امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تقدیر از امیرحسین فردی در جایزه شهید غنی‌پور

#1
Star 
تقدیر از امیرحسین فردی در جایزه شهید غنی‌پور 1

مراسم پایانی جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور با سه برگزیده و سه شایسته تقدیر و همچنین برگزاری یادبود امیرحسین فردی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که عصر دوشنبه، ۱۳ اسفند ماه ۹۷ در مسجد جوادالائمه برگزار شد، محمد ناصری، دبیر جایزه حبیب غنی‌پور با قدردانی از برگزارکنندگان هجدهمین دوره این جایزه اظهار کرد: قرار بر این بود تا ضمن اعلام برگزیدگان جایزه از کتابی نیز به عنوان کتاب برگزیده در عمر ۴۰ ساله انقلاب تقدیر شود اما با اعضای شورای نویسندگان به این نتیجه رسیدیم که از بین چهره‌های ادبی در این ۴۰ سال یک نفر معرفی و مورد تقدیر قرار گیرد. در حالی که چهره‌های زیادی وجود داشتند اما ارزیابی‌ها بر این بود که چهره ماندگار چهار دهه انقلاب امیرحسین فردی باشد.
او در ادامه درباره ویژگی‌های فردی گفت: ایشان تربیت‌کننده نویسندگانی بوده‌اند که اکنون در ادبیات حاضر شده‌اند. فردی از اولین کسانی بود که در این عرصه برای تربیت نویسندگان وارد شد و حساسیت‌هایی که داشت او را واداشت که بر نویسندگان نوجوان چه در کیهان بچه‌ها و چه در دیگر جاها تأثیر بگذارد.
دبیر جایزه شهید غنی‌پور افزود: فردی از اولین کسانی بود که در حوزه ادبیات انقلاب کتاب نوشت و به عنوان یک نویسنده مطرح در این زمینه شناخته شده است. همچنین تأثیر او در ایجاد جریان‌های فرهنگی و راه‌اندازی داستان انقلاب از دیگر وجه‌های او است.



تقدیر از امیرحسین فردی در جایزه شهید غنی‌پور 1

در ادامه این مراسم مصطفی رحماندوست به بیان خاطراتی از گذشته با امیرحسین فردی پرداخت و گفت که می‌خواهم دو خاطره کوچک از امیرحسین فردی بگویم و بیان کرد: یک بار وقتی به خانه او رفتم دیدم که دارد لباس‌هایش را در حیاط می‌شوید و چنگ می‌زند. وقتی که علت این ماجرا را از او پرسیدم، گفت که اگر این کار را نکنم مادرم باید لباس‌هایم را بشورد و من این را نمی‌خواهم.
این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان خاطره‌ای دیگر از امیرحسین فردی و ارادتی که او به مادرش داشت، مطرح کرد و گفت: این کتابخانه که اکنون در اینجاست و بسیاری از نویسندگانی که امروز قلم می‌زنند یادگار امیرحسین فردی هستند.
محسن مؤمنی شریف دیگر کسی بود که درباره فردی سخن گفت. او اظهار کرد: فردی به عنوان یک نویسنده بزرگ و صاحب سبک که بر عناصر داستان تسلط داشته، شناخته شده است. آثار فردی از برجسته‌ترین آثار بعد از انقلاب هستند. او در حوزه نویسندگی جایگاه والایی داشته و دارد. با این که کارهای کمی منتشر کرده اما آثار ارزشمندی را خلق کرده است.
رئیس حوزه هنری همچنین گفت: امیرحسین فردی آن قدر بزرگ است که وقتی راجع به صحبت می‌کنیم انگار او را تقلیل کردیم و پایین آورده‌ایم. ویژگی‌های فردی و انسانی او آن قدر والا بود که او را به شهدا نزدیک می‌کند و یاد او شهدا را در ذهنمان تداعی می‌کند. فردی در حالی که روشنفکر بود اما تا روزهای آخر عمرش هم به اعمال دینی پایبند بود و هم فرد مردمی‌ای بود.
مؤمنی در ادامه خاطراتی از فردی بیان کرد.

تقدیر از امیرحسین فردی در جایزه شهید غنی‌پور 1

عباس قدیر محسنی که به عنوان شایسته تقدیر بخش رمان کودک شناخته شد، در جمله‌ای احساس خود را بیان کرد و گفت: جذابیت گرفتن جایزه در مسجد برای من کفایت می‌کند.
همچنین احمد اکبرپور که به عنوان برگزیده بخش رمان کودک شناخته شد، گفت: اسم این جشنواره را باید بگذارند جشنواره دوستی چون فضایی که در بین افراد آن است فضای صمیمانه‌ای است و داوری‌شان هم در سطح حرفه‌ای بوده و گرفتن این جایزه برای من اتفاقی مهم است که از آن خیلی خوشحال هستم.
محمدرضا بایرامی دیگر کسی بود که با خواندن متنی از خاطراتش با امیرحسین فردی گفت و در بخشی از آن بیان کرد: ادعا ندارم که خیلی رفیق نزدیکشان بوده‌ام و این که می‌توانم حرف اول و آخر را بگویم اما احساسات خودم را در زمان فوت ایشان نوشته‌ام و پس از آن هیچ کلمه دیگری را نتوانستم به این متن بیفزایم.

تقدیر از امیرحسین فردی در جایزه شهید غنی‌پور 1

در ادامه این مراسم رضا امیرخانی هم از خاطراتش با امیرحسین فردی گفت و به روزهایی که با او به فوتبال می‌رفتند، اشاره کرد و همچنین افزود: امیرخان خیلی با کسی تماس نمی‌گرفتند و در طول مدتی که ما با هم بودیم تنها یک یا دو بار با من تماس گرفتند که آخرین بار آن زمانی بود که گفتند با من کاری دارند و می‌خواهند که پیش ایشان بروم و قرار شد که در اولین فرصت که هفته آینده‌اش مقرر شد پیش او بروم. اما شنبه هفته بعد من او را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دیدم که فوت شده بودند و پس از گذشت پنج سال هنوز نمی‌دانم که چه می‌خواستند به من بگویند.

تقدیر از امیرحسین فردی در جایزه شهید غنی‌پور 1

مصطفی خرامان هم در این برنامه از امیرحسین فردی سخن گفت و به خاطراتش و گروه تئاتری که با او داشتند در سال ۵۷ اشاره کرد.
مهدی صفری که در این مراسم به عنوان شایسته تقدیر بخش رمان بزرگسال شناخته شد، در بیان احساسش گفت: من خود فرزند شهید هستم و افتخار می‌کنم که جایزه یک شهید را گرفته‌ام.
همچنین آیدا مرادی آهنی که به عنوان برگزیده بخش رمان بزرگسال شناخته شد، اظهار کرد: گرفتن این جایزه برای من افتخار بزرگی است. بیشترین چیزی که در انتها نویسنده را امیدوار می‌کند شاید جایزه است و بیشترین چیزی که باعث صبر او می‌شود، دلگرمی است و چیزی که این جمع امشب به من داد، دلگرمی بود و من امیدوارم که بهتر و بهتر بنویسم.
در انتهای این مراسم نوبت به تقدیر از زنده‌یاد امیرحسین فردی با اعطای نشان زرین و لوح تقدیر به دختر بزرگش مریم فردی رسید.
همچنین مجید راستی، محمد راستی، نیکنام حسینی‌پور و خانواده برخی شهدا از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

تقدیر از امیرحسین فردی در جایزه شهید غنی‌پور 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Book فکر به قلمِ [امیرحسین] / صفحه هنری معراج
  زیباترین شعر در وصف مقام شهید
  برگزیدگان داستان کوتاه جایزه ی مهرگان ادب
  سکه از جایزه کتاب سال حذف شد
  آشنایی با آثار کمتر خوانده شده ی شهید آوینی
  شرح درد پناهجویان جایزه استرالیا را برد
Exclamation ارسال ۴۷۵ اثر به جایزه «شهید سیدعلی اندرزگو»
Star همه‌چیز درباره جایزه ادبی «مهرگان»
Star برگزیده جایزه «‌دزموند الیوت» 2019 مشخص شد!
Lightbulb برنده جایزه «پن پینتر» ۲۰۱۹ معرفی شد!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان