امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پردازش بیشتر به نوآر

#1
الواقع فیلم نوآر چیست ؟ این یادگارهای دوران کلاسیک سینمای هالیوود که بعدا در کشورهای زیادی هم نمود پیدا کرد ولی نه به همین قدرت چه چیزی دارند که از تمامی فیلم های مشابه متمایز می شوند ؟
سیاه و سفید های دوست داشتنی، کوچه های دلگیر، کاراگاه هایی با بارانی های بلند، کلاه هایی که فقط توی این فیلم ها برسر اون ها می دیدیم، سیگار پشت سیگار، زن هایی کاملا وفادار و در عین حال سمی و زهرناک، زن هایی اغواگر و غیرقابل اطمینان، مردانی متزلزل ولی محکم، چیست فیلم نوآر ؟
کوچه های دل گیر، داستان هایی از جرم، وکیل های فاسد، آرزوهای خام، پایان های تلخ، ترس، وحشت، بنگ بنگ ! صدای تفنگ پی در پی، شخصیت های عصبی!
نگاهی جامع تر به نوآر می ندازیم و سعی می کنیم به مرور زمان حدود ۳۰۰ فیلم در این زمینه معرفی کنیم، گرچه تمرکز ما اکثرا روی نوآرهای هالیوودی است ولی گاها فرانسه و ژاپن و بعضا کشورهای دیگه هم نوآرهای خوبی دارند، با ما همراه باشید ..

فضای هالیوود بعد از جنگ جهانی دوم جدا از فیلم هایی که پروپاگاندا محسوب می شدند و یا به جنگ اختصاص یافتند، مملو از فیلم های نوآر بود، فیلم هایی که اون زمان یا فیلم های جنایی نامیده می شدند و یا درام های جنایی که در این درام ها قتل و آدم کشی محوریت کلیدی داشت. اکثریت این فیلم ها در مورد خلاف کاران حرفه ای بود نظیر بوسه مرگ، T-Men، گریه شهر. در درام های جنایی قتل هایی که رخ میداد توسط افرادی کاملا آماتور بود نمونه فیلم هایی از این دست عبارت بودند از غرامت مضاعف، پستچی همیشه دوبار زنگ می زند، خیابان کناری و صدها فیلم مشابه. داستان افرادی که از دست همسر خود به طریقی می خواستند خلاصی یابند و برای آن ها نقشه می کشیدند، کسانی که میخواستند از پول های پرداختی شرکت و زمان پرداخت یا بانک ها دزدی کنند و موارد مشابه.
اگر بخواهیم بطور ریشه ای نگاه کنیم، نوآر در مورد آن مکان لجن آلود و باتلاق وار روح است که در آن جا اندیشه های مربوط به جرم و جنایت شکل میگیرد و تهییج می شود. فیلم نوآر در مورد چیزی ست که مردم می خواهند، چقدر شدید آن ها را می خواهند و تا کجا برای به دست آوردن آن پیش می روند. اگر  بگیم این ها دیدگاه های یک نویسنده است، باید از دیدگاه عاشقان فیلم هم بگوییم نوآر یعنی فیلمی با کلاس، زوایای  کج دوربین، سایه های عمیق، یک فضای رمانتیک و مملو از  نابودی، کنتراست های سیاه و سفیدی که همیشه میبینیم. زمانی که اسم نوآر می آید، اکثر مردم یاد خیابان های خیس بارونی، مردانی با کلاه های نمدی، زنانی پوشیده در لباس های شیک می افتند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پردازش بیشتر به نوآر 1

فیلم نوآر از کجا شکل گرفته است ؟
ریشه های شکل گیری نوآر را می توان در سینمای آلمان و پس از به قدرت رسیدن رایش سوم و رمان های جنایی و زرد آمریکایی دانست. بسیاری از عناصر نوآر از سینمای اکسپرسیونیست آلمان الهام گرفته اند، عناصری که توسط کارگردان های مهاجرت کرده به آمریکا نظیر فریتز لانگ، بیلی وایلدر، اوتو پرمینجر، فرد زینه مان و بسیاری دیگر آورده شد. گرچه خیلی از افراد اعتقاد دارند که سینمای اکسپرسیونیست آلمان پاسخی به وحشت بوجود آمده در قبال موقعیت اقتصادی بعد از جنگ جهانی اول در آلمان بود که منجر به شکل گیری نازی شد. نویسنده های آمریکایی شروع به نوشتن رمان های جنایی کردند که منعکس کننده ترس و اضطراب و فسادی بود که بر جامعه شهری سایه انداخته بود. در اوایل دهه ۴۰ بود که ترکیب اثری که این نویسندگان آمریکایی بجا گذاشته بودند و داستانگویی این مهاجران آلمانی چیزی را به وجود آورد که ما امروزه با نام " فیلم نوآر " می شناسیم، اون هم درست زمانی که سربازان آلمانی و آمریکایی در حال کشتن یکدیگر در جنگ بودند ! زمانی که دود جنگ از بین رفت در واقع این فرانسه بود که اسم " نوآر " را به این نوع فیلم ها بخشید و در واقع تولد نوآر را در اوایل ۱۹۴۶ می دانند. هیچ کس در اوایل دهه ۴۰ نمی دانست چیزی که دارد می سازد در واقع نوآر است !

چه زمان فیلم های نوآر به اوج خود رسیدند ؟
شاید سال ۱۹۴۴ را بتوان محوری ترین سال و اساسی ترین سال برای گسترش نوآر دانست، سالی که شاهد ریلیز فیلم های معروفی همچون : غرامت مضاعف، لورا، زنی در پنجره، Phantom Lady، قتل عزیزِ من بود. کارگردان ۴ فیلم اول مهاجرانی بودند که به آمریکا آمده بودند و آخری را حتی یک فرد کانادایی ساخت که تحت تاثیر کار اورسن ولز یعنی همشهری کین قرار داشت. این ۵ فیلم یک سری نکات اساسی و محوری در خود داشتند که ارگان های حیاتی نوآر محسوب می شدند :

۱ ) هر ۵ فیلم در مورد قتل بودند که بسیار بیشتر نسبت به فیلم های قبلی که به این موضوع پرداخته بود، شهامت در خود داشتند.

۲) فیلم نامه این فیلم ها بسیار قوی و زیرکانه بود و جنبه های طنز تاریکی هم در خود داشت به طوری که این فیلم  نامه نشان دادند که می توان یک طنز زننده را با جنبه های تاریک طبیعت انسانی مخلوط کرد. بسیاری از فیلم نامه ها بعدا از این نوع ترکیب الهام گرفتند.

۳) در تمامی این ۵ فیلم سینماتوگرافی حرف اول می زد بطوری که شهر تبدیل به فضایی شده بود که انگار در فضای تیره آن ستاره ای سو سو می زد.


اوج نوآر در بین سال های ۱۹۴۹ و ۵۰ بود، زمانی که فیلم های آمریکایی مملو شده بود از فیلم های جنایی که در حومه شهر رخ می داد و بسیار هم تاریک بودند. در حقیقت صاحبان سینما از این شاکی بودند که نمایش این نوع فیلم ها باعث ترس کسانی می شد که به سینما می رفتند، ترس از فضای شهر ها و جامعه کنونی آمریکا.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پردازش بیشتر به نوآر 1

چه زمانی به نوآر ارج نهاده شد و به اوج شهرت خود رسید ؟
این امر را می توان در قالب دلایل زیادی شرح داد ولی شاید زمانی که غرامت مضاعف بیلی وایلدر نامزد ۷ اسکار شد مشخص شد که یک فیلم در مورد قتل چطور می تواند موفق باشد. تهیه کنندگان متوجه شدند که این فیلم ها می توانند خیلی کم خرج باشند. نویسندگان متوجه شدند با استفاده از فیلم نامه این فیلم ها می توانند از جامعه شهری انتقاد کنند. هالیوود کم کم تبدیل به محلی شد که در قلب آن فیلم هایی در رابطه با فساد و جرم می تپید.

آقایان فیلم نوآر چه کسانی بودند ؟
شاید بهترین و برجسته ترین آن ها Robert Siodmak باشد که در طول ۵ سال ۱۰ فیلم نوآر ساخت و همگی خوب و بعضی استثنایی بودند. شاید از بهترین نوآر سازهای دیگر بتوان فریتز لانگ، آنتونی مان، ژول داسین، جان فارو و رابرت وایز را دانست و صد البته بیلی وایلدر. شاید بتوان گفت هر کارگردانی بعد از زمان جنگ دستی بر فیلم های جنایی و نوآر داشت، بعضی از آن ها فقط یک کار عرضه کردند.

آیا نوآر سبک است یا ژانر ؟
این بستگی به فلسفه شخصی شما دارد، اگر شما فکر می کنید که تم و موضوع فیلم هاست که نوع فیلم ها را مشخص می کند باید به چشم ژانر به آن بنگرید ولی اگر به جلوه های بصری و ضرب آهنگ فیلم اهمیت می دهید باید بگویید نوآر یک سبک است.
شاید این فلسفه هم خوب باشد اگر یک کاراگاه شخصی توسط یک مرد استخدام می شود که ثابت کند همسرش دارد به او خیانت می کند و کاراگاه در طول این مسیر پی به یک سری راز خانوادگی می برد و یک سری جنایت را حل می کند این می شود یک داستان کاراگاهی . اگر همین کاراگاه توسط زن این مرد اغوا شود و او  را برای او بکشد، در پایان توسط رفیقش از نیروی پلیس تیر بخورد و کشته شود، باور کنید و با اطمینان خاطر می شود گفت که شما دارید نوآر مشاهده می کنید !

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پردازش بیشتر به نوآر 1
منبع: Myshots.ir
.La mort est le remède
پاسخ
آگهی
#2
گذاستن این جور موضوع ها خوبه
سر به راه بودم ولی تو آدمش نبودی................ Heart

این همه برو بیا واسه تو داشت چه سودی.............. Heart

پاسخ
 سپاس شده توسط The moon


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بیشتر از یک میلیون امضا برای اخراج امبر هرد از فیلم Aquaman 2 جمع شده است
  شایعه: درآمد پخش فیلم Mulan از شبکه دیزنی پلاس بیشتر از فروش Tenet بوده است
  مجموع فروش جهانی فیلم Tenet از ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر شد
  بازگشت نو کمبل در فیلم Scream 5 تایید شد؛ اعلام بازگشت و حضور بازیگران جدید بیشتر
  تصاویر جدید Dune ما را بیشتر با دنیای این فیلم آشنا می‌کند
  رویداد DC FanDome بیشتر از ۲۲ میلیون بیننده داشت
  دستمزد دواین جانسون از بودجه بسیاری از فیلمها بیشتر می باشد!
  جهان وارونه اخلاقی در فیلم های نوآر
  درام چیست؟ِ کمی پردازش به احساسات!ِ
  نوآر، پردازش به سایه های روشن!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان