امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنايي با VPN

#1
آشنايي با VPN



در طي دو دهه اخير دنياي پيرامون ما تغييرات زيادي كرده است. امروز ديگر كسب و كار ها به يك محل يا منطقه خاص محدود نمي شوند بلكه با بازار جهاني روبرو هستند و بايد استراتژي متناسب با آن تدارك ببينند. امروزه سازمان هاي زيادي فراتر از يك تشكيلات محلي فعاليت مي كنند و دامنه خدمات خود را به كشور يا دنيا گسترش داده اند. طبيعي است كه براي اداره چنين سازمانهايي نياز به زنجيره اي از ادارات و دفاتر كاري و نمايندگي وجود دارد. و بايد بين ادارات و دفاتر يك سري اطلاعات رد و بدل شود و در دنياي امروز سرعت حرف اول را مي زند ولي بخاطر آن نمي توان امنيت را ناديده گرفت. پس احتياج به سيستمي وجود دارد كه هم سرعت و هم امنيت تبادل اطلاعات را بين مراكز مختلف فراهم كند.



در گذشته اي نه چندان دور براي برآورده كردن اين نياز همه شبكه WAN را توصيه مي كردند كه عبارت است از يك شبكه وسيع و در اين شبكه براي براي ارتباط بين مراكز مختلف معمولاً از خطوط اجاره اي مثلاً فيبر نوري استفاده مي كنند. و به اين وسيله مشكل محدوديت جغرافيايي حل مي شود. و البته يك شبكه WAN برتري هاي قابل توجهي نسبت به يك شبكه عمومي مانند اينترنت دارد كه از آن جمله مي توان به قابليت اطمينان بالا و امنيت خوب آن اشاره كرد. اما استفاده از WAN به خصوص وقتي كه فاصله ها طولاني مي شوند بسيار گران تمام مي شوند چون هزينه اجاره خطوط بالا مي رود. اما با گسترش روز افزون اينترنت سازمان ها براي پيش برد اهداف خود و ايجاد يك ارتباط موثر از اين پديده به شكلي خاص استفاده مي كنند. كه حاصل آن اينترانت يا وب سايت هايي با دسترسي محدود بودند كه افرادي خاص و فقط با استفاده از رمز عبور يا پسورد مي توانستند به انها دسترسي داشته باشند. اين وب سايت ها معمولاً براي كارمندان طراحي شده بودند. اما امروزه سازمان هاي پيشرو از سيستم پيشرفته تر استفاده مي كنند و آن چيزي نيست جز يك شبكه خصوصي مجازي به اين شبكه ها VPN مي گويند كه مخفف Virtual Private Network است. و به اين وسيله كليه نياز هاي ارتباطي بين كارمندان و دفاتر و... را برآورده مي كنند.



اساساً VPN يك شبكه خصوصي است كه از يك شبكه عمومي ( معمولاً اينترنت ) براي ارتباط كاربران و پايگاه هايي كه فاصله جغرافيايي دارند استفاده مي كند. در حقيقت به جاي اينكه يك خط ديتاي واقعي ( مثل يك كابل فيبر نوري كه بين دو شهر كشيده شده است.) را اجاره كنيد در عمل يك شبكه مجازي را اجاره كرده و از طريق آن ارتباط خود را برقرار مي كنند.



VPN مي تواند سايت به سايت يا دسترسي از راه دور باشد و بسته به اينكه از چه نوع VPN اي استفاده مي كنيد به يك سري عناصر و تجهيزات احتياج داريد. كه از جمله مي توان اجزاي زير را نام برد:

•يك نرم افزار براي هر نفر


•سخت افزار اختصاصي مانند فايروال PIX


•سرور اختصاصي VPN براي سرويس هاي Dial Up


•NAS يا سرور دسترسي شبكه كه براي كاربران راه دور از طرف خدمات دهنده ارائه مي شود


•مركز مديريت خط مشي و...


•مركز شبكه




چون تا زمان نگارش اين مقاله استاندارد جامعي براي VPN ارائه نشده است سازمانهاي مختلف روش هاي كاربردي بسته به نياز خود خلق كرده اند و از آن استفاده مي كنند. يكي از شركت هايي كه در زمينه VPN صاحب نام است Cisco است كه خدمات مختلفي را بسته به نياز يك سازمان ارائه مي دهد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آشنايي با google site map
  آشنايي با VPN

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان