امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سامانه توپخانه ای MANTIS

#1
یکی از مسائلی که از ویتنام به این سو برخی کشورها با ان روبرو بودند مقابله با حملات خمپاره ای و راکتی است. راکتهای کوچکی چون ۱۰۷ م م که در ایران مینی کاتیوشا گفته می شود ویا خمپارهای ۸۱ و ۶۰ م م. بهترین راه طی دوره های مختلف کسب محل اتش بار و انهدام انها با اتش ضد اتش بوده است . امریکا طی جنگ ویتنام پروژ ه های را برای ساخت سامانه های دفاع فعال برای نبودی سلاح های چون راکت و خمپاره ازمودند ولی هیچ کدام به مرحله عملیاتی نرسیدند تا اینکه اسرائیل با ساخت گمبد اهنین اولین کشوری بود که چنین سامانه ای را تولید کرد. 

امریکا با ورود به جنگ عراق نیز برای مقابله با حملات راکتی و خمپاره ای سامانه بر اساس سامانه ضد موشک فلانکس و توپ لیزری تست کرد و حتی مدتی از انها به شکل ازمایشی در بغداد استفاده شد ولی هرگز جنبه عملیاتی پیدا نکرد. 

المان با ورود نیروی هایش به افغانستان در قالب ناتو دست به سفارش سیستمی برای مقابله با حملات خمپاره ای طالبان به پایگاهایش زد . پیمانکار این برنامه رای متال بود که سفارش اولیه را در سال ۲۰۰۷ دریافت کرد و در سال ۲۰۰۹ مجلس المان سفارش دو سیستم از اتش بار جدید که MANTIS نامیده شد را برای ارتش المان دادمانتیس شامل یک اتش بار با یک مرکز فرمانده ای، دو رادار و هشت توپ است که در واقع هر چهار توپ توسط یک رادار هدایت می شوند. 

سامانه توپخانه ای MANTIS 1
مرکز فرمانده ای یک مرکز فرمانده ثابت کانکس شکل است که توسط سه نفر کنترل می شود که یک فرمانده روی عمل انها نظارت دارد و شامل هشت نمایشگر رنگی برای نمایش تصویر رادار و اپتیک است. این ستاد فرمانده ای با کمک یک کانکس دیگر که حاوی سامانه ای ارتباط رادیویی ویا در صورت نیاز فیبر نوری است بر روی اتش بارها و رادار نظارت دارند. 


سامانه شامل یک سامانه هدفگیر برای چهار توپ شامب یک رادار جستجو در باند ایکس است که دارای برد کشفی بیش از ۶۰ کیلومتر است ولی توان کشف یک هدف با سطح مقعطی ۰٫۰۱ متر مربع را در ۲۰ کیلومتری و یک خمپاره ۸۱ م م را در برد ۸ کیلومتر دارد . 
این رادار در بالا مجموع رادار قرار دارد و زاویه پوشش ۳۶۰ درجه دارد. یک رادار درگیر در جلو اتش بار برای هدایت اتش قرار داد و یک مجموع اپتیکی در روی این سامانه نصب است که شامل یک دوربین دید حرارتی برای کشف یک جنگنده از ۱۷ کیلومتر ویا یک خمپاره در برد ۶ کیلومتری است و از یک مسافت یاب لیزری بهره برده و بعد از کسب هدف توسط رادار جستجو و قفل روی هدف توسط رادار درگیر همه چیز خودکار بوده ، هدف توسط اپتیک به صورت خودکار کشف شده و زاویه لوله به سرعت تنظیم و دست به اتش میزند. 

سامانه توپخانه ای MANTIS 1

کانکس فرماندهی 

سامانه توپخانه ای MANTIS 1

رادار جستجو رادار درگیری و اپتیک 


سامانه دارای هشت توپ ۳۵ م م است . این توپ در رای متال طراحی شدند ولی کاملا بر اساس توپ اورلیکن ۳۵ م م ساخت سوئد طراحی شده اند. اورلیکن به صورت مستقل و یا با سامانه هدایت اتش رادار در بسیاری کشورها مورد استفاده قرار گرفت که مشهور ترین ان سامانه اسکای گارد است و خود المان با نصب این توپ و رادار و اپتیک روی شاسی تانک لئوپارد۱سامانه چاپارد را توسعه داداین توپ جدید در المان ۱۰۰۰/۳۵ نامیده می شود زیرا ۳۵ م م است و توان اتش ۱۰۰۰ گلوله بر دقیقه را دارد. 

توپ تک لول بوده (بر خلاف اورلیکن) و دارای یک سامانه برای مشخص کردن سرعت دهانه لوله است.این سامانه بر محاسبه سرعت گلوله از لوله و محاسبه فاصله تا هدف ، در زمانی که گلوله نزدیکی هدف رسید با ارسال یک پالس الکترونیک که برای هر گلوله فرق دارد ان را در اسمان منفجر کرده تا هدف ترکش گلوله را دریافت میکند . بدین گونه خطای کوچک محاسباتی که مانع برخورد گلوله به هدف میشود جبران می شود . 

اگرچه توپ توان اتش ۱۰۰۰ گلوله بر دقیقه را دارد و بارگذاری خودکار است ولی معمولا سرعت اتش به ۲۰۰ گلوله گاهش می یابد تا گلوله هدر نرود . توپ درون یک برجک نصب شده و با یک پوشش کامپوزیت برای کاهش دمای ارسالی پوشیده شده است و خود توپ ۵٫۳ تن وزن دارد و فاقد چرخ است و با چرثقیل روی زمین قرار میگیرد ویا جمع می شود . سرعت دهانه توپ ۱۰۵۰ متر بر ثانیه است و تا ۵ کیلومتری گلوله هایش در برخورد مستقیم تاثیر پذیر هستند. خشاب گلوله با ۳۶ بسته ۵ گلوله ای تغذیه می شود که در مجموع ۱۸۰ گلوله درون برجک توپ حمل می شد و لوله توپ با پوشش ۳۶۰ درجه تا ۸۵ درجه رو به بالا و ۱۵ درجه روبه پایین پوشش میدهد. 

سامانه توپخانه ای MANTIS 1
توپ 35mm 

گلوله تنگستنی نفوذ کننده، گلوله ترکش شونده مجاورتی ویا گلوله اتش زا توسط این سامانه حمل و شلیک می شود که گلوله اتش زا از قرار معلوم محبوب تر است.همان طور که گفته شد هر اتش بار شامل دو رادار و هشت توپ است که به عبارتی یک رادار و چهار توپ در ارایش دیده می شود . توپ ها به شکلی قرار می گیرد که بتواند از دو طرف به یک هدف اتش کرد و ضربه دری روی هدف اتش بریزند . زمان واکنش این سامانه به هدف از زمان کسب تا اتش ۵ ثانیه است که این میزان زمان کافی است زیرا هدف معمولا زودتر از اینکه در برد اتش توپ باشد کشف می شود . این سامانه اگرچه برای مقابله با حملات راکتی و خمپاره ای ساخته شده است ولی بر ضد اهداف هوایی دیگر نیز کاربرد دارد.این سیستم برای استقرار در افغانستان در استان قندوز طراحی شد ولی درسال ۲۰۱۱ وقتی به مرحله عملیاتی رسید ارتش المان اعلام کرد به دلیل کاهش سطح تهدید در افغانستان نیاز به این سامانه نیست ولی همچنان دو سیستم سفارشی در ارتش المان خدمت میکند. بزرگترین مشکل این سیستم عدم تحرک است .. تمامی اجزای ان از واحد فرمانده ای تا توپ و رادار حتی چرخ هم ندارند و حمل انها تنها با چرثقیل ممکن است. 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://irartesh.ir/
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ناتو سامانه روسی "پانتسیر" را ابزاری ایده آل برای مقابله با پهپادها نامید
  عراق| آغاز مرحله جدید «وعده صادق» در بصره/ حملات توپخانه‌ای حشد شعبی به مواضع داعش در
  نمایش یک پهپاد آمریکایی که می تواند سامانه روسی اس 400 را در هم بشکند
  اعتراف ناتو به قدرت سامانه "پانتسیر" روسیه برای نابودی پهپادها
  سامانه راکتی 9A52-4 Tornado، گردباد جدید روسیه
  سامانه تسلیحاتی کنترل از راه دور WAVE-100
  آشنایی با سامانه ضد زره انرژی جنبشی MGM-166 LOSAT
  تاکتیک توپخانه سد اتش Barrage
  "کراسوخا-4" جدیدترین سامانه جنگ الکترونیک ساخت روسیه
  تجهیز کویت به جدیدترین نسل سامانه دفاع هوایی پاتریوت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان