچه امروزه پزشکان روشهای متعدد و قابل اطمینانی برای تشخیص بیماری ام اس در اختیار دارند، اما هنوز کسی نمی داند که علت ایجاد این بیماری چه چیزی است. بیشتر تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که چندین عامل با همکاری یکدیگر موجب بروز این بیماری می شوند که عبارتند از:
اختلال در سیستم ایمنی بدن، وراثت و بعضی از عوامل محیطی مثل ابتلاء قبلی به عفونتهای ویروسی.
موقعیت محل جغرافیایی که افراد در آن زندگی می کنند و اثرات بعضی از هورمونها در بدن نیز بعنوان عواملی که می توانند باعث بروز بیماری شوند مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته اند.
درمان دارویی:
گرچه در حال حاضر هیچگونه درمان قطعی برای بیماران ام اس وجود ندارد، اما تحقیقات دانشمندان باعث پیدان شدن داروها و درمانهایی شده است که موجب کند شدن روند بیماری می شود و به بیمار کمک می کند که با علائم و مشکلات بیماری اش بهتر کنار بیاید.
درمان های مکمل:
داروهایی که برای درمان علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری ام اس استفاده می شوند در اکثر موارد تنها نوع درمان مورد نیاز نمی باشند.
بسیاری ازبیماران همچنین به فیزیوتراپی ، کاردرمانی، گفتاردرمانی ومشاوره روانپزشکی نیاز دارند.
- فیزیوتراپی:عد از یک حمله حاد ام اس از فیزیوتراپی برای به دست آوردن عملکرد اولیه عضلات استفاده می شود. انجام بعضی تمرینات ورزشی و استفاده از تحریکات الکتریکی برای افزایش قدرت و توانایی حرکات در این موارد توصیه می گردد.
- کاردرمانی: در کاردرمانی به بیمار کمک می شود که مشکلات موجود در انجام کارهای روزمره اش را به نحو مناسبی اصلاح نماید. به عنوان مثال به بیمار توصیه می شود که از وسایل خاصی مثل وسیله گرفتن مداد، شانه یا برس های مخصوص استفاده نماید. همچنین گاهی اوقات درمانگر به خانواده بیمار توصیه می کند که با ایجاد تغییراتی در خانه یامحل کار بیمار به وی کمک کنند تا راحت تر زندگی کند.
بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس که دچار سرگیجه و یاضعف هستند نیاز به استفاده از توالتهای مخصوص، میله های مخصوص گرفتن و ریل های محافظ در حمام دارند.
-گفتار درمانی: بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس نیاز به گفتار درمانی دارند زیرا اختلال در صحبت کردن طبیعی آنها باعث می شود که کلماتی که بکار می بردند نامفهوم بوده و یا اینکه فاصله بین کلمات طولانی شده و بریده بریده حرف بزنند.
متخصصین گفتار درمانی مشکل خاص هر بیمار را ارزیابی نموده و به او کمک می نمایند تا یاد بگیرند طوری حرف بزند که فهمیدن آن راحت تر باشد. همچنین برخی از تمرینات گفتاردرماین برای بیمارانی که مشکل بلع دارند نیز سودمند است.
- مشاوره روانپزشکی: اشکال درکنار آمدن بابیماریهایی مثل ام اس منجر به بروزافسردگی و سایر اختلالات روانی می شود. بنابراین بیمارنیاز به مشاوره باروانپزشک و درصورت لزوم استفاده از دارو برای رفع این مشکلات خواهد داشت
.
زندگی با ام اس:
به غیراز احتمال از دست دادن شغل بخاطر محدودیتهای حرکتی که دراین بیماری وجود دارد، بیماران مبتلا به ام اس مجبورهستند که تغییرات زیادی رادرنحوه زندگی خودایجاد کنند. بسیاری از افرادوقتی تشخیص داده شده که مبتلا به ام اس هستند، دست ازفعالیتهای روزمره و طبیعی خودبرمی دارند درحالیکه متخصصین معتقدند که ایجاد روحیه مثبت، انجام فعالیتهای ورزشی منظم درهوای خنک و تقویت ارتباطات شخصی بیمار باافرادخانواده و دوستانش میتوانند عوامل مهمی درکنارآمدن با بیماری و سبب ایجاد وضعیت بهتر در زندگی بیمار باشند.

ام اس و حاملگی:
یک کارشناس ارشد داخلی جراحی پرستاری با بیان اینکه ام اس تاثیر سوء بر زایمان زودرس یا سقط جنین ندارد، اظهارداشت: این بیماری برحسب فرم آن پس از دوران بارداری تشدید یا پیشرفت می کند.
فاطمه نظری افزود: اینکه گفته می شود علت ام اس یک ویروس است هنوز در حد یک فرضیه است. بر این اساس بر اثر ورود یا بروز عفونت ویروسی سیستم ایمنی

بدن آن را به عنوان عامل غیرخودی(آنتی ژن) می شناسد و علیه آن آنتی بادی تولید و به میلیین (غشای سلول عصبی) آسیب وارد می کند.

وی گفت: ام اس بیماری مزمن التهابی سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) و یک بیماری خودایمنی (اتوایمیون) است که بدن براثر نقص سیستم ایمنی علیه ماده سفید میلیین آنتی بادی و در نتیجه پلاکهایی را تولید می کند.

نظری ادامه داد: پلاکهای ایجاد شده اختلالاتی در مسی پالسهای عصبی ایجاد می کند که به صورت علایم و نشانه های بیماری تظاهر می کند این علایم بسته به محل درگیر متفاوت است.

وی با بیان اینکه شایعترین محلهای درگیر در ام اس راهها و کیسمای بینایی، اطراف بطن های مغزی و جسم پینه ای (کورپوس کالوزوم) است، گفت: راههای نخاعی و مخچه ای از دیگر مسیرهای گرفتار است.
این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی، استرسهای روحی روانی و حتی هیجانات مثبت را از عوامل عودکننده ام اس عنوان کرد و افزود: عفونتها، جراحی، آپاندیسیت و زایمان از عواملی است که باعث عود این بیماری می شود.


بارداري و زايمان در MS:
دکتر رعنا باقري فرد
نتايج دو بررسي اطلاعات با ارزشي در مورد تأثير متقابل بارداري و MS به دست داده است.
اسکلروزمولتيپل (MS) ترجيحاً خانمها را در سنين باروري گرفتار ميکند.
در مورد تأثير بارداري بر فعاليت اين بيماري و به عکس، آثار MS برپيامدهاي بارداري مدارک پراکنده بوده و توافق اندکي وجود دارد. اما نتايج دو بررسي جديد اطلاعات مهمي در مورد اين مسأله به دست داده است.
طي يک بررسي سطح مقطعي، D’hooge وهمکاران به صورت گذشته نگر آثار زايمان را بر پيشرفت ناتواني در 330 خانم مبتلا به MS (متوسط پيگيري پس ازتشخيص 18 سال) مورد بررسي قرار دادند که به صورت دورهيي ارزيابيهايمعمولي پي شناسيک مي شدند.
بيماران در 4 دسته طبقهبندي شدند:

· بدون فرزند
· تولد کودک قبل از شروع MS
· تولد کودک پس از آغاز MS
· تولد کودک پيش از شروع MS و پس از آن
پيامد اوليه عبارت بود اززمان شروع بيماري تا امتياز6 مقياس وضعيت ناتواني گسترش يافته (EDSS).
خانمهايي که پس از شروع MS به امتياز6 مقياس EDSS رسيده بودند طولانيتر از خانمهايي بودند که سير بيماري در آنها کوتاهتر بود (متوسط زمان پيشرفت 22 تا 23 در برابر13تا 15سال). اما، جوانتر بودن در شروع بيماري تاحدي مسوول اين همراهي بود.
از سال 2003 تا 2006،تعداد 10.000 مورد بستري مامايي خانمهايي که دچار MS بودند اتفاقافتاده است که از اين تعداد، 7697 مورد زايمان داشتهاند.
به طور متوسط، خانمهاي دچار MS، سالمندترازخانمهاي سه گروه ديگر بودهاند.
در آناليز تطبيق داده شده از نظر نژاد و سن مادر مشاهده شد که احتمال زايمان با سزارين درخانمهاي مبتلا به MS بالاتر و ميزان محدوديت رشد درون رحمي (IUGR) نسبت به خانمهاي سالم 70% بالاتر است (که هردومورد ازنظر آماري قابل توجه است) ولي نرخ نابسامانيهاي هيپرتانسيو بارداري و پارگي زودرس غشاها مشابه بود.
با وجودي که اين دو بررسي گذشته نگر است ولي يافتهها اطمينان بخش واميدوار کننده ميباشد.
اولين گزارش ازمشاهدات قبلي مبني بر تأخير پيشرفت ناتواني در MS با بارداري حمايت ميکند.
نتايج پژوهش اخير حاکي از وجود تأثير متقابل پيچيده ميان هورمون استريول بارداري و کاهش فعاليت پيش التهابي است که با تعداد ضايعات فعال در MRI،عودها وبهبود توان ميلينسازي مجدد اکسونها اندازهگيري ميشود.

(Neurology 1999;52:1230)
با وجودي که مکانيسم اين آثار به خوبي مشخص نشده است ولي يافتههاي حاضر را ميتوان به مدارک موجود افزود وبه تسکين ترسي کمک کرد که درمورد تشديد پيشرفت بيماري در اثر بارداري وجود دارد. تفسير يافتههاي افزايش بيش از حد احتمال انجام زايمان با سزارين و IUGR در بيماران مبتلا به MS بدون اطلاع از پيامدهاي زايمان دشوار است.
طي بررسيهاي پيشين گزارش شد که فقط 3 تا 4% کاهش وزن تولد وجود داشته و پيامدهاي سلامتي ناگوار قابل تشخيصي در نوزاد خانمهاي مبتلا به MS ديده نشده است.
به نظر نميرسد آثار پايدار MS برپيامدهاي بارداري به صورتي ناگوار بر سلامت کودک تأثير داشته و يا به طور مستقيم بر سلامت مادر اثر بگذارد.
افزون براين، تاکنون در سورويلانس پس از عرضه در بازار ناتالي زوماب (Tysalori) در اوايل بارداري، که البته دراين بررسيها به طور گسترده مورد بررسي نبوده است، هيچ نوع ناهنجاري جنيني گزارش نشده است.
اما، معمولاً توصيه ميشود که پيش ازتلاش براي باردار شدن تمامي داروهاي تعديل کنندهي ايمني و ايمونوساپرسيو MS قطع شود.
بيماري هر بيمار وپويايي خانواده منحصر به فرد است اما اکنون طبيب درمشاوره و حمايت از بيماران مبتلا به MS که مايل به بچهدار شدن هستند ميتواند مطمئنتر عمل کند. Kelly و همکاران ازاطلاعات حاصل از بزرگترين دادههاي اوليهي بيماران بستري درآمريکا براي ارزيابي پيامدهاي مامايي خانمهاي مبتلا به MS، صرع يا ديابت مليتوس بارداري وشاهدان سالم استفاده کردهاند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Mohamad#Farahani ، ❤ஜelenaaஜ❤
#6
دلایل بیماری ام اس، علائم شایع، درمان از دید دکتر فرامرز امیری ، متخصص مغز و
اعصاب  
    اینکه چه عللی سبب بر انگیختگی سیستم ایمنی علیه عضوی از بدن می شود علل بسیار متفاوتی را به عنوان عامل مورد اتهام قرار می دهد که از مهمترین علل آن عفونت های ویروسی از زمان کودکی و فعال شدن سیستم ایمنی به واسطه عفونت های ویروسی است .»

دکتر فرامرز امیری ، متخصص مغز و اعصاب
دلایل ایجاد بیماری ام. اس

« اینکه چه عللی سبب بر انگیختگی سیستم ایمنی علیه عضوی از بدن می شود علل بسیار متفاوتی را به عنوان عامل مورد اتهام قرار می دهد که از مهمترین علل آن عفونت های ویروسی از زمان کودکی و فعال شدن سیستم ایمنی به واسطه عفونت های ویروسی است .»
ارتباط کمبود ویتامین D3 با افزایش شیوع بیماری ام. اس

«از علل دیگر شیوع بیماری ام.اس فاکتورهای محیطی، میزان تابش نور خورشید و از همه مهمتر میزان ویتامین D3 در بدن است و به نظر می رسد کاهش سطح این ویتامین در برخی از مناطق با افزایش شیوع بیماری ام. اس رابطه دارد.»
بیماری ام. اس در برخی از نواحی شیوع بیشتری دارد
«از فاکتورهای دیگر موقعیت جفرافیایی و محل سکونت فرد است بدین صورت که بیماری ام. اس معمولا در مناطق قطبی و یا نواحی استوایی حداقل دیده شده و نواحی معتدل و حد فصل استوا و قطب با شیوع بیشتری دیده می شود همچنین بیماری ام.اس در کشورهای غربی و اروپایی به مراتب بیشتر از کشورهای شرقی و آسیایی دیده می شود.»
آلایندهها زمینه ساز بیماری ام. اس

«زندگی شهری، فشارها و استرس های روحی در کنار تغذیه نامناسب ، عدم فعالیت و تماس با آلاینده های محیطی می تواند به عنوان علل زمینه ساز این بیماری مطرح باشند.»
علائم شایع این بیماری بیماری ms

« علائم شایع به صورت اختلات بینایی( افت دید یک چشم) ، ضعف اندام های فوقانی و تهتانی در یک طرف بدن ، خواب رفتگی و گز گز دست و پاها ، دوبینی ،اختلال تعادل و سرگیجه است.»
درمان های رایج بیماری ms

«امروزه درمان های رایج برای کنترل ام. اس به دو گروه درمان های علامتی و درمان های اصلی تقسیم می شوند.درمان های علامتی درمان هایی هستند که علائم و شکایات بیمار را کاهش داده و با رفع این علائم سبب بهبود در زندگی شخصی و اجتماعی می شود که در این درمان از دارو نیز استفاده می شود.»
«درمان اصلی به نحوی است که با کنترل سیستم ایمنی، از واکنش این سیستم ایمنی بر غلاف میلین می کاهند و اصطلاحا سبب تغییر کارکرد سیستم ایمنی و تاثیر سوء آن در غلاف میلین می شوند.»
کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری ام. اس

«طی سالیان اخیر علاوه بر روش های فوق افق های تازه ای در درمان بیماری ام. اس گشوده شده که مهمترین آن کاربرد سلول های بنیادی در درمان این بیماران بوده است .البته بیمارانی که جهت مصرف سلول های بنیادی معرفی و توصیه می شوند، بیمارانی هستند که از درمان های رایج این بیماری نفعی نمی برند و یا حداقل نفع را برده اند.»
« به نظر می رسد در حال حاضر بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در صورت ابتلا و کنترل بیماری حفظ رژیم غذایی سالم ، مصرف روغن با ترانس پایین ، مصرف فرآورده های دریایی ،سبزیجات و در کنار آن فعالیت فیزیکی مناسب و نیز پرهیز از بی خوابی ، استرس و خستگی مفرط است.»
می توان پیش بینی کرد که درمان این بیماری دقیق تر و با سرعت بیشتری انجام شود .
«شدت بیماری ام. اس، میزان ناتوانی ناشی از آن و عواقب ناشی از این بیماری علی رغم تصور غلطی که در جامعه وجود دارد و ترس و واهمه ای که در اطرافیان است از بسیاری از بیماری هایی که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند ، همچون سکته ها، عفونت های مغزی و تومورهای مغزی کمتر است .»                                                                                                                                                   
پاسخ
 سپاس شده توسط Mohamad#Farahani
آگهی
#7
مرموزترين بيماري قرن را بشناسيم

ينكه بيماري ام.اس از چه زماني به سيستم عصبي برخي انسانها حملهور شد مشخص نيست اما مورخان رد پاي آن را در كتابي كه توسط دكتر ژان كروويليه، استاد دانشكده پزشكي پاريس در قرن 19 به رشته تحرير درآمده است، پيدا كردهاند.
دكتر كروويليه در اين كتاب و در توصيف علائم بيماري ام.اس اين گونه نوشته است: «بيمار دچار ضعف پيشرونده در دست و پاها، اسپاسم عضلاني و وجود اختلال در حس بينايي است.» دكتر كروويليه اين بيماري را فلج بر اثر تحليل و از بين رفتن رشتههاي خاكستري نخاع توصيف كرده است. بيمارياي كه اين پزشك فرانسوي در مورد آن توضيح داد ظاهرا همان بيماري سيستم عصبي است كه امروزه ما آن را با نام ام.اس ميشناسيم. گفتوگو در زمينه بيماري ام.اس بهانهاي شد تا به سراغ دكتر افشين لطيفي صوفي، متخصص مغز و اعصاب برويم تا بگويد چرا برخي از مردم گرفتار اين بيماري ميشوند.
بيماري ام.اس يا «مولتيپل اسكلروزيس» نوعي بيماري پيشرونده و مزمن با يك علت ناشناخته است كه با درگير كردن سيستم ايمني بدن، سبب تخريب سيستم اعصاب مركزي(مغز، نخاع و عصب بينايي) ميشود. ميلين يك لايه پروتئيني موجود در سيستم عصبي بدن است كه روي بسياري از دندريتهاي بلند و آكسونها تشكيل ميشود و با تخريب آنها، انتقال پيام به اعصاب مركزي با اختلال مواجه خواهد شد اما چه زماني بيماري ام.اس خود را نشان ميدهد؟
وقتي گلبولهاي سفيد بدن اشتباهي به ميلينها به عنوان عامل بيگانه حمله ميكنند، بيماري ام.اس شروع ميشود و هر بار كه گلبولهاي سفيد به رشتههاي اعصاب مربوط به يكي از اندامهاي بدن حملهور ميشوند، آن اندام دچار مشكل ميشود. اين حمله در بيماران مبتلا به ام.اس خودش را به شكل تاري ديد و مشكل در راه رفتن و ساير علائم نشان ميدهد.
با اينكه علت اصلي بروز اين بيماري هنوز كشف نشده است، اما دلايل مختلفي براي شروع بيماري ام.اس ميتوان برشمرد كه هيچ كدامشان صددرصد قطعيت پيدا نكرده و در هالهاي از ابهام قرار دارند اما فاكتورهايي مانند ژنتيك، كمبود ويتامين D در كودكي، بروز برخي عفونتهاي ويروسي يا ميكروبي در دوران خردسالي و برخي عوامل محيطي ديگر ميتوانند در بروز اين بيماري موثر باشند. از نظر آماري در كمتر از 15 درصد موارد، ام.اس از راه ژنتيك و وراثت به فرد منتقل ميشود.
فرضيه ديگري كه در مورد ابتلا فرد به بيماري ام.اس وجود دارد و هنوز به اثبات قطعي نرسيده، كمبود ويتامين D است. ديده شده بيشتر افرادي كه در بزرگسالي و كودكي به بيماري ام.اس مبتلا ميشوند، از لحاظ تامين اين ويتامين در مضيقه بودهاند.
وجود هواي سرد و به تبع آن بروز عفونتهاي ويروسي يكي ديگر از عواملي است كه به نظر ميآيد در ابتلاي افراد به اين بيماري نقش داشته باشد.
در بعضي از بيماران ام.اس مجموعهاي از آنتيبادي بر ضد بعضي عفونتهاي ويروسي مشاهده شده و همين مساله اين شك را بهوجود آورد كه ممكن است يكي از علل بروز بيماري ام.اس ابتلا به همين عفونتهاي ويروسي در دوران كودكي باشد. شيوع بيماري ام.اس در نقاط مختلف جهان يكسان نيست. به طوري كه هرچه رد پاي اين بيماري در قسمتهاي شمالي و معتدل و سرد جهان بيشتر ديده ميشود، در نقاط گرمسير كمتر به چشم ميخورد.
علائم باليني
ابتداي مطلب در توضيح علائم و تظاهرات باليني بيماري ام.اس در مبتلايان، در وهله اول به تاري ديد اشاره شد كه در 50 درصد از بيماران و معمولا به صورت يك طرفه به وجود ميآيد اما در بعضي افراد ممكن است علائم بيماري به شكل احساس ضعف در اندامها، دست و پاها، تاري ديد، دوبيني، اختلال در راه رفتن، نبود تعادلي كه بيشتر از يك هفته تا ده روز طول بكشد، انحراف صورت و بياختياري ادرار خودش را نشان دهد.
در شروع بيماري و در بيشتر افراد ممكن است حملهاي(علائم بيماري) رخ دهد و خود به خود هم بهبود پيدا كند. مشكل اينجاست كه بيشتر بيماران در دفعههاي اول و دوم بروز حمله به پزشك مراجعه نميكنند زيرا طي مدت دو هفته علائم بيماري فروكش ميكند و فرد بر اين باور است كه به دليل ابتلا به يك بيماري ويروسي، علائم حمله را تجربه كرده است.
در ضمن اگر تاري ديد هم پيدا كنند، پس از دو هفته تا 20 روز خوب ميشوند. بنابراين بيمار تنها پس از درگيري با حملههاي متعدد بيماري به پزشك مراجعه ميكند و به تدريج و با افزايش حملهها، بهبودي بيمار نسبي شده و مقداري از علائم باقي ميمانند كه همين مساله باعث بروز ناتواني در فرد ميشود. در صورتي كه بيمار علائم بالينياش را جدي نگيرد و به موقع براي درمان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نكند، ضايعههايي كه از حملههاي مكرر باقي ميمانند، سبب ناتواني فرد طي ده تا پانزده سال بعد ميشود.
خانمها بيشتر در تيررس ابتلا به ام.اس هستند
شروع بيماري ام.اس در دوران جواني و ميانسالي بيشتر مشاهده ميشود و زنان را بيش از مردان درگير ميكند زيرا ابتلا به بيماريهاي سيستم ايمني، لوپوس و رماتيسمي در خانمها بيشتر ديده ميشود و البته پاي ژنتيك نيز در ميان است، به همين دليل زنان سه برابر بيشتر از مردان درگير اين بيماري ميشوند. بيماري ام.اس معمولا در افراد بين 20 تا 50 ساله خود را نشان ميدهد. گرچه حتي در افراد بالاي50 سال و حتي كودكان نيز ديده شده كه به آن ام.اس زودرس گفته ميشود.
تغذيه
توصيه ميشود مواد غذايي كه بيماران استفاده ميكنند، حتما حاوي ويتامين D باشد. لبنيات كمچرب، ميوه و سبزيجات تازه، مغزها و دانههاي خوراكي و ماهي از جمله خوراكيهايي هستند كه ويتامين D در آنها موجود است.
ورزش
ورزش كردن از جمله مواردي است كه همه پزشكان انجام آن را به مردم توصيه ميكنند. هرچند ورزش كردن فوايد بسياري را براي بيماران به همراه دارد، اما هر فردي بسته به نوع بيماري كه دارد، بايد در انتخاب نوع ورزش دقت كند. ورزش مناسب براي بيماران مبتلا به ام.اس ورزشي است كه مداوم اما كم باشد تا بيمار دچار خستگي نشود اما مهمترين كاري كه اين دسته از افراد ميتوانند انجام دهند، آبدرماني با آب خنك است زيرا استفاده از آب گرم باعث تشديد بيماري به صورت موقت ميشود.
بارداري
همانطور كه گفته شد بخش اعظمي از بيماران مبتلا به ام.اس را خانمها تشكيل ميدهند كه برخي از آنها دوران بارداري را تجربه ميكنند. به توصيه متخصصان مغز و اعصاب اگر خانمهاي مبتلا به م.اس فرزند دارند، بهتر است به بارداري مجدد فكر نكنند. خانم مبتلا به ام.اس طي دوران بارداري و شيردهي قادر به تزريق اينترفرون به دليل عوارض جانبي كه در پي دارد، نيست ولي اگر قصد بارداري داشت، منعي ندارد با اين وجود توصيه ميشود حتما زير نظر متخصص باردار شود.
تشخيص بيماري
بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1بيماري ام.اس از جمله بيماريهايي است كه تشخيص آن مستلزم دقت فراواني است زيرا ممكن است در قالب بيماريهاي ديگري خود را نشان دهد. بيشتر بيماران با تكرار حملهها به پزشك عمومي مراجعه ميكنند و پزشك نيز با ارزيابي و پرسيدن چند سوال به وجود بيماري ام.اس مشكوك ميشود و فرد را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع ميدهد. متخصص نيز با در نظر گرفتن نشانههاي بيماري در مدت زمان خاص و انجام آزمايش به تشخيص قطعي ميرسد.
* اولين راه تشخيص بيماري، معاينه باليني بيمار است كه حداقل بايد دو حمله را در طول ششماه تجربه كرده باشد و دستكم يك هفته تا 10 روز علائم باليني بيماري را مانند تاري ديد يا دو بيني داشته باشد. حالا اگر بيماري ادعا كند كه براي مثال ده دقيقه تاري ديد داشته است نميتوان آن را جزو حمله اين بيماري محسوب كرد.
* دومين راه تشخيص انجام ام.آر.آي است. پس از حمله در مغز و نخاع تعدادي پلاك سفيدرنگ كه ناشي از تخريب غلاف اعصاب مغزي و نخاعي است به وجود ميآيد. تعداد اين پلاكها به اندازه و محل قرار گرفتنشان به پزشك در تشخيص بيماري كمك ميكند.
* سومين راه انجام آزمايشهاي الكترودياگنوستيك است. در اين روش با استفاده از دستگاهي از اعصاب چشم، گوش و اعصاب محيطي نواري گرفته ميشود. اگر بيمار به ام.اس مبتلا باشد، اين آزمايش اختلال را نشان خواهد داد.
* چهارمين راه تشخيص بيماري ام.اس، گرفتن مايع نخاع يا انجام آزمايش ال.پي است.
* آخرين روش هم گرفتن تستهاي آزمايشگاهي است تا با استفاده از اين روش برخي از بيماريها مانند بيماريهاي روماتيسمي، عفونتها و امراض بدخيم- كه خود را به شكل بيماري ام.اس نشان ميدهند ـ غربالگري ميشوند.
توليد داروهاي جديد ام.اس
بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1هر سال با پيشرفتهايي كه در زمينه پزشكي صورت ميگيرد، روش درمان بيماريها نيز تغيير ميكند و داروهاي جديدي وارد بازار دارويي ميشود. طي چند سال اخير نيز داروهاي جديدي براي درمان ام.اس وارد بازار شده كه در عين داشتن فوايد براي بيمار عوارضي نيز به همراه دارد.
اكنون بيماري ام.اس به دو شكل درمان ميشود؛ يكي درمان حاد مرحله بيماري ام.اس است كه معمولا به صورت تزريق يا پالس كورتون است كه با استفاده از اين دارو بيمار به طور موقت از حملهاي كه به او دست داده رها ميشود. روش دوم استفاده از درمان نگهدارنده است. درمان رايجي كه اكنون بيش از 95 درصد از بيماران از آن استفاده ميكنند، درمان با اينترفرون است كه با سه داروي مشخص به نامهاي آوانكس، بتافرون و ربيف انجام ميشود. البته خوشبختانه بيشتر بيماران در زمان استفاده از اين داروها پاسخ مثبت ميدهند.
درمانهاي جديدي بهجز اينترفرونها هستند كه در رده دوم و در بيماراني استفاده ميشود كه به درمان اينترفرون پاسخ مناسبي نداده يا با مشكلاتي مانند بالا رفتن آنزيمهاي كبدي، ريزش مو، علائم حساسيتهاي شديد پوستي و بروز اختلال در گلبولهاي سفيد و قرمز مواجه شدهاند. اين درمانها از دسته آنتيباديهاي مونوكولونال و بعضي از داروهاي سيستم ايمني هستند كه با توجه به اينكه در برخي از موارد سبب بروز عوارض بسيار شديدي به صورت پيدايش انواع بدخيميها، مستعد كردن بيمار به ابتلا به عفونتهاي شديد، به وجود آمدن اختلال شديد در عصب بينايي، بروز اختلالات قلبي و عروقي ميشوند، بنابراين استفاده از چنين داروهايي در مراحل اوليه درمان به بيمار توصيه نميشود اما جديدترين و بهترين دارويي كه مجوز سازمان.اف.دي.اي يا سازمان دارو و غذاي آمريكا و همچنين تائيديه وزارت بهداشت و درمان را گرفته، داروي ناتالي زوماب است كه تاثير بسيار خوبي در كنترل بيماري ام.اس دارد اما به دليل عوارض زيادي كه ايجاد ميكند، حتما بايد تحت شرايط خاص و دقيقي به بيماران تزريق شود تا در صورت ايجاد عارضه بلافاصله درمان را شروع كرد. دومين دارويي كه باز هم تائيديه اين دو سازمان را گرفته و توليد داخل بوده و در دسترس نيز هست، دارويي خوراكي است به نام فينگو ليمود كه در كاهش حملات ام.اس موثر است اما باز به دليل ايجاد عوارض قلبي شديد به صورت افت شديد ضربان قلب و همچنين بروز اختلال شديد در عصب بينايي كمتر تجويز ميشود مگر در مواردي كه بيمار به درمان با اينترفرونها جواب ندهد، در اين صورت از اين دارو تحت نظر پزشك و در بيمارستان استفاده ميشود. داروهاي جديدتر ديگري نيز هستند كه به شكل خوراكي در بازار توليد شده و كم و بيش در ايران وجود دارند اما باز به دليل ايجاد عوارض جانبي از اين داروها به شكل پراكنده و در مراكز پژوهشي استفاده ميشود. اكنون گروه بسيار زيادي از داروهاي جديد وجود دارند كه در دست بررسي هستند كه بيشتر اينها از دسته داروهاي آنتيبادي مونوكولونال هستند.
نيلوفر قشقايي
پاسخ
 سپاس شده توسط Mohamad#Farahani
#8
کشف داروی گیاهی برای درمان کامل MS

بیـمآری ام اس علائم و علل درمان 1










به گزارش دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خبرگزاری فارس از دشتستان، احمد رجبی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تبریک سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اظهار داشت: تلاش برای خلق حماسههای سیاسی و اقتصادی باید مورد توجه همه مردم و مسئولان باشد و در این مسیر باید از تمام امکانات موجود به نحو مطلوب بهره بریم.
وی افزود: در چند سال اخیر با تلاش بسیار زیادی که داشتهام و با کمک مسئولان استان و با کمک و استعانت از خداوند در حد توان و بضاعت خود برای موفقیت و پیشرفت کشور تلاش کردهام.
این مخترع با اشاره به اختراع و کشف این داروی جدید خاطرنشان کرد: خدا را شاکرم که توفیق خدمت به بشریت به ویژه ملت شریف کشور عزیزم ایران را دارم و سومین اختراع جهانیام متفاوت با 2 اختراع قبلی و در زمینه پزشکی و درمان سریع و کامل بیماری MS است.
رجبی در ارتباط با درمان سریع بیماری MS گفت: این دارو با شناسایی علت بیماری، با آن مقابله کرده و سه روز پس از درمان داروی گیاهی فوق، علائم رفع بیماری به وضوح مشخص میشود، ضمن اینکه در طول یک مدت سه ماهه، بیماری به صورت کامل و در هر مرحلهای که باشد ریشهکن خواهد شد.
این مخترع به اهمیت این دارو اشاره کرد و ابراز داشت: با انجام MRI قبل از شروع درمان و 25 روز پس از آغاز درمان، اولین علائم رفع بیماری با کم رنگ شدن پلاکها به وضوح ظاهر خواهد شد و خوشبختانه در مرحله اول تست این دارو با موفقیت به انجام رسیده است.
بر اساس این گزارش، احمد رجبی مخترع جوان دشتستانی، سابقه اختراع دستگاه جهانی تولید انرژی را در کارنامه خود دارد، دستگاه نوینی که به زودی جایگزین انرژیهای موجود از جمله برق و انرژیهای فسیلی میشود.
همچنین وی اقدام به اختراع و ساخت نمونه اولیه دستگاه تولید آب از هوا به سفارش منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس کرده است.
رجبی ادامه داد: این دارو پس از انجام تستهای لازم مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر قرار گرفته است و در حال طی مراحل ثبت اختراع است.
پاسخ
 سپاس شده توسط Mohamad#Farahani
#9
انواع ام اس و علل آن

م اس چیست ؟

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تصلب مضاعف بافت یکی از شایع ترین دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری های سیستم مرکزی عصب(مغز و نخاع ) می باشد.غلاف عصب Myelin نوعی چربی است که عصب ها را عایق کرده و آنها را مجزا می نماید یعنی به صورت عایق سیم الکتریکی عمل می کند و به عصب اجازه می دهد تا ضربه و تکانه ها را انتقال دهند. سرعت و بازدهی که این تکانه ها و ضربات انتقال داده می شوند ، اجازه می دهد حرکات هماهنگ و سریع با کمی تلاش ارادی انجام شود.

در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تصلب بافت ، فقدان غلاف عصب با اختلالات عصب ها برای انتقال ضربه های الکتریکی به مغز و از مغز همراهی می شود که در این صورت بسیاری از نشانه های ام اس ایجاد می شود. محل هایی که غلاف عصب از بین می رود ( پلاک ها و زخم ها ) به صورت جاهای سفت شده (زخم ) در می آیند .در سفت شدگی مضاعف بافت ، جای زخم ها در زمان های مختلف و جاهای گوناگون مغز و نخاع ایجاد می شود. معنای لغوی سفت شدگی و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تصلب بافت ، زخم های متعدد می باشد.
علل ام اس چیست؟

دلیل دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تصلب و سفت شدگی بافتها تاکنون مشخص نشده است . اما محققان زیادی با دقت زیاد در سراسر جهان در مورد این معمای پیچیده کار کرده اند. آسیبی که غلاف عصبی در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری ام اس می بیند ناشی از پاسخ ناهنجار سیستم ایمنی بدن می باشد که به طور عادی در مقابل تهاجم جاندارانی مثل باکتریها و ویروس ها از بدن ، دفاع می کنند.
بسیاری از ویژگیهای ام اس مانند دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری های سیستم ایمنی بدن می باشد که در این بیمارِیها، بدن به سلولها و بافتهای خود دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آسیب می رساند و در ام اس غلاف عصبی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آسیب میبیند.
محققان تا کنون متوجه نشده اند چه چیزی سیستم ایمنی بدن را ، فعال می سازد و موجب دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آسیب غلاف عصبی می شود، اما به نظر می رسد وجود عوامل مختلفی باعث این پدیده می شود.
یک تئوری این است ، ممکن است ویروسی در بدن کمین کرده و نقش اصلی را در توسعه این دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری و مختل کردن سیستم ایمنی بدن دارد یا بطور غیرمستقیم ، جریان و عملکرد خودکار سیستم ایمنی را به هم می زند.
بررسی های مختلف و زیادی برای شناسایی ویروس ام اس انجام شد . احتمال می رفت که ویروسی نباشد اما ویروس معمولی مثل ویروس سرخک و تبخال ممکن است همچون ماشه ایی ام اس را فعال کند.
این ماشه گلبولهای سفید رگهایی که به داخل مغز می روند را فعال کرده و در مکانیزم دفاعی مغز اختلال ایجاد می کند. در داخل مغز این سلولها قسمتهای دیگر سیستم ایمنی بدن را فعال می سازد که غلاف عصبی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آسیب دیده و از بین می رود.
چه کسانی مبتلا به ام اس می شوند؟

خانمها به نسبت بیشتر از مردان مستعد این دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تصلب بافتی می باشند. ام اس اغلب ۵۰ درصد در خانمها بیش از مردان رخ می دهد. (۳ زن در مقابل ۲ مرد)دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تصلب بافتی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری بزرگسالان جوان میباشد میانگین شروع دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری ، سن ۲۹ تا ۳۳ سال می باشد اما به طور گسترده تر تقریبا از ۱۰ ۵۹ سالگی می باشد.
انواع ام اس

چگونگی ام اس غیر قابل پیش بینی است. بعضی ها ، کمی تحت تاثیر قرار می گیرند، در صورتیکه برخی دیگر پیشرفت سریعتری دارند و تا حد ناتوانی کامل پیش می روند و بیشتر بیمارها در بین این دو حد قرار می گیرند .اگرچه بعضی از اشخاص با برخی از نشانه های ام اس مواجه می شوند ، بخشی از ویژگیهای انواع این دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری به عبارت ذیل می باشد:
ام اس بازگشتی (عود کننده)

Relapsing Remitting MS
در این نوع از ام اس که بازگشت های غیرقابل پیش بینی شده ایی است در طی آن ممکن است علائم جدیدی ظاهر شود یا علایمی که از بین رفته بودند تشدید یابند و ممکن است مدتهای مدیدی بطول انجامد که این بهبود جزیی یا کلی می تواند باشد. در این صورت ممکن است دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری چند ماه یا چند سال غیر فعال باقی بماند . آمار تخمین زده شده :۲۵ %
ام اس خوش خیم

Benign MS
بعد از بهبودی کامل پس از یکی ، دوبار حمله در این نوع از ام اس به مرور زمان وضعیت فرد بیمار بدتر نمی شود و ناتوانی موقت وجود ندارد. ام اس خوش خیم ، در ابتدا در گروه ام اس بازگشتی قرار می گیرد و بعد از به جاگذاشتن کمترین صدمه و از کارافتادگی طی ۱۰ ۱۵ سال پس از حمله ، شناخته می شود.ام اس خوش خیم با اثرات کمی در حمله مواجه می شود.(وابسته به مرکز حسی) آمار تخمین زده شده:۲۰ %
ام اس ثانویه پیشرونده

Secondary Progressive MS
برای بعضی از افراد که در ابتدا با ام اس بازگشتی مواجه می شوند روند ناتوانی ، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری تدریجاً با شدت بیشتری برمی گردد. آمار تخمین زده شده : ۴۰%
ام اس مقدماتی پیشرونده

Primary Progressive MS
این نوع از ام اس با حملات نامشخص ، حمله آرام ، تدریجی و پیوسته بدتر شدن علایم شناخته می شود. در بعضی از مواقع مجموع این علایم و ناتوانی ها ممکن است قطع شده و ازبین برود و در برخی موارد ممکن است ماهها و سالها بطول انجامد. آمار تخمین زده شده: ۱۵%
دوره ام اس

پیشگویی دقیق مرحله ام اس برای هر شخصی مشکل است اما پس از گذشت ۵ سال نخست، چگونگی ادامه دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری در فرد مشخص خواهد شد. این بستگی به مرحله دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری در طی نوع دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری است . (بطورمثال، ام اس پیشرونده، ام اس برگشتی ) میزان ناتوانی در طی ۵ تا ۱۰ سال ، پیش بینی کننده مطمئنی برای مرحله دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری می باشد. اگرچه بی ثباتی های متعددی در این زمینه موجود است:
درصد زیادی از بیماران ام اس ، شدیداً تحت تاثیر ام اس قرار نمی گیرند و به زندگی معمول و طبیعی خود ادامه می دهند . (تقریباً ۴۰% )
گروه عمده ایی از بیماران پس از طی دوره زمانی، بعد از چند سال دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری پیشرفت کرده و به ام اس بازگشتی و عود کننده تبدیل می شود.(۴۰%) جنس و سنّی که حمله آغاز می شود همواره می تواند مشخص کننده مرحله دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری باشد.
بعضی از تحقیقات نشان می دهد که جوانانی که زیر ۱۶ سال دچار حمله شوند در اثر پیش بینی جریان مرض سریعتر بهبود می یابند. اما این علم باید بتواند به بزرگسالان جوان که بین سنین ۲۰تا ۳۰ سال دچار ام اس می شوند و ممکن است در پی آن با عجز و ناتوانی اساسی روبرو شوند و شاید در ۱۰ ۱۵ سال نخست، پیشرفت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری ، آرام باشد کمک کند ، تا نسبتا کمتر صدمه ببیند.
تحقیقات دیگر نشان می دهد شروع دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری در سنین بالاتر(مثلاً بالای ۵۵ سال) مخصوصاً در مردان ممکن است مراحل پیشرفته تری از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری را نمایان سازد.
پیش بینی معالجه و درمان ام اس ، دلگرمی برای کسانی است که بتازگی تشخیص داده شده که دچار ام اس می باشند .داروهایی همچون interferon beta ممکن است درمان کسانی که دچار ام اس بازگشتی هستند، باشد. interferon beta ممکن است پیشرفت ناتوانی و از کارافتادگی را آرام کند یا موجب کاهش شدت و بدتر شدن دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری شود.
دراین مرحله مشخص نشده که آیا interferon beta اثری روی ام اس مقدماتی پیشرونده دارد یا خیر؟ تحقیقاتی که در حال حاضر بر روی ام اس انجام می شود امید می دهد ، درمانی که مربوط به مراحل و پیشرفت ام اس باشد ، حتی اگر دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری را بطور کامل درمان نکند ، در آینده نزدیک دست یافتنی است.
باید خاطر نشان شویم بسیاری از مردمی که به ام اس مبتلا هستند با ناتوانی هایی مثل : خستگی کوفتگی، لنگیدن ، مشکلات مثانه به زندگی ادامه می دهند. اگرچه ممکن است ۱۵% بیماران ام اس بشدت ناتوان شوند و تمام مدت از ویلچر استفاده کنند ، امید زندگی ، برای آنان بدیهی است .
تشخیص ام اس


برخلاف دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری های دیگرآزمایشی مبنی برمثبت یا منفی بودن برای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری ام اس و آزمایشی با نتیجه قطعی که به دکترها برای تشخیص دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری کمک کند ، موجود نیست.
این مطلب نشانگر این است که سرانجام دکترها با مشاهده برخی از نشانه ها و علایم دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری و رد کردن احتمالات دیگر ام اس را تشخیص می دهند و آن را تشخیص بالینی می نامند.
مشکلات تشخیص

متاسفانه برای حدوداً ۱۰الی ۱۵ درصد از مردم حتی پس از انجام برخی از آزمایشات ، تشخیص قطعی امکان پذیر نیست. اگرچه ممکن است با رد کردن خیلی از علل مهم نشانه های انواع ام اس و بیشتر مواقع با کمک آزمایشات متناوب و مشاهده تغییرات وضعیت فرد ، تشخیص در اکثر حالات میسر می شود.
معیار جدید تشخیص ام اس

MSIF انجمن علمی و بهداشت جهانی ،معیار جدید تشخیص ام اس را تنظیم کرده تا در تشخیص ام اس و وضعیتهای دیگری که با علایم مشابه ظاهر می شوند به متخصصان طب کمک کند. در معیار جدید ، نتایج اسکن ام آرآی اگر تنها یک فقره از نشانه ها را داشته باشد تشخیص ام اس را میسر می سازد. وقتی از معیار جدید استفاده می شود مبتلا بودن فرد به ام اس ، احتمال ام اس یا عدم ام اس تشخیص داده می شود .
تشخیص بالینی

در اوایل ممکن است ام اس به صورت علایم مبهم ظاهر شود که در طی زمان گاه و بیگاه نمایان شود و گاهی می تواند به صورت تعدادی از علایم پزشکی نمایان شود.
علایم نامریی و غیرعینی برای توضیح به دکترها و متخصصان مشکل است و در مراحل اولیه تشخیص ، مواجه شدن با رفتار نامهربانانه برای بیماران ام اس معمول و بدیهی است .
حتی وقتی در فرد علایمی از نوعی ام اس مشاهده می شود، قبل از اینکه دکتر یا متخصص اعصاب به طور بالینی ام اس را بطور قطعی تشخیص دهد ، آن علایم باید با معیار از قبل مشخص شده مطابقت کند. این معیارها عبارتند:
دو محل مختلف سیستم مرکزی عصب تحت تاثیر قرار می گیرد و این اثرات حداقل در دو وهله مجزا در یک ماه روی می دهد به همین دلیل فرد در تیررس حمله ام اس قرار می گیرد.
اگرچه ممکن است در ملاقات اولیه با متخصص اعصاب، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری ام اس تشخیص داده شود همچنین احتمال دارد تشخیص مبهم باشد و فرد برای آزمایشات بیشتر فرستاده شود. چه می توان کرد؟
سفت شدگی مضاعف، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری است که در بنیان زندگی بیمار قرار می گیرد و بقیه عمر با فرد همراه است. اگر بیمار، فقط کمی دچار ناتوانی فیزیکی شود یا از لحاظ ظاهری مشکلی نداشته باشد روال عادی زندگی هرگز تغییر نخواهد کرد. با اینحال آگاهی به داشتن مرض و معنای بالقوه آن برای فرد بیمار واطرافیان بسیار سنگین و سخت است. همه اینها بستگی به علایمی که بیمار حس می کند، دارد . علایم می تواند مکرراً تکرار شود یا در زمان هایمختلف ظاهر شود.اغلب سختی این علایم نشان می دهد که ام اس تا چه حد زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
بیشتر مبتلایان ام اس می گویند ، بیشتر از گذشته باید برای زندگی خود برنامه ریزی کنند و برخی از فعالیت ها و کارها را تغییر دهند. اگر خستگی و کوفتگی برایشان مشکل ایجاد می کند ، چند استراحت کوتاه مدت در روز به فرد اجازه می دهد برنامه معمول خود را هرچند ، کمی آرامتر از سابق انجام دهد.
ورزش

فیزیوتراپی و ورزش های مکرر می تواند برای نگهداری بدن در وضعیت مناسب کمک کند. برای بیمار و دکتر معالج مهم است که بدانند چه درمان وچه برنامه ورزشی مفید خواهد بود. فرد مبتلا می تواند در برنامه خود فیزیوتراپی را بطور منظم بگنجاند یا در منزل ورزشهای خاصی را انجام دهد. تعدادی فعالیت های دیگری منجمله شنا ، یوگا و اسب سواری را کمک بزرگی می دانند. هر ورزش و تمرینی که بیمار از آن لذت ببرد و براحتی انجام دهد ، مفید خواهد بود.از این گذشته برای داشتن عضلات سفت و رهایی از تنش و تمدد اعصاب ، ورزش کمک بزرگی است.
رژیم

سالیان متمادی رژیم های مختلفی برای ام اس بدون دلایل مشخص و بدون کمک به درمان فقط برای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری پیشنهاد شده است. هرچند ، برخی از رژیم های ارائه شده باهم تناقض دارند ولی این حس را ایجاد می کنند که رژیم متعادل تغذیه باید متضمن ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشد. برخی از مردم به این نتیجه رسیده اند، رژیمی که چربی حیوانی آن کم باشد و چربی اشباع نشده آن زیاد باشد برایشان مفید و خوب است .
طرح ریزی برای شغل

ممکن است با گذشت زمان ، ام اس موجب ازکارافتادگی فیزیکی و ادراکی شود و چنین تغییراتی شرایطی را ایجاد می کند که بیمار بالاجبار شغل سابقش را سبکتر نماید. اگر شغل فرد با کارهای فیزیکی طاقت فرسا مرتبط است باید به فکر شغل دیگری باشد یا کارهای فیزیکی اش را به حداقل برساند. کارهایی که بدون تحرک (بصورت نشسته) انجام می شود برای حرکات فیزیکی عمدتا محدودیتی بوجود نمی آید و فرد می تواند همچنان سالیان درازی بکار خود ادامه دهد.
تغییرات خانواده

یکی از عمده ترین مشکلاتی که پس از تشخیص ام اس برای زوجین متاهل بوجود می آید و باید با آن کنار بیایند، تغییرات در وظایف هرکدام از آنها می باشد. آنها به احتمالاتی که در آینده پیش می آید باید با یکدیگر همفکری کنند. یک خانواده با دو درآمد باید بتواند با یک درآمد کنار بیاید. یکی از زوجین باید مسئولیت و دوندگی بیشتری را در خانه و مراقبت از فرزندان به عهده بگیرد. بحث و گفتگو ، کلیدی است که موجب می شود تغییرات پیش آمده با موفقیت پشت سر گذاشته شود.
منبع: آفتاب
پاسخ
#10
رابطه اعصاب و روان با ام اس

یستم اعصاب بدن دو قسمت است. سیستم اعصاب مرکزی و سیستم اعصاب محیطی. سیستم اعصاب مرکزی شامل مغز، مخچه و نخاع و سیستم اعصاب محیطی شامل کلیه اعصابی که عصبرسانی بدن را انجام میدهد مثل عصب سیاتیک و. . میباشد. در سیستم اعصاب، سلولهایی وجود دارد که جریان عصبی را از مغز به اندام و از اندام به مغز منتقل میکند و در درون مغز هم چنین سلولهایی وجود دارد. روی این رشتههای عصبی پوششی وجود دارد که سلول را احاطه کرده است و به نام میلین معروف است، که مانند سوسیس میباشد. جریان عصبی حالت پرش از جاهای خالی میلین به قسمت دیگر و پوشش میلین باعث سرعت در جریان عصبی میگردد. Ms به التهاب و تخریب بافت میلین در سیستم اعصاب مرکزی گفته میشود که در MRI بصورت پلاکهای سفیدرنگ در قسمتهای مختلف نسج مغز یا نخاع نمایش داده میشود و این پلاکها میتواند کوچک یا بزرگ و تعداد آنها کم یا زیاد باشد و در قسمتهای خاصی از مغز بیشتر است که توسط پزشک تشخیص داده میشود. بیمار ۱) خانم ۳۸ ساله با شکایت از سردرد، کمخوابی، افسردگی و بیحوصلگی، شکایات جسمانی مختلف مانند بدن درد، دست درد و… که علائم غیر اختصاصی است مراجعه نموده است تمام آزمایشها و عکسها و معاینات هم طبیعی است ولی او بصورت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
وسواسگونه دچار مشغله فکری شده است که ms گرفته است و برای اینکه ناراحت نشود به وی حقیقت را نمیگویند و یا میگوید شاید دکترها تشخیص نمیدهند. آخر مشخص میشود که از تلویزیون برخی علائم ms را شنیده و وی برخی علائم را به خود نسبت داده است و آنقدر از آن میگوید که خانواده از وسواس وی به ستوه آمدهاند و خود وی هم از دست خودش خسته شده است. آدم به یاد ضربالمثل قدیمی میافتد که آنقدر آش شور شده است که صدای آشپز هم در آمده است.
بیمار ۲) خانم ۲۴ سالهای است که یک دوره دچار اختلال بینایی بصورت دوبینی در حدود ۲ سال پیش شده است و در MRI مغز در آن زمان چند پلاک سفیدرنگ در نسج دیده شده است و هیچ حمله دیگر و هیچ اختلال دیگر هم تاکنون نداشته است. برای او آزمایشی از نظر بیماریهای خودایمنی مانند لوپوس هم انجام و طبیعی بوده است (لازم به ذکر است وجود پلاک در مغز همیشه مساوی MS نیست و گاهی برخی بیماریهای دیگر چون لوپوس، میگرنهای شدید و سایر بیماریهایی که باعث التهاب مویرگهای مغز میشود هم شبیه پلاک هستند و گاهی وقتها، پلاکها غیر اختصاصی هستند).
به بیمار برگردیم. با همه احوال گفته شده این بیمار به شدت مضطرب است و دچار افسردگی، بیقراری، دلواپسی است که آینده من چه میشود و من قرار است علیل و زمینگیر شوم و در خانه بیفتم و به خودکشی هم فکر میکند تا همه از دست من راحت شوند. در حالیکه برخی موارد ms فقط یکبار علایم ایجاد و دیگر ممکن است تا آخر عمر حمله دیگری نداشته باشند و به سلامت زندگی کنند.
آدم به یاد ضربالمثل قدیمی میافتد که طرف از ترس مردن، خودکشی کرد یعنی اینکه گاهی اوقات خود بیماری به اندازه ترس از بیماری خطرناک نیست به یاد فرموده یکی از فلاسفه یونانی افتادم که میگوید انسان از بیماری پریشان نمیشود بلکه توسط نگاهی که به بیماری دارد پریشان میشود. مثالی میزنم. در یک عصر پاییزی اگر گربهای روی دیوار حرکت کند سایه آن به شکل یک ببر بزرگ میباشد. اگر ما ترس سایهوار داشته باشیم عملاً از ببر میترسیم در حالیکه روی دیوار گربهای در حال حرکت است و باید به اندازه گربه، از گربه بترسیم و نه به اندازه ببر ولی فکر هم نکنیم که هیچ چیزی نیست.
بیمار ۳) بیمار آقای ۲۶ سالهای است که یک حمله اختلال بینایی داشته است در حال حاضر هم گاهی در راه رفتن دچار مشکل شده است ولی حاضر نیست نزد هیچ پزشکی مراجعه کند و درمان یا آزمایشی انجام دهد و میگوید خودبخود بهتر میشوم در حالیکه بیماری در حال پیشرفت است و او یا بیخیال است و یا از ترس، بیماری را انکار میکند. گاهی با افرادی مواجه هستیم که بیماری خود را انکار میکنند و این انکار میتواند یا ناشی از ترس شدید از بیماری باشد و یا از ناآگاهی و حاضر هم نیستند به دنبال کشف حقیقت بروند. در نتیجه بیماری پیشرفت میکند و به حدی میرسد که جبران ناپذیر است.
بیمار ۴) خانم ۳۷ ساله با بیماری ms همراه با اختلال در تعادل و اختلال ادراری که دچاردیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
افسردگی ، بیحوصلگی، ناامیدی، افکار خودکشی شده است. گاهی سوءظن به اطرافیان دارد که این نشان میدهد که در کنار علائم ms دچار اختلالات روانپزشکی هم شده است که لازم است علاوه بر متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک و مددکار هم به کمک او بیایند.

علائم بیماری
علائم بیماری ms متفاوت است و میتواند از یک حمله خفیف تا چندین حمله شدید و ناتوان کننده متفاوت باشد. گاهی در طول عمر فقط یک بار حمله میکند و دیگر تکرار نمیشود و گاهی ممکن است حملات مکرر و ناتوان کننده داشته باشد.
علائم متنوع میتواند بصورت اختلال بینایی دوبینی و یا اختلال در میدان دید، فلج اندام، اختلال در کنترل مدفوع و ادرار، ناتوانی جنسی، اشکال در صحبت کردن و. . . باشد. در مواردی که کم هم نیست به غیر از علائم جسمی، علائم روانشناختی هم در فرد پیدا میشود که میتواند بصورت افسردگی، اضطراب، احساس ترسهای بیمارگونه از بیماری یا مرگ، حملات هول که بصورت طپش قلب ناگهانی همراه با احساس مرگ یا سکته و اضطراب شدید ظاهر میشود خود را نشان دهد. ممکن است در برخی افراد بصورت غلو و بزرگ شده، ترس از بیماری برخود بیماری غلبه کند و آنقدر بیماری او شدید نباشد ولی ترس از بیماری و اختلالات روانپزشکی او زیاد میشود.
گاهی برخی دچار احساس حقارت و اعتماد به نفس پائین و خودکمبینی و برخی دچار اختلالات روانتنی شدید میشوند که استرس بیماری بیش از خودبیماری در ایجاد آن نقش دارد. مانند ناراحتیهای گوارشی، سردرد عصبی،ناراحتی قلبی و. . . گاهی در برخی افراد دچار ms، علائمی از بدبینی و سوءظن به اطرافیان دیده میشود و در برخی افراد ممکن است در کنار افسردگی، افکار خودکشی هم دیده شود و یا در برخی افراد احساس ناامیدی و یأس آنقدر زیاد شود که درمانهای دارویی و غیر دارویی را بیفایده تلقی و درمان خود را ادامه ندهند، که این برای یک بیمار ms بدترین چیز است، چون قطع امید مساوی با غلبه بیماری است و باید به یاد داشته باشند که همیشه پایان شب سیه، سپید است و قطع درمان یعنی شیفت شدن به سرازیری سقوط و تشدید علائم را به ارمغان میآورد.
فرد دچار ms باید خود را آماده درمان طولانی کند. در بیماران ms کیفیت زندگی در حوزههای مختلف جسمانی، جنسی روانی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی اشکال ایجاد میشود که لازم است بیمار، خانواده و تیم درمان در حوزههای مختلف دارویی، روانشناختی، توانبخشی، اشتغالزایی، بازتوانی و توانمندسازی اقدام کنند.

توصیه اینجانب برای بیماران به صورت خلاصه به این صورت است
از کاه، کوه نسازند یعنی با کوچکترین علامتی به بدترین بیماریها فکر نکنند گاهی برخی علائم در بیماریهای مختلف مشترک است و به قول معروف هر گردی، گردو نیست و باید به پزشک مراجعه کنند و فوری یک علامت را مساوی ms ندانند. وسواس بیماری بدتر از هر چیزی است.
اگر حتی دچار ms شدهاند بدانند که ms درجات مختلف دارد و گاه یک حمله دارد و دیگر تکرار نمیشود گاهی اوقات حملات کم است و عوارضی ناچیز دارد ولی اگر ترس بر آنها غلبه کند ممکن است سردرگم شوند و خود را ببازند. میدانیم که قدیمیها میگویند که ترس برادر مرگ است. ترس زیاد باعث بهم خوردن سیستم ایمنی بدن شده و باعث عود بیماری میشود همیشه به یاد داشته باشید که برای هر مشکلی، راه حلی وجود دارد و برای پیدا کردن راه حل، باید به دنبال آن رفت و با سایر افراد کارشناس، مشورت کرد.
مدیریت استرس را فرا گیرید. گاه ممکن است در شرایط خاصی، انسان تصمیمهای هیجانی بگیرد که بعداً وقتی خوب فکر میکند، میبیند که اشتباه کرده است.
خشم خود را کنترل کنید. گاهی ممکن است انسان از اینکه چرا بیمار شده است. عصبانی شود و خشمگین شود و چیزهایی بگوید یا کارهایی بکند که در روند بیماری اختلال ایجاد کند. برخی آنقدر عصبانی میشوند که درمان خود را فراموش میکنند.
بیدلیل درمانهای خود را قطع نکنید. به پزشک خود اطمینان کنید. درمان بیماری ms طولانی است و ممکن است برخی داروها عوارض داشته باشند ولی مهم این است که منافع دارو بر عوارض آن ارجح

است.
شاید لازم باشد که بهغیر از یک پزشک، گروهی از متخصصین و کارشناسان در درمان شما شرکت نمایند چون بیماری ms یک بیماری مزمن است گاه نیاز است حتما تحت نظر روانپزشک هم قرار گیرید تا افسردگی، اضطراب و ترسهای شما درمان شود.
یک بیمار ms فقط به درمان نیاز ندارد بلکه به توانبخشی، اشتغالزایی، کاردرمانی، نوتوانی و توانمندسازی و کمکهای مددکاری توسط متخصصین مربوط هم احتیاج دارد پس سعی کنید حتما از مراکز درمان جامع ms کمک بگیرید.

همیشه به این فکر کنید که خدایی هست که خالق شماست و حتما به شما کمک خواهد کرد چون شما بنده خوب خدا هستید و او هیچوقت شما را تنها نخواهد گذاشت فقط کافی است که او را بخوانید.

دکتر محمد خدایی اردکانی روانپزشک
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان