امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جشنواره‌ای برای زنده نگهداشتن حرکات و بازی‌های آیینی!

#1
Thumbs Up 
جشنواره‌ای برای زنده نگهداشتن حرکات و بازی‌های آیینی! 1


یک کارگردان نمایش آیینی از نقش جشنواره آیینی سنتی در زنده نگهداشتن حرکات و بازی‌های آیینی گفت.
در نوزدهمین دوره از جشنواره آئینی سنتی، در بخش آئین‌ها و بازی‌های جشنواره گروه «آیلان» به کارگردانی توحید حاجی‌بابایی حضور دارد که بازی و حرکات آئینی آذربایجان را اجرا خواهند کرد.
حاجی‌بابایی در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره حضور «آیلان» در جشنواره آئینی سنتی گفت: گروه ما برای سومین بار است که در جشنواره آئینی سنتی شرکت می‌کند. ما حرکات آئینی و رقص فولکلور (محلی) آذربایجانی را به عنوان قسمتی از فرهنگ ایران و مردم آذربایجان اجرا می‌کنیم.
او افزود: در این دوره قصد داریم قوی‌تر از دوره‌های قبل حاضر شویم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا آئین، آداب و رسوم آذربایجان را زنده نگهداریم و به همگان نشان دهیم.
کارگردان نمایش آئینی «آتیشما، یاللی، آئین توولاما» اضافه کرد: همچنین در چندین جشنواره‌های بین‌المللی از جمله فرانسه، وین، چک، گرجستان، ایتالیا، روسیه، بلغارستان و … اجرا داشتیم و در شش جشنواره موفق به کسب جایزه اول شده‌ایم.
او درباره نقش و تأثیر جشنواره آئینی سنتی در زنده نگه‌داشتن بازی‌ها و حرکات آئینی بیان کرد: این جشنواره که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، فرصت بسیار خوبی برای ما گروه‌های آئینی است که بتوانیم خودمان را نشان دهیم و بر زنده نگه‌داشتن و معرفی چنین نمایش‌هایی خیلی مؤثر است.
این هنرمند با بیان اینکه "من جشنواره آئینی سنتی را معتبرترین جشنواره فولکلور داخلی می‌دانم" ادامه داد: مدل‌های مشابه این جشنواره در سطح بین‌المللی به تعداد بیشتری برگزار می‌شود، به نظرم برای زنده نگه داشتن آئین و فرهنگ ایران باید به این جشنواره اهمیت بیشتری دهیم و بر روی آن سرمایه‌گذاری بیشتری شود.
حاجی‌بابایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه"بازی‌های آئینی سنتی بیشتر مربوط به فرهنگ و آداب و رسوم قدیمی کشور هستند" افزود: برای اجرای چنین بازی‌ها و حرکات باید به دل روستاها برویم البته در تهران هم بعضی بازی‌ها و رسوم قدمت ۲۰۰ ساله دارند اما این روزها بچه‌های شهر و روستا بیشتر به بازی‌های رایانه‌ای علاقه دارند و حضور این بازی‌ها بین بچه‌ها کمرنگ شده است و باید کاری کرد که دوباره به جایگاه اصلی خود بازگردند.
او با تاکید بر اینکه"حرکات و بازی‌های آئینی باید شناسایی، ثبت و نگهداری شوند" ادامه داد: این بازی‌ها و نمایش‌ها صرفاً برای شادی و سرگرمی نیست و قسمت مهمی از فرهنگ و گذشته مردم یک شهر است. حرکات و رقص‌های آئینی از دل مردم بیرون آمده و هرکدام مربوط به یک رسم بوده است.(شکرگزاری، رقص، شادی و …)
این کارگردان نمایش‌های آئینی درباره استقبال مردم از نمایش‌های آئینی و سنتی تصریح کرد: اگر بستر و فضایی مناسب با حمایت‌های تبلیغاتی برای اجرای این حرکات آئینی فراهم شود، قطعاً با استقبال مردم همراه می‌شود، چراکه مردم آن آداب و رسومی را که با آن بزرگ شده‌اند و جزئی از فرهنگ‌شان است، بیشتر می‌پسندد تا فرهنگی که از یک کشور دیگر آمده است.
حاجی بابایی در پایان گفت: من فقط می‌خواهم از کار ما بیشتر حمایت شود. رقص آذربایجانی هم هنر و هم نوعی ورزش است. امیدوارم امسال هم در نوزدهمین دوره از جشنواره بیشتر از همیشه بدرخشیم.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی مادران موازی – آلمودوار مجموعه‌ای از شادی را به جشنواره فیلم ونیز ارائه می‌کند
  فیلم تقدیر شده جشنواره ونیز راهی جشنواره جهانی فیلم فجر شد
  سه بازیگر جدید برای بازی در نقش‌های اصلی به سریال Willow شبکه دیزنی پیوستند
  مذاکره دومینیک وست برای بازی در نقش شاهزاده چارلز در فصل پنجم و ششم سریال The Crown
  جرمی استرانگ برای بازی در فیلم Maestro به کارگردانی بردلی کوپر مذاکره می‌کند
  فیلم Another Round با بازی مدس میکلسن جایزه بهترین فیلم جشنواره ‌BFI را برنده شد
  برنامه ۹۹ عادل فردوسی پور مجوز پخش زنده دریافت نکرد
  بندیکت کامبربچ برای بازی در نقش دکتر استرنج به فیلم Spider-Man 3 پیوست
  اسکار قوانین مرتبط با نحوه اکران فیلم ها برای رقابت آن‌ها برای کسب جوایز را آسان کرد
  پدی کانسیداین برای بازی در نقش ویسریس تارگرین به سریال House of the Dragon پیوست

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان