05-07-2018، 10:50
خدای تبارک و تعالی فرمود: ناله گناهکاران در نزد من محبوبتر است از تسبیح تسبیح کنندگان
امیرالمومنین علی(ع) فرمودند : اگر عمر سبقت نمىجست و ازدواج موقت را تحریم نمى نمود، احدى زنا نمىکرد مگر افرادى که سرشتشان منحرف است.
حدیث فوق چه مفهومی دارد؟ مگر ازدواج موقت با زنا تفاوتی هم می کند؟ بعضی بر این عقیده اند که ازدواج موقت با زنا تفاوتی ندارد و تنها یک کلاه شرعی برای پوشاندن زشتی زنا می باشد، حال آنکه کلاه شرعی به ایجاد انحرافی در دین می گویند که علمای منافق و بدعت گذار آن را مطرح می نمایند اما ازدواج موقت را یک عالم دینی مطرح نکرده است بلکه ازدواج موقت جزئی از دین است ، در قرآن به آن پرداخته شده ، پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) از مولا علی(ع) تا مهدی منتظر(عج) به آن به عنوان یک سنت نبوی شدیدا توصیه نموده اند.
فرض را بر این می گیریم که ازدواج موقت دقیقا با زنا برابر است اگر اینچنین باشد پس زنا کردن هم از دیدگاه اسلام حلال است، یعنی خدا زنا را حلال می داند اگر خدا زنا را حلال می داند چرا بنده زنا را حلال نداند؟ بنده اگر تسلیم خداوند است که حکم خدا را اجرا کند و اگر خدا را قبول نداشته و تسلیم هوای نفس است چرا برخورداری از لذتی که نفس آن را می پسندد را بر خود حرام می نماید؟ البته تفاوت دارد
خداوند در قرآن به کسانی که خود را به خواب زده اند می فرماید : ای اهل کتاب چرا حق را به باطل مشتبه می سازید تا چراغ حق را به باد شبهات خاموش کنید در صورتی که به حقانیت آن آگاهید. (آل عمران-71)
در ازدواج موقت، خطبه ی عقد بین زن و مرد خوانده می شود، که نشان دهنده تسلیم بودن آنها در برابر خداوند مهربان است، اما در زنا عشوه گری و چشم چرانی مقدمه کار است، اگر نیت در اصل عمل اثر گذار نیست پس می توان گفت که روزه مساوی با گرسنگی کشیدن است آیا به خاطر این گرسنگی کشیدن ها است که آمار جرم و جنایت هر ساله با شروع ماه رمضان کاهش می یابد؟ اگر گرسنگی جرم و جنایت را کاهش می دهد، چرا اکثر مجرمان از قشر گرسنه جامعه به پا می خیزند؟ قبل از برقراری رابطه عاطفی و جسمانی با دوست دخترتان، نیت ازدواج موقت کنید تا متوجه بشوید که این نیت مقدس تا چه مقدار در کاهش گناهان شما در سایر امور موثر است.
البته خطبه عقد موقت علاوه بر ایجاد تغییر در نیت قلبی انسان، چیزهای دیگری را نیز در درون خود نهفته است.
دستور خواندن خطبه عقد موقت
بعد از تعیین مدت زمان و مقدار مهریه توسط دختر و پسر:
ابتدا دختر می گوید : من خودم را به همسری تو در مدت معین با مهر معین در آوردم.
سپس پسر می گوید : قبول کردم.
مفهوم این خطبه چیست که مرز میان ازدواج موقت و زنا و تبدیل کننده گناه کبیره به سنت نبوی است؟
( من خودم را..) یعنی زن صاحب نفس خویش است و به اختیار خودش این کار را انجام می دهد و کسی نمی تواند زن را مجبور به این کار نماید، در حالی که در زنا مرد می تواند بدون توجه به رضایت زن، به او تجاوز نماید.
(… به همسری تو…) همسری واژه ای است پر معنا که محدودیت ها و مسئولیت های زیادی نسبت به زنا برای روابط زناشویی تعریف می کند، در اینجا به اختصار چند محدودیت و مسئولیت را بیان می کنیم : پس از اینکه خطبه عقد خوانده شد، مادر زوجه، به عنوان مادرزن، تا ابد بر مرد محرم می شود و ازدواج با مادر زن جایز نیست، و بعد از دخول همین مساله در مورد دختر زوجه نیز صدق می کند، همچنین زن بعد از خوانده شدن خطبه عقد تا ابد، حق ازدواج با پدر و یا پسرِ شوهر موقت خویش را ندارد.
در صورتی که بعد از محرمیت، نزدیکی انجام بگیرد، زوجه باید بعد از تمام شدن مدت عقد، به اندازه دو حیض(Period) کامل (و اگر حیض نمی بیند 45 روز کامل) عده نگه دارد، یعنی از ازدواج با مرد دیگر، خودداری نماید.
زن حق ندارد در یک زمان، همسرِ بیش از یک مرد شود و همچنین مرد حق ندارد در یک زمان با بیش از یک زن آمیزش جنسی نماید.
اگر از آمیزش زوج و زوجه، فرزندی متولد شود از پدر و مادر خود ارث می برد و تمام حقوق فرزندی را دارا می باشد.
(…در مدت معین…) تعیین مدت زمان ازدواج موقت یکی از ملزومات این نوع ازدواج است که زن و مرد آن را با توافق یکدیگر مشخص می نمایند، بعد از تمام شدن مدت، محرمیت زن و مرد پایان می پذیرد، در حالی که در زنا هیچ مدتی مشخص نمی گردد و زن و مرد در هر فرصتی که پیش آید، همبستر می شوند.
(…با مهر معین در آوردم…) تعیین مقدار مهریه یکی از ضروریات ازدواج موقت است که زن و مرد آن را بصورت توافقی مشخص می کنند، پرداخت آنچه به عنوان مهریه تعیین می شود بر مرد واجب است در حالی که در زنا پرداخت مهریه الزامی ندارد.
(…قبول کردم) مرد با گفتن این جمله کوتاه رعایت تمام قواعد همسری، مدت، مهریه، مسئولیت (احتمالی) بچه دار شدن، اجرای شروط ضمن عقد و ….را می پذیرد، این در حالی است که در زنا مرد هیچ مسئولیتی در قبال زن ندارد و حداکثر پذیرفتن مسئولیت در زنا پرداخت اجرت زن است.
البته در تفسیر خطبه ی متعه(Concubine)، ازدواج موقت بیشتر با روابط نامشروع ِ دوست دختر ها با دوست پسرها مقایسه شده است، این نوع زنا کم تفاوت ترین نوع زنا با ازدواج موقت است، قطعا اگر ازدواج موقت با زنای با محارم، زنای اجباری، زنای با زن شوهردار، زنای دسته جمعی،زنای با دختران صغیره و … مقایسه می شد تفاوت های بیشتری قابل بیان بود
امیرالمومنین علی(ع) فرمودند : اگر عمر سبقت نمىجست و ازدواج موقت را تحریم نمى نمود، احدى زنا نمىکرد مگر افرادى که سرشتشان منحرف است.
حدیث فوق چه مفهومی دارد؟ مگر ازدواج موقت با زنا تفاوتی هم می کند؟ بعضی بر این عقیده اند که ازدواج موقت با زنا تفاوتی ندارد و تنها یک کلاه شرعی برای پوشاندن زشتی زنا می باشد، حال آنکه کلاه شرعی به ایجاد انحرافی در دین می گویند که علمای منافق و بدعت گذار آن را مطرح می نمایند اما ازدواج موقت را یک عالم دینی مطرح نکرده است بلکه ازدواج موقت جزئی از دین است ، در قرآن به آن پرداخته شده ، پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) از مولا علی(ع) تا مهدی منتظر(عج) به آن به عنوان یک سنت نبوی شدیدا توصیه نموده اند.
فرض را بر این می گیریم که ازدواج موقت دقیقا با زنا برابر است اگر اینچنین باشد پس زنا کردن هم از دیدگاه اسلام حلال است، یعنی خدا زنا را حلال می داند اگر خدا زنا را حلال می داند چرا بنده زنا را حلال نداند؟ بنده اگر تسلیم خداوند است که حکم خدا را اجرا کند و اگر خدا را قبول نداشته و تسلیم هوای نفس است چرا برخورداری از لذتی که نفس آن را می پسندد را بر خود حرام می نماید؟ البته تفاوت دارد
خداوند در قرآن به کسانی که خود را به خواب زده اند می فرماید : ای اهل کتاب چرا حق را به باطل مشتبه می سازید تا چراغ حق را به باد شبهات خاموش کنید در صورتی که به حقانیت آن آگاهید. (آل عمران-71)
در ازدواج موقت، خطبه ی عقد بین زن و مرد خوانده می شود، که نشان دهنده تسلیم بودن آنها در برابر خداوند مهربان است، اما در زنا عشوه گری و چشم چرانی مقدمه کار است، اگر نیت در اصل عمل اثر گذار نیست پس می توان گفت که روزه مساوی با گرسنگی کشیدن است آیا به خاطر این گرسنگی کشیدن ها است که آمار جرم و جنایت هر ساله با شروع ماه رمضان کاهش می یابد؟ اگر گرسنگی جرم و جنایت را کاهش می دهد، چرا اکثر مجرمان از قشر گرسنه جامعه به پا می خیزند؟ قبل از برقراری رابطه عاطفی و جسمانی با دوست دخترتان، نیت ازدواج موقت کنید تا متوجه بشوید که این نیت مقدس تا چه مقدار در کاهش گناهان شما در سایر امور موثر است.
البته خطبه عقد موقت علاوه بر ایجاد تغییر در نیت قلبی انسان، چیزهای دیگری را نیز در درون خود نهفته است.
دستور خواندن خطبه عقد موقت
بعد از تعیین مدت زمان و مقدار مهریه توسط دختر و پسر:
ابتدا دختر می گوید : من خودم را به همسری تو در مدت معین با مهر معین در آوردم.
سپس پسر می گوید : قبول کردم.
مفهوم این خطبه چیست که مرز میان ازدواج موقت و زنا و تبدیل کننده گناه کبیره به سنت نبوی است؟
( من خودم را..) یعنی زن صاحب نفس خویش است و به اختیار خودش این کار را انجام می دهد و کسی نمی تواند زن را مجبور به این کار نماید، در حالی که در زنا مرد می تواند بدون توجه به رضایت زن، به او تجاوز نماید.
(… به همسری تو…) همسری واژه ای است پر معنا که محدودیت ها و مسئولیت های زیادی نسبت به زنا برای روابط زناشویی تعریف می کند، در اینجا به اختصار چند محدودیت و مسئولیت را بیان می کنیم : پس از اینکه خطبه عقد خوانده شد، مادر زوجه، به عنوان مادرزن، تا ابد بر مرد محرم می شود و ازدواج با مادر زن جایز نیست، و بعد از دخول همین مساله در مورد دختر زوجه نیز صدق می کند، همچنین زن بعد از خوانده شدن خطبه عقد تا ابد، حق ازدواج با پدر و یا پسرِ شوهر موقت خویش را ندارد.
در صورتی که بعد از محرمیت، نزدیکی انجام بگیرد، زوجه باید بعد از تمام شدن مدت عقد، به اندازه دو حیض(Period) کامل (و اگر حیض نمی بیند 45 روز کامل) عده نگه دارد، یعنی از ازدواج با مرد دیگر، خودداری نماید.
زن حق ندارد در یک زمان، همسرِ بیش از یک مرد شود و همچنین مرد حق ندارد در یک زمان با بیش از یک زن آمیزش جنسی نماید.
اگر از آمیزش زوج و زوجه، فرزندی متولد شود از پدر و مادر خود ارث می برد و تمام حقوق فرزندی را دارا می باشد.
(…در مدت معین…) تعیین مدت زمان ازدواج موقت یکی از ملزومات این نوع ازدواج است که زن و مرد آن را با توافق یکدیگر مشخص می نمایند، بعد از تمام شدن مدت، محرمیت زن و مرد پایان می پذیرد، در حالی که در زنا هیچ مدتی مشخص نمی گردد و زن و مرد در هر فرصتی که پیش آید، همبستر می شوند.
(…با مهر معین در آوردم…) تعیین مقدار مهریه یکی از ضروریات ازدواج موقت است که زن و مرد آن را بصورت توافقی مشخص می کنند، پرداخت آنچه به عنوان مهریه تعیین می شود بر مرد واجب است در حالی که در زنا پرداخت مهریه الزامی ندارد.
(…قبول کردم) مرد با گفتن این جمله کوتاه رعایت تمام قواعد همسری، مدت، مهریه، مسئولیت (احتمالی) بچه دار شدن، اجرای شروط ضمن عقد و ….را می پذیرد، این در حالی است که در زنا مرد هیچ مسئولیتی در قبال زن ندارد و حداکثر پذیرفتن مسئولیت در زنا پرداخت اجرت زن است.
البته در تفسیر خطبه ی متعه(Concubine)، ازدواج موقت بیشتر با روابط نامشروع ِ دوست دختر ها با دوست پسرها مقایسه شده است، این نوع زنا کم تفاوت ترین نوع زنا با ازدواج موقت است، قطعا اگر ازدواج موقت با زنای با محارم، زنای اجباری، زنای با زن شوهردار، زنای دسته جمعی،زنای با دختران صغیره و … مقایسه می شد تفاوت های بیشتری قابل بیان بود