امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

باید فضا را برای استقبال مطلوب از مساجد مهیا کنیم

#1
Star 
باید فضا را برای استقبال مطلوب از مساجد مهیا کنیم
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که ما برای فعالیت هر چه‌ بیشتر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چهار فعالیت را در این کانون‌ها مدنظر قرار داده‌ایم، گفت‌: از جمله این فعالیت‌ها حضور در عرصه فرهنگ با بن مایه قرآن ،نهج‌الابلاغه و صحیفه سجادیه و همچنین فعالیت در عرصه کتاب و کتابخوانی و فضای مجازی است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی صبح امروز (شنبه) ۱۸ اسفند ماه در آئین "نکوداشت بیست و ششمین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که با حضور اعضای فعال این کانون‌ها و ائمه جماعات استان در مجتمع فرهنگی نور برگزار شد با تبریک حلول ماه رجب و تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستند که تمام اینها در سامانه "سجا" ثبت‌نام کرده‌اند. در حدود ۲۵ هزار کانون در اقصی نقاط کشور فعالیت دارند که افراد با کد ملی فعالیت خود را در این کانون‌ها ثبت می‌کنند و هر لحظه بر تعداد این افراد افزوده می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این موضوع که بنده در روزهای گذشته در شهرهای اراک، قزوین، بندرعباس، قم و … حضور یافته و از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد این استان‌ها بازدید کرده‌ام در این باره گفت‌: درخواست اکثر اعضای این کانون‌ها ملاقات با مقام معظم رهبری بوده است. ما باید این را بدانیم که پس از گذشت ۲۶ سال از فعالیت‌های این کانون اکنون باید چه کارهایی را انجام دهیم و چه کارهایی را انجام ندهیم. ما نباید منتظر مردم بمانیم که آنها در فضای مسجد حضور پیدا کنند، بلکه باید فضایی را طراحی کنیم که مردم به سمت مساجد حرکت کنند. کانون فعالیت‌های مساجد ائمه جماعات هستند که ما باید مدیریت مساجد را به آنها بسپاریم و در عین حال همه ارگان‌ها و نهادها باید در مساجد فعالیت داشته باشد. شاید در مواقعی در بحث مدیریت فرهنگی اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته باشد، اما اصل موضوع و هدف یکی است.

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به این که کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در چهار عرصه فعالیت دارد، خاطر نشان کرد: نکته اول در این کانون‌ها این است که ما در دل مساجد فعالیت می‌کنیم و کار ما هدایت و نظارت است؛ بن مایه فعالیت فرهنگی در مساجد قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه است و فعالیت و سند بالادستی ما را شورای توسعه فرهنگی قرآنی در کشور تدوین می‌کند.

وی با اعلام این خبر که تا پایان شهریور ماه سال ۹۸ بیست هزار نفر از اعضای کانون را در حوزه قرآن و آشنایی با تفسیر قرآن و نهج البلاغه آموزش می‌دهیم، اضافه کرد: قالب مهم است، اما از قالب مهم‌تر محتوا است. همچنین عرصه دومی که در آن فعالیت داریم بحث کتاب و کتابخوانی است. برای تمدن سازی باید به کتاب و کتابخوانی اهمیت ویژه‌ای بدهیم. این موضوع یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بر همین اساس ما شنبه‌های با کتاب را در دل مساجد داریم و در حدود ۱۴ هزار کتابخانه در مساجد فعال است. در معرفی کتاب نیز باید از قالب هنر بهره ببریم. این که فقط دغدغه هنر را داشته باشیم ارزشمند است، اما کاری از پیش نمی‌برد، بلکه باید طرح و ایده را نیز ارائه دهیم. بهترین تربیت هنرمند متعالی از مساجد صورت می‌گیرد و شعار "هنر برای ارزش‌ها و تقدس" از جمله شعارهای ما در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: ما در حوزه‌های فیلم و داستان نویسی نیز فعالیت داریم، فردی که با قرآن و نهج البلاغه در ارتباط باشد می‌تواند داستان‌های ارزشی که در قالب هنر باشد را ارائه دهد. عرصه سوم و مهم ما در کانون‌های مساجد، فضای مجازی است که این یک بحث بسیار مهم است. ما نمی‌توانیم امروز فضای مجازی و فعالیت‌های آن را انکار کنیم. این فضا جزو اولویت‌های ما است و باید برای فعالیت در این عرصه که منتهی به جذب کودکان و نوجوانان به سمت مساجد شود برنامه ارائه دهیم.

ارزانی تاکید کرد: فضای مسجد یک حالت هدایت‌گری و باز دارنده را دارد، اما در عین حال باید این را بدانیم که در عرصه بین‌المللی نیز می‌توانیم کارهای مفید زیادی را ارائه دهیم. بر این اساس یکی از عرصه‌هایی که در کانون‌های مساجد به آن می‌پردازیم. فعالیت در عرصه بین‌الملل است، ما در صدد هستیم که سازمان‌های نظام یافته‌ای را بر اساس فعالیت مسجد در خارج از کشور تقویت کنیم. باید بسترسازی مناسبی را برای این امر فراهم کنیم. بر همین اساس در کشورهایی همچون لبنان و عراق فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم که از طریق این فضا بچه‌های مسجد در تمام کشورها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در این صورت است که می‌توانیم گردشگری دینی و مذهبی را توسعه دهیم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
باید فضا را برای استقبال مطلوب از مساجد مهیا کنیم 1

همچنین در ادامه این مراسم جاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان تهران با تاکید بر این موضوع که چرا باید کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان تهران که می‌تواند در رأس امور قرار داشته باشد فعالیت کمتری را در سطح کشور دارد؟ خاطرنشان کرد: یکی از دلایل آن این باشد که اعضای این کانون فعالیت خود را آن گونه که باید و شاید جدی نگرفته‌اند. ما باید به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تهران ساماندهی بیشتری ببخشیم. امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که فعال‌ترین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان‌ها در تهران باشد، چرا که تهران همواره مرکز فعالیت‌ها است و مورد توجه سایر اعضای نیز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در پوستر بیست و ششمین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به گام دوم انقلاب که باید با بچه‌های مسجد شکل بگیرد اشاره شده است. ما باید برای پیشرفت آسیب‌های دوران گذشته را شناسایی کرده و در صدد رفع آن برآیم. تحلیل و بررسی آسیب‌های گذشته می‌تواند ما را یک گام به جلو نزدیک‌تر کند. متأسفانه در حال حاضر در کشور فضایی به وجود آمده است که اگر در حکومت مشکلی پیش آید، این موضوع را بر گردن روحانیت و بچه‌های مسجد هم می‌اندازند. ما نمی‌گوییم که تمام تقصیر بر گردن این فرد یا آن فرد است، اما برای رفع چالش‌ها همه باید وارد شویم، چرا که در حکومت ما روحانیت، مسجد و دین در هم تنیده شده است. حتی اگر کاری از دستمان بر نمی‌آید باید در برخی از مسائل روشنگری داشته باشیم. در گام دوم برنامه‌ریزی باید دقت داشته باشیم که طراحی‌ها و برنامه‌ها بر اساس زندگی باشد که مردم در آن حضور دارند. این گونه است که می‌توانیم اثرگذاری بیشتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر این مطلب که در فعالیت‌های کانون باید محور فعالیت امام جماعت باشد، در این باره یادآور شد: فعالیت‌های علمی و هنری را باید در مساجد باید بیشتر از گذشته کنیم. شاید در سال‌های گذشته اگر این موضوع را مطرح می‌کردیم که یک تئاتر تأثیرگذار می‌تواند در مسجد برگزار شود خیلی‌ها بر این موضوع خرده می‌گرفتند، اما اکنون که تأثیرگذاری هنر را می‌بینیم خیلی‌ها با این موضوع کنار آمده‌اند. گاهی اوقات یک اثر هنری می‌تواند از صدها سخنرانی تأثیرگذار تر باشد. به هر حال ما باید از عناصر مختلف تبلیغاتی در عرصه رساندن پیام دین بهره ببریم.

جاودانی اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید زمان را نیز در نظر بگیرند. اکنون جوانی که وارد مسجد می‌شود ذهنش خالی نیست. ما برای بزرگانی همچون کوروش، گاندی و … احترام قائل هستیم، اما چرا باید حدیث پیامبر (ص) و یا ائمه (ع) را از زبان دیگران مطرح کنیم؟ چون فکر می‌کنیم که اثر آن بیشتر است! دشمنان ما می‌خواهند با فضاهای رسانه‌ای که در اختیار دارند، آن چیزی که می‌خواهند به مردم القا کنند. امروز در برخی از خانه‌ها به جای یک دیش ماهواره دو دیش وجود دارد و همه با فضای مجازی در ارتباط هستند. اینها واقعیت‌های جامعه هستند و باید آنها را پذیرفت و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد. ما ایمان داریم که دین اسلام برترین دین است و باید تلاش کنیم که در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با هماهنگی و سعه صدر بیشتری مفاهیم دینی را انتقال دهیم و اگر جوانی سوالی داشت برخورد قهری نکنیم، بلکه آنها را جذب این کانون‌ها کنیم.

در پایان این مراسم از نفرات برتر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان‌های مختلف تقدیر شد و همچنین گروه سرود بچه‌های مسجد در وصف امام زمان (عج) به اجرای برنامه پرداختند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
00:01
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
BFF#
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
View this post on Instagram

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
A post shared by امپراطور کوزکو | زینب موسوی (@iamkuzcooo)




پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بیا درباره غیرت بحث کنیم
  ما مسلمونا به شدت بی فرهنگیم اگه بخوایم درست شیم مثل غرب باید اینجوری شیم
  اگر کسی نتواند خمس بدهد، چه باید بکند؟
  احادیث در مورد مساجد
Star نکاتی مهم که باید درباره قرآن بدانید
  چگونه یک جن احضار کنیم
  بیایید فرض کنیم
  متن مداحی منم باید برم
  آیت‌الله نوری‌همدانی: نیمی از مساجد کشور امام جماعت ندارند/ لزوم فعالیت مسجد در شبانه
Star به حج برویم یا به فقرا کمک کنیم / پاسخ به یک شبهه قدیمی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان