امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ایشتار تا استر | ریشه های جشن استر یا عید پاک

#1
استر عنوان جشنی است که تقریبا از سوی تمامی مسیحیت معاصر گرامی داشته می‌شود و به عنوان روز زنده شدن مسیح از آن یاد می‌شود. 
در این روز، هنگام طلوع خورشید برای عبادت به کلیسا می‌روند، ضیافتی از ژامبون گوشت خرگوش بر پا می‌کنند، تخم مرغ رنگ می‌زنند و داستانهایی از خرگوش ها را برای جمع بازگو می کنند. 

اما آیا این روز براستی همان روزی که که مسیح از مردگان برخاست؟ پس این رسم های عجیب و غریب از کجا آمده است که هیچ ارتباطی با برخاستن مسیح از مردگان ندارد؟

در پاسخ باید گفت که مسیحیان معتقد تنها کسانی نیستند که جشنی به نام "استر" را برگزار می کنند. 
ایشتار که استر نیز تلفظ می شود، جشنی است که بعضی اقوام در آن، زنده شدن دوباره یکی از خدایان خود را که "تموز" خوانده می شود، گرامی می دارند. اعتقاد آنها بر این است که تموز تنها مولد الهه ماه و خدای خورشید است. 

در روزگار باستان، مردی زندگی می کرد به نام نمرود، که نوه حام، پسر نوح، بود. 
حام پسری داشت به نام کوش که با زنی به نام سمیرامیس ازدواج کرد. کوش و سمیرامیس بعدا صاحب پسری شدند به نام نمرود. 

نمرود پس از مرگ پدرش، با مادرش ازدواج کرد و به پادشاهی قدرتمند تبدیل شد. 
کتاب مقدس در سفر آفرینش 10:8 درباره این فرد چنین می نویسد: «و کوش، نمرود را داشت، و او داشته شد تا فردی قدرتمند در زمین شود. او شکارچی ای قوی در پیشگاه خداوند بود، چرا که حتی با عنوان نمرود شکارچی قدرتمند در پیشگاه خداوند، خوانده شده است. و شروع پادشاهی او از بابل بود، و ارخ، و اکد، و کالنه، در سرزمین شینار.»

نمرود مردی خوب برای مردمانش و همسر و مادرش، سمیرامیس بود که به ملکه قدرتمند بابل مبدل گشت. 
نمرود در نهایت به دست یکی از دشمنانش به قتل رسید و بدنش تکه پاره شد و هر تکه از بدنش به بخشی از ملک فرمانروایی اش فرستاده شد. 

سمیرامیس تمام قطعات پیکر نمرود را، به استثنای یک قطعه که پیدا نشد، جمع آوری کرد. 
آن عضوی که پیدا نشد، آلت تناسلی او بود. سمیرامیس ادعا کرد که بدون این عضو، نمرود توانایی بازگشت به زندگی را نخواهد داشت و به مردم بابل گفت که نمرود به سوی خورشید عروج کرده است، که هم اکنون بعل، خدای خورشید خوانده می شود. 

ملکه سمیرامیس ادعا کرد که بعل به واسطه شعله آتش بر زمین حاضر خواهد شد، حال این شعله می تواند شمع یا چراغ باشد که موقع نیایش مورد استفاده قرار می گیرد. 
سمیرامیس آیینی سری ایجاد کرد و خود را به هیئت یک الهه در آورد. 
سپس ادعا کرد که پاک و بی آلایش و بدون رابطه، به وجود آمده است. 

او چنین تعلیم می داد که ماه الهه ای است که چرخه ای 28 روزه را طی کرده و در هنگام تربیع تخم گزاری کرده است. 

او ادعا کرد که در درون یک تخم غول آسای ماه که در رودخانه فرات افتاده، از ماه نزول کرده است. این اتفاق می بایستی در نخستین تربیع، پس از اعتدال بهار اتفاق افتاده باشد. 
سمیرامیس با عنوان "ایشتار" که "استر" تلفظ می شود خوانده شد و تخم ماه او، به عنوان "تخم ایشتار" نامبردار گردید.

سمیرامیس به زودی آبستن شد و ادعا کرد که پرتوهای خدای خورشید، بعل، بوده است که او را آبستن کرده.
فرزندی که او به دنیا آورد، تموز نام گرفت. 
تموز به عنوان کسی که شیفته خرگوش هاست، شناخته شد و بدین گونه بود که در آیین باستان خرگوش ها مقدس شمارده شدند، چرا که تموز اعتقاد داشت، پسر خدای خورشید، بعل، است. تموز نیز همچون پدر فرضی اش، یک شکارچی شد. 

روزی تموز به دست یک خوک وحشی کشته شد. 
ملکه ایشتار به مردم گفت که تموز هم اکنون به سوی پدرش خویش، بعل، عروج کرده است، و آن دو همراه با پرستندگان خویش در شعله شمع یا چراغ مقدس به عنوان پدر، پسر و روح خواهند بود. 
ایشتار که تا آن زمان به عنوان "مادرِ خدا" و "ملکه آسمان" شناخته می شود، به ساخت آیین سری خویش همچنان ادامه داد. 

ملکه به پرستندگان گفت، آنهگام که تموز به دست خوک وحشی کشته شد، مقداری از خون او بر پای یک درخت همیشه بهار ریخت و ریشه درخت در طول شب به صورت یک درخت کاملا تازه رشد کرد. و این گونه بود که خون تموز، درخت همیشه بهار را تقدّس بخشید. 

او همچنین یک دوره چهل روزه عزاداری سالیانه را، پیش از رسیدن به سالگرد مرگ تموز، اعلام کرد. در طول این بازه چهل روزه، نباید گوشت خورده شود. پرستندگان می بایستی پیرامون اسرار مقدس تموز و بعل تعمق کنند، و علامتی t شکل را در حین پرستش، بر سینه های خود رسم کنند. آنها همچینی خوراکی مقدس را که بر روی آن علامت t یا صلیب طرح شده بود، می خوردند.

هر سال در نخستین یکشنبه، پس از نخستین تربیع پس از اعتدال بهار، جشنی برگزار میشد.این مراسم "یکشنبه ایشتار" بود و با خرگوش و تخم مرغ جشن گرفته می شد. ایشتار همچنین اعلام عمومی کرد که چون تموز به دست یک خوک کشته شد، در این یکشنبه یک خوک نیز می بایستی خورده شود. 
...
پاسخ
 سپاس شده توسط Mr. Potato Head
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  الهه ایشتار

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان