امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روش های صحیح درس خواندن

#1
روش های صحیح درس خواندن

در این مقاله از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نودی هنر خواندن و مطالعه ، آموختنی است و باید دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
روش های صحیح درس خواندن را مانند سایر فنون آموخت تا بتوان به نحو مؤثر از آن بهره جویی کرد. مطالعه بهتر نیاز به آگاهی از روش های صحیح مطالعه دارد. با مطالعه صحیح به تدریج آمادگی انتخاب مطالب در فرد پیدا می شود. همان گونه که انسان خواندن و نوشتن را یاد می گیرد می تواند، راه صحیح مطاله را نیز فرا بگیرد. متناسب با هدفی که فرد از مطالعه دارد و حتی به تناسب محتوا و موضوع و نوع مطلب و نوع رسانه روش های مختلفی وجود دارد. روش های صحیح درس خواندن عبارتند از:

روش های صحیح درس خواندن

   روش اجمالی: منظور از این نوع مطالعه ، دستیابی به نکات و مطالب مهم کتاب در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد است، تا بتوان یک آشنایی کلی به نوشته ها حاصل کرد. در این روش از جزییات صرف نظر می شود، به تصاویر، عناوین، جداول و نمودارها نگاه شده و جملاتی از پاراگراف ها خوانده می شود، به کلماتی که با حروف بزرگ یا ایتالیک نوشته شده اند، توجه شده و فهرست و خلاصه یا نتیجه فصل ها از نظر گذرانده می شود.
   روش عبارت خوانی: عبارت خوانی روشی است که به چشم عادت داده تا به جای توقف بر یکایک کلمات بتوان گروه کلمات را ملاحظه کرد، حرکتی سریع داشت، میدان دید خواننده را گسترده کرد تا با نگاه به سطرهها متوجه مجموعه های بزرگتر از کلمات و عباراتی که حاوی معانی بیشتری است ، بشود.
   روش سریع خوانی: هدف از سریع خواندن مطلب ، آشنایی کلی با نوشته است. در این روش سرعت خواننده زیاد است. این روش هنگامی مفید است که برداشت کلی تر محتوای نوشته مورد نیاز باشد. سریع خوانی از میزان دقت فرد کاسته و به همین دلیل سریع خواندن در مورد مطلبی که قبلا خوانده شده کاربرد بیشتری دارد. در سریع خوانی فرد از محتوای نوشته مواردی از قبیل نام ها، تاریخ ها، مکان و نتایج بدست آمده از یک پژوهش یا علل موفقیت و شکست را استخراج می کند.

   روش های صحیح درس خواندن
   روش دقیق خوانی: هدف از این روش درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طریقی منظم و منطقی در حافظه است، که یاداوری مطالب برای استفاده های بعدی میسر باشد. با استفاده از این روش ، مفاهیم بهتر درک می شود، جزییات مشخص شده ، اصول و مفاهیم به هم ربط داده می شود و توانایی خواننده در پاسخ گویی به سوال ها زیاد می شود. در این روش خواننده به حاشیه نویسی و علامت گذاری می پردازد و نکات مهم با دایره یا کروشه و خط کشیدن مشخص می شود و مواردی هم خلاصه نویسی شده و اگر چناچه خواننده نظری انتقادی یا سؤالی دارد آنها را یادداشت می نماید. این رو همراه با خلاصه برداری ، این نتیجه را دارد که مرور بعدی را برای خواننده آسان تر کرده و عامل مهمی در تقویت حافظه و نگهداری مطالب است. همچنین در این روش شخص توانایی پاسخ گویی به سوالات تشریحی را پیدا می کند، زیرا مطالب توسط وی سازمان یافته و به زبان وی بیان می شود.

فنون اساسی در روش دقیق خوانی عبارتند از:

   سازماندهی یعنی تعیین هدف اصلی، نکات اصلی، جزییات مطالب و همچنین تشخیص رابطه بین آنها
   حاشیه نویسی و علامت گذاری با استفاده از کروشه یا دایره و..
   خلاصه کردن ( در واقع بیان مجدد نکات اصلی به زبان خود فرد)

در پست بعدی از نودی به روش های صحیح مطالعه و هدف های هر فرد برای درس خواندن اشاره خواهیم کرد، با ما همراه باشید.
پاسخ
آگهی
#2
منتقل شد
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Book روش کنکوری درس خواندن !
  بهترین ساعت درس خواندن
  فنون صحیح امتحان دادن
  نکته‌هاي مهم [درباره‌ي درس خواندن در ساعت‌هاي مختلف]
  اصول تست زنی صحیح در تابستان
  روش های صحیح مطالعه برای کنکور
  استراتژی های صحیح برای امتحان نهایی
  هیچ وقت برای درس خواندن کنکور دیر نیست
  روش خواندن زیست | زیست ترکیبی
  روش خواندن درس شیمی توسط توسط رتبه یک کنکور ریاضی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان