امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا میدانستید؟.2

#1
Star 
۱۰ واقعیت اسرار آمیز درباره قلب‌
قلب یک عضو منحصر به‌فرد است که هم دارای عضله و هم دارای بافت‌های عصبی می‌باشد. وظیفه قلب به‌عنوان عضوی از سیستم قلبی عروقی، پمپ خون به درون سلول‌ها و بافت‌های بدن است. آیا می‌دانستید که قلب حتی اگر درون بدن نباشد، می‌تواند به تپیدن ادامه دهد؟ در اینجا با ۱۰ واقعیت اسرار آمیز درباره قلب‌ آشنا خواهید شد.

۱- قلب شما در روز حدود ۱۰۰٫۰۰۰ بار می‌زند

در افراد جوان، ضربان قلب در هر دقیقه بین ۷۰ بار در حالت استراحت تا ۲۰۰ بار در حالت ورزش می‌باشد. در هفتاد سالگی، تعداد ضربان قلب‌تان بیش‌ از دو میلیارد بار خواهد بود.

۲- قلب‌تان در دقیقه چیزی حدود ۵ لیتر خون پمپاژ می‌کند

در زمان استراحت، قلب تقریباً ۵ لیتر خون در دقیقه پمپ می‌کند. خون طی ۲۰ ثانیه در تمام سیستم عروق خونی گردش می‌کند. در یک روز، قلب حدود ۱۰ هزار لیتر خون را در هزاران کیلومتر رگ به‌ گردش در می‌آورد.

۳- قلب‌تان ۳ تا ۴ هفته پس از لقاح، شروع به تپیدن می‌کند

قلب انسان چند هفته پس از رخ دادن لقاح، شروع به زدن می‌کند. در چهار هفتگی، قلب بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ بار در دقیقه می‌زند.

۴- تپش قلب یک زوج شبیه به هم است

طی مطالعه دیویس در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده شد که سرعت تنفس و ضربان قلب زوجین با هم هماهنگ است. در این مطالعه، درحالی که زوج‌‌ها تمریناتی را بدون صحبت کردن با هم و لمس کردن هم انجام می‌دادند، مانیتوری ضربان قلب و سرعت تنفس‌شان را ثبت می‌کرد. ضربان قلب و سرعت تنفس زوج‌ها با هم هماهنگی داشت که نشان می‌دهد رابطۀ رمانتیک در سطح فیزیولوژیک نیز معنا دارد.

۵- دریچه‌های قلب صدای قلب را تولید می‌کنند

طی انقباض دهلیز و بطن‌ها، بسته شدن دریچه‌ها صدای تاپ تاپ قلب را تولید می‌کند.

۶- قلب در صورت جدا شدن از بدن‌تان نیز به تپیدن ادامه می‌دهد

بر خلاف سایر عضلات، انقباضات قلب توسط مغز تنظیم نمی‌شود. تکانه‌های الکتریکی ایجاد‌ شده توسط گره‌های قلبی، باعث ضربان قلب هستند. قلب‌تان تا زمانی که انرژی و اکسیژن کافی دارد، خارج از بدن نیز به تپیدن ادامه می‌دهد.

۷- گروه خونی با بیماری قلبی در ارتباط است

محققان دریافته‌اند که نوع خونی که دارید، می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دهد. طی تحقیقی که در یک مجله مشهور علمی چاپ شد، افراد دارای گروه خونی AB در معرض بالاترین خطر برای ابتلا به بیماری قلبی قرار داشتند. دارندگان گروه‌های خونی نوع B و نوع A به‌ ترتیب در رده‌های بعدی قرار داشتند. گروه خونی نوع O در معرض کم‌ترین خطر بودند. دلیل این تفاوت هنوز مشخص نیست اما گروه خونی AB با التهاب در ارتباط بوده و گروه خونی نوع A سطوح نوع خاصی از کلسترول را بالا می‌برد.

۸- حدود ۲۰ درصد خون به کلیه‌ها و ۱۵ درصد به مغز می‌رود

حدود ۲۰ درصد جریان خون به کلیه‌ها می‌رود. کلیه‌ها وظیفه تصفیه سموم و خارج کردن آن به‌وسیلۀ ادرار را دارند. آن‌ها حدود ۲۰۰ لیتر خون را در روز تصفیه می‌کنند. جریان خون در مغز برای حیات انسان ضروری است. اگر در جریان خون مغز خللی وارد شود، سلول‌های مغزی در عرض چند دقیقه می‌میرند. خود قلب حدود ۵ درصد خون را از طریق عروق کرونر دریافت می‌کند.

۹- شاخص قلبی پایین با پیری مغز در ارتباط است

مقدار خون پمپاژی قلب با سن مغز رابطه دارد. حجم مغز افراد دارای شاخص قلبی پایین، کم‌تر از کسانی است که شاخص قلبی بالا دارند. شاخص قلبی میزان خونی است که از قلب نسبت به اندازه بدن فرد پمپاژ می‌شود. همزمان با بالا رفتن سن، اندازه مغزمان به‌طور طبیعی کاهش می‌یابد. طی مطالعه‌ای که در دانشگاه بوستون انجام شد، مغز افراد دارای شاخص قلبی پایین، حدود دو سال پیرتر از افراد دارای شاخص قلبی بالا بود.

۱۰- جریان خون آهسته می‌تواند به بیماری قلبی منجر شود

محققان در دانشگاه واشنگتن نشانه‌های بیش‌تری یافته‌اند حاکی از این‌که چگونه عروق قلبی در طی زمان مسدود می‌شوند. با مطالعه بر روی دیواره‌های عروق خونی، مشخص شد که سلول‌های خونی در جایی‌که جریان خون افزایش می‌یابد، به هم نزدیک‌تر می‌شوند. این چسبندگی سلول‌ها مانع از دست رفتن مایع از رگ‌های خونی می‌شود. محققان خاطر نشان کردند که در مناطقی که جریان خون آهسته است، احتمال نشت خون از عروق بیش‌تر است. این امر منجر به رسوب کلسترول مسدودکننده در این مناطق می‌شود.


نظرو سپاس بدهBe1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیا میدانستید؟.2 1

ما روحمون به خون آلوده ست. ما هزارتا احساسو کشتیم.....
پاسخ
 سپاس شده توسط ☆єℓαнєн✮ ، setayesh 1386
آگهی
#2
جالبب بودن مرسی 4xv
گاهے اوقات سخت مے گذرد ، ولے مے گذرد.
پاسخ
#3
(03-08-2019، 9:41)اویسا نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
جالبب بودن مرسی 4xv


مرسی Heart
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آیا میدانستید؟.2 1

ما روحمون به خون آلوده ست. ما هزارتا احساسو کشتیم.....
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان