امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Jordanian MAP heavy armored vehicle

#1
Jordanian MAP heavy armored vehicle 1
از جمله خودروهای زرهی که امروزه مورد توجه نیروهای مسلح برخی کشورهای جهان قرار دارد ، نفربر زرهی سنگین یا به اصطلاح‌ انگلیسی \"heavy armored personnel carrier\" است. این خودروها براساس شاسی تغییر یافته تانک ها و با افزودن تجهیزات و سطوح حفاظتی اضافی ساخته میشوند. با توجه به اینکه نفربرهای زرهی سنگین با برخورداری از سطوح بالای حفاظتی در مقایسه با برخی خودروهای رزمی پیاده نظام (IFV) و نفربرهای زرهی معمول (APC) آسیب پذیری کمتری در مقابل تهدیدات دارند در نتیجه امکان استفاده گسترده آنها در خطوط مقدم و در کنار تانک ها وجود دارد و حتی برخی حفاظتی در حد تانکهای رزمی را ارائه میدهند. 

برای ساخت نفربرهای سنگین در قدم اول به یک پلتفرم نیاز است که همانگونه که گفته شد این پلتفرم ، شاسی تانک ها است. البته این شاسی الزاما متعلق به تانک های نسل جدید و تراز اول نیست و میتوان از شاسی تانک های قدیمی و بعضا منسوخ نیز بهره گرفت چرا که با استفاده از سطوح حفاظتی و افزودن برخی تجهیزات ، این شاسی ها به گزینه مطلوب تبدیل خواهند شد. کشورهای مختلفی تاکنون نسبت به ساخت نفربرهای زرهی سنگین اقدام کرده اند و مدل های متفاوتی را نیز به ساخت رسانده که در این میان میتوان به نفربرهایی نظیر \"Namer\" ، \"Nakpadon\" و \"Achzarit\" ساخت رژیم اشغالگر قدس ،\"BMO-T\" و \"BTR-T\" ساخت روسیه ، و \"BMPV-64 \" ساخت اوکراین اشاره کرد.همچنین روسیه به تازگی تی پانزده آرماتا را معرفی کرد که به صورت جداگانه به ان خواهیم پرداخت. 
از جمله کشورهایی که در زمره سازندگان نفربرهای سنگین قرار گرفته ، کشور اردن است. این کشور پیشتر با استفاده از شاسی تانک های سنچوریون و با همکاری شرکت های دفاعی انگلستان و آفریقای جنوبی نسبت به ساخت نفربری سنگین با نام تمساح اقدام کرده بود و هم کنون نیز نمونه ای جدید ارائه داده که همچنان بر اساس شاسی تانک سنچوریون است. این خودروی زرهی جدید که پلتفرم چند منظوره زرهی یا \"MAP\" نام دارد توسط دفتر طراحی و توسعه ملک عبدالله دوم (KADDB) توسعه داده شده و تا کنون چهار دستگاه از آن جهت کاربری محدود و انجام آزمایشات توسط ارتش اردن سفارش داده شده که تا سال جاری تحویل خواهد شد. انتظار میرود که پس از تایید قابلیت های این نفربر سنگین توسط ارتش ، تعداد به مراتب بیشتری نیز سفارش داده شود. 
Jordanian MAP heavy armored vehicle 1
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد ، نفربر زرهی سنگین \"MAP\" بر اساس شاسی تانک سنچوریون ساخته شده است. تانک سنچوریون در خلال جنگ جهانی دوم توسط انگلستان به طراحی و ساخت رسید و از سال ۱۹۴۶ به خدمت ارتش این کشور درآمد و پس از مدتی مدل هایی از آن به کشورهای مختلف از جمله اردن صادر گردید. ارتش اردن با توجه به عمر بالای این تانک و عدم تامین الزامات مد نظر ، به روزرسانی هایی بر روی این تانک انجام داده و نام طارق را برای نمونه ارتقا یافته برگزید. این تانک ها برای مدتی مجددا به خدمت عملیاتی ارتش اردن درآمدند اما در سال های اخیر با وجود به روزرسانی هایی که بر روی آن ها انجام شده بود باز هم از تامین الزامات مورد نیاز ناتوان شدند. 

نفربر سنگین \"MAP\" از نظر طراحی با نفربر تمساح که پیش از آن به ساخت رسیده ، تفاوت های قابل توجهی دارد. هر چند که هر دو براساس شاسی تانک سنچوریون (یا به بیان دقیقتر تانک طارق) هستند اما نحوه قرارگیری پیشرانه و در نتیجه طراحی محفظه داخلی در آن ها متفاوت است. در نفربر تمساح جهت ایجاد محفظه نیروها در عقب شاسی ، پیشرانه و اجزای مرتبط به جلو منتقل شده اند که این نوع طراحی در نقطه مقابل نفربر \"MAP\" قرار دارد که پیشرانه آن همچون تانک سنچوریون در عقب قرار گرفته است. در حقیقت نفربر سنگین \"MAP\"به طرح کلی شاسی تانک سنچوریون نزدیک است در حالی که نفربر تمساح را میتوان طرحی جدید و کاملا متفاوت از شاسی سنچوریون در نظر گرفت. 
از نظر سطح حفاظت این نفربر به مراتب بالاتر از نفربر های \"M-113\" ارتش اردن و نزدیک به سطح حفاظت شاسی تانک های اصلی میدان نبرد (MBT) است. بخش های مختلف و به طور ویژه بخش های جانبی بدنه این نفربر با صفحات زرهی تقویت شده اند و امکان افزایش سطح حفاظت با نصب صفحات زرهی واکنشگر و غیر واکنشگر نیز فراهم است که البته به وزن نفربر افزوده و در نتیجه از تحرک آن میکاهد. جهت دفاع از خود یک جایگاه تسلیحاتی کنترل از داخل مجهز به تیربار کالیبر ۱۲.۷ میلیمتری بر روی نفربر تعبیه شده ، در کنار آن جهت تامین قابلیت تهاجمی موشک هدایت شونده ضد تانک کورنت E نیز در نظر گرفته شده است که امکان درگیری با اهداف زرهی یا استحکامات را فراهم میکند. به جز دو مورد ذکر شده یک جایگاه متفاوت تیربار مجهز به تیربار ۷.۶۲ میلیمتری نیز بر روی نفربر تعبیه شده که توسط فرمانده استفاده میشود. 
این زرهپوش دو خدمه دارد و از ظرفیت حمل یازده نیروی مجهز برخوردار است که از طریق دو دریچه عقبی و جلویی وارد و خارج میشوند. 
تصویر فوق دو نفربر تمساح و MAP را نشان میدهد. 
پاسخ
 سپاس شده توسط girl of chaos
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آشنایی با نفربر آبی خاکی Amphibious Assault Vehicle

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان