امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

۱۱ دانشگاه برتر ایران در تولید علم/ ایران از ترکیه پیشی گرفت

#1
۱۱ دانشگاه برتر ایران در تولید علم/ ایران از ترکیه پیشی گرفت 1
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: تازه ترین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی ISI نشان می دهد که تولید علم برتر در ایران در حال افزایش است و ۱۱ دانشگاه در این حوزه برتر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدجواد دهقانی با بیان این مطلب اظهار داشت: به طور میانگین از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ هر ساله حدود دو میلیون مدرک در پایگاه وب آو ساینس تامسون رویترز (ISI) نمایه شده اند.

وی افزود: در مجموع از سال ۲۰۰۶ تاکنون بیش از ۲۱.۵ میلیون مدرک در ISI نمایه شده است که از آن تحت عنوان تولید علم نام برده می شود.

۱۱ دانشگاه برتر ایران در تولید علم/ ایران از ترکیه پیشی گرفت 1

دهقانی خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۱۹ میلیون مدرک در معتبرترین مجلات بین المللی منتشر شده و ۴.۵ میلیون نیز در معتبرترین کنفرانس ها ارایه شده اند. از این تعداد مدرک تنها ۱۲۶۴۲۹ مورد مقالات برتر (پراستناد) هستند که آن را تولید علم برتر می نامند.

سرپرست ISC تصریح کرد: استنادها در دنیای علم مهمترین عامل مرجعیت علمی هستند. استنادها بیانگر میزان استفاده از علم تولید شده هستند و هر چقدر مقدار استنادها بیشتر باشد به آن معنی است که میزان اثرگذاری آن علم بیشتر است.

وی گفت: مقالات پراستناد هر چند تحت عنوان مقالات یک درصد برتر نیز شناخته می شوند، اما ارقام نشان می دهند که سهم این مقالات از کل مدارک دنیا کمتر از یک درصد است.

۱۱ دانشگاه برتر ایران در تولید علم/ ایران از ترکیه پیشی گرفت 1

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  افزود: سهم ایران از مقالات پراستناد دنیا مرتبا در حال افزایش است. در سال ۲۰۰۶ تنها ۰.۳ درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید کردیم، اما این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱.۵ درصد و در سال ۲۰۱۶ به ۲.۲ درصد رسیده است.

وی یادآور شد: برخلاف ایران، سهم ترکیه از پراستنادترین مقالات دنیا به طور مرتب در حال کاهش است. سهم ترکیه از مقالات پراستناد بین المللی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ یک روند رو به رشد را تجربه کرده است و از ۰.۶ درصد به ۱.۱ درصد رسید. اما در سال ۲۰۱۰ این رقم به ۰.۹ درصد رسید و در سال ۲۰۱۶ سهم ترکیه از مقالات پراستناد دنیا ۰۹. درصد بود.

۱۱ دانشگاه برتر ایران در تولید علم/ ایران از ترکیه پیشی گرفت 1

دهقانی افزود: مقایسه تعداد مقالات پراستناد ایران و ترکیه نشان می دهد که سهم ایران از مقالات پراستناد به سرعت در حال افزایش است و ترکیه را از سال ۲۰۱۳ پشت سرگذاشته است. در سال ۲۰۱۲ تعداد مقالات پراستناد ترکیه ۱۲۷ مورد و ایران ۱۰۹ مورد بود، اما در سال ۲۰۱۳ سهم ایران به ۱۵۶ مورد رسید و سهم ترکیه هر چند به ۱۴۸ مورد افزایش یافت، اما بعد از ایران قرار گرفت.

وی گفت: ایران درسال ۲۰۱۴ تعداد ۱۹۱ مقاله پراستناد تولید کرد در حالیکه که تعداد مقالات ترکیه به ۱۶۱ مورد رسید. در سال ۲۰۱۵ دوباره تعداد مقالات پراستناد ایران افزایش یافته و به ۲۲۷ مورد رسید، اما در این سال تعداد مقالات پراستناد ترکیه کاهش یافت و به ۱۵۲ مورد رسید.

۱۱ دانشگاه برتر ایران در تولید علم/ ایران از ترکیه پیشی گرفت 1

سرپرست ISC ادامه داد: پایگاه استنادی ISI همیشه به ارایه مقالات پراستناد در ده سال اخیر می پردازد. اگر به سهم تولید علم کشورهای مختلف دنیا از مقالات پراستناد و سهم آنها از کل تولید علم دنیا در فاصله سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ بنگریم واقعیت های جالبی پدیدار می شود.

وی گفت: آمریکا ۲۷ درصد از علم دنیا را تولید می کند و از این لحاظ جایگاه نخست دنیا را در اختیار دارد. این کشور ۵۱ درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید می کند بنابراین تقریبا دو برابر سهم تولید علمش مقاله پراستناد تولید می کند. انگلستان حدود ۶ درصد  علم دنیا و حدود ۱۴ درصد مقالات پراستناد دنیا را تولید کرده است.

دهقانی خاطرنشان کرد: سهم مقالات پراستناد این کشور نیز بیش از دو برابر سهم تولید علم این کشور است. چین حدود ۱۲ درصد علم دنیا و حدود ۱۳ درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید کرده است. آلمان ۶ درصد علم دنیا و ۱۲ درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید می کند. فرانسه حدود ۴ درصد علم دنیا و ۸ درصد مقالات پراستناد دنیا را تولید می کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: براساس تعداد مقالات در فاصله سال های  ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶  رتبه ایران ۲۲ و رتبه ترکیه ۱۸ خواهد بود، اما از نظر تعداد مقالات پراستناد و به عبارت دیگر کیفیت مقالات تولید شده برای دو کشور وضعیت متفاوت است. بر این اساس، رتبه ایران ۳۵ و رتبه ترکیه ۳۳ است.

وی افزود: ترکیه حدود ۱.۵ درصد از علم دنیا را تولید کرده، اما حدود ۰.۹ درصد از مقالات پراستناد دنیا در این دوره زمانی را به خود اختصاص داده است. در همین فاصله زمانی ایران حدود ۱ درصد از علم دنیا را تولید کرده است و حدود ۰.۸ درصد از مقالات پراستناد دنیا را به خود اختصاص داده است.

دهقانی افزود: هم اکنون در سال ۲۰۱۶ ایران از لحاظ کمیت تولید علم در پایگاه ISI از ترکیه پیشی گرفته است. ایران تا تاریخ ۴ تیرماه ۹۵ تعداد ۱۵۸۵۲ مدرک و ترکیه تعداد ۱۵۳۵۸ مدرک تولید کرده است.

وی یادآور شد: هر چند اطلاعات سال ۲۰۱۶ هنوز کامل نشده است، اما سهم تولید علم ایران نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از ۱.۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱.۸ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: نقش دانشگاه های کشور در تولید مقالات پراستناد با یکدیگر متفاوت است. دانشگاه شریف در دوره زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ بیشترین تعداد مقالات پراستناد را تولید کرده است. این دانشگاه ۹۵ مقاله پراستناد در معتبرترین مجلات بین المللی منتشر کرده است.

وی گفت: دانشگاه تهران با تولید ۸۳ مقاله بعد از دانشگاه شریف قرار دارد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، پژوهشگاه دانش های بنیادی، علم صنعت ایران، تربیت مدرس، علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز، تبریز و فردوسی مشهد به ترتیب رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند. این دانشگاه ها به ترتیب ۸۰، ۸۰، ۶۱، ۵۹، ۵۶، ۵۴، ۳۸، ۳۷ و ۳۲ مقاله پراستناد تولید کرده اند.

رتبه

دانشگاه     

تعداد مقالات پراستناد  

۱

دانشگاه صنعتی شریف

۹۵

۲

دانشگاه تهران

۸۳

۳

دانشگاه امیرکبیر 

۸۰

۳

دانشگاه صنعتی اصفهان

۸۰

۴

پژوهشگاه دانش های بنیادی

۶۱

۵

دانشگاه علم و صنعت ایران

۵۹

۶

دانشگاه تربیت مدرس

۵۶

۷

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۵۴

۸

دانشگاه شیراز 

۳۸

۹

دانشگاه تبریز 

۳۷

۱۰

دانشگاه فردوسی مشهد 

۳۲


۱۱ دانشگاه برتر ایران در تولید علم/ ایران از ترکیه پیشی گرفت 1


پاسخ
آگهی
#2
یه زمانی دانشگاه شیرازعالی بود
انچه رشدنکندازبین میرود
انچه ساکن باشدمرداب میشود


[img]دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
۱۱ دانشگاه برتر ایران در تولید علم/ ایران از ترکیه پیشی گرفت 1 [/img]


[img]دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
۱۱ دانشگاه برتر ایران در تولید علم/ ایران از ترکیه پیشی گرفت 1 [/img]
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مدارس برتر ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
Mybb آزمون نشانه(مدارس برتر) ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ | دهم انسانی
Question آزمون نشانه(مدارس برتر) ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ | یازدهم انسانی
  آزمون تشریحی نشانه (مدارس برتر) نیمسال اول دوازدهم | رشته ریاضی و تجربی
  محاسبه تولید به قیمت جاری و ثابت_اقتصاد
  لیست دانشگاه های پزشکی ایران
  دانشگاه امام صادق به عنوان یک دانشگاه معتبر اسلامی شناخته میشه
  (مبحث حقوق اقتصادی شهروندان ) [ درس اقتصاد ایران ] پایه دهم
  گرایش های دانشگاه فرهنگیان در رشته های تحصیلی انسانی
  امار پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۹

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان