امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چهارده نکته برای امنیت بخشی به گوشی های اندرویدی

#1
چهارده نکته برای امنیت بخشی به گوشی های اندرویدی 1

.قفل صفحه

قرار دادن قفل صفحه برای دستگاه های اندرویدی ساده ترین راهی است که می توانید از آن هنگامی که به دست یک فرد غریبه می افتد، محافظت کنید. امروزه شما می توانید به گونه های مختلف از جمله با استفاده از پین، الگو ها، رمز عبور، و در صورت پشتیبانی دستگاه خود از حسگر اثر انگشت و حسگر عنبیه برای قفل کردن گوشی خود استفاده کنید. انجام این کار بسیار آسان است و هیچ توجیهی برای عدم انجام آن وجود ندارد. برای شروع کافیست مسیر زیر را در دستگاه خود طی کنید:

Settings > Security > Screen lock (تنظیمات > امنیت > قفل صفحه)



۲ .قفل کردن اپلیکیشن ها و فایل های چند رسانه ای

شما با استفاده از اپلیکیشن هایی مانند App Lock می توانید با اضافه کردن یک لایه محافظتی جانبی به اپلیکیشن های مهم خود که دوست ندارید فرد دیگری از آن ها استفاده کند، از دسترسی افراد دیگر به آن ها جلوگیری کنید. این اپلیکیشن نه تنها قادر است اپلیکیشن های شما مثل Gmail و Facebook را قفل کرده و روی آن ها رمز عبور قرار دهد، بلکه می تواند با مخفی کردن عکس ها و فیلم های شما از دسترسی افراد کنجکاو به آن ها جلوگیری نماید.



۳ . به روزرسانی مرتب سیستم عامل و اپلیکیشن ها

به روز کردن اندروید و اپلیکیشن های آن فقط باعث نمی شود که امکانات جدیدی به آن ها اضافه شود، بلکه این به روزرسانی اغلب مشکلات قبلی را برطرف کرده و با ارائه الحاقات امنیتی دستگاه شما را در مقابل تهدید ها مقاوم می سازد. شما باید در تنظیمات گوگل پلی گزینه به روزرسانی خودکار اپلیکیشن ها از طریق ارتباط وای فای را فعال نمایید. برای انجام این کار گوگل پلی را باز کرده و پس از مراجعه به بخش Settings و سپس General به منوی Auto-update apps رفته و این گزینه را فعال کنید. همچنین با مراجعه به بخش Settings گوشی و سپس About Phone و System updates از به روزرسانی خودکار سیستم عامل گوشی خود اطمینان حاصل کنید.



۴ . از دانلود اپلیکیشن از منابع غیر مطمئن خودداری کنید

گوشی شما به صورت پیش فرض امکان دانلود اپلیکیشن از منبعی به جز گوگل پلی استور را نمی دهد، ولی با مراجعه به بخش Settings > Security > Device Administration > Unknown sources می توان به راحتی این ویژگی را غیر فعال کرد. شرکت گوگل هیچ کنترلی روی اپلیکیشن هایی که خارج از گوگل پلی عرضه می شوند ندارد و بنابر این افرادی که قصد دارند اپلیکیشن های خارج از گوگل پلی را دانلود و نصب کنند باید حتما به منبع آن اطمینان کامل داشته باشند و از دانلود اپلیکیشن هایی با منابع غیر معتبر خودداری کنند.



۵ . مدیریت بر مجوز های دسترسی اپلیکیشن ها

یکی از مزایای دانلود اپلیکیشن ها از گوگل پلی این است که این فروشگاه قبل از نصب اپلیکیشن ها به شما می گوید که آن اپلیکیشن به چه دسترسی هایی نیاز دارد. معمولا دلایل موجهی برای دسترسی اپلیکیشن ها به هر کدام از قابلیت های گوشی وجود دارد، برای مثال یک بازی که دیدن شماره های مخاطبین شما جزو مجوز های دسترسی آن است امکان رقابت شما با دوستانتان را فراهم می کند و یا یک اپلیکیشن پیام رسان به دوربین گوشی نیازمند است تا امکان ثبت و ارسال تصاویر را فراهم کند. ولی با این حال اگر گمان می کنید اپلیکیشنی به مجوز هایی که اعلام نیاز کرده است نیازی ندارد و آن مجوز ها کاربردی در آن ندارند، از نصب آن خودداری کنید.

در اندروید جدید مارشملو ۶ امکان مدیریت بر مجوز های دسترسی به صورت جداگانه حتی پس از نصب اپلیکیشن نیز وجود دارد. اگر اپلیکیشنی به یکی از قابلیت های گوشی که شما اجازه اش را به آن نداده اید نیاز پیدا کند، در همان حال پیغامی برای گرفتن تایید به شما نشان می دهد و شما قادرید تا آن را تایید یا رد کنید. برای دسترس به تنظیمات مربوط به مجوز های دسترسی در اندروید ۶ باید مراحل زیر را طی کنید:

Settings > Apps > App Permissions



۶ .راه اندازی و تنظیم حساب های کاربری مختلف

از زمان عرضه اندروید لالی پاپ ۵ امکان ایجاد حساب های کاربری مختلف در تبلت ها و اخیرا نیز در گوشی ها فراهم شده است. اگر شما قصد دارید تبلت یا گوشی خود را با یکی از افراد خانواده، هم کلاسی ها و یا دوستان خود به اشتراک بگذارید، می توانید با راه اندازی حساب های کاربری مختلف و اعمال محدودیت در دسترسی به بخش های مختلف در آن حساب با خیال راحت این کار را انجام دهید. برای دسترسی به تنظیمات آن باید به بخش زیر مراجعه کنید:

Settings > Users > Add User



۷ . مراقب اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید باشید

ما همیشه به کاربران در مورد به اشتراک گذاشتن بیش از حد اطلاعات خصوصی خود در شبکه های اجتماعی هشدار داده ایم. مانند این که بعضی از آن ها زمان مسافرت های خود را در فیسبوک اعلام کرده و راه را برای سارقان منزل هموار تر می کنند. ولی در مورد اندروید اوضاع بد تر نیز هست و شاید شما حتی اطلاعات بیش از حدی را با خودتان نیز اشتراک گذاری می کنید.

اندروید از مرورگر کروم استفاده می کند که ممکن است شما از این مرورگر در رایانه و لپ تاپ خود نیز استفاده کنید. قابلیت همگام سازی اطلاعاتی مثل بوکمارک ها، رمز های عبور و اطلاعات دیگر از طریق اکانت گوگل (که به صورت خودکار به ایمیل و اکانت های دیگر گوگل متصل می شود) با دستگاه های دیگر قابلیت بسیار خوبی است که باعث صرفه جویی در زمان می شود، ولی در صورتی که شما گوشی یا تبلت خود را گم کنید و گوشی به دست فرد دیگری بیفتد مشکل ها شروع می شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد تمامی اطلاعات شما شامل: اطلاعات ورود، رمز های عبور و اطلاعات حساس موجود در متن ایمیل ها به دست فردی که گوشی شما را یافته است می افتد و او می تواند با اطلاعات شما هر کاری انجام دهد.

اما شما می توانید تعیین کنید چه اطلاعاتی توسط کروم ذخیره شود. جهت انجام این کار مرورگر کروم را اجرا کرده و آیکون … را از سمت بالا و راست آن لمس کنید و سپس به Settings > Basics > Save passwords بروید. همچنین برای تعیین اطلاعاتی که مایلید مورد همگام سازی قرار بگیرد به منوی Settings و پس از انتخاب اکانت خود اطلاعات مورد نظر را تعیین کنید.

به یاد داشته باشید با استفاده از حالت ناشناس (Incognito mode) کروم می توانید به صورت خصوصی و بدون ردیابی به مرور وب بپردازید. برای استفاده از این حالت به منوی تنظیمات کروم مراجعه کنید.



۸ . راه اندازی ابزار ردیابی و حذف کامل اطلاعات از راه دور

با استفاده از اپلیکیشن Android Device Manager شما می توانید گوشی گم شده یا به سرقت رفته خود را ردیابی کنید و در صورت لزوم تمامی اطلاعات آن را از راه دور حذف کنید. این اپلیکیشن رایگان است و می توانید آن را از گوگل پلی دانلود کنید. همچنین امکان دسترسی به آن از طریق اینترنت و مرورگر های وبی نیز که به اکانت گوگل متصل شده باشد امکان پذیر است.



۹ .بیمه کردن گوشی و تبلت

اگر دوست ندارید ردیابی گوشی را خودتان به عهده داشته باشید و می ترسید که این کار بی نتیجه باشد و همچنین گوشی شما قیمتی بالاتر از ۸۰۰ دلار قیمت دارد، بیمه کردن دستگاه واقعا ارزشش را دارد. شرکت Insurance2Go با هزینه ۹ دلار در ماه گوشی شما را بیمه می کند.



۱۰ .از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

وقتی شما گوشی خود را گم کنید و یا سارقان آن را از شما بدزدند، اطلاعات شما فقط در دسترس افراد ناشناس قرار نمی گیرد بلکه خود شما نیز دیگر قادر نخواهید بود به آن اطلاعات دسترسی پیدا کنید. تهیه کردن نسخه پشتیبان (بک آپ) یک امر ضروری است و شما به جای ذخیره آن روی یک قطعه سخت افزاری که هر لحظه ممکن است دچار مشکل شود، می توانید آن را روی حساب کاربری گوگل خود ذخیره کنید. گرفتن نسخه پشتیبان روی حساب کاربری گوگل همچنین باعث می شود تصاویر و فیلم های شما از طریق اینترنت و مرورگر وب نیز قابل دسترس باشد و در صورتی که شما یک گوشی جدید خریداری کنید، می توانید بدون نیاز به انتقال دستی اطلاعات خود به همه آن ها دسترسی پیدا کنید و اپلیکیشن های مورد علاقه خود را نصب کنید.



۱۱ .مقابله با ویروس ها و بد افزار های اندروید

سیستم عامل اندروید دارای ویروس های اندکی است و احتمال اینکه شما با کلیک کردن روی یک لینک مخرب در جی میل یا پیامک ها و دادن اطلاعات بیش از حد امنیت خود را به خطر بیندازید، بیشتر از احتمال آلوده شدن به بد افزار اندرویدی است. ولی در هر صورت این احتمال نیز وجود دارد. بعضی از افراد تمایل دارند از آنتی ویروس هایی مثل Lookout، Avast و یا AVG Free استفاده کنند، ولی نمی توان گفت که شما الزاما باید از چنین برنامه هایی استفاده کنید و معمولا بهترین کار برای اجتناب از آلودگی به ویروس های اندرویدی این است که از نصب اپلیکیشن ها از منبعی به جز گوگل پلی خودداری کنید.



۱۲ .استفاده از اینترنت وای فای ایمن

گوشی های هوشمند و تبلت ها به دستگاه هایی روزمره در زندگی ما تبدیل شده و ما از آن ها در کافی شاپ ها، فضاهای عمومی و خانه استفاده می کنیم. در چنین مکان هایی اغلب اینترنت وای فای رایگان نیز برای استفاده موجود است. نکته مهم این است که شما باید هنگام اتصال به چنین شبکه های وای فای رایگانی مراقب باشید تا در دام هکر ها و دزدان اطلاعات نیفتید. قبل از اتصال به این شبکه ها در مورد ارائه دهنده آن و معتبر بودنش اطمینان حاصل کنید و از هر ارتباط وای فای رایگانی استفاده نکنید.



۱۳ .رمزنگاری در اندروید

برای افرادی که به صورت جدی قصد دارند دستگاه اندرویدی خود را ایمن کنند، استفاده از قابلیت رمز نگاری یکی از بهترین گزینه هاست. این قابلیت در بخش Settings > Security > Encryption دستگاه موجود است. فعال کردن این گزینه باعث می شود تا تمام اطلاعات گوشی شما از جمله اپلیکیشن ها، فایل های چند رسانه ای و … تا زمانی که رمز عبور رمز گشایی اطلاعات را وارد کنید غیر قابل دسترس و بهم ریخته باشد و البته شما باید هر بار با روشن کردن گوشی رمز را وارد کنید. رمزنگاری و رمزگشایی اطلاعات زمان بر است و اکثر افراد به چنین قابلیتی نیاز ندارند چرا که این کار سرعت گوشی را کاهش می دهد. اگر چه در صورتی که گوشی شما دارای اطلاعات بسیار مهم و محرمانه است، فعال کردن این گزینه را هرگز نباید فراموش کنید.



۱۴ .استفاده از یک برنامه پیام رسان ایمن

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که پیغام های متنی شما پس از ارسال به کجا می روند و آیا فرد دیگری می تواند آن ها را بخواند یا نه؟ جواب این سوال به سرویسی که شما از آن استفاده می کنید بستگی دارد. اپلیکیشن پیش فرض پیام رسان گوشی شما به احتمال زیاد قابلیت رمز نگاری ندارد، در حالی که اپلیکیشن واتس اپ تمامی پیام ها را هنگام ارسال از گوشی و انتقال به سرور هایش رمزنگاری می کند.

یکی دیگر از اپلیکیشن های پیام رسان با امنیت Signal Private Messenger است که به شما اجازه می دهد به صورت رایگان با دوستانتان چت کرده و سرور آن نیز به گفت و گوهای شما دسترسی ندارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط امیر‌حسین
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth ベآموزش امنیت شبکه های کامپیوتریプ
  گوشی‌های هوشمند؛ جاسوس افزارهای جدید
  امنیت سایت وردپرس – آیا وردپرس امن است؟ ببینیم داده‌ها چه می‌گویند
  درخواست نویسندگی در بخش امنیت و روش های مقابله با هـک
  8 نکته مهم برای جلوگیری از هـک شدن گوشی
  اصطلاحات Hک و امنیت در دنیای سایبری
  امنیت اطلاعات چیست؟
  آیا می دانید تفاوت http با https در امنیت اطلاعات چیست ؟
  کیت جاسوسی در باتری گوشی های موبایل و شنود صدا
  عادتهای بدی که امنیت شما را به خطر می اندازند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان