امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زیر دریایی روبیس فرانسه

#1
زیر دریایی روبیس فرانسه 1
نیروی دریایی فرانسه در اواخر دهه ۶۰ یکبار تصمیم به ساخت زیردریایی تهاجمی اتمی گرفت. اما این تصمیم مدتی بعد کنسل شد. چرا که سران فرانسه یک زیردریایی دیزلی را هم برای دفاعداز سواحل فرانسه کافی می دانستند. 



اما در دهه ۷۰ با افزایش ناوگان زیردریایی های تهاجمی شوروی ، فرانسه نیز به دنبال ساخت یک زیردریایی هجومی اتمی رفت تا بتواند در صورت نیاز با ناوگان دریایی دشمن درگیر شود. 


از اینرو زیردریایی های اتمی جدیدی طراحی و تولید شدند. این زیردریایی ها در کلاس روبیس طبقه بندی میشوند. کار طراحی این زیردریایی ها از سال ۷۶ آغاز شد و تا سال ۸۱ ادامه یافت و سپس در همین سال تولید آن آغاز شد و در سال ۸۳ اولین زیردریایی کلاس روبیس با نام پرووینس عملیاتی شد که البته در بین خدمه به نام روبی (یاقوت) شناخته میشود. 


زیردریایی های کلاس روبیس دارای ۷۳ متر طول و ۲۴۰۰ تن وزن در سطح دریا و ۲۶۰۰ تن در زیر آب میباشند. بدین ترتیب زیردریایی های کلاس روبیس کوچکترین زیردریایی های اتمی جهان محسوب میشوند. 


این زیردریایی ها مجهز به یک رآکتور آب سنگین مدل K-48 میباشند که ۴۸ مگاوات نیرو ایجاد میکند. این رآکتور تا ۲۵ سال هیچ نیازی به شارژ ندارد و می تواند نیروی مورد نیاز زیردریایی را تامین کند. این رآکتور همان رآکتور نصب شده بر روی زیردریایی های حامل موشک های بالستیک کلاس ردوتیبل میباشد. 
زیر دریایی روبیس فرانسه 1
حداکثر عمق روی زیردریایی های کلاس روبیس معادل ۵۰۰ متر است. این زیردریایی دارای ۶۶ خدمه میباشد. همچنین زیردریایی های کلاس روبیس آذوقه و تدارکات لازم برای ۴۵ روز زیر آب ماندن را در اختیار دارند. 



در قسمت دماغه زیردریایی یک سامانه سونار دوگانه قرار گرفته است که شامل سونار فعال و سونار غیرفعال است که بسته به شرایط از یکی از آنها برای کشف اهداف در زیر آب استفاده میکند. همچنین زیردریایی یک سونار متحرک هم دارد که توسط کابل به عمق بیشتر فرستاده میشود. همچنین این زیردریایی یک اخلالگر صوتی ضد اژدر در اختیار دارد که توسط کابل به دنبال زیردریایی کشیده میشود. این اخلالگر با تولید نویزهای مزاحم باعث از کار افتادن و گمراه شدن اژدرهای دشمن میشود. همچنین در قسمت برجک زیردریایی نیز یک رادار وجود دارد که مخصوص جستجوی اهداف در سطح دریا میباشد. 


زیردریایی های کلاس روبیس در دماغه خود دارای چهار تیوب میباشد که تسلیحات زیردریایی از این تیوب ها شلیک میشود. به جز این ۴ تیوب که بارگذاری میشوند ، در داخل اتاقک اژدر زیردریایی هم در مجموع ۱۴ موشک و اژدر نیز حمل میشود که بدین ترتیب در مجموع ۱۸ موشک و اژدر در این زیردریایی حمل میشود. همچنین این زیردریایی میتواند به جای حمل این ۱۸ موشک و اژدر ، در مجموع ۲۸ تا مین حمل کند. بدین ترتیب این زیردریایی ها می توانند منطقه نسبتا وسیعی را مین ریزی کنند. 


این زیردریایی از اژدرهای ۵۵۰ میلیمتری مدل F-17 استفاده میکند که این اژدر دارای وزن تقریبی ۱۴۰۰ کیلوگرم و وزن سرجنگی ۲۹۰ کیلوگرم و برد ۱۸ کیلومتر و سرعت ۳۵ نات میباشد. همچنین به تازگی اژدرهای مدرن و پیشرفته F-21 نیز بر روی این زیردریایی عملیاتی شده است. این اژدر دارای وزن تقریبی ۱۵۰۰ کیلوگرم و وزن سرجنگی ۳۰۰ کیلوگرم و برد ۵۰ کیلومتر و سرعت ۴۵ نات میباشد. همچنین این زیردریایی به منظور درگیری با ناوهای سطحی دشمن میتواند از موشک ضدکشتی اگزوسه استفاده کند. موشک اگزوسه در داخل یک مخزن کپسول مانند ایزوله نگهداری میشود و توسط یک پیشرانه کوچک از زیر آب به بیرون پرتاب میشود و وقتی به بیرون آب رسید موشک از کپسول جدا شده و به سمت هدف حمله میکند. زیردریایی توسط رادار و یا پریسکوپ خود هدف را کشف میکند و سپس موشک را به سمت هدف شلیک میکند. 
زیر دریایی روبیس فرانسه 1
زیردریایی کلاس روبیس از ابتدا به منظور مقابله با ناوگان سطحی و زیرسطحی دشمن طراحی شده بودند. به همین خاطر قابلیت شلیک موشک های کروز برای این زیردریایی ها در نظر گرفته نشده بود و فقط تسلیحات سطحی و زیرسطحی حمل میکند. دلیل جثه کوچک این زیردریایی ها هم همین است. 



قرار بود در مجموع ۸ فروند از این زیردریایی ها ساخته شود که در نهایت پس از ساخت شش فروند ، تولید دو فروند آخری لغو شد. 


چهار زیردریایی اول تحت نام کلاس روبیس عملیاتی شد. اما پس از عملیاتی شدن این زیردریایی ها ، میزان صدای تولید شده توسط آنها بالاتر از سطح انتظار درآمد. به همین خاطر دو زیردریایی آخری تغییراتی در ساختارشان بوجود آمد تا صدای تولید شده توسط زیردریایی تا حد ممکن کاهش دهند. این دو زیردریایی آخری با نام زیردریایی های کلاس آمتیست عملیاتی شدند. زیردریایی های آمتیست تفاوت چندانی با زیردریایی های روبیس نداشتند. تنها میزان صدای آنها کاهش یافته بود. پس از عملیاتی شدن زیردریایی های آمتیست ، چهار زیردریایی روبیس نیز به استاندارد آمتیست ارتقا یافتند. 


انتظار میرود زیردریایی های کلاس آمتیست تا سالهای پس از ۲۰۳۰ نیز در خدمت باقی بمانند. پس از روی کار آمدن زیردریایی های مدرن کلاس باراکودا ، این زیردریایی های پیشرفته جایگزین زیردریایی های آمتیست شوند. 

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://irartesh.ir/
پاسخ
آگهی
#2
خدايي ما با اينا چجوري دو روز ديگه بجنگيم؟؟
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |معرفی هواپیمای گشت دریایی هاوکر سیدلی نمرود|
  وحدت نیروی دریایی ارتش و سپاه مایه افتخار نیروهای مسلح است
  پیوستن اولین هاورکرافت بومی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران
  آام‌ایکس-۳۰|تانک اصلی فرانسه در میدان جنگ
  معرفی|نیروی دریایی ایتالیا
  رزمناو هود آخرین رزمناوی بود که برای نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا ساخته شد.
  مقاومت فرانسه
  آشنایی با نفربر Véhicule de l\\\'Avant Blindé ساخت فرانسه
  جنگنده ميراژG-8 ساخت فرانسه
  قویترین نیروهای دریایی جهان در سال ۲۰۱۶

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان