حکم جویدن آدامس در حال روزه داری
جویدن آدامس به لحاظ شأن اجتماعی و عرفی با سنت روزه داری همخوانی ندارد و چه بسا فرد را در مظان تهمت قرار دهد، بنابراین بهتر است که از آن احتراز شود.
پاسخ مراجع تقلید:
امام خمینی(ره) و آیت الله اراکی: جویدن آدامس و بلعیدن آب دهان ناشی از آن ، هرچند طعمی از آن داشته باشد، در صورتی که آن طعم به جهت خرد شدن اجزای آدامس نباشد، اشکال ندارد.
آیت الله بهجت: چون شیرینی و یا ذرات جرم آن ممکن است به حلق برسد، در حال روزه اجتناب شود.
آیت الله تبریزی: اگر شیرینی داشته باشد اشکال دارد.
آیت الله سیستانی: اگر چیزی فرو ندهد، اشکال ندارد.
آیت الله خامنه ای: اگر چیزی از آن به حلق برسد، مبطل است و گرنه روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: اگر مواد آن به صورت مایع یا غیر مایع وارد حلق شود مبطل روزه است، و الا خیر.
آیت الله مکارم: با توجه به اینکه اجزا آدامس تدریجا جدا می شود، جایز نیست.
آیت الله نوری همدانی: چون در حال جویدن، ذراتی از آن فرو می رود جایز نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه هیچ طعمی نداشته باشد که به حلق برود، روزه صحیح است لکن این عمل برای روزه دار پسندیده نیست و تظاهر به آن از بعضی جهت اشکال دارد.
جویدن آدامس به لحاظ شأن اجتماعی و عرفی با سنت روزه داری همخوانی ندارد و چه بسا فرد را در مظان تهمت قرار دهد، بنابراین بهتر است که از آن احتراز شود.
پاسخ مراجع تقلید:
امام خمینی(ره) و آیت الله اراکی: جویدن آدامس و بلعیدن آب دهان ناشی از آن ، هرچند طعمی از آن داشته باشد، در صورتی که آن طعم به جهت خرد شدن اجزای آدامس نباشد، اشکال ندارد.
آیت الله بهجت: چون شیرینی و یا ذرات جرم آن ممکن است به حلق برسد، در حال روزه اجتناب شود.
آیت الله تبریزی: اگر شیرینی داشته باشد اشکال دارد.
آیت الله سیستانی: اگر چیزی فرو ندهد، اشکال ندارد.
آیت الله خامنه ای: اگر چیزی از آن به حلق برسد، مبطل است و گرنه روزه صحیح است.
آیت الله فاضل: اگر مواد آن به صورت مایع یا غیر مایع وارد حلق شود مبطل روزه است، و الا خیر.
آیت الله مکارم: با توجه به اینکه اجزا آدامس تدریجا جدا می شود، جایز نیست.
آیت الله نوری همدانی: چون در حال جویدن، ذراتی از آن فرو می رود جایز نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه هیچ طعمی نداشته باشد که به حلق برود، روزه صحیح است لکن این عمل برای روزه دار پسندیده نیست و تظاهر به آن از بعضی جهت اشکال دارد.