امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟

#1
آبشار ورزان

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

با عبور از میان کوه های ورزان، آبشار بلند مرتبه ای در ارتفاعات آن به چشم می خورد. این آبشار 1 کیلومتری در ارتفاع 1900-1970 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و به همین علت در تمامی روز های سال آب و هوای خنکی آن را در فرا گرفته است. آبشار ورزان از چشمه های بالا دست خود سرچشمه می گیرد و با سقوط از صخره های ورزان منظره بدیعی را در میان دشت مخملی خود به نمایش می گذارد. این آبشار در ادامه مسیر با گذر از میان کوه ها و روستاها به رودخانه سوباتان منتهی می شود.
فصل بهار، فصل رویش جوانه های خرم و گل های ریز و درشتِ رنگارنگ است. آلاله ها و شقایق های سرخ رنگ در این فصل، مناظر چشم نوازی را در دامنه های کوه به تصویر می کشند و به علت بارش های بهاری فراوان، پر آب ترین فصل سال محسوب می شود. دیگر زمان مناسب سفر به آبشار ورزان نیمه های فصل پاییز و تا قبل از سرمای زمستان است، اما می دانیم که طبیعت در همه ی روز های سال چهره های متنوع و زیبایی را به خود می گیرد.
عکاسی از مناظر طبیعی یکی از بهترین تفریح های سفر به ورزان است. تنها کمی خوش شانسی کافی است تا نظاره گر چهره گمشده آبشار از میان ابرهای پنبه ای باشید. قدم زدن در میان دشت، کوهنوردی، صخره نوردی و آبتنی در زیر آبشار از دیگر تفریحات این سفر به محسوب می شوند.


منطقه ییلاقی سوباتان

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار از توابع تالش، ییلاقی رویایی با خنکای بهشتی قرار دارد. این منطقه ییلاقی در اتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و با ورزش باد از سمت شمال در تابستان به دمایی بسیار خنک تا نزدیکی صفر درجه می‌رسد. در این ییلاق تا چشم کار می‌کند سبزی است و دام‌هایی که برای چرا آمده‌اند. موزه مردم شناسی، پارک طبیعی و جنگلی آلچاق،بازارچه سنتی و رستوران های محلی این منطقه را نباید از دست داد.
دلیل این که چرا نام این محل را سوباتان گذاشته‌اند دو نظریه مختلف وجود دارد، یکی اینکه معنی سوباتان در زبان ترکی محل فرو رفتن آب است که از سو به معنی آب و باتان به معنی فرو رفتن تشکیل شده‌است. چون باران‌ها در این ییلاق در حفره ای فرو می‌روند به همین دلیل اسم آن را سوباتان گذاشتند. اما نظریه ای دیگر این است که سو به معنی گلپر و وتون به معنی روییدن است و چون در سراسر قسمت‌های مختلف این ییلاق گلپر رشد می‌کند به همین دلیل نام آن را سوباتان گذاشته‌اند.


پارک جنگلی گیسوم

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

یکی از مکان های دیدنی تالش که باید از آن دیدن کرد پارک جنگلی گیسوم است. بازدید از این جاذبه یک تیر و دو نشان است چرا که هم می‌توانید در مسیر جاده زیبا و تونل مانند با درختان سر به فلک کشیده از طبیعت منطقه لذت ببرید و هم می‌توانید در انتها به ساحل گیسوم برسید.
در این منطقه از آنجایی که مقصد گردشگری محبوبی محسوب می‌شود امکانات مختلف رفاهی از سوئیت و ویلاهای ساحلی تا آلاچیق و مکان های مناسب کمپ، رستوران، فروشگاه های صنایع دستی، تفریحات دریایی، پاسگاه پلیس امنیت و... وجود دارد. در سفر به گیسوم نباید دیدن آبشار ویسادار را هم از دست داد.


آبشار دوقلوی زمرد حویق

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

صدای عجین شده آب، پرندگان و جنگل از آرامش بخش ترین سمفونی های طبیعت به شمار می رود. آبشار های دوگانه زمرد با قرار گیری در دل جنگل های تالش یکی از این مکان های آرامش بخش هستند و بی شک قطعه ای از بهشت را در خود جای داده اند. این آبشارهای چشم نواز با ارتفاعی نزدیک به 15 متر در مدار 38 درجه و 06 دقیقه و 51 ثانیه عرض شمالی و 48 درجه، 49 دقیقه و 19 ثانیه طول شرقی واقع شده است. آبشار کوچکتر آن با فرم پلکانی از ارتفاع 4 و 8 متری برخوردار بوده و هر دو آبشار های زمرد تشکیل دهنده آبشارهای کوچکتر در پایین دستشان هستند. نام آبشار برگرفته از روستایی است در نزدیکی آن و از ییلاق های بالا دستش سرچشمه می گیرند. جذابیت این سفر از همان ابتدای ورود به جاده منتهی به آبشار شروع می شود. جاده هایی پوشیده شده از درختان، خانه های روستایی باصفا و بومیان منطقه با لباس های تالشی رنگارنگشان چنان تصاویر زیبایی را رقم می زنند که گذر زمان را بی معنا کرده و راه رسید به آبشار را کوتاه می کنند.
ماهیگیری از جذاب ترین تفریح ها در آبشار های زمرد محسوب می شود چراکه به علت سردی آب آبشارها، قزل آلاهای بسیاری در آن زندگی می کنند. در حین راه رفتن بر روی سخره های جلبکی این مکان حتما احتیاط کنید زیرا بسیار خطرناک و مرگ آفرین است. شاید دلیلی که سبب دست نخورده ماند آبشارهای زمرد شده عدم دسترسی آن با ماشین بوده است و برای رسیدن به آبشار باید نزدیک به 30 دقیقه پیاده روی کنید، اما مناظر زیبای جنگل و مسیر پیاده روی آن کم نبوده و بسیار لذت بخش است.


پارک جنگلی سیاه داران

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

پارک جنگلی سیاه داران ایکی از زیباترین جاهای دیدنی تالش است. سیاه‌داران در گذشته دارای درختان عظیمی از بلوط که مانع ورود افراد به داخل روستا (جنگل) می‌شد بوده است و به دلیل پوشیده بودن منطقه از درختان سیاه (بلوط و آزاد) بعد از ساکن شدن افراد ییلاق نشین به سیا داران معروف شد.
چند سالی است که سیاه داران با افزوده شدن امکاناتی مثل رستوران، آلاچیق و سرویس بهداشتی جایی مناسب برای گذران اوقات است، ضمن آنکه اضافه شدن سورتمه جنگلی ریلی در دامنه‌های پوشیده از جنگل، عبور از مسیر آن را برای مسافران بسیار هیجان‌انگیز و جالب کرده است. گونه‌های گیاهی و جانوری هم در این منطقه بسیار وسیع و زیبا هستند و به همین دلیل بخشی از پارک جنگلی، منطقه‌ای حفاظت شده برای گوزن‌های ساکن سیاه داران است.


ییلاق شکردشت

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

در شمال کشورمان روستای چشم نواز با طبیعت دست نخورده ای با نام شکردشت قرار گرفته است. ییلاق خوش آب و هوای شکردشت با مناظری بدیع در 1700 متری از سطح دریا قرار دارد و انواع درختان راش و افرا پوشش گیاهی آن را تشکیل می دهند. در گذشته های بسیار دور، دریا این منطقه را در برگرفته بود ولی امروزه به دشتی حاصلخیز تبدیل شده و فضای مناسبی را برای کشاورزی و دامپروری بومیان آن فراهم آورده است.
هر کدام از فصل های سال تصاویری را در شکردشت به نمایش می گذارد که در نوع خود کم نظیر هستند و به همین دلیل به آن لقب عروس تالش را داده اند. بهار بر دامنه های شکردشت لباسی از انواع گل های وحشی از جمله شقایق های زیبا قرمزرنگ را بر تن می کند. این دشت های خوش رنگ و نگار از پر طرفدارترین نقاط گردشگری تالش به شمار می روند و همچنین بافت روستایی و دست نخورده شکردشت، زیبایی آن را چندین برابر می کند. در برخی از مواقع سال روستا غرق در مه غلیظی می شود و تصویری رویایی را رقم می زند.
جاده های شکردشت آسفالت نشده اند و ممکن است عبور از آن با ماشین های سواری سخت باشد و روستاییان این منطقه نیز برای رفت آمد از تراکور و یا وانت نیسان استفاده می کنند، اما سکوت و پاکیزگی جاده ها به قدری محصور کننده است که صعب العبوریش به چشم نمی آید. اگر به این طبیعت رویایی آمدید می توانید در خانه های سنتی مردمان خون گرم و مهمان نواز تالش اقامت داشته باشید. یادتان باشد برای سفر به ییلاق شکردشت حتما لباس گرم به همراه داشته باشید زیرا آب و هوای آن در تمامی ایام سال بسیار خنک است. اگر به این ییلاق زیبا آمدید، پیشنهاد می کنیم حتما از ره آوردهای لذیذی همچون عسل کوهی و لبنیات مرغوب آن امتحان کنید.


دریاچه سراگاه

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

این دریاچه در حدود ۱۰ کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تالش در روستایی به نام سراگاه قرار دارد و آب آن از چشمه‌های اطراف تأمین می‌شود. اطراف دریاچه را کوه های پوشیده از جنگل‌ها زیبا در برگرفته است.
از شالیزارهای برنج گرفته تا درختان کیوی و پرواز مرغان دریایی بر فراز دریاچه دنبال چشم‌اندازی بی نظیر را برای علاقه مندان به عکاسی فراهم کرده، البته این روزها در این دریاچه پرورش ماهی هم انجام می‌گیرد و می‌توان لذت ماهیگیری را نیز تجربه کرد.


رودخانه کرگان رود

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

رودخانه کرگان رود جزو معدود رودخانه‌های خروشانی محسوب می‌شود که عنوان بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ناحیه غربی استان گیلان را از آن خود کرده و دارای سه سرشاخه اصلی به نام‌های آق اولر، وزنه سر و رزه چای می‌باشد. طول شاخه اصلی رودخانه ۴۲٫۵ کیلومتر و طول انشعابات فرعی ۸۳٫۲۵ کیلومتر می‌باشد.
این رود پس از عبور از میان شهر تالش در ۶ کیلومتری شرق این شهر و در روستای قروق به دریای خزر می‌ریزد. این رود زیستگاه انواع ماهی از جمله ماهی سفید و ماهی آزاد است.


قلعه صلصال

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

قلعه صلصال دژی سنگی است که قدمتش به حدود هزار سال می‌رسد، در بالاترین نقطه از محله‌ٔ قلعه دوش لیسار قرار گرفته و به جا مانده از دوران سلجوقیان است. اگرچه در گذر زمان و به دلیل بی توجهی‌‌‌‌‌ آسیب‌های فراوانی دیده، اما یکی از زیباترین قلعه‌ها در گیلان است.
فاصله این قلعه تا جاده ساحلی رشت به آستارا بسیار کم است و از میان جاده می‌توان این قلعه را به خوبی دید. نکته مهم در خصوص این قلعه مهجور ماندن آن است به طوری که تنها کسانی موفق به بازدید از آن می‌شوند که قبلاً در مورد آن تحقیقی کرده باشند یا به طور اتفاقی بنای آن را از جاده اصلی ببینند.


غار سوباتان تالش

مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟ 1

پیش تر در راهنمای سفر به گیلان از منطقه ییلاقی سوباتان صحبت کردیم، در ضلع شمال شرقی این منطقه غاری به این نام نیز قرار که جهت بازدید از این غار باید به همراه راهنما به آنجا بروید. برای رسیدن به این غار بعد از یک پیاده‌روی سبک ۱۵ دقیقه‌ای از روستا در مسیر سرسبز سرشار از شقایق‌ با هوایی بی نظیر به این غار می‌رسید که در بین‌ صخره‌هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر با عرض بیش از ۲۰۰ متر پنهان شده است.
البته از آنجایی که دهانه این غار بسیار باریک است تنها مکان بسیار مناسبی برای غارنوردان است و بدلیل آنکه دهانه این غار بطور کامل باز نشده محل مناسبی برای طبیعت‌گردی نیست. از طرفی این غار همراه با نام خود افسانه‌های زیادی را یدک می‌کشد، گوشه‌ای از داستان‌ها و افسانه‌ها حاکی از آن است که گنجی عظیم در دل این غار نهفته به همین سبب غار طلسم شده و اگر کسی وارد آن شود، صدمه می‌بیند.

گردآوری از سایت توریستگاه
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زیبا ترین کاخ های ایران کدامند
  راهکاری مفید واسه گردشگران ایرانی و خارجی
  بهترین هتل 5 ستاره کیش از دید گردشگران!
  با قلعه لیسار تالش آشنا شوید
  «عمادالدوله» بنای محبوب شهر تکیه های مینیاتوری
  گردشگری: تالش، زیبای وسوسه‌انگیز ناشناخته!
  تالش، تابلویی از زیبایی های آفرینش
  ورود قطار گردشگران خارجی به کرمان
  مازندران بهشت گردشگران با جاذبه‌های ناشناخته
  پل زمانخان مکانی زیبا برای گردشگران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان