امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بازی ۶ تایی پرسپولیس و استقلال به علاوه تصاویر

#1
بازی 6 تایی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پرسپولیس
 و استقلال


تاریخ نام یک علم است با دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
حوادث
 و وقایع انسانی درگذشته ، که موضوع علم تاریخ است. در نظر اکثر مردم شرحی است از وقایع تأثیرگذار گذشته که شامل پیروزی ها و شکست ها می شود. اما در دوران اخیر خیلی از علائق مردمی را می توان به عنوان پدیده تاریخی نگاه کرد که گاهی برای مردم بازی است اما این بازی به طور مثال فوتبال تأثیر سیاسی و فرهنگی دارد. 

برای همین خبرگزاری فارس در نظر دارد به بررسی نقش فوتبال در زندگی مردم و تأثیر آن بر سیاست بپردازد برای همین نخستین مطلبی آماده شده از کتاب «پسری روی سکوها» حمیدرضا صدر است که به روایت دقیق این دو تیم معروف پرداخته است که طرفداران تیمی بازنده چنین بازی ای را انکار می کنند. 

تجربه ها را تکرار نکنند اما 

42 سال پیش در چنین روزی، اتفاقی نادر در حوزه تاریخ فوتبال ایران رخ داد. 16 شهریور ماه 1352. بازی استقلال - دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پرسپولیس
 در استادیوم آزادی. 

باگذشت چند دهه از این بازی و تغییر نسل ، بحث های مختلفی راجع به این مسابقه مطرح شده تا جایی که برخی ها از اساس چنین رخدادی را مورد تشکیک قراردادند . 

اما حمیدرضا صدر که در آن روز یکی از 50 هزار تماشاگر آن بازی بوده، در کتاب «پسری روی سکوها»، روایت دقیقی از جزئیات این بازی می نویسد که در ادامه می خوانید:

این نه یک بازی که حادثه ای باورنکردنی است، رخدادی توضیح ندادنی است در نخستین دوره رقابت های جام دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تخت جمشید
 دو هفته تا باز شدن مدارس............ 

بازی بزرگ، 4 نفری، استادیوم 100 هزارنفری . بی شتاب و عاری از دغدغه ی بلیت و یافتن جا. طبقه بالای استادیوم. روی سکوهای شرقی. میانپرسپولیسی ها. با دو رفیق [i]پرسپولیس[/i]ی و یک تاجی، می نشینیم تا عجیب ترین، تا غیرمنتظره ترین، تا به یادماندنی ترین بازی تاریخ فوتبال باشگاه ایران در غیاب دوربین های [i]تلویزیون[/i]ی تماشا کنیم. دوربین هایدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تلویزیون
ی راهی ورزشگاه دیگری شده اند تا رقابت های مسابقات قهرمانی کشتی جهان را ثبت کنند. دوربین ها صحنه هایی را ثبت می کنند که کسی آنها را به یاد نمی سپارد. 

دوربین ها نیستند تا صحنه هایی را ثبت کنند که همه نسل های بعد آرزوی تماشایشان را خواهد داشت. تو شاهد صحنه هایی هستی که فقط حدود 50 هزار نفر نشسته روی سکوها آنها را می بینند. می بینند و در ذهن ثبت می کنند. دیگران نمی بینند و فقط قصه هایش را خواهند شنید. می شنوند و می خوانند و آرزو می کنند آنجا بودند. روی همان سکوها کنار تو.... 

بازی ساعت 6 آغاز می شود و دو ساعت بعدش، ساعت 8 ، احساس می کنیم تاریخ چه مفهومی دارد چراکه همان اطراف بوده ای. روی این سکوها رایکف بزرگ برابر آلن راجزر تماشاگرپسند . 

می گویند راجرز همان صبح از انگلیس به تهران بازگشته. می گویند مردانش را دیگران تمرین داده اند. اما او امروز برجاست در این روز تاریخی. روی آن نیمکت نامش را اینجا ماندنی خواهد کرد. در کمتر از 2 ساعت. 

اولین نبرد پرسپولیس و تاج دور از امجدیه. در خانه جدید فوتبال تهرانی ها. در استادیوم 100 هزارنفری . دو تیم 10 امتیازی (با احتساب دو امتیاز برای هر پیروزی) دو تیم بدون شکست. دو تیم بالای جدول. نیکولای پتریچیان ، داور رومانیایی، جلوی بازیکنان راه می رود. 10 روزی می شود در ایران است و هفته پیش بازیپرسپولیس و تاج را قضاوت کرده که صفر ، صفر پایان یافته . 

او پرسپولیسی ها را خوب می شناسد. او نمی داند اینجا برخلاف آن دیدار بارها در سوتش خواهد دمید و نقطه میانی میدان را نشان خواهد داد. بارها و بارها. پرسپولیسی ها پشت سر او وارد می شوند. وارد می شوند و تاریخ را عوض کنند:ابراهیم مودت، ابراهیم آشتیانی، مسیح مسیح نیا ، جعفر کاشانی، رضا وطن خواه، ایرج سلیمانی، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
علی پروین
، اصغر ایوبی، حسین کلامی، اسماعیلی حاجی رحیمی پور و همایون بهزادی. راجرز به اطراف می نگرد و چرخی می زند و برای همه دست تکان می دهد. برخلاف رایکف . 

تاجی ها شانه به شانه پرسپولیسی ها وارد می شوند. تاجی ها نمی دانند تاریخ چه شلاقی به آنها خواهد زد. نمی دانند چه بر سرشان خواهد آورد:منصور رشیدی، نصرالله عبدالهی، اکبر کارگرجم ، جواد الله وردی، عزت جان ملکی ، کارو حق وردیان ، جواد قراب ، علی جباری، محمدرضا عادل خوانی ، حسن روشن و غلامحسین مظلومی. 

غایب بزرگ سفر ایران پاک از جبهه پرسپولیسی هاست. یعنی پرسپولیس بهترین گل زنش را در اختیار ندارد در حالی که ترکیب مظلومی و روشن در خط حمله تاج ترسناک به نظر می رسد. خوفناک. 10 دقیقه آغازین همراه با درگیری های بی رحمانه است. جباری برابر ادیبی. حق وردیان برابر سلیمانی. جان ملکی برابر حاج رحیمی پور. آنها از مصدوم کردن یکدیگر ابایی ندارند. ساق های یکدیگر را نشانه می روند. گلادیاتورمأبانه بازی می کنند ولی این اتفاق دوام چندانی ندارد و کم کم آرام می گیرد. بازی آرام می شود. 

از حمله های احساسی متداول پرسپولیسی ها و سانترهای متوالی شان روی دروازه خبری نیست. از بازی زمینی و سنگینی تاج هم نشانی به چشم نمی خورد. اکبر کارگرجم که معمولاً در قلب دفاع بازی می کند در دفاع کنار قرارگرفته . پیش از یک سوم بازی سپری شده و گلی به ثمر نرسیده. 

حال و هوای بازی یادآور دیدارهای کرکری خیابانی هم هست. اما سرانجام داور پس از نفوذ حاجی رحیمی پور که عزت جان ملکی را عذاب می دهد به نشانه خطا روی او در سوتش می دمد. 

دقیقه 31 :پروین آرام ضربه اش را می نوازد. آشتیانی توپ دفع شده را روی دروازه ارسال می کند و رشیدی برای مهار توپ مردد است. تردید.... تردید... تردید. ولی کلانی تردید به خود راه نمی دهد و با سرعت جلو می آید سریع... سریع ... سریع. ولی ضربه اش آرام است. عبداللهی جان می کند. ولی با توپ وارد دروازه می شود:1 - صفر 

ستاره های تاجی که بیشترشان ملی پوش اند خشمگین می شوند و به خشونت روی می آورند، اما پیش از پایان نیمه اول گل دوم را هم می خورند. 

دقیقه 43 :پروین توپ را به سلیمانی پاس می دهد و او با شوت سرکشی از فاصله 25 متری دروازه رشیدی را نشانه می رود. توپ زوزه کشان به پرواز درمی آید . دروازه باز می شود:2 - صفر 

رفیق تاجی تو با اطمینان از جبران دو گل در نیمه دوم حرف می زند. با آب وتاب . از تعویض های جادویی رایکف بزرگ. از نیمکت نشینان بزرگ. او به رایکف ایمان دارد. جبران دو گل همیشه محتمل به نظر می رسد. دیدارهای 2 - 2 پرشماری را دوره می کنی. ولی رایکف بزرگ نیمه دوم را بدون تعویض آغاز می کند. بدون تغییر. نیمکت نشینان بزرگ روی نیمکت باقی می مانند. رایکف هنوز به بازیکنان توی میدان اعتماد دارد. اعتماد... اعتماد... اعتماد. 

اما نیمه دوم برخلاف انتظار با حمله های پرسپولیس شروع می شود. با ارسال سانترهایی از جنس پرسپولیسِ آلن راجرزِ تماشاگرپسند . رایکفِ بزرگ اشتباه کرده. اشتباه... اشتباه... اشتباه. 

دقیقه 50 :توپ با چند پاس پشت هم پرسپولیسی ها به حاج رحیمی پور می رسد. او توپ را سانتر می کند. کاپیتان بهزادی آنجاست؛ روی خط محوطه جریمه و با شلیک سر توپ را سمت راست دروازه جای می دهد. (احتمالاً بهترین گل بازی):3 - صفر 

رشیدی درمانده شده. مدافعانش سردرگم اند و کناری ها نمی توانند جلو نفوذ پرسپولیسی ها را بگیرند. رفیق تاجی زیر لب زمزمه می کند:ای کاش حجازی بازی می کرد. ای کاش ... و دیگر نمی فهمی چه می گوید. رشیدی سرش را آرام تکان می دهد. او که همیشه نیمکت نشینی و قرار گرفتن پشت سر حجازی گله می کرد. احتمالاً آرزو می کند کاش حجازی در این دیدار به میدان می آمد و او روی نیمکت می نشست. ای کاش ... ای کاش ... ای کاش .... 

تاج چند پاره می شود. شکست را می پذیرد. دست ها را بالا می برد. دیدار 3 - 3 پایان یافته ای را به یاد نمی آوردید. باران گل ادامه خواهد داشت. 

دقیقه 57 :ایرج سلیمانی بار دیگر در محوطه جریمه ظاهر می شود. نه قراب ، نه جباری و نه حق وردیان او را که درخشش کم نظیر دارد زیر نظر نگرفته اند. مهارش نکرده اند. اله وردی و عبدالهی بدترین بازی زندگی حرفه ای شان را ارائه می دهند. سلیمانی این بار بار زرین سرکش نقطه پایین راست دروازه رشیدی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سرگیجه
 گرفته را نشانه می رود:4 - صفر . 

گروهی از تاجی شعار حجازی، حجازی را سر می دهند و پرسپولیسی ها شعار ما منتظر پنجمی هستیم...... و رایکف بزرگ سرانجام به تغییر روی می آورد. نیمکت نشینان بزرگ از روی نیمکت بلند می شوند. هادی نراقی و مسعود مژدهی جای روشن و مظلومی را می گیرند. سپس حجازی درون دروازه می ایستد. 

برای لحظاتی به نظر می رسد در میدان تعادلی به وجود آمده ولی ستاره های تاج نمی توانند فاصله عمیق ایجاد شده را کم کنند. نمی توانند گل بزنند. نمی توانند... نمی توانند...نمی توانند.... بهزادی در دقایق پایانی دو گل دیگر می زند. موقعی که خیلی ها سکو را ترک کرده اند. دقیقه 88 :سانتر کلانی، اشتباه حجازی، ضربه بهزادی آسوده خیال، 5 - صفر . 

دقیقه 90 :سانتر دیگری از حاج رحیمی پور . چند ضربه بی هدف. در محوطه جریمه. سرانجام بهزادی سر طلایی در آستانه 32 سالگی با ضربه پا دروازه حجازی را باز می کند تا سه گله شود و معروف ترین گل هایش را با پا زده باشد. تا جایگاه بی همتایی در تاریخ مسابقات دو رقیب ازلی بیاورد. حجازی هم در شکست بزرگ سهیم شده. رشیدی دیگر تنها نیست. بارش کمی سبک تر شده فقط کمی. شعار «حجازی شیش تاییه » و همین طور «حجازی 40 متری» تا مدت ها به گوش خواهد رسید.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بازی ۶ تایی پرسپولیس و استقلال به علاوه تصاویر 1

 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بازی ۶ تایی پرسپولیس و استقلال به علاوه تصاویر 1
تاجی ها پس از پایان بازی بلافاصله ادعا خواهند کرد پرسپولیسی ها از داروهای محرک استفاده کرده اند. دوپینگ کرده اند. فدراسیونی ها دست به کار گرفتن نمونه ادرار بازیکنان پرسپولیس می شوند و تقاضای 5 هزار تومان از باشگاه تاج برای انجام آزمایشات می کنند. تاجی ها زیر بار نمی روند. نمی روند و نمونه ای راهی آزمایشگاه نخواهد شد. 

نتیجه 6 - صفر بر تاریخ فوتبال ایران حک می شود و شعار شیش تایی ها برای همیشه باقی خواهد ماند.
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بازی ۶ تایی پرسپولیس و استقلال به علاوه تصاویر 1
 
تیمسار پرویز خسروانی دستور تشکیل کمیته تحقیقی را برای کشف دلایل این شکست سنگین صادر خواهد کرد. زمزمه شب زنده داری چند بازیکن به گوش خواهد رسید. تیمسار در نخستین تمرین پس از شکست شش گله ، در ورزشگاه وحیدیه در سالن غذاخوری فریاد برمی آورد . 

خواهد گفت «شکست شما افتضاح بود. در تاریخ باشگاه تاج سابقه نداشته تیم من این چنین مفتضحانه و ننگ آور ببازد. شما باعث این ننگ بزرگ شدید. شما که شنیده ام پیش از مسابقه بزرگ بساط عیش و نوش به پا کرده بودید. شما که از امکانات عالی باشگاه، پول کافی و همه چیز بهره مند هستید. چرا این طور بازی کردید؟ چرا آبروی ما بردید؟ چرا باعث شدید مردم برای این باخت به من ناسزا بگویند و حرف های نامربوط بزنند؟ اگر چنین باشد تیم فوتبال تاج را منحل خواهم کرد. دستور خواهم داد عکس های شمارا جایی به دیوار بزنند زیرش بنویسند این ها باعث ننگ باشگاه تاج و انحلال تیم فوتبالش شدند.....» 

جواد الله وردی واکنش نشان خواهد داد. او را از جلسه بیرون خواهند انداخت. کمیته تحقیق رشیدی و اله وردی را مقصر شکست قلمداد خواهد کرد. آن دو از همراهی یک تیم محروم خواهند شد. اله وردی مصاحبه پر تب و تابی انجام خواهد داد. از دورانی به دوران دیگر. از خود دفاع خواهد کرد. دیگر برای تاج به میدان نخواهد رفت و با قرارداد 12 هزارتومانی با سروصدایی که رسانه ها را به وجد می آورد راهی پرسپولیس می شود. 

رشیدی می گوید ایران را ترک خواهد کرد. می گوید به استرالیا خواهد رفت. ولی فصل بعد به تاج بازخواهد گشت. تاج یک ماه پس ازاین شکست ادعا خواهد کرد از مسابقات کنار خواهد کشید. تاج ادعا خواهد کرد داوران علیه آنها سوت می زنند. ادعا خواهد کرد تماشاگران علیه آنها شعار می دهند. 

ادعا خواهد کرد بازیکنانش را در رختکن سنگ باران می کند. ادعا خواهد کرد. فدراسیون فوتبال از آنها دفاعی نمی کند. ادعا خواهد کرد ابوالقاسم حاج ابوالحسن در بازی با برق علیه آنها قضاوت کرده. ادعا خواهد کرد محمود بیاتی مربی تیم ملی پیش از بازی با استرالیا توماری علیه باشگاه تاج جمع کرده. 

ادعا خواهد کرد محمود بیاتی باشگاه برق را به نورد علیه آنها فراخوانده. ادعا خواهد کرد کارگردانان تیم ملی تیشه به ریشه باشگاه می زنند. ادعا خواهد کرد پاداش بازیکنانشان برای حضور در تیم ملی کمتر از پرسپولیسی ها بوده ....... 

ولی هیچ یک از اینها سنگینی شکست شش گله را کم نخواهد کرد. هرگز. هیچ وقت .
[img=0x0]http://دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بازی ۶ تایی پرسپولیس و استقلال به علاوه تصاویر 1 [/img]
پاسخ
 سپاس شده توسط *yoksel*
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برتری پرسپولیس در اولین بازی دوستانه فصل
Exclamation ادامه بدعهدی مدیران پرسپولیس
  ذوالفقارنسب: دکترهای زیادی در پرسپولیس هستند!
Information مدافع استقلال شایعه جدایی اش را تکذیب کرد
  استقلال و پرسپولیس با این دو جای خالی چه می‌کنند؟
  باقری صفحه پرسپولیس را فالو نکرده بود
Subarrow بیانیه باشگاه پرسپولیس علیه مدیرعامل استقلال
  لیگ یک/دبل خلیفه‌ و استقلال در کسب برد
  دیدار دوباره فیل و فنجان های استقلال (عکس)
  ترکیب پدیده برای مصاف با استقلال

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان