امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سرانه هر ایرانی از جنگل، کمتر از دو دهم هکتار

#1
Bug 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سرانه هر ایرانی از جنگل، کمتر از دو دهم هکتار 1

ایرنا نوشت: بر اساس آخرین آمار موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، وسعت رویشگاه‌های جنگلی ایران حدود 12 میلیون هکتار و سرانه هر ایرانی از جنگل، کمتر از دو دهم هکتار است که یک چهارم سرانه جهانی می‌شود بنابراین باید توجه ما به حفظ رویشگاه‌های جنگلی، 4 برابر توجه جهانی باشد.

درختان در بیشتر فرهنگ‌ها و ادیان جایگاه ویژه و ارزشمندی دارند، در دین مبین اسلام هم بر حفظ طبیعت و درخت تاکید شده به طوری که شکستن شاخه درخت به شکستن بال فرشته تشبیه شده است.
درخت نماد آبادانی، شاخص سرسبزی، خرمی و مظهر زندگی است و باعث لطافت هوا، آسایش و صفا و پاکی طبیعت می‌شود که باید آن را قدر بدانیم.
یک درخت بالغ در هر فصل به اندازه نیاز مصرف 10 نفر در سال اکسیژن تولید می‌کند، در نتیجه جنگل‌ها به عنوان فیلترهای عظیم، هوای زمین را تصفیه می‌کنند، پالایش خاک و کنترل آلودگی صوتی نیز از دیگر مواهب درختان است، آنها می‌توانند به اندازه یک دیوار سنگی سر و صدای ناشی از فرودگاه‌ها و بزرگراه‌ها را کاهش دهند.
از سوی دیگر با کاهش سرعت روان‌آبها باعث نفوذ بیشتر آنها به درون آبخوان‌ها و جلوگیری از هدر رفت آب می‌شوند، کاهش فرسایش خاک، ذخیره‌سازی دی اکسید کربن و در نتیجه کاهش تغییرات اقلیم و افزایش گرمای زمین از دیگر مزایای درختان است.
با تمام این مزایا اما به نظر می‌رسد در کشور آن‌طور که باید به درختان و حفاظت از آنها توجه نمی‌شود؛ نابودی دو میلیون هکتار از جنگل‌های شمال از دهه 30 تاکنون گواه این ادعاست.
بنا به گفته عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، حدود 1.6 میلیون هکتار از جنگل‌های شمال کشور باقی مانده است که این رقم در دهه 30 حدود 3.5 میلیون هکتار بود یعنی در این مدت حدود دو میلیون هکتار عرصه جنگلی را از دست داده‌ایم، البته نیمی از 1.6 میلیون هکتار موجود نیز تا حدود زیادی تخریب شده است.
«محمد درویش» روز چهارشنبه همزمان با روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: طبق آخرین آمار، حدود 12 میلیون هکتار وسعت رویشگاه‌های جنگلی کشور است اگر این رقم را بر 80 میلیون جمعیت ایرانی تقسیم کنیم سرانه هر نفر برای جنگل کمتر از دو دهم هکتار می شود در صورتی که میانگین سرانه هر شهروند در کره زمین 8 دهم هکتار جنگل است.
دبیر سیاست محیط‌ زیست در مرکز بررسی‌های راهبردی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: یعنی اینکه سهم هر ایرانی کمتر از یک چهارم متوسط سهم هر شهروند کره زمین از جنگل است بنابراین باید توجه ما به حفظ رویشگاه‌های جنگلی، چهار برابر توجه جهانی به حفظ جنگل‌ها باشد که البته نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه ما هر سال شاهد کاهش سطح رویشگاه‌های جنگلی کشور هستیم.
این فعال محیط زیست افزود: گزارش‌هایی داشته‌ایم مبنی بر اینکه بخش‌های وسیعی از جنگل‌های هیرکانی در حال خشک شدن هستند، همچنین حدود 4 میلیون نهال شمشاد به خصوص گونه هیرکانیوم که گونه اندمیک ایران است و در هیچ جای دیگر دنیا وجود ندارد خشک شده است.
وی ادامه داد: همچنین در دو دهه اخیر حدود 15 میلیون پایه بلوط خود را در جنگل‌های زاگرس که بزرگترین رویشگاه‌های ماست از دست داده‌ایم، وضعیت در منطقه ارسباران به دلیل ساخت‌وسازها، فعالیت‌های معدنی و تجاوز به عرصه‌ها به بهانه توسعه کشاورزی بسیار نامطلوب است.
درویش گفت: وضعیت جنگل‌های دریایی و آبی ما نیز مناسب نیست، در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به علت قاچاق سوخت و رها کردن گازوییل در رویشگاه‌های مانگروها، حرا و چندل‌ها آثار بسیار نامطلوبی بر جای مانده و این آلودگی‌ها موجب کاهش توان زیست‌پالایی این اکوسیستم منحصر به فرد شده است.
وی افزود: در مناطق مرکزی کشور به دلایل مختلف، فشار بیش از حد دام بر مراتع افزایش یافته است و دو میلیون هکتار جنگل‌های دست‌کاشت این منطقه که عمدتا طاق، گز و استبرق هستند در معرض خطر نابودی و تبدیل شدن به زغال قرار گرفته‌اند.
به گفته وی؛ در زاگرس هم 30 درصد از عرصه 6 میلیون هکتاری جنگل را از دست داده‌ایم.
درویش درباره طرح تنفس جنگل و تاثیر آن بر حفاظت از عرصه‌های جنگلی گفت: طرح تنفس جنگل نیز عملا به طور کامل اجرا نشده است چون دولت نتوانست بودجه لازم را تامین کند، همچنان گزارش‌های متعددی به دست ما می‌رسد که نشاندهنده این است که همواره قاچاق چوب از جنگل‌های شمال ادامه دارد.
درختان به علت 33 خدمتی که به اکوسیستم ارائه می‌کنند یکی از ارزشمندترین موجودات زنده در جهان هستند، اگر درختان نبودند در تولید اکسیژن، ترسیب کربن، حفاظت از تنوع زیستی، حفاظت از خاک و انباشت سفره‌های آب زیرزمینی با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شدیم.
وی با تاکید بر اهمیت درخت در حفظ اکوسیستم افزود: به همین دلیل یک درخت 50 ساله تا 200 هزار دلار به خاطر خدماتی که به اکوسیستم یا همان بوم‌سازگان ارائه می‌دهد ارزشگذاری شده است.
درویش وضعیت جنگل‌های کشور را بسیار نامطلوب و نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: اگر نتوانیم به سرعت حساسیت مردمی را نسبت به حفظ جنگل‌ها افزایش دهیم و اگر نتوانیم برای ارتقای کیفیت طرح تنفس جنگل فکر دقیقی کنیم با یک بحران بسیار جدی روبه‌رو خواهیم بود.
درویش اظهار داشت: مردم باید بدانند کاشت درخت صرفا در مناسبت‌هایی مانند روز درختکاری در اطراف شهرها به هیچ وجه نمی‌تواند ضامن ریه‌های طبیعی جنگل برای تولید اکسیژن در مناطق شمالی، غربی، شرقی و جنوبی کشور باشد پس باید با هم و در کنار هم به فکر حفاظت از این دستگاه بزرگ اکسیژن‌ساز باشیم.
در تقویم ایران از 15 تا 22 اسفندماه به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده که با «روز درختکاری» آغاز می‌شود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
00:01
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
BFF#
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
View this post on Instagram

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
A post shared by امپراطور کوزکو | زینب موسوی (@iamkuzcooo)




پاسخ
آگهی
#2
خوب بود
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان