امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

طارق زیردریایی کلاس کیلوایرانی

#1
طارق یکی از ستاره های اصلی رزمایش اخیر نیروی دریایی بود

معرفی زیردریایی های کلاس کیلو ایران

فرمانروای اعماق خلیج فارس

طارق زیردریایی کلاس کیلوایرانی 1

زیر دریایی های کلاس کیلو را می توان یکی از موفق ترین زیر دریایی ها به شمار آورد که پس از گذشت نزدیک به سه دهه تولید نمونه جدید آن همچنان ادامه دارد . این زیر دریایی های دیزلی روسی از جمله بی صداترین زیر دریایی های تهاجمی جهان هستند ، به هشت کشور از جمله ایران صادر شده اند و امروزه 42 فروند زیردریایی کلاس کیلو در خدمت حضور دارند .

با تعمیر و به آب انداختن یکی از این زیردریایی ها در رزمایش اخیر نیروی دریایی ، کارشناسان ایرانی نشان دادند به تکنولوژی تعمیر این نوع زیر دریایی دست پیدا کرده اند .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/h7a3q4y1lpq6jqnku89.jpg

زیر دریایی های(پروژه 877 پالتوس) یا آن طور که ناتو ان ها را صدا می کند ،کلاس کیلو مصادف اواسط دهه 1980/1360 توسط دفتر طراحی روبین واقع در سن پترزبورگ طراحی شدند ؛ جایی که بیش از دو سوم زیر دریایی های شوروی و روسیه امروزی را طراحی کرده بود و همچنان هم مهم ترین مرکز مهندسی دریانوردی به شمار می رود .

روبین کیلو را می توان در اصل به عنوان سومین نسل زیردریایی تهاجمی و جتنشین زیردریایی های تانگو برای مقابله با دیگر زیردریایی ها ( asw ) و کشتی های طراحی کرد که به لطف خصوصیات خاص خود می توانست وظایفی چون مین گذاری ، شناسایی عمومی و گشت رزمی را هم بر عهده بگیرد . این زیردریایی ها در چهار گونه اصلی شامل گونه اولیه 877 ، مدل project 877 k با سیستم کنترل آتش ارتقا یافته ، گونه project 877 k با سیستم تسلیحاتی بهبود یافته و گونه 877e با طولی 10 متر بیشتر که تقریبا تمامی نمونه های صادراتی اصلاح شده همین مدل با عنوان 877ekm بودند. البته بعدها نمونه ارتقا یافته ای از کیلو با تغییراتی شامل ارتقای پیشرانه و سیستم کنترل آتش هم تحت عنوان پروژه 636 ارائه شد که تنها چین ، روسیه ، الجزایر و ویتنام این گونه را سفارش دادند .

طارق زیردریایی کلاس کیلوایرانی 1
ویژگی های طراحی :

کیلو همانند بیشتر طراح های روسی بدنه ای دو لایه تحت فشار با سکانی تی شکل دارد که در انتهای بدنه به یک شفت بزرگ ختم می شود . مخزن آب زیردریایی در حاشیه بدنه در قالب شش بخش توسط صفحات عرضی از یکدیگر جدا شده اند تا زیردریایی حتی در صورت سوراخ شدن یک یا چند تا از این مخازن ، شانس بقای بیشتری داشته باشد . برای کاهش بازتاب صوتی زیردریایی ، ورودی آب مخازن از جلوی بدنه حذف و کل بدنه هم با پوششی جاذب امواج صوتی پوشانده شده است .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/o6sjsest1apthjpmuni.jpg

ویژگی عملیاتی :

زیر دریایی های سری 877ekm ( انواع صادراتی ) در سطح آب 2300 تن وزن دارند که این وزن زیر آب 3000 تا 3950 تن می رسد .زیردریایی می تواند تا عمق نهایی 300 متر زیر آب پایین برود ( البته عمق عملیاتی بیشتر از 240 متر نیست ) و سرعت نهایی ان روی آب 11 گره و زیر آب به 20 تا 25 گره دریایی می رسد . کیلو مجموعا به 52 خدمه نیاز دارد و می تواند تا 45 روز را روی آب سپری کند .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/vddj4hytc4rhayth9z.jpg

+ کیلو های ایرانی :

نیروی دریایی ایران در پیش از انقلاب تصمیم به تشکیل یگان زیر سطحی گرفته بود که به این منظور زیردریایی های کلاس کوسه که زیردریایی های آمریکایی متعلق به جنگ جهانی دوم بودند ولی به روز رسانی های خوبی بر روی آن صورت گرفته بود سفارش داده شد ولی پس از انقلاب و کنسل کردن قرار داد ها این زیردریایی ها تحویل نیرو نشد و جای خالی آن ها به خوبی در جنگ با عراق احساس شد.

اگر بخواهید به عمق کوته فکری برخی از کسانی که می گفتند ارتش نمیخواهیم چون مسلمانیم و با کسی جنگی نداریم و... پی ببرید باید بدانید که یکی از این زیردریایی ها با خدمه آموزش دیده ایرانی در حال تحویل بود که در وسط راه به آن پیام دادن که برگردد و ما نیازی به آن نداریم! آرزوی تشکیل یگان زیر سطحی بالاخره در دهه 1990 با ورود زیردریایی های کیلو کلاس به پایان رسید.

زیردریایی های ایرانی کیلو رسما کلاس طارق خوانده می شوند و به ترتیب طارق 901 ، نور 902 و یونس 903 نام دارند . ایران این زیردریایی ها را در طول دهه 1370 سفارش داد که همگی در کارخانه کشتی سازی نیروی دریایی (کارخانه شماره 194 شوروی سابق) در بندر سن پترزبورگ ساخته شدند .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/e40gc5c6xsz7d4h4ztqh.jpg

نخستین زیردریایی در شهریور 1370 تحویل نیروی دریایی ایران شد و دو فروند بعدی هم به ترتیب در سال های 1371 و 1373 رهسپار ایران شدند . کیلو ها به خاطره میانگین وزنی مناسب خود میتوانند در آب هایی با عمق دست کم 49 متر حرکت کنند و این یعنی تا یک سوم آب های کم عمق خلیج فارس در حیطه دسترسی آنهاست .

پایگاه و آشیانه این زیردریایی ها پایگاه بزرگ بندر عباس است که علاوه بر زیردریایی های کیلو میزبان میدجت های غدیر نیز می باشد.به دلیل طراحی خاص موتور ، این زیردیایی بسیار کم صدا است و این ویژگی باعث می شود که سونار های غیرفعال قادر به شناسایی آن نباشند.

علاوه بر صدای کم بدنه زیردریایی کیلو با مواد خاصی پوشیده شده است که باعث می شود سونار های فعال نیز مانند سونار های غیر فعال نتواند زیردریایی را شناسایی کند.این دو ویژگی باعث شده است نیروی دریایی آمریکا به این زیردریایی لقب"حفره سیاه" بدهد.زیردریایی کیلو کلاس قادر به حمل 18 اژدر و یا 24 مین است و قادر است موشک‌های سطح‌به‌هوای SA-N-Gremlin را نیز شلیک نماید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/q1df81rcan21kgolgn3z.jpg

بر اساس بعضی شنیده ها این زیردریایی ها در ابتدا ورود به خدمت در آب های گرم جنوبی با مشکلاتی در باب باتری ها و سیستم های خنک کننده خود درگیر بودند که کارشناسان ایرانی به مرور این مشکلات را برطرف کردند . اما اخباری که این روزها در باب اورهال (تعمیر اساسی) این زیردریایی ها در جنوب می شنویم در حقیقت به سال 1384 باز می گردد ؛ در ان زمان ایران می خواست اورهال زیردریایی ها به جای بنادر روسیه در بندر عباس صورت گیرد و با عدم موافقت روس ها در نهایت ، ایران تعمیر و نگهداری کیلوها را خود بر عهده گرفت . طارق به عنوان نخستین زیردریایی اورهال شده توسط کارشناسان ایرانی از کلاس کیلو امسال به آب انداخته شد .


پدافند : بعضی از مدل های صادراتی زیر دریایی "كیلو" دارای پرتاب كننده‌ای برای 8 فروند موشك سطح به هوای كوچك از نوع 9K34 Strela-3" استرلاـ3" یا 9K38 Igla"ایگلا" است‌.استرلاـ3 (با نام نات SN-N-8گیملت‌) موشكی با هدایت مادون قرمز اما سنگین‌تر است كه بردی معادل 5 كیلومتر و سرعتی معادل 65/1 برابر سرعت صوت دارد.


پیشرانه : دوژنراتور دیزلی 100 کیلوواتی و یک موتور 5500 اسب بخاری متصل به پروانه ای هفت پره ترکیب نیروی پیشرانه زیر دریایی را تامین می کنند .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/olx7fg3wlxf9ngqk1vu8.jpg

سیستم هدایت و کنترل آتش : سیستم اطلاعات رزمی کیلو از یک کامپیوتر چند منظوره mvu-110em تشکیل شده که امکان رهگیری پنج هدف و درگیری با دو هدف را به صورت خودکار و سه هدف به صورت دستی را ممکن می سازد . همچنین یک سونار دوبانده mgk - 400 موقعیت اهداف و ارتباط زیر سطحی را برای هدایت و درگیری فراهم می کند .


تسلیحات : اژدر های 523 میلی متری اصلی ترین سلاح کیلو به شمار می روند . زیردریایی در جلوی بدنه خود شش لوله اژدرافکن داد و می تواند تا 18 اژدر 533 میلی متری (شش تا داخل لوله ها و 12 اژدر به صورت ذخیره) یا 24 مین دریایی را هم با خود حمل کند . دوتا از شش لوله اژدر افکن برای پرتاب اژدر های هدایت پذیر یا مین گذاری استفاده می شوند . کیلو همچنین می تواند از این طریق موشک های ضد کشتی کلاب اس(با برد 220 کیلومتر) را هم شلیک کند .

سونارها : این زیردریایی ها به یك سونار از نوع MGK-400كه امواج منعكس شده از شناورهای دشمن را دریافت می‌كند مجهز هستند. به این ترتیب كه سیگنال‌های سونارهای فعال دشمن را ردیابی كرده و امواج ارتباطی زیر دریایی را شناسایی می‌كند.این سونار دارای یك سیستم كانالی دوگانه است كه باعث كاهش اشتباه در عملكرد و بهبود ردیابی امواج می شود. این سیستم دارای یك نشانگر بسامد (فركانس‌) جهت آسان كردن شناسایی هدف و همچنین یك رادار فعال با سیستم جداسازی اهداف است‌.

پیشران : زیر دریایی "كیلو" از نوع 877EKM به یك موتور دیزل الكترونیك با دو ژنراتور دیزل 1000كیلوواتی و یك موتور پیشرانه با قدرت 5 هزار و 500 اسب بخار مجهز است‌.این موتورها به وسیله كارخانه "الكتروسیلا" و "كلومنسكی زاوود" روسیه ساخته شده‌اند. این شناور همچنین یك موتور كم مصرف با قدرت 190 اسب بخار و دو سیستم پیشرانه رزرو (همیشه آماده‌) با قدرت 120 اسب بخار دارد‌.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/ifp18qo1etuwnugk2gg9.jpg

مشخصات :

کشور سازنده: روسیه

متصدیان: روسیه، چین، ایران، هند، الجزایر، اندونزی، رومانی، ویتنام، لهستان

تناژ جابجایی: 3000 تا 4000 تن

طول : 70 تا 74 متر

عرض : 9/9 متر

آب خور : 6/2 تا 6/5

وزن :

2300 تا 2325 تن در سطح آب

3076 تا 3950 تن در زیر آب

سرعت :

سرعت در سطح اب : 11- 12 گره دریایی

سرعت در زیر آب : 25 گره دریایی

برد روی آب : 11000 کیلومتر

حداکثر عمق : 300 متر

مدت زمان پایداری: 45 روز

حداکثر عمق عملیاتی: 300 متر

موتور :

پیشران: دیزل الکتریک

دو دیزل ژنراتور هر یک به توان 1000 کیلو وات

یک موتور به قدرت 5500 تا 6800 اسب بخار

یک پروانه 7 تیغه

پرسنل : 52 نفر

تسلیحات: 18 اژدر و یا 24 مین ، 8 فروند موشک سطح به هوای SA-N-10 Gimlet و یا SA-N-8 Gremlin ، موشک های ضد کشتی کلاب اس

تجهیزات الکترونیک :

سیستم سونار ACTIVE/PASSIVE

سیستم پردازش اطلاعات رزمی

سیستم ناوبری کامپیوتری

یک رادار هدف یابی MRK-50

یک سونار MGK-400 Rubikon موسوم به دندان کوسه

دو پریسکوپ

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/gfp7a3bd0z00byidzwx9.jpg

گره دریایی چیست ؟ گره دریایی واحدی مصطلح در اندازه گیری سرعت اجسام شناور در آب است . هرگره دریایی معادل 0/514 متر بر ثانیه یا 1/85 کیلومتر بر ساعت است .

ازبلک آرمی
پاسخ
 سپاس شده توسط RedSparrow ، SABER ، ارمين2012
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  روسیه دارای زیردریایی با توان ایجاد سونامی خواهد شد
  معرفی و بررسی|رزم‌ناو کلاس تیکانداروگو|
  معرفی|ناوشکن کلاس آرلی برک|
  تولید زیردریایی با تکنیک چاپ سه بعدی!
  ناتوانی ناو هواپیمابر آمریکایی در شناسایی زیردریایی ایرانی
  تصاویری از زیردریایی های جنگ جهانی دوم
  یک زیردریایی جدید به توان دفاعی نیروی دریایی ارتش افزوده می‌شود
  سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان
  سری ناوهای جنگی اِسوِآ کلاس Svea class
  طارق بمب هدایت لیزری امارات

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان