امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

وقتی امپراتور فرانسه اسیر ارتش پروس شد

#1
وقتی امپراتور فرانسه اسیر ارتش پروس شد 1

جام جم/ شخص امپراتور فرانسه و 83000 سرباز فرانسوی که بدون تجهیزات کافی در حلقه تنگ محاصره ارتش پروس گرفتار شده بودند ، از پروسی ها تقاضای ترک مخاصمه کرده و تسلیم آنها شدند.

ناپلئون سوم برادرزاده ناپلئون بناپارت پس از این واقعه یک تلگراف در یک جمله را برای همسرش امپراتریس اوژنی ارسال کرد: «ارتش شکست خورد و اسیر شد و خود من زندانی شدم».
این شکست خفت بار نتیجه تصمیم عجولانه و نسنجیده ای بود که ناپلئون سوم شش هفته قبل از این روز اتخاذ کرده بود.
در روز 19 ژوییه سال 1870 میلادی ، ناپلئون سوم به شیوه ای ناشیانه و بدون آمادگی کامل به پادشاه پروس اعلان جنگ داد. او این زحمت را به خود نداد تا از حمایت کشورهای رقیب پروس مطمئن شود و یا حتی تجهیزات و امکانات ارتش فرانسه را بررسی کند.
اتو فن بیسمارک صدراعظم پروس پس از اعلان جنگ فرانسه فورا موقعیت مناسبی که برای وحدت آلمان با پروس پیش آمده بود را تشخیص داد.
با تلاش اتوفن بیسمارک صدراعظم مقتدر و مدبر پروس که به صدراعظم آهنین شهرت داشت آلمان و پروس یک کشور واحد شدند و گیوم اول هوهنزولرن پادشاه پروس ، پادشاه این کشور واحد شد.
فرانسه قادر نبود بیش از 250000 سرباز را بسیج کند ، در حالی که کشور جدید پروس و آلمان به لطف یک سازماندهی بسیار منظم و یک شبکه راه آهن گسترده 600000 سرباز را بسیج کرد.
ارتش امپراتوری فرانسه به سرعت توسط ارتش های متحد پروس و آلمان به عقب رانده شد.
فرانسوی ها متحمل چندین شکست شدند که ناشی از اشتباهات ناپلئون سوم و ژنرال هایش بودند مانند شکست ویسمبورگ در 4 اوت سال 1870 میلادی و به ویژه شکست فروشویلرورث در 6 اوت و دو روز پس از شکست ویسمبورگ.
در روز 6 اوت در نزدیکی دهکده رایشهوفن سوار نظام فرانسه دو بار بدون مطالعه کافی به مواضع پروسی ها حمله کرد و در دام سیم خاردارها و دیگر تله های پروسی ها گرفتار شد و هزاران سرباز سواره نظام به همراه اسب هایشان به شکل ابلهانه ای قتل عام شدند.
در پی این شکست ها ارتش اول فرانسه به فرماندهی مارشال مک ماهون در اردوگاه شالون تجمع کرد. ناپلئون سوم همراه مک ماهون بود ، اما به دلیل بیماری و فرسودگی از دخالت در عملیات نظامی خودداری کرد.
این ارتش برای کمک به لشکر بازن که در شهر متز محاصره شده بود ، پیشروی خود را آغاز کرد. اما بار دیگر در 30 اوت در بومون شکست خورد و ناچار شد به سدان عقب نشینی کند.
در روز اول سپتامبر سال 1870 میلادی نبرد نهایی آغاز شد ، مارشال ماک ماهون مجروح شد و فرماندهی را ابتدا به ژنرال دوکرو و سپس به ژنرال ویمفن واگذار کرد.
ارتش فرانسه توسط آتشبارهای پروس در هم شکسته شد و فرانسوی ها قادر نبودند از حلقه مستحکم محاصره خلاص شوند. در فردای آن روز ، شخص امپراتور تصمیم گرفت ، تسلیم شود. پیمان خلع سلاح و تسلیم در کاخ بلوو در سدان امضا شد.
پس از این شکست امپراتوری ناپلئون سوم سرنگون و در فرانسه اعلام جمهوری شد.
امپراتور سابق پس از مدتی اسارت از زندان پروس آزاد شد و نزد همسرش اوژنی به لندن رفت و در 9 ژانویه سال 1873 میلادی هنگام یک عمل جراحی در پایتخت بریتانیا درگذشت.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان