امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نگاهی به تاریخچه احزاب ویگ و توری در بریتانیا

#1
در بررسی تاریخ انگلستان از قرن ۱۷ تا ۱۹ میلادی، به دو جناح مخالف سیاسی برخورد می کنیم که عمیقاً متاثر از مسائل سیاسی و مذهبی کشور در آن دوره بوده اند. احزاب ویگ و توری به نوعی الگوی احزاب کنونی بدل شده و ساختاربندی منظمی از تشکیلات حزبی پیشرفته را در درون خود به نمایش گذارده اند. بررسی پیشینه ی این دو حزب می تواند ما را در یافتن ریشه فعالیت حزبی در عصر مدرن یاری رساند.

**************************
پیدایش ویگ و توری
در قرن هجدهم میلادی، عرصه سیاسی بریتانیا فضای جدال میان دو حزب رقیب ویگ و توری بود. منشأ و شکل گیری این دو حزب را باید در اواخر قرن هفدهم جست؛ هنگامی که در سال ۱۶۷۹ شاهزاده جیمز (دوک یورک) در آستانه‌ی کسب منصب ولایت عهدی قرار داشت. شاهزاده جیمز پسر شاه چارلز اول بود که در سال ۱۶۴۹ توسط هواداران پارلمان – به رهبری الیور کرامولدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
  – اعدام شده بود. پس از اعدام شاه چارلز، پسران او – جیمز و چارلز – به فرانسه پناهنده شدند.
مادر شاهزاده جیمز ، مسیحی کاتولیک بود اما پدرش پروتستان. او به دلیل این پیشینه و همچنین اقامت در فرانسه، به مذهب کاتولیک علاقه مند شد و در دهه ۱۶۵۰ به طور مخفیانه به این مذهب گروید. در سال ۱۶۶۰ ، اعضای خاندان سلطنتی استوارت موفق شدند به بریتانیا بازگردند. شاهزاده چارلز – برادر بزرگتر جیمز – به مقام سلطنت رسید. جیمز به دلیل گرایش به مذهب کاتولیک، از رسیدن به ولایت عهدی بازماند و بیش از هر چیز، قوانین مصوب پارلمان باعث دور ماندن وی از این مقام شد.
نگاهی به تاریخچه احزاب ویگ و توری در بریتانیا 1
شاهزاده جیمز

گروهی از نمایندگان پارلمان که مذهب ولیعهد را در رسیدن به سلطنت، رکن اصلی می دانستند در تقابل با افرادی قرار گرفتند که صرفاً حضور در جمع خانواده سلطنتی و رضایت شاه را پایه مهم پادشاهی می دانستند. گروه نخست به ویگ ها (The Whig) شهرت یافتند و گروه دوم ملقب به توری (Tory) گردیدند. واژه ی ویگ – که ریشه ی اسکاتلندی دارد- در ابتدا به معنای دزد اسب بود اما بعدها به هواداران گروه مذهبی پرسبیترها اطلاق گردید. توری دارای ریشه ایرلندی بود.
***************************
پس از انقلاب باشکوه (۱۶۸۸-۱۶۸۹) شکافی بنیادین میان این دو حزب پدید آمد؛ البته این دگرگونی سیاسی صرفاً با اشتراک مساعی ویگ و توری به نتیجه مطلوب رسید. در واقع بسیاری از اعضای حزب توری، علیرغم حمایت اولیه در به قدرت رسیدن جیمز دوم، نهایتاً عقیده ویگ ها درباره محدود کردن قدرت مطلقه او را پذیرفتند. در زمان ملکه آن، حزب توری به تسامح مذهبی و سیاستهای خارجی دولت واکنش نشان داد که این مخالفت عموماً از سوی اشراف محلی سر داده شد. محبوییت حزب ویگ در این دوره، ناشی از حمایت خانواده های اشرافی شهرنشین و منافع اقتصادی طبقه متوسط بود.
در سال ۱۷۱۴ ملکه آن درگذشت. جورج اول -حاکم منطقه هانوور در آلمان- به عنوان کاندیدای حزب ویگ برای کسب مقام سلطنت، به بریتانیا (از سال ۱۷۰۷ پس از تغییرات سیاسی بنیادین، نام انگلستان رسماً به بریتانیا تغییر یافت) آمد و تاجگذاری کرد. یکسال بعد رهبر حزب توری -هنری سنت جان- برای ابراز مخالفت با این تصمیم، به فرانسه -رقیب سنتی انگلستان- پناهنده شد. این اقدام به اعتبار حزب توری صدمه زد و آن را تا حدود ۵۰ سال بعد از عرصه سیاسی کشور حذف کرد.
طی پنج دهه آینده، اشراف منتسب به حزب ویگ در فضای سیاسی بریتانیا به فعالیت پرداختند. اعضای باقیمانده ی حزب توری به ژاکوبیت ها شهرت یافتند. آنها به دنبال احیای سلطنت خاندان استوارت -پادشاهان انگلستان پیش از سال ۱۷۱۴- بودند و عملاً علیه رژیم حاکم فعالیت می کردند. اگرچه حزب توری در سیاست کلان کشور جایی نداشت، در میان اشراف محلی و گروه های اجتماعی کوچک، همچنان دارای محبوبیت خاصی بود. 
شروع عصری جدید
با آغاز سلطنت جورج سوم (۱۷۶۰-۱۸۲۰) دیگر نشانی از حزب ویگ باقی نمانده بود. درگیری های متعدد درون حزبی، باعث تشتت و پراکندگی میان ویگ ها گردید. حزب توری نیز همچون دهه های گذشته، فعالیت چندانی نداشت. مقامات سیاسی این دوره عموماً متاثر از اندیشه های مختلط هر دو حزب بودند یا آنکه از هیچ کدامشان، پیروی نمی کردند. 
در سال ۱۷۸۴ ویلیام پیت (جوان) حزب توری نو را تاسیس کرد که خود را متعهد به پیگیری منافع اشراف محلی، بازرگانان و فعالان حوزه اداری می دانست. در مقابل نیز حزب احیاء شده ی ویگ به رهبری چارلز جیمز فاکس به قشر صنعتگر و مذهبی تکیه داشت و خواهان اصلاحاتی در زمینه انتخابات و پارلمان گردید.

نگاهی به تاریخچه احزاب ویگ و توری در بریتانیا 1
ویلیام پیت
نگاهی به تاریخچه احزاب ویگ و توری در بریتانیا 1
چارلز جیمز فاکس

پس از وقوع انقلاب فرانسه، دو حزب به اتفاق نظر دست یافتند و عملاً در یکدیگر ادغام شدند. آنها برای موضع گیری در مقابل انقلاب، به دیدگاه های مشترکی روی آوردند. مدتی بعد بسیاری از اعضای حزب ویگ، چارلز جیمز فاکس را رها کرده و از ویلیام پیت -رهبر توری- حمایت کردند. پس از سال ۱۸۱۵، این دو حزب بار دیگر فعالیت خود را متوقف نمودند. مدتی بعد، دو جناح جدید در عرصه سیاسی بریتانیا ظاهر شدند که عملاً دو حزب پیشین را برای همیشه به حاشیه راندند؛ حزب محافظه کار به رهبری رابرت پیل و بنجامین دیزرالی در مقابل حزب لیبرال به رهبری جان راسل و ویلیام گلادستون. بدین ترتیب، احزاب ویگ و توری به تاریخ پیوستند. آنها ارکان مدرنی برای مفهوم حزب پدید آوردند و مجادلات حزبی را برای نخستین بار، وارد ادبیات سیاسی نمودند. بی شک نمیتوان از دستاوردهایی که به لطف آنها به منصه ظهور رسید، چشم پو

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  Kʀɪᴇɢsɢᴇsᴄʜɪᴄʜᴛᴇ|جنگ چریکی چیست؟تاریخچه جنگ های چریکی
  تاریخچه عید نوروز با بررسی داستان های قبل و بعد اسلام
  تاریخچه سلسله ترک آق‌قویونلو
  تاریخچه زبان روسی
  تاریخچه جمهوری دموکراتیک کنگو
  مجلس اعیان بریتانیا
  نگاهی به عکس هیتلر در گردهمایی حزب نازی
  تصاویر/ قدیمی‌ترین عکس‌ها از سفارت بریتانیا در تهران
  بدترین سال‌های تاریخ بریتانیا
  پیمان دوستی میان فرانسه و بریتانیا (۱۹۰۴)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان