امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چیست؟

#1
سینوس پایلونیدال
کیست پیلونیدال یا سینوس پیلونیدال یک کیسه کوچک پوستی در قسمت پایین کمر هست که داخل آن مو وجود دارد. این کیست به صورت یک منفذ پوستی کوچک نمایان می شود ولی گاهی اوقات فقط یک فرورفتگی حاوی مو می باشد.بیماری پیلونیدال به شکل یک آبسه حاد یا سینوس تخلیه شونده در ناحیه ساکروکوسیکس بروز می کند.این کیست معمولا در انتهایی ترین نقطه ستون فقرات ایجاد می شود.پایلونیدال از کلمه ی لاتین pilus به معنی مو و nidus به معنی آشیانه گرفته شده است.از سن ۲۴-۱۵ سالگی رخ داده و بعد از سن ۴۰ سالگی غیر شایع است .این بیماری در مردان شایع تر است. گاهی بدون علامت بوده و فقط در معاینه سوراخ های ریز پوستی دیده می شود و گاهی ترشحات چرکی یا خونابه ای از این سوراخ ها خارج می شود. شیوع ۲۶ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است.

علتدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیست مویی پایین کمر:
دو علت برای ان بیان می کنند:
۱- مادرزادی.
۲- علت قوی تر فرورفتن مو های این ناحیه به داخل پوست. به همین علت این بیماری در افراد پرمو و افرادی که شغل نشسته دارند بیش تر دیده می شود.

علائم کیست مویی پایین کمر:
از بی علامتی تا درد، عفونت، قگذرواژهی، تب و لرز و ترشح چرکی، گرمی پوست، ورم، اگر مجرای این سوراخ ها بسته شود ترشحات چرکی داخل حفره تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد آبسه می شود که با درد شدید همراه است.بطور کم تر شایع کیست مویی در جاهای دیگر بدن مانند دست ها رشد می کند.

پیشگیری از کیست مویی پایین کمر:
لیزر موهای زاید از ایجاد این بیماری و عود پس از عمل جراحی پیشگیری می کند. خشک و تمیز نگه داشتن ناحیه، پوشیدن لباس گشاد،اجتناب از نشستن های طولانی، کاهش وزن در افراد چاق به کاهش عود کمک می کند.

روش های جراحی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیست مویی پایین کمر:
جراحی به روش باز :
این عمل با بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود.در این روش بافت حاوی کیست بطور کامل خارج می شود. اگر کیست بطور کامل خارج نشود احتمال عود زیاد است و به همین خاطر می توان از تزریق مواد رنگی قبل از شروع عمل کمک گرفت.بعد از خارج کردن کیست ، زخم باز گذاشته شده و با گاز مرطوب پر می شود . یک تا دو روز بعد می توان گازها را خارج کرده و زخم را با سرم نمکی شستشو داد. گاهی می توان از ژل یا پماد های تسریع کننده رشد بافتی کمک گرفت .سپس زخم باید مجددا با گاز مرطوب پر شود. زخم ممکن است در روزهای اول ترشح زیادی داشته باشد که غیر طبیعی نبوده و عفونی نیست. اگر داخل زخم با گاز پر نشود ترشحات در این محل جمع شده و بوی بد می گیرد. قبل از انجام پانسمان بیمار می تواند حمام کرده و داخل زخم را شستشو کند یا در لگن آب گرم و نمک یا کمی بتادین بنشیند. در این روش بعد از ۳-۲ ماه زخم ترمیم خواهد شد،

جراحی به روش بسته :
در این روش بعد از خارج کردن کیست، زخم به روش های مختلف بسته می شود.بستن به روش ساده یا فلپ بافت اطراف بسته به نظر جراح می توان از درن برای خروج ترشحات استفاده کرد. بخیه ها ۱۴-۱۰ روز بعد خارج می شود.بستن زخم بوسیله فلپ بطور اصلی در کیست های عود کرده یا دچار عارضه انجام می شود.این روش اسکار را کم تر کرده و باعث مسطح تر شدن فاصله ی بین دو باتک و کم تر شدن عود می شود.یک روش جدید و کم تر تهاجمی تراشیدن کیست و پرکردن ان با چسب فیبرین است.این روش فوائدی دارد که شامل درد کم تر از جراحی سنتی و برگشتن سریع تر به زندگی نرمال بعد از یک تا دو روز است.یک روش دیگر تزریق فنل است.اگر زخم جراحی در خط وسط بخیه زده شود احتمال عود آن بیش تر است.

مراقبت های بعد از عمل کیست مویی پایین کمر:
در روش جراحی با زخم باز پانسمان اولیه معمولا بعد از 24 تا 48 ساعت ترجیحا توسط جراح اولیه برداشته می شود. زخم شستشو شده و مجددا پانسمان می شود. همانطور که قبلا گفته شد ممکن است زخم در روزهای اول ترشح زیادی داشته باشد که غیر طبیعی نیست. زخم کم کم قگذرواژه شده و ترشحات کم تر می شود. بسته به نظر پزشک می توان از پماد یا ژل های تسریع کننده رشد بافتی کمک گرفت.
منبع:دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کیست مویی
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  رکتوم چیست و کجاست؟ + بهترین جراح رکتوم در تهران
  مزایای مسواک برقی نسبت به مسواک دستی چیست؟
  هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401
  علائم بیماری پارکینسون در سالمندان
  عوارض عمل نکردن کیست مویی (سینوس پیلونیدال)
  درمان کیست مویی و عمل سرپایی با لیزر بدون جراحی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان