امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا واقعا میتوان از سرطان جلوگیری کرد؟

#1
Lightbulb 
آیا واقعا میتوان از سرطان جلوگیری کرد؟ 1

متخصصین توصیه می‌کنند تا برای پیشگیری از سرطان، روش زندگی سالم را در پیش بگیرید؛ تغذیه سالم داشته باشید، ورزش کنید، سیگار نکشید و غیره. فکر می‌کنید این توصیه‌ها تا چه حد از سرطان پیشگیری می‌کنند؟
 
غذاهای گیاهی بیشتری بخورید. به باشگاه بروید و ورزش کنید. از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. سیگار نکشید. رفتارهای سالمی مثل آنچه گفته شد، ظاهراً بایستی احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهند. با این حال، یک تحقیق جدید نشان داده که بیشتر این رفتارهای سالم کمتر از چیزی که فکر می‌کنید، بر روی کاهش احتمال ابتلا به سرطان تأثیر دارند.
 
این تحقیق که در دانشگاه John Hopkins انجام شده، نشان داد که علت سرطان دوسوم تمام افراد بالغی را که دچار سرطان شده‌اند، می‌توان به جهش‌های ژنتیکی نسبت داد که باعث رشد تومور می‌شود؛ به عبارت دیگر، بیشتر سرطان‌ها به دلیل بدشانسی اتفاق می‌افتند.
 
این تحقیق انجام شد؛ زیرا محققان می‌خواستند بدانند چرا برخی از بافت‌های بدن مانند بافت روده کوچک و پانکراس، بیشتر احتمال دارد که به سرطان مبتلا شوند. در نتیجه محققان تعداد تقسیمات سلول‌های بنیادی که در 31 بافت مختلف صورت می‌گیرد، تحت نظر گرفتند. محققان این اعداد را با احتمال ابتلا به سرطان در این بافت‌ها در میان افراد بالغ آمریکایی مقایسه کردند. هر قدر تعداد تقسیمات سلولی در این بافت‌ها بیشتر می‌شد، احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش می‌یافت.
 
یکی از محققان این تحقیق، Bert Vogelstein، در این رابطه گفت: «این تحقیق نشان داد که به طور کلی، تغییر تعداد تقسیمات سلول‌های بنیادی در یک نوع بافت به شدت با تغییر احتمال سرطان در همان بافت ارتباط دارد». هر قدر تقسیمات سلولی بیشتری اتفاق بیفتد، احتمال این که یک جهش ژنتیکی به صورت تصادفی صورت گیرد و غده بدخیمی به وجود آید، بیشتر می‌شود.
 
در نتیجه، آیا باید باورهای خود در مورد سبک زندگی سالم را کنار بگذارید؛ زیرا نتایج این تحقیق نشان دادند که ابتلا به سرطان یا پیشگیری از آن در دست شما نیست؟ البته که پاسخ این سؤال منفی است. اگرچه محققان 22 نوع سرطان را شناسایی کردند که بیشتر در اثر جهش‌های ژنتیکی تصادفی به وجود می‌آیند؛ اما 9 سرطان مانند سرطان پوست و سرطان سر و گردن، سرطان روده و سرطان ریه با فاکتورهای محیطی که می‌توانید بخشی از آن‌ها را کنترل کنید، در ارتباط بودند.
 
به عنوان مثال در مورد سرطان پوست و ریه می‌توان گفت که باید از اشعه‌ UV و سیگار کشیدن خودداری کنید. این 9 سرطان با عوامل ارثی نیز در ارتباط بودند، یعنی بررسی روتین و منظم بدن به شما کمک می‌کند تا تومور را قبل از این که به یک خطر جدی تبدیل شود، شناسایی نمایید. همچنین اگر نگران سرطان سینه هستید، این تحقیق راه‌حلی به شما ارائه نمی‌دهد؛ زیرا این محققان بافت سینه را اصلاً بررسی نکردند.
 
مدیر بخش تحقیقات دانشگاه Yale، David Katz، می‌گوید نکته دیگر این است که جهش‌های ژنتیکی تصادفی، خیلی هم تصادفی نیستند. بلکه این جهش‌ها در نتیجه فاکتورهای سبک زندگی نیز به وجود می‌آیند. وی گفت: «میزان جهش ژنتیکی در افرادی که در معرض مواد سمی قرار گرفته‌اند، بیشتر و در افرادی که در شرایط سالم‌تر زندگی کرده‌اند، کمتر است. تحقیقات قبلاً نشان دادند که یک زندگی سالم، ژن‌های سرطان‌زا را خاموش کرده و ژن‌های جلوگیری کننده سرطان را فعال می‌کند. این تحقیق این نتیجه را تغییر نمی‌دهد».
 
در نهایت باید گفت سرطان مجموعه‌ای از بیماری‌هایی است که به نوعی در اثر ژن‌ها، فاکتورهای محیطی و جهش‌های ژنتیکی تصادفی که در تحقیق دانشگاه John Hopkins گفته شده، به وجود می‌آید. از آنجا که در مورد برخی از سرطان‌ها، آزادی عمل بیشتری وجود دارد و می‌توانید احتمال ابتلا به آن‌ها را کاهش دهید، بهتر است رفتارهای سالم را همچنان در پیش بگیرید؛ رفتارهایی همچون استفاده از غذاهایی که چربی حیوانی کمتری دارند و مصرف بیشتر میوه و سبزی، ورزش منظم و اجتناب از دود سیگار و اشعه UV.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  خال هایی که نشانه ی سرطان دارند !
  سرطان هایی که در مردان رایج تر است و 10 سرطانی که باعث مرگ مردان می شود
  سرطان لب: علائم، راه های پیشگیری و روش های درمان آن
  علائم و راه‌های جلوگیری از سرطان پوست در کودکان
  سیگار و سرطان
  7 غذای سالم که از پرخوری جلوگیری می کنند
Star خروپف شایدعلامت سرطان باشد
  سرطان روده کوچک و بهترین روش درمان آن از نظر پزشکان
  درمان سوزش سر دل و جلوگیری از آن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان