امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف سیاهچاله ای عظیم با جرم ۱۰۰ هزار برابر خورشید

#1
بیگ بنگ: اخترشناسان ژاپنی موفق شدند سیاهچاله ای عظیمی که در قلب کهکشان راه‌ شیری در پس یک ابر گازی کیهانی پنهان شده بود را کشف کنند.




دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کشف سیاهچاله ای عظیم با جرم ۱۰۰ هزار برابر خورشید 1




این سیاهچاله که در دسته‌بندی سیاهچاله‌های با جرم متوسط قرار می‌گیرد، پس از “کمان A*”(Sagittarius A*)، بزرگترین سیاهچاله کشف شده در کهکشان راه شیری محسوب می‌شود. فاصله این سیاهچاله عظیم با زمین در حدود ۲۵ هزار سال نوری است و می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی در رابطه با سیاهچاله‌های کلان جرم در اختیار محققان قرار دهد. وجود سیاهچاله‌های با جرم متوسط از نظر تئوری اثبات شده بود اما تا به حال نمونه‌ای از آنها کشف نشده بود و این سیاهچاله اولین نمونه از این دست محسوب می‌شود. این رصد با استفاده از تلسکوپ رادیویی آلما که در شیلی مستقر شده، انجام شده است.


محققان به تازگی کشف کردند که سیاهچاله‌ها و به خصوص نوع کلان‌جرم آنها، نقش مهمی در ایجاد کهکشان‌ها، ستارگان و حتی حیات دارند. این سیاهچاله‌ها حدود ۰٫۵ درصد هر کهکشان را تشکیل می‌هند که عدد بسیار بزرگی در مقایسه با ستارگان و سیارات محسوب می‌شود. با وجود اینکه عمر اکثر سیاهچاله‌ها به ابتدای ایجاد جهان و حداقل چند صد میلیون سال پیش برمی‌گردد و می‌توان گفت در تمام کهکشان‌ها چندین سیاهچاله وجود دارد اما کشف آنها ابدا ساده نیست و به طور مستقیم قابل رصد نیستند.


پروفسور “توموهارو اوکا”(Tomoharu Oka) محقق ارشد این پروژه و استاد دانشگاه “کیو”(Keio) با استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای و رصد سرعت گازهای موجود در فضای اطراف این سیاهچاله موفق شد به وجود آن پی ببرد. بررسی‌های تیم ژاپنی نشان می‌دهد ویژگی‌های این سیاهچاله مشابه یک سیاهچاله کلان‌جرم در مقیاس کوچک ‌شده است اما نحوه ایجاد سیاهچاله‌های کلان‌جرم هنوز هم برای محققان یک معماست.


پروفسور اوکا در رابطه با منشاء این سیاهچاله‌ها گفت: یک سناریوی ممکن این است که این سیاهچاله‌ها از تلفیق اثرات خوشه‌های ستاره‌ای جوان تشکیل شوند و از به هم پیوستن آنها سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم تشکیل شوند. وی افزود: تعریف‌هایی که برای این سیاهچاله‌ها ارائه می‌شوند کامل نیستند و هیچ کدام به عنوان تعریف رسمی پذیرفته نشده‌اند. اخیرا ما یک ابر مولکولی خاص را در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری کشف کردیم و با بررسی سینماتیک و سرعت‌سنجی آنها به این نتیجه رسیدیم که می‌بایست سیاهچاله‌ای به جرم ۱۰۰ هزار برابری خورشید در این منطقه وجود داشته باشد.




دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کشف سیاهچاله ای عظیم با جرم ۱۰۰ هزار برابر خورشید 1




اوکا خاطرنشان کرد: این پژوهش می‌تواند به کشف ویژگی‌های بیشتری از سیاهچاله‌ها و نحوه ایجاد کهکشان‌ها و سیاهچاله‌های کلان‌جرم کمک قابل توجهی کند. سیاهچاله کلان‌جرم بزرگترین نوع سیاهچاله در کهکشان‌هاست که گمان می‌رود در مرکز تقریباً همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری نیز یافت شود و دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید هستند. این سیاهچاله‌ها پر جرم‌ترین نوع سیاهچاله‌ها هستند و در صورت فعال بودن گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی‌نظیر است. سیاهچاله‌های فعال معمولا حجم بسیار زیادی از گاز را به داخل می‌کشند و سبب ایجاد ناحیه‌ای در اطراف خود می‌شوند که به هسته فعال کهکشانی معروف است. این ناحیه متراکم که معمولا پرنورتر از سایر نقاط کهکشان است، تمام طول موج‌های ممکن در طیف امواج الکترومغناطیس را به اطراف ساطع می‌کنند.


اما نکته قابل توجه درباره هسته فعال کهکشانی این است که حجم بسیار کمی از مواد آنها به داخل سیاهچاله‌ها کشانده می‌شود و این سوال برای محققان مطرح بود که چگونه یک سیاهچاله مواد و انرژی مورد نیاز خود را برای فعال شدن، به دست می‌آورد؛ زیرا بسیاری از سیاهچاله‌ها فعال نیستند و به همین دلیل منبع تغذیه بقیه سیاهچاله‌ها ناشناخته است. در فاصله ۲۶ هزار سال نوری از زمین یک سیاهچاله کلان جرم به نام “کمان A*”( Sagittarius A*) قرار دارد که جرم آن ۴ میلیون برابر خورشید بوده و ۴۴ میلیون کیلومتر وسعت دارد و میزان گرانش آن به شدت بالاست. نتایج این تحقیق در نشریۀ علمی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Nature Astronomy  منتشر شده است.
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نظریه هاوکینگ در خصوص سیاهچاله تأیید شد
  آیا “ماده تاریک” از سیاهچاله‌های نخستین شکل گرفته است؟
  سیاهچاله‌ها در آغاز کیهان چگونه متولد شدند؟
  کوچکترین سیاهچاله رصد شد
  تصویر عجیب ناسا از «خورشید»
  تشکیل امواج آلفون در اطراف خورشید
Star کشف هیولای سیاه‌چاله‌ای که ۴۰ میلیارد برابر خورشید است
  سرنوشت خورشید
  تعیین چگونگی و زمان مرگ خورشید
  تصویری که با کمک بیش از ۷۸ هزار نفر تجزیه و تحلیل شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان