امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حمام رفتن در دوران قاعدگی صحیح یا غلط ؟

#1
Lightbulb 
حمام رفتن در دوران قاعدگی صحیح یا غلط ؟ 1

وقتی پریود می شوم نمی دانم که حمام رفتن برای من مشکلی ایجاد می کند یا نه؟ در ادامه این مطلب درباره حمام رفتن در دوران قاعدگی صحیح یا غلط بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
 
استحمام در دوران قاعدگی هیچ گونه خطری را برای خانم ها به همراه ندارد، به گونه ای که تمام پزشکان توصیه می کنند خانم ها در این دوران روزانه استحمام داشته باشند.
 
دکتر محمدرضا صفری نژاد ، متخصص اورولوژی با بیان اینکه استحمام و شست و شوی محل ترشحات در دوران قاعدگی ضروری است، گفت: به خانم ها توصیه می شود روزانه استحمام داشته باشند.  وی درباره اخبار منتشر شده در شبکه های مجازی مبنی براینکه استحمام خانم ها در دوران قاعدگی موجب بروز عفونت رحم، نازایی، سرطان رحم و پستان می شود، گفت:
 
«این یک باور بسیار غلط و غیر علمی است که متاسفانه در بین برخی از خانم ها رایج است و آنها در این دوران از استحمام و شست وشوی محل ترشحات دوران قاعدگی خودداری می کنند. شستشوی ناحیه تناسلی با آب معمولی و خشک نگه داشتن آن و پوشیدن لباس های راحت، بهترین راه پیشگیری از بروز عفونت های قارچی است
 
استحمام در دوران قاعدگی هیچ گونه خطری را برای خانم ها به همراه ندارد به گونه ای که تمام پزشکان توصیه می کنند، خانم ها در این دوران روزانه استحمام داشته باشند و نواحی ترشحات را به خوبی شست و شو دهند؛ زیرا اگر ترشحات در ناحیه ای از بدن از جمله کشاله ران تجمع یابد، موجب رشد باکتری و قارچ در بدن می شود. به خانم ها توصیه می شود در دوران قاعدگی از مصرف داروهای واژینال و برقراری ارتباط جنسی خودداری کنند؛ زیرا دهانه رحم در این دوران باز است و احتمال بروز عفونت ها افزایش می یابد.»
 
لذا حمام كردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد، بلكه لازم است. البته باید از نشستن در كف حمام خودداری کرد و تا حد امكان به شكل ایستاده حمام نمود تا بدن به آلودگی های میكروبی كف حمام آلوده نشود.  اما لازم است بدانید که در دوران قاعدگی باید از شنا در استخر یا دریا اجتناب کرد.
 
عفونت های قارچی زنانه
 
دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی، متخصص زنان گفت:
خارش ناحیه تناسلی در زنان اغلب ناشی از عفونت های قارچی این ناحیه است. این عفونت با علایمی مانند ترشحات سفید رنگ و پنیری شکل بروز می کند. در مواردی که دسترسی به پزشک امکان پذیر نیست، زنان می توانند با استفاده از کرم موضعی هیدروکورتیزون و کرم واژینال کلوتریمازول که به راحتی و بدون نسخه پزشک در هر داروخانه ای قابل تهیه است، به طور موقت از این مشکل، خلاصی یابند.
 
در بسیاری از موارد ممکن است خارش زمینه عصبی داشته باشد، در این صورت استفاده از داروهای آرام بخش ضعیف موجب بهبودی می شود. به رغم بهبودی نسبی با این دارو ها، مبتلایان به این مشکل حتما باید جهت انجام معاینات و بررسی های لازم، به پزشک متخصص مراجعه کنند. این جراح و متخصص زنان با اشاره به استفاده روزانه برخی زنان از مواد شوینده جهت رعایت بهداشت ناحیه تناسلی گفت: استفاده مکرر از این مواد موجب برهم زدن محیط طبیعی واژن می شود و خطر افزایش عفونت های قارچی را به همراه دارد.
 
شستشوی ناحیه تناسلی با آب معمولی و خشک نگه داشتن آن و پوشیدن لباس های راحت، بهترین راه پیشگیری از بروز عفونت های قارچی است. حتی استفاده از محلول های ضدعفونی کننده مانند بتادین یا صابون بیش از حد، نه تنها فایده ای ندارد، بلکه خود می تواند عامل مستعد کننده عفونت قارچی باشد.
 
وی با تاکید بر اهمیت استفاده از لباس زیر نخی در پیشگیری از این مشکل گفت: زنان به ویژه در هنگام سفر باید حتی الامکان لباس های راحت بپوشند و از پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان پرهیز کنند.
 
خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی مهم ترین نکته در پیشگیری از عفونت قارچی است. برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی، پوشیدن لباس زیرنخی، خشک کردن و تعویض لباس های زیر خیس یا نمدار به هنگام رفتن به دستشویی و استفاده از لبنیات به ویژه ماست توصیه می شود
 
باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است به ایجاد دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عفونت  و عوارضی مانند نازایی در آینده منجر شود. این عوارض می ‌تواند فرد را از نعمت مادر شدن محروم کند و ممکن است زندگی خانوادگی آینده وی را دچار مشکل گرداند، بنابراین توجه به نکات بهداشتی و رعایت آنها اهمیت دارد:
 
1- لباس زیر مناسب در دوران قاعدگی :
از لباس‌های نخی استفاده کنید و آنها را زود به زود عوض کنید. لباس‌های زیر را باید جدا از سایر لباس‌ها بشویید و در آفتاب خشک کنید. هیچگاه از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.
 
2- ورزش در دوران قاعدگی :
انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های عادی و سبک در این دوران نه تنها هیچ گونه منعی ندارد، بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می ‌کند. باید بدانید که بدترین کار، درازکشیدن روی تخت و بی‌حرکت ماندن است.
 
3- تغذیه در دوران قاعدگی:
برای جبران خون از دست رفته در این دوران می ‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه و… بیشتر استفاده کنید. توصیه می‌ شود برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی، از یک هفته پیش از شروع قاعدگی از رژیم غذایی حاوی ویتامین B6 و آهن مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمک و غلات سبوس‌دار مصرف کنید. غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت ها، تخم مرغ ، جگر، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجیل، خشکبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو ، توت خشک، انجیر خشک و کشمش .
 
ویتامین B6 در نان ها و بیسکویت های سبوس دار، ماءالشعیر، جوانه گندم ، مرغ، ماهی، جگر، میوه ها مثل موز، آب پرتقال، سیب، سبزیجات مثل هویج، گل کلم، گوجه فرنگی و در مغزها وجود دارد.
 
4 – حمام کردن در دوران قاعدگی
حمام‌کردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد، بلکه لازم است. البته باید از نشستن کف حمام خودداری کرده و تا حد امکان به شکل ایستاده حمام کنید تا بدن شما به آلودگی‌های میکروبی کف حمام آلوده نشود. اما لازم است بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر یا دریا اجتناب کنید.
 
5- نوار بهداشتی در دوران قاعدگی:
سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کرده و آن را مرتب و زود به زود تعویض کنید. اهمیت این موضوع به‌خصوص زمانی که خون‌ریزی بیشتر است، روشن می ‌شود. با این کار، علاوه بر رعایت بهداشت جسم، از آلوده شدن لباس‌های دیگر نیز خودداری می ‌شود. هنگام تعویض نوار بهداشتی، باید آن را داخل کاغذ پیچیده و دور بیندازید.
 
دقت کنید نوار بهداشتی را نباید به طور مستقیم در توالت بیندازید، زیرا موجب گرفتگی چاه توالت می ‌شود. چنانچه امکان استفاده از نوار بهداشتی را ندارید، می ‌توانید از پارچه‌های معمولی و قابل شستشو استفاده کرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشک و در صورت امکان اتو کنید. سعی کنید تا حد امکان از پنبه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده، یک عدد گاز استریل روی پنبه قرار دهید، زیرا ممکن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود. با توجه به اینکه در اوایل بلوغ، شروع قاعدگی نامنظم است، می‌ توان با علامت‌زدن تاریخ شروع قاعدگی در تقویم، آن را به خاطر بسپارید و نوار بهداشتی را به‌خصوص در مدرسه به همراه داشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.
 
6- استفاده از مسکن در دوران قاعدگی:
وجود درد در روزهای اول قاعدگی، مسئله‌ای طبیعی است. علت این امر، آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است که موجب انقباض رحم و در نتیجه درد می‌ شود. در صورت شدت درد می ‌توانید با تجویز پزشک، از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کنید. البته بهتر است 48 تا 72 ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است، زیرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و می‌ تواند انقباضات را متوقف کند. استراحت کافی و رژیم غذایی مناسب و اجتناب از مصرف زیاد شکر، قهوه و چای نیز می ‌تواند در تسکین درد موثر باشد.
 
7- بهداشت ناحیه تناسلی در دوران قاعدگی:
در خانم‌ها به علت نزدیک بودن مقعد به فرج و نیز مجرای خروج ادرار، امکان انتقال انواع میکروب‌ها به دستگاه تناسلی وجود دارد، بنابراین برای پیشگیری از وقوع عفونت، به هنگام طهارت باید ابتدا فرج یا قسمت جلویی دستگاه خارجی تناسلی و سپس مقعد شسته شود. در دوران قاعدگی نیز باید پس از هر بار دست‌شویی رفتن به‌خصوص پس از اجابت مزاج، شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو، در صورت امکان با دستمال تمیز خشک شود. تا حد امکان سعی کنید برای طهارت از آب سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب به‌ وجود آمدن انقباض و درد زیر شکم شود. دقت کنید هیچگاه با دست کثیف یا آلوده طهارت نگیرید.
 
8 – آکنه در دوران قاعدگی:
یکی از عوارض شایع دوران نوجوانی آکنه یا جوش غرور است که علت آن تغییرات هورمونی در بدن است و در دختران، به خصوص پیش از شروع عادت ماهیانه شدت می ‌یابد. آکنه با عواملی مانند پوست چرب و شیوه تغذیه نادرست شدت می ‌یابد.بنابراین راه درمان آکنه‌های معمولی رعایت بهداشت پوست ، شستشوی مرتب صورت با صابون‌های غیرمحرک و پرهیز از دست‌زدن به آنهاست.
پاسخ
 سپاس شده توسط ✩σραqυєηєѕѕ✭
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  شرایط مصرف داروهای آسم در دوران شیوع کرونا
  کار اشتباهی که همه بعد حمام انجام میدیم
  حمام جوش شیرین چیست؟ فواید و مضرات حمام جوش شیرین
  در دوران بارداری هرگز قرص استامینوفن مصرف نکنید
  سلامتی بدن با حمام سم زدایی
  بهترین روش برای درمان گلو درد دوران بارداری
  مرگ مغزی با به کما رفتن چه تفاوتی دارد؟
  مشکل بیدار شدن نوزاد در نیمه شب و روش های صحیح خواباندن نوزاد
  خواص عالی کشمش در دوران بارداری
  روش جوانسازی پوست آقایان با پرتقال در حمام

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان