امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

در منطقه‌ی چرنوبیل چه می‌گذرد؟

#1
در آوریل سال ۱۹۸۶ میلادی، انفجاری هسته‌ای در نیروگاه اتمی چرنوبیل در مرز اوکراین و بلاروس اتفاق افتاد که منجر به خروج مقدار زیادی مواد هسته‌ای به محیط‌زیست شد. امروزه منطقه‌ای به وسعت ۲،۶۰۰ کیلومتر مربع در آن ناحیه، تحت حفاظت است. این منطقه تقریباً خالی از زندگی انسانی است، ولی بستر مناسبی برای رشد حیات وحش شده است. مطالعه‌ای جدید نشان داده است که حیوانات وحشی در چرنوبیل کاملاً در رفاه هستند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
در منطقه‌ی چرنوبیل چه می‌گذرد؟ 1
منطقه حفاظت شده چرنوبیل


گروهی از محققین دانشگاه گرجستان که مدت‌ها حیات وحش چرنوبیل را تحت نظر داشته‌اند، اخیراً آزمایشاتی را شروع کرده‌اند تا ساکنین این منطقه را دقیق‌تر بررسی کنند. آن‌ها با قرار دادن لاشه‌ی ماهی در سواحل رودخانه‌های این منطقه، قصد داشتند تمایل حیوانات به خوردن آن‌ها را بررسی کنند. با تحلیل عکس‌های گرفته شده، دانشمندان ۱۵ مهره‌دار را در اطراف لاشه‌ها مشاهده کردند؛ ۱۰ پستاندار و ۵ پرنده. پستانداران شامل سه گونه‌ی موش، راکون، گرگ، سمور آمرکایی و سمور اورآسیایی بودند. از بین پرنده‌ها نیز می‌توان به عقاب دم سفید اشاره کرد. بخش هیجان‌انگیز ماجرا اینجا است که دانشمندان تا کنون از وجود تعدادی از این گونه‌ها در این منطقه خبر نداشتند.

«جیمز بیسلی» می‌گوید: «ما شواهدی از گوناگونی حیات وحش در این منطقه داشتیم، ولی تا کنون سمور آمریکایی، عقاب دم سفید و سمور رودخانه‌ای را در اینجا ندیده بودیم.» سمور آمریکایی یک گونه‌ی مهاجم و بومی آمریکای شمالی است و به خاطر داشتن خز مرغوب به اروپا راه یافته است. بیسلی در مطالعه‌ی قبلی خود در سال ۲۰۱۵ وجود گونه‌هایی مانند گوزن، آهوی قرمز، گراز وحشی و گرگ را در این منطقه مشاهده کرده بود. تمرکز دانشمندان در این مطالعه‌ی جدید بر روی جانوران لاشه‌خوار بود و از آنجا که ۹۸ درصد لاشه‌های ماهی مصرف شده بودند، دریافتند که جامعه‌ی لاشه‌خواران چرنوبیل بسیار سلامت هستند و در اکوسیستم بسیار وسیعی زندگی می‌کنند.

بیسلی می‌گوید: «مطالعات نشان می‌دهد که نرخ لاشه‌خوری در این منطقه بالا است و از آن‌جا که همه‌ی لاشه‌ها توسط گونه‌های خشکی و دریایی مصرف شده‌اند، درمی‌یابیم که جابه‌جایی منابع غذایی بین اکوسیستم‌های خشکی و دریا بیشتر از حد عادی اتفاق می‌افتد.» مشاهدات دانشمندان نشان داد که جامعه‌ی لاشه‌خواران مهره‌دار در چرنوبیل، بسیار کارآمد هستند. این خصوصیت نشان می‌دهد که اکوسیستم آن ناحیه از سلامتی بسیار خوبی برخوردار است. به نظر می‌رسد چرنوبیل یک بهشت ناخواسته برای حیات وحش اوکراین است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان