امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پروژه ژن تیره , فعالیت اطلاعاتی مشترک ایران و آمریکا بر علیه شوروی

#1
در دوران جنگ سرد ایالات متحده آمریکا برای شناسایی و مکان یابی ایستگاه های راداری، سایتهای موشکی سام و دیگر تجهیزات الکترونیکی شوروی سابق پروازهای شناسایی روزانه ای را بر فراز خاک این کشور و متحدینش در پیمان ورشو انجام می داد. این اطلاعات برای تعیین بهترین راه های نفوذ بمب افکنهای آمریکا و ناتو در صورت بروز جنگ بعدی بکارگرفته می شدند. وسعت خاک شوروی سابق به این کشور اجازه نمی داد که تمامی حریم هوایی اش را تحت پوشش راداری قرار دهد و پوشش راداری شوروی دارای تعداد زیادی نقاط کور بود که این پروازهای به شناسایی این نقاط کور می پرداختند. هنگامی که یکی از این نقاط کور کشف می شد برای شناختن نقاط ضعف دیگر و جمع آوری اطلاعات بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت.
پروژه ژن تیره , فعالیت اطلاعاتی مشترک ایران و آمریکا بر علیه شوروی 1
جنگنده شناسایی آر.اف-4 متعلق به ایران

کشور ایران در مرزهای جنوبی شوروی سابق قرار داشت و حکومت شاه سابق در دهه 70 رابطه خوبی با آمریکا برقرار کرده بود. به عنوان قسمتی از این روابط حسنه، او با نصب تعدادی رادار برد بلند و ایستگاه های شنود توسط آمریکایی ها در خاک کشورش موافقت کرده بود. این ایستگاه ها به آمریکا اجازه می داد تا بعضی از فعالیتهای نظامی دشمن را تحت نظر داشته باشد. به هرحال آشکار شد که مرز ایران-شوروی دارای تعدادی نقاط کور راداری است که می توان از آنها برای نفوذ دادن هواپیماهای شناسایی در ارتفاع پایین بهره گرفت. هنگامی که این هواپیماها از مرز عبور می کردند جنبشی دیگر سایتهای راداری و موشکی را دربرمی گرفت که اجازه می داد محل و فرکانس عملیاتی این ایستگاه ها برای هواپیماهای الینت در ارتفاع بالا و ایستگاه های شنود مشخص شود. این فعالیتهای الینت احتمالا قسمتی از عملیات "پروژه آیبکس" بودند اما تعدادی برنامه شناسایی مقدماتی نیز در همان زمان و به موازات پروژه آیبکس در جریان بودند.

از سال 1968 به بعد برای اثبات روابط حسنه بین ایران و آمریکا 12 فروند هواپیمای شناسایی آر.اف-5آ تحویل نیروی هوایی شاهنشاهی شد. البته قضیه به این سادگی هم نبود. در حقیقت، این اسکادران وجود خارجی نداشت. برای محرمانه ماندن قضیه شماره سریال این هواپیماها از فهرست تولیدات شرکت نورث روپ خط خورد تا در صورت لزوم بتوان تحویل آنها را به ایران انکار کرد. به علاوه، این هواپیماها تا سال 1971 تنها توسط خلبانهای آمریکایی به پرواز در می آمدند. این عملیات "ژن تیره" نام گرفت و هدف از آن جمع آوری اطلاعات الکترونیکی از حریف بود. آنچه بعدها آشکار شد نشان می دهد که در نهایت دو فروند از این هواپیماها توسط دفاع هوایی شوروی سابق شکار شدند. خلبانهای آمریکایی احتمالا بعد از اینکه در دادگاه اظهار کردند که در حال آموزش به خلبانهای ایرانی بوده اند به ایران بازگردانده شده اند هر چند که این موضوع تا کنون تأیید یا تکذیب نشده است. این تایگرها به تجهیزات حمل بمب هسته ای مجهز شده بودند و در صورت نیاز می توانستند با بمب هسته ای به مراکز نظامی شوروی سابق حمله کنند.

پروژه ژن تیره , فعالیت اطلاعاتی مشترک ایران و آمریکا بر علیه شوروی 1
جنگنده شناسایی RF-5A

اگرچه این پروازهای زیرسرعت صوت سودمند بودند اما آن چیزی نبودند که خلبانهای آمریکایی می خواستند. آنها به دنبال هواپیمای مؤثرتری چون آر.اف-4 بودند. به علاوه، شخص شاه نیز مشتاق بود تا ایران نقش فعالتری در این گونه فعالیتهای اطلاعاتی بازی کند. او به آمریکا پیشنهاد کرد که برای انجام این گونه پروازها نیروی هوایی شاهنشاهی به آر.اف-4 مجهز شود. این پیشنهاد مورد قبول واقع شد و قرار شد که پس از تحویل شدن هواپیماهای شناسایی جدید به ایران این هواپیماها با ترکیبی از خلبانهای ایرانی و آمریکایی به پرواز درآیند. این پروازها به خدمه ایرانی هواپیما اجازه می داد تا تجربیات منحصر به فردی را انجام دهند. در سال 1971 شش فروند آر.اف-4ئی به نیروی هوایی شاهنشاهی تحویل داده شد که بعضی منابع ذکر می کنند این هواپیماها در حقیقت فانتومهای غیرمعمول آر.اف-4سی بوده اند. این هواپیماها اختصاصا برای این مأموریت ساخته شده بودند و به تجهیزات الینت گران قیمتی مجهز شده بودند که آنها را به گران قیمت ترین فانتومهای ساخته شده تا کنون تبدیل کرده بود. تا به امروز هیچ تصویر قابل اعتمادی از آر.اف-5 ها و آر.اف-4 هایی که به ایران تحویل داده شدند منتشر نشده است.

تعدادی از این آر.اف-4 ها بدون شماره سریال رسمی ثبت شده ساخته شدند و تعدادی با شماره های 0266-72 تا 0269-72 به ایران تحویل داده شدند. سرانجام نیروی هوایی ایران صاحب 22 تا 25 فروند هواپیمای شناسایی آر.اف-4 شد. این فانتوم ها نیز مانند تایگرهای شناسایی به تجهیزات حمل و پرتاب بمب هسته ای مجهز شده بودند. این هواپیماها با خلبانهای آمریکایی-ایرانی خود بین سالهای 1971 تا 1978 به صورت متوسط ماهی دو پرواز انجام می دادند. داستانی برای مواقع سقوط یا شکار شدن این هواپیماهای باارزش جعل شده بود. قرار بود که در این صورت خدمه هواپیما بگویند که در حال انجام یک پرواز آموزشی در زمینه ناوبری بوده اند که هوای بد سبب شده راهشان را گم کنند و وارد حریم هوایی شوروی بشوند. ظاهرا دو فروند از این فانتومها توسط شکاری های شوروی سابق به زیر کشیده شدند، اولی در سال 1973 و دومی در سال 1976.

روسها جواب این پروازهای گستاخانه را با نفوذ میگ-25 های شناسایی خود به حریم هوایی ایران دادند. فانتومهای ایرانی سعی کردند که میگ-25 ها را رهگیری کنند و ظاهرا در سال 1976 توانسته اند یکی از آنها را مورد اصابت قرار دهند که میگ-25 در خاک شوروی سقوط کرده است. ساقط کردن دومین فانتوم شناسایی ایران بر فراز خاک روسیه پاسخی به این ضربه بود. تجهیز نیروی هوایی ایران به اف-14 تامکت پایانی بر پروازهای میگ-25 ها بر فراز ایران بود. در یک مورد در اکتبر 1978 دو فروند تامکت ایرانی توانستند بیش از یک دقیقه میگ-25 روسی را در قفل راداری نگه دارند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/slc27klma2xvqxmekca.jpg
MIG-25



تصاویری از اف 14 F-14 ( جنگنده ای که باعث شد جنگنده های شوروی دیگر به اسمان ایران تجاوز نکنند.)

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/eflraophjp5qyqt6iu6.jpg

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.8pic.ir/images/1sehne3vjt0u3mbon9kn.jpg
پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، ღ ற£ђЯᏙVЄђ ღ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  -هواگرد های آزمایشی ساخت آمریکا 2010-2019-
  -موشک‌های هوا به هوا جنگ سرد ایالات متحده آمریکا-
  -چند مدل هواگرد آزمایشی ساخت آمریکا از 1940 تا 1949-
  -سه مدل از برترین جنگنده های آمریکا در دهه 1990-
  -چهار مدل جنگنده ساخته اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1930-
  -جنگنده‌های اتحاد شوروی و روسیه دهه ۱۹۹۰-
  |-هواگردهای ترابری نظامی اتحاد جماهیر شوروی از ۱۹۶۰–۱۹۶۹-|
  _سه نمونه هواگرد نظامی ساخت آمریکا در دهه 1980-

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان