امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رقص آذری در مجموعه رقص های فولک

#1
آموزش رقص آذری از فرهنگ، آیین و سنن یک ملت برگرفته شده است و در مجموعه رقص های فولک شناخته شده می باشد. رقص های ملی تاریخ یک ملت، نحوه زندگی، افسانه ها و رشادت های یک ملت را نشان می دهند که در نوع خود بسیار زیبا و دلنشین هستند. در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره رقص آذری خواهیم پرداخت تا با خصوصیات آن بیشتر آشنا شویم.

رقص آذری
رقص آذری رقصی است که حرف برای گفتن دارد و دارای پایه و اساس است. این رقص در دل مردم نشسته و سال های زیادی است که با آن ها زندگی می کند و با آن ها خو گرفته است.

این رقص که در دنیا شناخته شده است همان رقص آذربایجانی است و با نگاه به آن می توان به نحوه زندگی و روحیات مردم آذربایجان و فرهنگ شان پی برد. در رقص آذری عشق و دلبری را در رقص بولاق باشی- ساری گلین، سلحشوری ها را در رقص قایتاقی-قازاقی، افسانه را در رقص کوراوغلی – قاچاق نبی و عظمت خان و ایل و تبارش را در رقص چوپانی – رقص خان چوپان می توانید مشاهده کنید.

از این نوع مثال ها در رقص آذربایجانی زیاد است که همگی به نوعی زیبا و دارای حرکاتی هماهنگ هستند.




رقص آذری در مجموعه رقص های فولک 1


رقص آذری در مجموعه رقص های فولک


رقص هایی که فولکوریک هستند جز رقص های اجتماعی به شمار می آیند و ذاتا به جهت تفریح هستند. هر فردی که رقص می کند به عنوان عضوی از گروه بزرگ تر به شمار می آید و همه می توانند در بسیاری از انواع رقص الگوی حرکتی آن را تغییر داده و به ارتقا ارتباط بین افرادی که دارای توانایی هستند می پردازند.

این نوع رقص موجب افزایش هماهنگی عصبی عضلانی شده و حرکات ریتمیک را زیاد می کند. رقص فولکوریک به عنوان یک چالش برای آموختن یادگیری های جدید می باشد و موجب ایجاد حس خرسندی در شرکت کنندگان می شود.

الگو، فرم و وظیفه رقص فولکوریک با توجه به فرهنگ ها متغیر است که همراه با شریک و یا تنها، به صورت سه نفره و یا ۴ نفره، به صورت دایره یا مربع و … می تواند اجرا شود. رقص آذری در مجموعه رقص های فولک است که در جشن ها، کارهای اجتماعی، تداوم زندگی و اظهار هویت اجتماعی اجرا می شود و یک رقص بومی به شمار می آید.

رقص در فرهنگ انسان های اولیه نیز مهم بوده و با استفاده از رقص و دیگر حرکات حس خود را منتقل می کردند. رقص فولکوریک یعنی رقص توده عوام و این که از کجا و چگونه آمده است اثبات نشده است. این نوع رقص در زمره قدیمی ترین فرم رقص به شمار می آید که پایه دیگر رقص ها شده است.


رقص آذری در مجموعه رقص های فولک 1


تقسیم بندی رقص آذربایجانی


اغلب مرد و زن را در کنار هم در هنگام اجرا و آموزش رقص آذربایجانی خواهید دید. از نظر مکان و زمان تقسیم بندی دیگری از این رقص زیبا وجود دارد که شامل قازاغی، قایتاقی، شکی و … است. برخی از رقص ها از نام انسان گرفته شده است و شامل کوراوغلو، قاچاق نبی، قوچعلی و … است.

نوع دیگر در ارتباط با مراسمات مختلف است و شامل جنگی، زورخانه و هالای می باشد. برخی از رقص های آذری از طبیعت الهام گرفته شده اند و قیزلار بولاقی، رقص بنفشه، حئیوا گولی و رقص اشیا نام دارند.



تقسیم بندی رقص آذربایجانی بر اساس محتوا



رقص های آذری چه مردانه و چه زنانه با توجه به محتوایی که دارند دارای تقسیم بندی دیگری هستند که آن ها را برایتان نام خواهیم برد. رقص آذری مردانه شامل کئچممسی، قاچاق نبی، خان چوبان، رقص شکی، جئیرانی، رقص زورخانه، قوچعلی، قایتاقی، قازاقی، کوراوغلو و… می باشد.

رقص زنانه آذری شامل ساری گلین، نعلبکی، تره کمه، اوزون دره، نابات خانیم، اوچ نمره لی، قیزلار رقصی، رقص قیزیل گول، گلین هاواسی و… می باشد. رقص ترکیبی آذری نیز شامل یاللی، جنگی، قیز اوغورلاماسی، اوزون دره، ناز ائلمه و رقص های دوئت است که زن و مرد در کنار هم مشغول رقصیدن می شوند.

شما می توانید برای آموزش انواع رقص های آذری همچون آموزش رقص آذربایجانی، آموزش رقص ترکی آذربایجانی در تهران و آموزش رقص آذری در تهران با گروه اوتلار بهترین ها را تجربه کنید. از این رو با مشاورین ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.



رقص آذری در مجموعه رقص های فولک 1
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان