امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا برخورد با روزه خواران قانونی است؟/ مجازات روزه خواری در ملأعام چیست؟

#1
بدون شک برابر قانون مجازات اسلامی کسانی که در ماه رمضان عمل حرامی همچون روزه خواری در انظار عمومی را مرتکب شوند؛ مستحق مجازات هستند.
به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مسئله از میان بردن قبح مسئله روزه خواری در معابر عمومی به پدیده ای تبدیل می شود تا جایی که در این میان رسانه های فرصت طلب معاند نیز داعیه دار حقوق بشر می شوند و به همین بهانه وارد میدان می شوند.

متاسفانه چندسالی است که گمان برخی از کسانی که در ملاء عام با وقاحت تمام اقدام به روزه خواری علنی می کنند بر این شده که در قوانین جمهوری اسلامی هیچ بند یا مفادی، برای برخود با عمل آنان تعریف نشده و به همین دلیل هم به خود اجازه می دهند تا در برابر هر نوع تذکری که در رابطه با این عمل غیر شرعی و غیر اخلاقی به آنان داده می شود با لحنی توهین آمیز برخورد کنند و از سوی دیگر از طریق امکان به وجود آمده در فضای مجازی، شبهات ذهنی خود را انتقال می دهند.

آیا برخورد با روزه خواران قانونی است؟/ مجازات روزه خواری در ملأعام چیست؟ 1
این در حالی است روزه داری علاوه بر ارزش و هنجار دینی، در ایران اسلامی و سایر کشورهای اسلامی، تبدیل به یک سنت اجتماعی شده است هتک حرمت این ماه مبارک خلاف فضای عمومی جامعه اسلامی است که بر همین اساس از طریق منع اجتماعی با آن مقابله خواهد شد و جدا از فضای امربه معروف و نهی از منکر که خود مسئله ای مهم است، اگر بخواهیم به این پدیده به چشم یک امر قانونی نگاه کنیم ؛ بدون شک برابر قانون مجازات اسلامی کسانی که در ماه رمضان عمل حرامی همچون روزه خواری در انظار عمومی را مرتکب شوند؛ مستحق مجازات هستند.
آیا برخورد با روزه خواران قانونی است؟/ مجازات روزه خواری در ملأعام چیست؟ 1
قانون درباره روزه خواری چه می گوید؟

روزه خواری به تنهایی در هیچ یک از قواعد قانون مجازات، مورد جرم انگاری قرار نگرفته است. بنابراین هر چند که از منظر شرعی، روزه خواری بدون عذر شرعی حرام است؛ اما چنانچه یک فرد، چه با عذر شرعی و چه بدون عذر شرعی، روزه نگیرد، هیچگونه جرمی را از نظر قانون مجازات انجام نداده است اما تظاهر به روزه خواری در ملاعام از نظر قانون جرم قلمداد می شود
آیا برخورد با روزه خواران قانونی است؟/ مجازات روزه خواری در ملأعام چیست؟ 1
«ماده 638 قانون مجازات اسلامی» می گوید: هرکس علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل داری کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

روزه خواری نیز مصداق همین قانون است با روزه خواران در ملأ عام برخورد می شود؛ کسانی که اقدام به روزه خواری در ملا عام می کنند به 10 روز تا دو ماه حبس و یا 74 ضربه شلاق محکوم می شوند.

اما در این میان عده ای با سوء برداشت از این نکته در دین اسلام که " در دین و اجرای شریعت هیچگونه زور و اجباری نیست" ، به خود اجازه می دهند تا به راحتی بسیاری از هنجار شکنی های دینی و اجتماعی را در سطح عموم انجام دهند و اجازه هیچگونه برخوردی را هم به کسی نمی دهند، این در صورتی است که مصداق چنین مسائلی در زمینه شخصی بوده و به حیطه انتقال و تبلیغ آن در سطح کل جامعه و معابر عمومی ارتباطی ندارد.

چرا روزه خواران مجرم محسوب می شوند؟

بر همین اساس و با استناد به قانون می توان گفت، در جامعه اسلامی کسی که عمل روزه‌ خواری را انجام می ‌دهد، یکی از ارزش‌های مسلمانان را نادیده گرفته و عفت و اخلاق عمومی را جریحه ‌دار کرده است که چنین امری همواره مستوجب تعزیر و برخورد قانونی است .
آیا برخورد با روزه خواران قانونی است؟/ مجازات روزه خواری در ملأعام چیست؟ 1
بسیار طبیعی است که نهادهای انتظامی و قضایی نیز در برابر این حریم‌شکنی واکنش نشان دهد تا از شکستن قبح عمل حرام ممانعت شود و طبیعی‌تر آنکه قاطبه مردم نیز مخالف حرمت‌شکنی و خواستار مجازات حرمت‌شکنان هستند بر همین اساس نیروی انتظامی با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک حلول ماه رمضان، بایدها و نباید‌های پلیس در این ماه را تشریح کرد.

قوانین صریح جهت رعایت حال مسافران و افرادی که دارای عذر شرعی هستند

یکی از نکات جالب توجه در این بیانیه بر این اساس بست که به منظور رعایت حال مسافران و افرادی که دارای عذر شرعی هستند، متصدیان مراکز پذیرایی بین راهی، پایانه ها، فرودگاه و راه آهن می توانند با اخذ مجوز از پلیس نظارت بر اماکن عمومی با رعایت شئون اسلامی با استتار مکان، به گونه ای که در ملأ عام تظاهر به روزه خواری صورت نگیرد، فعالیت کنند.
آیا برخورد با روزه خواران قانونی است؟/ مجازات روزه خواری در ملأعام چیست؟ 1
اما جدا از قوانین داخلی، در این میان رسانه‌های بیگانه نیز چند سالی است دست به کار شدند و بازهم داعیه دار حقوق بشر شدند چنانکه با انتشار تصاویر برخورد ناجا با روزه‌خواران، در صدد القای نارضایتی مردم و زیر سوال بردن جوم روزه خواری در ملا عام هستند.

وقتی بی بی سی کاسه داغ تر آش می شود

بی بی سی فارسی ارگان رسمی دولت انگلیس که هم پیمانی آن فرقه ضاله بهائیت شهره عام و خاص است و هرازچندگاهی اخبار و مطالبی را درمخالفت و عناد با احکام شریعت مقدس اسلام منتشر می‌کند، در گزارشی در مقام دلسوزی برای مسلمانان به ویژه مسلمانان ایران برآمده و با بیان اینکه "امسال مسلمانان بسیاری از کشورها طولانی‌ترین روزهای روزه‌داری را در طول ۳۳ سال گذشته تجربه خواهند کرد"، از زبان شهردار در جلوت مسلمان اما در خلوت صهیونیست لندن نوشته: "روزه گرفتن در این شرایط چندان راحت نیست و بیش از همه دلم برای قهوه تنگ خواهد شد."
آیا برخورد با روزه خواران قانونی است؟/ مجازات روزه خواری در ملأعام چیست؟ 1
در ادامه مطلب این سایت ضد ایرانی و ضد اسلامی گرمای هوای امسال بی سابقه عنوان شده و آمده است: "امسال علاوه بر آن‌که روزها طولانی است گرمای کم‌سابقه هم کار را دشوارتر کرده است.در برخی از کشورها روزه‌داران گرمای شدید تابستان را که در مناطقی به بیش از ۴۰ در جه می رسد، تجربه می‌کنند."

همچنین سال گذشته شبکه بی‌بی‌سی فارسی در یکی از گزارش های خود تحت عنوان "آیا ماه رمضان به اهرم فشار حکومت در ایران بدل شده است؟" مدعی دلسوزی برای روزه خواران شد.

این گستاخی و دخالت به نظر سنجی هم گذاشته شد و در قالب پرسش مبنی بر اینکه آیا شما با برخورد با 'روزه‌‍ خواری' موافقید؟ این موضوع را به حریم شخصی وارد کردند.

مجازات فقهی روزه خواری

این در حالی است که به لحاظ فقهی باید در نظر داشت که اگرچه در رابطه با این عمل «حد» تعیین نشده است و روزه‌خواری را نمی‌توان در شمار جرائم مستوجب حد قرارداد، ولی با توجه به نظرات فقها و مراجع، برای این عمل حرام، تعزیر (مجازاتی که به نظر حاکم شرع بستگی دارد) در نظر گرفته‌شده است.
آیا برخورد با روزه خواران قانونی است؟/ مجازات روزه خواری در ملأعام چیست؟ 1
در همین رابطه بسیاری از فقها و مراجع تقلید (مانند حضرات آیات امام (ره)، بهجت، تبریزی، خامنه‌ای، سیستانی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی، مکارم، وحید، صافی) در پاسخ به این سؤال که: «آیا کسی که از روی عمد و درملأعام، روزه‌خواری می‌کند، تعزیر دارد؟» پاسخ داده‌اند:«افزون بر قضا کفاره، تعزیر نیز دارد که مقدار آن، برای بار اول و دوم ۲۵ تازیانه است و به نظر عده‌ای، اندازه‌ای برای آن مشخص نشده و با نظر و تشخیص حاکم تعیین می‌گردد. اگر بعد از تعزیر اول و دوم، برای مرتبه سوم روزه‌خواری کند، حکمش قتل است.»

تعیین تعزیر «قتل» برای روزه‌خواری نشان از آن دارد که شارع نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای دارد و قانون نیز به تبعیت از شرع برای این امر مجازات در نظر گرفته است.
ˢᵒᵐᵉ ᵗᶤᵐᵉˢ
 ᵖᵃˢᵗ ʰᵘʳᵗˢ 
ᵃᶰᵈ ʸᵒᵘ ᶜᵃᶰ'ᵗ 
ˡᵉᵗ ᵗʰᶤᶰᵍˢ ᵍᵒ
ᵞᵒᵘ ʲᵘˢᵗ ᵏᵉᵉᵖ ᵈᶤᵍᵍᶤᶰᵍ
 ᵗᶤˡˡ ʸᵒᵘ'ˡˡ ᵈᶤᵉ ᶤᶰˢᶤᵈᵉ 
ˑ ˑ ˑ
پاسخ
 سپاس شده توسط √ ΙΔΙΞΗ SΤΙF √ .
آگهی
#2
مثلا میگن
زشته
حرمت نگه دارید و ممکنه اونا هم دلشون بخواد اینا
ˢᵒᵐᵉ ᵗᶤᵐᵉˢ
 ᵖᵃˢᵗ ʰᵘʳᵗˢ 
ᵃᶰᵈ ʸᵒᵘ ᶜᵃᶰ'ᵗ 
ˡᵉᵗ ᵗʰᶤᶰᵍˢ ᵍᵒ
ᵞᵒᵘ ʲᵘˢᵗ ᵏᵉᵉᵖ ᵈᶤᵍᵍᶤᶰᵍ
 ᵗᶤˡˡ ʸᵒᵘ'ˡˡ ᵈᶤᵉ ᶤᶰˢᶤᵈᵉ 
ˑ ˑ ˑ
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
Heart ارتباط سلطان فولاد با اکبر طبری چیست؟
Heart قضیه ناو اسرائیلی در دریای خزر چیست؟
  مهلت ۱۱ روزه بیمارستان‌ها برای راه‌اندازی بخش بیماران حاد تنفسی
  درمان یک نوزاد شش روزه با پیوند سلول‌های بنیادی
  برخورد شدید با گرفتن عکس سلفی با اجساد
  تفاوت اهدای خون و اهدای پلاسما چیست؟
  دادگستری آذربایجان‌شرقی با سالن‌های مُد خانگی برخورد می‌کند !
Heart واکنش عربستان به رسانه‌ای شدن برخورد تحقیرآمیز ترامپ با بن سلمان
Heart مجازات تخلف مأموران مالیاتی مشخص شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان