امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دانشمندان گرانش مریخ را اندازه‌گیری کردند

#1
از گرانش‌سنجی می‌توان برای بررسی ساختار درونی سیاره‌ها استفاده کرد. گروه دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز از تجهیزات موجود در مریخ‌پیمای کنجکاوی «Curiosity» برای گرانش‌سنجی و بررسی ساختار کوه مونت‌شارپ بر روی مریخ، استفاده کرده و دریافتند که علیرغم تئوری‌‌های پیشنهاد شده در مورد سنگی و سخت بودن آن، کوه مونت شارپ ساختار متخلخلی دارد. محققین می‌توانند با اندازه‌گیری تغییرات گرانش در نقاط مختلف یک سیاره، چگالی سنگ‌های موجود را محاسبه کرده و به‌طور کل، اطلاعاتی درباره‌ی تاریخچه‌ی آن مکان به‌دست آورند. در مکان‌هایی که چگالی سنگ‌های زیرسطحی بیشتر است، نیروی گرانش نیز بیشتر است. دانشمندان معمولاً برای اندازه‌گیری گرانش سیارات به ماهواره‌های ناسا تکیه می‌کنند، ولی از آن‌جا که این ماهواره‌ها از اهداف خود بسیار دور هستند، این روش دارای محدودیت‌های فراوانی است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دانشمندان گرانش مریخ را اندازه‌گیری کردند 1

دکتر «کوین لوئیس» و همکارانش با کالیبره کردن مجدد ابزار موجود در مریخ‌پیمای کنجکاوی، توانستند اندازه‌گیری دقیق‌تری از تغییرات گرانش داشته باشند. دکتر لوئیس می‌گوید: «کنجکاوی دارای ابزاری است که می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره‌ی مواد زیرسطحی مریخ به ما بدهد.» همچنان که کنجکاوی از کوه مونت‌شارپ بالا می‌رود، از مرکز مریخ دور می‌شد و انتظار می‌رفت که کشش گرانش ضعیف‌تر شود، ولی گرانش به آن اندازه‌ی مورد انتظار کم نمی‌شود. دانشمندان دریافتند که کشش اضافی مشاهده شده در نتیجه‌ی‌ وزن کوه ایجاد شده است و به این ترتیب توانستند چگالی سنگ‌های زیرسطحی را تخمین بزنند.

«تراویس گابریل» از دانشگاه ایالتی آریزونا، می‌گوید: «ما توانستیم چگالی کلی حفره‌ی گیل را که کوه مونت‌شارپ در آنجا قرار دارد، اندازه‌گیری کنیم. با استفاده از دستگاه‌های سنجش عناصر و معدن‌کاوی موجود در کنجکاوی، چگالی ذرات ۲،۸۱۰ کیلوگرم بر مترمکعب تخمین زده می‌شود، ولی مطالعه‌ی ما نشان داد که چگالی واقعی ۱،۶۸۰ است.» دانشمندان مدت‌های مدیدی در مورد منشاء کوه مونت‌شارپ تردید داشتند. شاید مقداری از این کوه در اثر فشارهای موجود به‌وجود آمده باشد و بقیه‌ی آن خاک‌هایی باشد که به مرور زمان روی یکدیگر جمع شده‌اند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که تنها ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر از مونت‌شارپ سنگ‌های فشرده است.

گابریل می‌گوید: «من مطمئن هستم که دانشمندان و مهندسان خلاق و توانمند در آینده راه‌های مبتکرانه‌ای برای کشف‌های جدید با استفاده از مریخ‌پیمای کنجکاوی پیدا می‌کنند.» نتایج یافته‌های این دانشمندان در مجله‌ی Science به چاپ رسیده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth نقشه‌ ي عجیب دانشمندان برای قابل سکونت کردن مریخ
  مریخ مقصدی مهم برای کاوش فضایی
  شانس زنده ماندن موقتی برخی ریزموجودات در مریخ
  آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟
  پرسش و پاسخ دربارۀ ماموریت مریخ‌نورد “استقامت”
  ربات کنترل از راه دور چین بر سطح مریخ چه خواهد کرد؟
  ناسا مریخ نورد خود را ژوئیه پرتاب می‌کند .
  زندگی در مریخ
  مریخ در گذشته، مانند زحل دارای حلقه‌هایی بوده است
  مریخ زمانی همانند زمین دریاچه‌های آب شور داشته است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان