امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود!

#1
عنوان Far Cry 5 نسخه ششم از فرنچایز محبوب فارکرای است که توسط شرکت یوبی‌سافت ساخته شده و در این مقاله به نقد و بررسی تخصصی آن خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سال 2018 میلادی بی‌شک یکی از بهترین‌ سال‌ها برای طرفداران بازی‌های ویدئویی بود، انتشار نسخه‌های جدید بازی‌های عنوان‌دار از شرکت‌های مطرح این حوزه، سال 2018 را به سالی خاص تبدیل کرد. با نزدیک شدن به پایان سال و اتمام انتشار بازی‌های مطرح، قصد داریم در چند مقاله به بهترین و مهم‌ترین بازی‌های سال بپردازیم و ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها را برشماریم. در این مقاله به بازی Farcry 5 از شرکت یوبی‌سافت پرداخته‌ایم.
 

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

  • نام کامل : FarCry 5
  • محصول: یوبی‌سافت
  • سبک بازی: اکشن-ماجراجویی، تیراندازی اول شخص
  • پلتفرم‌ها: مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس‌وان
  • تاریخ عرضه:27 مارس 2018


 اگر با ایده اصلی بازی‌های فارکرای آشنا باشید، می‌دانید که چه انتظاری از FarCry5 باید داشت، مبارزه تک نفره با دشمنان و تلاش برای بقاء، درگیری‌های زیاد و غیر قابل پیش‌بینی به همراه ماموریت‌ها و داستان متنوع و جذاب در یک محیط طبیعی وحشی از ویژگی‌های اصلی این فرانچایز به شمار می‌رود. اما این ویژگی‌ها در FarCry5 دست‌خوش تغییرات مثبتی (گاهی منفی) شده است است که باعث می‌شود تجربه‌ای آزادتر و سیال‌تر نسبت به نسخه‌های قبلی این مجموعه داشته باشیم.
این بازی در نهایت به اعتمادبه‌نفس کافی رسیده تا رشد و پیشرفت کاراکتر را به خود گیمر بسپارد، با کمی مقدمه و جهت گیری تمام منطقه Montana برای اکتشافات شما باز می‌شود، شما از لحظه اول می‌توانید به دورترین نقطه نقشه بروید، میتوانید از هرجایی که خواستید بازی را ادامه دهید و هیچ‌چیز جلودار شما نخواهد بود.
روند انجام بازی
در شروع بازی از گیمر خواسته می‌شود تا جنسیت، نام، رنگ پوست، ظاهر چهره و مدل مو‌های خود را انتخاب کند، بعد از ویدئوی اولیه، بازی در نقطه مرکزی نقشه آغاز می‌شود و این نقطه توسط سه منطقه مخوف احاطه شده است، که رهبرهرکدام از این مناطق یکی از اعضای خانواده‌ی Seed است. در هر منطقه با انجام ماموریت‌های آن و کسب "امتیاز مقاوت" کافی به رهبر آن منطقه خواهید رسید، با نابودی اعضای خانواده Seed و فتح هر سه منطقه به دشمن اصلی خود در داستان یعنی Joseph Seed که با لقب "پدر" (The Father) شناخته می‌شود، رو‌به‌رو خواهید شد.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

هر کدام از سه رهبر، جنبه متفاوتی از این گروه ترسناک را به نمایش می‌گذارند، اما به رغم وجود پتانسیل‌های داستانی این بازی، نقش ‌آن‌ها گستردگی لازم را ندارد. کسب "امتیاز مقاوت" یک نشانه صریح از وجود مخالفان رو به رشد فرقه دروازه بهشت (Eden's Gate cult) به رهبری خانواده Seed است و با توجه به آزادی عمل در بازی به روش‌های مختلفی به دست می‌آید. موثر‌ترین راه انجام ماموریت‌های اصلی بازی است اما با انجام وظایف کوچک و فرعی مانند - نجات مردم منطقه از دست نظامیان مخالف که به صورت اتفاقی با آن مواجه می‌شوید(ممکن است کنار جاده یا هنگام عبور از یک منطقه با آن‌ها برخورد کنید)، نابودی ساختمان‌ها، انبارهای سوخت یا خودرو‌های انتقال سوخت دشمنان و آزادسازی تاسیسات اشغال شده توسط آن‌ها- هم می‌توان این امتیازات را به‌دست آورد.
شما در طول بازی مجبور به انجام ماموریت‌ یا فعالیتی خاص نمی‌شوید، می‌توانید به هرنحوی مقابل این گروه شرور ایستادگی کنید و بازی طبق فعالیت انجام شده به کاربر امتیاز می‌دهد، گیمر این موقعیت را دارد که مکان‌های مختلف بازی را کشف کند و سپس در مورد عملکرد خود تصمصم بگیرد، این حالت به این دلیل است که به جز مکان‌های اصلی و یک‌سری از مکان‌های فرعی، هیچ چیز دیگری به طور پیش‌فرض در نقشه معین نشده و تا منطقه‌ای را کشف نکنید عناصر آن منطقه(نام منطقه، ساختمان‌ها، انبارها و..) بر روی نقشه ظاهر نمی‌شود. جذابیت این ویژگی آن است که وقتی وارد منطقه‌ای جدید می‌شوید نمی‌دانید چه چیزی انتظار شما را می‌کشد، ممکن است در طول مسیر به گروهی از این گروه شرور برخورد کنید و وارد یک درگیری خونین شوید، ممکن است با ساختمان یا انبار سوخت دشمن مواجه شوید و آن را منهدم سازید یا شاید از دور خودرو انتقال سوخت آن‌ها ببینید و با کاشت مین در جاده بدون ورود به درگیری آن را منفجر کنید همچنین امکان دارد به مقرعملیاتی دشمن برخورد کنید و با حمله همه جانبه آن‌ها مجبور به فرار شوید.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

کشف مناطق مختلف هم راه‌های زیادی دارد، اول از همه مناطق مهم در نقشه نشان داده شدند، همچنین حضور فیزیکی در مناطق مختلف به شناخت آن منطقه منجر می‌شود، دقت به تابلو‌ها و علامت‌های مختلف در کنار جاده یا در مسیر‌های فرعی هم به شناخت مکان‌هایی از جمله شکارگاه‌ها کمک می‌کند، پیداکردن یاداشت‌ها ونقشه‌ها در خانه‌ها یا ساختمان‌ها نیز به کشف انبار‌ها یا محل ذخیره پول و اجناس با ارزش ختم می‌شود و در نهایت بعضی مواقع با نجات مردم اسیر شد به دست نظامیان، آن‌ها به عنوان تشکر محل ذخیره پول یا منطقه‌ای بارزش که به دست آن‌ها اشغال شده است را به شما می‌گویند.
وجود این عناصر فعال باعث ساخت یک محیط پویا و سیال می‌شود که جدا از انجام ماموریت‌ها، صرفا گشت‌و‌گذار در محیط بازی را جذاب می‌کند، شما را به کشف نکات ریز و درشت در نقشه با امکانات بازی سوق می‌دهد و باعث می‌شود ساعت‌ها گیم‌پلی بازی افزایش پیدا کند.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

شخصیت‌های بازی

داستان کلی به این صورت است که عده‌ای شورش‌گر به سرپرستی خانواده Seed منطقه ای به نام Montana را به تصرف خود درآوردند(مانند داعش). همانطور که گفته شد رهبر اصلی این گروه Joseph Seed نام دارد، او فکر می‌کند فردی برگزیده است و باید برای آزادی مردم تلاش کند، سخنان معنی‌دار و آرامش به دست آمده از اعتماد‌به‌نفسی خاص از ویژگی‌های این کاراکتر است.او و گروهش به زور شکنجه و تهدید به مرگ می‌خواهند مردم منطقه را به فرقه خود دعوت کنند. Jacob Seed بزرگ‌ترین برادر خانواده است اما به عنوان کهنه سرباز در خدمت گروه است. او مسئول استخدام افراد است و رهبرکوهستانWhitetail  نیز است. برادر کوچک‌تر John Seed نام دارد. او وکیل است و مسئول حقوقی فرقه دروازه‌ی بهشت می‌باشد، دره Holland زیر نظر اوست. Faith Seed جوان‌ترین عضو خانواده و خواهرخوانده‌ی برادران است. او در داستان توضیح می‌دهد که زمانی بی امید به زندگی، قصد خودکشی داشته اما با "پدر" آشنا می‌شود و به زندگی باز‌می‌گردد و به این گروه می‌پیوندد.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

در ویدئوی ابتدای بازی نشان‌داده می‌شود که شما به همراه کلانتر‌منطقه و یک مارشال ارتش امریکا به این منطقه می‌روید تا Joseph Seed را دستگیر کنید، موسیقی متن و دیالوگ‌های این ویدئو بی نقص هستند و به همین دلیل انتظارات را از داستان و کاراکتر‌ها بالا می‌برد. اما در ادامه نبود خلاقیت کافی در کاراکتر‌ها به داستان بازی ضربه می‌زند. طراحی چهار کاراکتر اصلی این بازی یعنی اعضای خانواده Seed در اهر عالی است اما عدم استفاده درست از پتانسیل‌ها و ویژگی‌های موجود باعث می‌شود شاهد دیالوگ‌های مشابه به هم، صحنه‌های تکراری و گاهی خسته‌کننده باشیم.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

گرافیک بازی
اما گشت‌و‌گذار در محیط بازی صرفا به دلیل کشف مناطق جدید و عناصر بازی جذاب نیست، گرافیک خیره‌کننده و نمایش بی‌نقص از محیط طبیعی منطقه Montana نقش زیادی از ماجراجویی لذت‌بخش در محیط  بازی را دارد.
با انجام این بازی متوجه‌خواهید شد که شرکت یوبی‌سافت تا حد ممکن تمرکز خود را بر روی جزئیات گذاشته است. کاراکتر‌ها دارای بافت پوست، حالت‌های طبیعی چهره، زخم و چین‌وچروک هستند، تار‌های مو، ریش و سبیل عالی ساخته شده‌اند و حرکت طبیعی دارند. در این بازی همه چیز دارای ساختار منحصربه‌فرد خود است، چوب و فلز استفاده شده در ساختمان‌ها، تنه درختان، خاک زمین، بدنه خودرو‌ها و وسایل دیگر از جمله اسلحه‌ها و پوست حیوانات مختلف همه‌گی دارای بافت خاص خود هستند و با تاثیر گذاری صحیح در نور و سایه، تصاویر بی‌نظیری را خلق می‌کنند. یکی از نقاط قوت گرافیکی بازی بازتاب نور خورشید است، این حالت به میزانی خوب ساخته شده که گاه می‌شود در بازی روی خود را برگردانید تا فقط بازتاب نور برروی آب یک دریاچه را ببینید یا میان تعقیب دشمنان در جنگل، نوار‌های نور از لابه‌لای درختان نظر شما را جلب کند. البته پردازش عالی نور فقط به خورشید محدود نیست، نور چراغ‌ها و بازتاب آن بر روی بافت سطوح مختلف، آتش تیراندازی و انفجار در شب و نور چراغ خودرو‌ها نیز دارای جلوه‌ای طبیعی و زیبا است.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1


یکی از نکات خوب بازی وجود عناصر کم رو صفحه است، نبود نقشه کوچک و موارد مزاحم دیگر باعث می‌شود همواره نمایی کاملی از محیط داشته باشید و از دیدن منظره‌ی کوهستان‌ها، تپه‌ها، مزارع و رودخانه‌های پرخروش لذت ببرید. ناگفته نماند مسیرشناسی در بازی توسط نوار قطب‌نما در بالای صفحه انجام می‌شود که آن هم تنها موقعیت کلی دشمنان و نقاط مشخص شده را نشان‌می‌دهد، نقشه کامل و با جزئیات در منو بازی دردسترس است. دیگر اطلاعات مانند مقدار مهمات و نام ماموریتی که باید انجام دهید به صورت خلاصه و مفید در گوشه‌های صفحه بدون مزاحمت خاصی قرار داده شدند.


نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

علاوه بر گرافیک محسور کننده، این بازی دارای افکت‌های صوتی بی‌نظیری نیز است. گیمر قطعا از صدای تیراندازی با اسلحه‌های متفاوت و شنیدن پژواک ‌آن درمحیط لذت خواهد برد، صدای انفجار‌ها از دور و نزدیک طبیعی و بی‌نقص است. افکت‌های صوتی مخصوصا در درگیری‌های شلوغ و خونین کمک زیادی به افزایش لذت شما از صحنه خواهد کرد، همچنین صدا بلندگو‌ها ، صدای خودرو‌ها، هواپیما و هلیکوپتر‌ها هم حس خوبی را القاء می‌کنند. در عین حال سکانس‌های بازی با موسیقی متن زیبایی همراه است که قطعا شما را برای لحظاتی در دنیای بازی غرق می‌کند.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

عناصر بازی
عناصر موجود در بازی بسیار زیاد است. به طور مثال وجود انواع و اقسام وسایل نقلیه در انجام ماموریت‌ها به شما کمک می‌کنند. با خرید وسایل نقلیه می‌توانید مالک آن شوید البته در بعضی از مراحل اصلی یا حتی فرعی به عنوان جایزه یک خودرو خاص قرار داده شده که با انجام آن ماموریت برایتان باز می‌شود.
مهم‌ترین عنصربازی اسلحه‌ها هستند که در گروه های مختلف دسته‌بندی شده و تنوع بسیار زیادی دارند، برای مثال بیش از 10 مدل اسلحه کلت در بازی وجود دارد که با انجام مراحل، به‌مرور قفل آن‌ها باز می‌شود. هر اسلحه قابلیت شخصی‌سازی دارد که کارایی آن را بالا می‌برد، شخصی سازی شامل انتخاب رنگ و طرح، اضافه‌کردن نشانه‌گیر با بزرگنمایی‌های مختلف، افزودن صدا‌خفه‌کن و ارتقاء ظرفیت خشاب است. این تنوع باعث می‌شود وقتی با گروهی از شورشیان مواجه می‌شوید انتخاب‌های زیادی داشت باشید، می‌توان با یک آرپی‌جی به مصاف آن‌ها رفت و همه را به خاک و خون کشید یا این که به صورت مخفیانه و با یک کلت و صدا خفه کن، یکی یکی دشمنان را بدون سر و صدا از پای درآورد.
همچنین با وجود مجموعه متنوعی از لباس‌های مختلف ، انتخاب لباس برای کاراکتر بازی هم جذابیت خود را دارد، هرچند به علت اول شخص بودن بازی، لباس کاراکتر زیاد در بازی دیده نمی‌شود.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

اما یکی از قابلیت‌های بازی انتخاب همراه برای انجام ماموریت‌ها است، البته نظامیان معمولی بازی دارای هوش‌کم و توانایی‌های پایین تری هستند، اما 9 همراه مختلف با قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد در بازی قرار دارد که می‌توان در ماموریت‌ها از آن‌ها کمک گرفت. برای مثال وقتی می‌خواهید یکی از پایگاه‌های دشمن را به تصرف خود در بیاورید می‌توانید با  Grace Armstrongکه یک اسنایپر حرفه‌ای است از دور افراد پایگاه را بکشید یا این که به Nick Rye دستور دهید تا با هواپیمای خود پایگاه را بمب‌باران کند. البته همراهان فقط انسان نیستند، یک سگ، خرس و گربه وحشی هم میان همراهان هستند که در ماموریت‌ها معمولی یا شکار می‌توانند کارآمد باشند. همراه ها در منوی Roster قابل مشاهده هستند و با انجام مامورت‌های خاص خود در دسترس قرار می‌گیریند.
بخش‌ها مختلف بازی نیز جزوی از سیستم یکپارچه فعالیت آزادانه در بازی است. با وجود وسایل نقلیه مختلف، سلاح‌های متفاوت و همراهان در بازی هر مامورت یا وظیفه‌را می‌توان به روش‌های زیاد و متنوع انجام داد.

نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1

جمع‌بندی 

ویژگی‌ها و عناصر FarCry5 نسبت به نسخه‌های پیشین خود تنوع بیش‌تری پیداکرده، گرافیک وافکت‌ها صوتی پیشرفت خوبی داشته و  به جذابیت بازی افزوده است. دادن آزادی عمل بیش‌تر به کاراکتر بازی و روش‌های موجود برای انجام ماموریت‌ها مهم‌ترین ویژگی این نسخه است. هوش مصنوعی نظامیان می‌توانست بهتر باشد اما در حد قابل قبولی است. کاراکترهای جذاب در داستان نه‌چندان سیال بازی به خوبی ایفای نقش نمی‌کنند و نقطه ضعف اصلی این بازی را رقم می‌زند. اما به بیان کلی یوبی‌سافت در این نسخه از FarCryهم به خوبی عملکرده و یکی از بهترین بازی‌های سال را ساخته است.
نکات مثبت:
  • گرافیک عالی، ساخت محیط‌طبیعی و با جزئیات بالا
  • کاراکتر‌های غنی و جذاب
  • آزادی عمل زیاد در بازی
  • تنوع زیاد امکانات و بخش‌Roster
  • گیم‌پلی روان و مفید
  • افکت صوتی و موسیقی عالی


نکات منفی:
  • داستان ‌می‌توانست پربارتر باشد
  • هوش مصنوعی بسیار پایین


نقد و بررسی Far Cry 5؛ زمانی که قانون می‌میرد و ظلم آغاز می‌شود! 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Bisarotahebelataklif ، saba3
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان