امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جدیدترین شیوه های درمان دیسک کمر

#1
Wink 
دکتر مجید حیدریان، با اشاره به اینکه بیرون زدگی دیسک کمر از علت شایع و مهم وجود کمردرد و دردهای سیاتیکی است، گفت: در روش‌های قدیمی اگر بیماری به درمان‌های ساده مانند درمان دارویی، آب درمانی و استراحت پاسخ نمی‌داد؛ انجام عمل جراحی را به عنوان گزینه بعدی مطرح می‌کردند.



وی افزود: در دو دهه اخیر انجام عمل‌های بسته بدون نیاز به جراحی باز و به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی به عنوان گزینه درمانی جدید و موثری جایگزین بسیاری از عمل‌های جراحی غیرضروری شده‌اند تا جایی که بیش از دو سوم موارد بیماران مبتلا به دیسک کمر که کاندید جراحی باز بوده‌اند با این روش درمان می‌شوند.



حیدریان یادآور شد: روش‌های اینترونشنال یا عمل‌های بسته با مکانیسم درمانی مشابهی سبب کاهش اندازه بیرون زدگی دیسک می‌شوند. در تمامی عمل‌های بسته قسمت کوچکی از حجم داخل دیسک کاهش می‌یابد و تاثیر این کار به صورت فشار منفی زیادی در داخل دیسک سبب کاهش قسمت بیرون زدگی دیسک و آزاد شدن عصبی که تحت فشار قرار داشته می‌شود.



این فوق تخصص درد با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای انجام عمل بسته دیسک وجود دارد که به سه گروه تقسیم می‌شوند، گفت: در روش اول تخلیه دیسک به روش مکانیکی انجام می‌شود که در آن یک وسیله میکروسرجری تحت بی‌حسی به داخل دیسک فرستاده می‌شود و توسط یک میکروموتور قسمتی از حجم داخل دیسک به خارج بدن تخلیه می‌شود، البته با توجه به ایجاد روش‌های جدیدتر، این روش امروزه فقط در موارد محدودی به کار می‌رود.



حیدریان افزود: در روش دوم استفاده از گرما جهت کاهش فشار داخل دیسک که انجام عمل با لیزر یا رادیوفرکوئنسی (RF) با این مکانیسم کار خود را انجام می‌دهد.



وی روش شیمیایی که در آن تزریق ماده شیمیایی خاصی به داخل دیسک با تغییری که در ساختار مولکولی داخل دیسک ایجاد می‌کند را به عنوان روش سوم انجام عمل بسته دیسک برشمرد و گفت: استفاه از این روش سبب کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک می‌شود. تزریق دیسکوژل و ازن دو نمونه از این روش درمانی است که به تازگی مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند.



حیدریان با اشاره به اینکه دیسکوژل ترکیبی از الکل، سلولز و تنگستن است که به صورت ژل در آمده است، یادآور شد: تزریق آن به داخل دیسک سبب ایجاد تغییرات مولکولی در داخل دیسک می‌شود. الکل موجود در این ترکیب به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمان دیسک مطرح شده است.



وی تصریح کرد: روش‌های قدیمی که در آنها از الکل مایع استفاده می‌شد؛ به علت آسیبی که نشت احتمالی الکل به داخل نخاع بر بافت‌های عصبی وارد می‌کرد، منسوخ شده و استفاده از الکل در دیسکوژل به صورت ترکیب ژله‌ای سبب مهار خروج این ماده از فضای دیسک پس از تزریق می‌شود. خصوصیت شیمیایی الکل تزریق شده به داخل دیسک سبب تغییر در ساختار مولکولی ماده داخل دیسک و کاهش آب داخل دیسک شده و فشار داخل دیسک کاهش می‌یابد.



این فوق تخصص درد گفت: عمل تزریق دیسکوژل به داخل دیسک در اتاق عمل بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بیمار چند ساعت پس از عمل ترخیص می‌شود.



حیدریان یادآور شد: این کار تحت مانیتورینگ فلوروسکوپی انجام می‌شود و وجود فلز تنگستن در این ترکیب به علت نیاز به نمایان شدن این ژل در تصویربرداری با فلوروسکوپ است.



وی خاطرنشان کرد: تاثیر نهایی این روش چند هفته پس از عمل خود را به طور کامل نشان می‌دهد و بیمار به محل کار باز‌می‌گردد.



حیدریان گفت: استفاده از دیسکوژل در درمان فتق دیسک در مواردی که جدار دیسک سالم است و هنوز پارگی اتفاق نیفتاده، بیشترین تاثیر را در درمان بیماران دارد.



وی یادآور شد: روش‌های بسته درمان دیسک به طور کلی در 75 تا 80 در صد موارد دیسک‌های کمری سبب درمان می‌شوند و انتخاب اینکه بیمار با کدام روش تحت عمل بسته قرار گیرد به نوع دیسک و تشخیص پزشک بستگی دارد.



این فوق تخصص درد تصریح کرد: هزینه بالای داروی دیسکوژل و وجود روش‌های ساده‌تر و بی‌عارضه‌ای همچون تزریق ازن شاید در بسیاری از موارد استفاده از این روش را در درمان دیسک به عنوان روش اول انتخابی محدود کند.



حیدریان در پایان گفت: مراجعه بیماران مبتلا به دیسک به کلینیک‌های درد، امید تازه‌ای برای درمان بسته دیسک و جلوگیری از عمل‌های جراحی ناخواسته، پیش روی بیماران قرار داده است.
پاسخ
 سپاس شده توسط ✩σραqυєηєѕѕ✭
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان