امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس

#1
214سال پیش ، در روز 31 اوت سال 1801 میلادی ژنرال فرانسوی منو ، فرمانده باقیمانده سپاهی که ناپلئون به مصر برده بود تسلیم ژنرال انگلیسی آبر کرامبی شد و مصر که توسط ناپلئون فتح شده بود را در اختیار انگلستان قرار داد. براساس توافق ، باقیمانده سپاهیان فرانسه با کشتی های انگلیسی به کشورشان بازگشتند.

 تصویر فرانسه  ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس
به گزارش جام جم آنلاین، ناپلئون بناپارت که در آن زمان مقام کنسول فرانسه را داشت ، تصمیم گرفت کشور مصر که تحت حاکمیت سلطان عثمانی بود را فتح کرده و سپس از راه زمینی به هندوستان مستعمره انگلستان حمله کند.

فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1او در 2 ژوییه سال 1798 میلادی با 54000 سرباز و 190 فروند کشتی وارد بندر اسکندریه شد و پس از فتح اسکندریه و شکست دادن مرادبیگ ، مملوک مصر شهر قاهره را اشغال کرد.
فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1




ناپلئون که از پیروزی خود سرمست شده بود ، تصور کرد که لشکرکشی اش به شرق با موفقیت قرین خواهد بود.
فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1
اما دریاسالار هوراشیو نلسون، فرمانده نیروی دریایی انگلستان مکان ناوگان فرانسه که در ابوقیر در نزدیکی اسکندریه لنگر انداخته بود را کشف کرد. او با توپخانه قدرتمند ناوگان خود مدت 15 ساعت ناوگان غافلگیر شده فرانسه را بمباران کرده و ناوگان فرانسه را از بین برد.
فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1
دریاسالار فرانسوی برویس با ناو فرماندهی خود که 118 توپ داشت فرار کرد ، ناخدا وپلونوو نیز با چند کشتی دیگر راه فرار را در پیش گرفت.

به این ترتیب لشکر فاتح ناپلئون در سرزمین مفتوحه مصر زندانی شد و راه بازگشت آنها به فرانسه مسدود گردید.
فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1
در روز 21 اکتبر سال 1798 میلادی شورش بزرگی علیه فرانسوی ها در شهر قاهره به راه افتاد که در جریان آن 300 سرباز فرانسوی از جمله ژنرال دوپوی کشته شدند و فرانسوی ها نیز بی رحمانه 3000 مصری را قتل عام کردند.
فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1
ناپلئون مردی نبود که ناامید شود.او می خواست مانند اسکندر مقدونی هند را از راه زمینی اشغال کند. بنابراین در ابتدای سال 1799 میلادی ، قبل از این که فصل گرما آغاز شود با 15000 سرباز راه سوریه را در پیش گرفت و پس از العریش و غزه ، شهر یافا در قلب سرزمین مقدس را محاصره کرد.

فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1

دو نفر از فرستادگان ناپلئون که به نزد مردم شهر یافا رفته بودند توسط آنها به قتل رسیدند و سربازان فرانسوی پس از اشغال یافا دست به قتل عام زدند. بیش از 2500 اسیر ترک به ضرب گلوله یا توسط سرنیزه به قتل رسیدند.

فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1
اما در یافا ، سربازان فرانسوی به نوبه خود به طاعون مبتلا شدند که این بیماری تا انتهای لشکرکشی بناپارت به شرق ادامه یافت ، ناپلئون تصمیم گرفت به مصر بازگردد. در راه بازگشت سربازان فرانسوی تمام شهرهایی که در مسیر آنها قرار داشتند را غارت کردند.

پس از بازگشت ناپلئون به قاهره ، او مطلع شد که ائتلاف بزرگی علیه اش در اروپا تشکیل شده و سربازان فرانسوی در تمام جبهه های اروپا در حال عقب نشینی هستند.بنابراین بناپارت تصمیم گرفت هر چه زودتر مصر را به مقصد اروپا ترک کند.
او فرماندهی سپاه فرانسه در شرق را به ژنرال کلبر واگذار کرد و خود با تعدادی از ژنرال هایش و تمام پولی که در صندوق ها باقی مانده بود با یکی از معدود کشتی هایی که از حمله نلسون آسیب ندیده بود ، عازم فرانسه شد.
پس ازبازگشت ناپلئون، عثمانی ها که در ائتلاف علیه ناپلئون شرکت کرده و از حمایت نیروی دریایی انگلستان برخوردار بودند ، به مصر حمله کردند.
کلبر که تنها مانده بود با دریاسالار انگلیسی اسمیت مذاکره کرد تا محترمانه خاک مصر را ترک کند ، اما پیشنهادش رد شد. جنگ میان فرانسوی ها و انگلیسی ها و نیروهای عثمانی شدت گرفت و کلبر موفق شد نیروهای عثمانی را در روز 20 مارس سال 1800 میلادی در هلیوپولیس در نزدیکی قاهره شکست دهد.
فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1


اما چند ماه بعد ، در روز 14 ژوئن سال 1800 میلادی ژنرال کلبر توسط یک مصری که از ظلم و ستم فرانسوی ها به تنگ آمده بود ، به قتل رسید. ژنرال منو که شخصیتی ضعیف داشت جانشین او شد. منو نتوانست در مقابل حملات نیروهای انگلیسی مقاومت کند ، بنابراین تصمیم گرفت تن به مصالحه دهد.
فرانسه ، مصر را به انگلستان تسلیم کرد + عکس 1
ژنرال منو و باقیمانده سپاهیان شرق تسلیم نیروهای انگلیسی به فرماندهی ژنرال آبرکرامبی شدند. گرچه سلطان عثمانی در ظاهر بار دیگر بر مصر تسلط یافت ، اما این مقدمه ای بود که انگلیسی ها در مصر حضور یافته و به تدریج مصر را تبدیل به یکی از مستعمرات امپراتوری انگلستان کنند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان