امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی تا به امروز

#1
شکی نیست هر زبانی که تا به امروز پا به عرصه‌ی IT گذاشته‌اند به نوبه‌ی خودشان مهم بوده‌اند و بعضی‌هایشان هنوز هم مهم‌اند. گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی عیار و اهمیت زبان‌ها را نشان می‌دهد و مطمئناً هر زبانی که نتواند مطابق با پیشرفت علم، رشد کند از این قافله عقب می‌ماند.

در این قسمت با مهم‌ترین آنها در تاریخچه‌ی زبان‌های برنامه نویسی آشنا خواهید شد. زبان‌هایی که دنیای امروز را شکل داده‌اند!

سی و سی پلاس پلاس (C++)
با وجود اینکه C عمری طولانی دارد و می‌شود گفت حق مادری به گردن همه‌ی زبان‌های برنامه نویسی مدرن دارد اما ثابت کرده که هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود. چراکه همه‌ی سیستم‌عامل‌ها از ویندوز و لینوکس تا اندروید و iOS به زبان سی یا یکی از مشتقاتش نوشته شده‌اند.

موزیلا فایرفاکس به زبان سی و برنامه‌ی آفیس به زبان C++ و C# نوشته شده‌اند. بسیاری از بازی‌های کامپیوتری شناخته‌شده، مبتنی بر C و C++ هستند. به جز زبان‌های C++ و C#، جاوا و جاوااسکریپت هم از سی منشا گرفته‌اند.

کوبول (COBOL)
دنیای تجارت به زبان کوبول مدیون‌ است و انبوهی از نرم‌افزارهای مهم دنیا، با این زبان نوشته شده‌اند. براساس گزارش گروه گارتنر (Gartner Group) تا سال 1997، 80% بیزنس‌های دنیا با کوبول پیش رفته‌اند.

پی اچ پی (PHP)
جهان وب (World Wide Web) یا همان wwwهای خودمان وجودشان را مدیون PHP و Perl هستند. از طرف دیگر بسیاری از سایت‌های مهم مثل فیس‌بوک، ویکی‌پدیا و وردپرس با پی‌اچ‌پی نوشته شده‌اند. به‌علاوه بخش‌های زیادی از لینکدین، یاهو، تامبلر و فلیکر با استفاده از این زبان نوشته شده‌اند. فریم ورک پی اچ پی پلت فرمی برای ساخت برنامه های کاربردی وب PHP است که کتابخانه های کدی از توابع رایج را ارائه می دهد تا زمان ساخت یک برنامه وب را سرعت بخشد و به ساخت برنامه های وب ایمن تر و مقیاس پذیر کمک کند. بیش از 77.6 درصد از تمام وب سایت ها با برنامه نویسی سمت سرور شناخته شده همچنان به نوعی از PHP استفاده می کنند.

چندین فریمورک PHP از جمله Symfony، Yii، Codeigniter، CakePHP، و Phalcon در بازار موجود است - اما لاراول دلیل سهولت و انعطاف پذیری که ارائه می دهد، جایگاه اول را در لیست بهترین فریم ورک های PHP مبتنی بر MVC حفظ کرده است.

مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی تا به امروز 1

زبان جاوا (Java)
زبان جاوا یکی دیگر از محبوب‌ترین و مهم ترین زبان های برنامه نویسی است. یک زبان کراس‌پلتفرم یا چندمنظوره که با شعار «یک‌بار بنویس، همه‌جا اجرا کن!» دل برنامه‌نویس‌ها برده است. این زبان شی‌گرا کاربردهای بسیاری دارد، از توسعه‌ی بک‌اند گرفته تا برنامه‌نویسی برای اندروید! یک زبان قدرتمند و همه‌فن‌حریف که هر سال نامش در بین زبان‌های پرکاربرد می‌درخشد.

نرم‌افزارهای تجاری مهمی مثل بورس سهام آمریکا، سایت آمازون، بخش‌هایی از گوگل و سیستم‌عامل اندروید با کدهای جاوا ساخته شده‌اند. به همین دلیل در دیتابیس بانک‌ها، ابررایانه‌های تحقیقاتی، تلویزیون و تلفن‌های همراه می‌توانید ردپای جاوا را ببینید.

Objective C
آبجکتیو سی تا حد زیادی ترکیبی از زبان سی و اسمال‌تاک است. طرفداران سینه‌چاک اپل باید آبجکتیو سی را روی سر بگذارند چون آیفون، آیپد و سیستم‌عامل mac 10 با این زبان توسعه پیدا کرده‌اند.

جاوااسکریپت (JavaScript)
نتایج سایت StackOverflow نشان ‌می‌دهد که جاوااسکریپت یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی چندمنظوره است. این زبان در یک دهه‌ی اخیر رشد شگفت‌انگیزی داشته است. قابلیت‌های فراوان این زبان هم روزبه‌روز به محبوبیتش اضافه می‌کند. به‌طوری‌که استیو یِگه (Steve Yegge) از کارمندان ارشد گوگل و آمازون اعتقاد دارد جاوااسکریپت در آینده به بزرگترین زبان برنامه نویسی دنیا تبدیل خواهد شد.

همین الان هم سمت فرانت‌اندِ جهان وب در دستان قدرتمند جاوااسکریپت قرار دارد. شما اگر سایتتان را با استفاده از HTML و CSS طراحی کنید برای تعاملی کردنش حتماً به زبان جاوااسکریپت احتیاج پیدا می‌کنید. شاید باورتان نشود اما طبق نتایج سایت StackOverflow، 75% از فریم‌ورک‌های محبوب برنامه‌نویس‌ها (مثل React، React Native و Nodejs) مبتنی بر زبان جاوااسکریپت هستند!

روبی (Ruby)
زبان روبی به سادگیِ نگارش و زبان شبه‌محاوره‌اش شناخته می‌شود. ویژگی‌هایی که از آن یک زبان محبوب ساخته است. روبی ریلیز (Rails) هم فریم‌ورک قدرتمندی است که بر پایه‌ی‌ همین زبان است و در حوزه‌ی برنامه‌های استارتاپی و توسعه‌ی وب بسیار طرفدار دارد. جالب است بدانید که شبکه‌ی اجتماعی محبوب توئیتر هم به زبان روبی نوشته شده است.

بعد از شناخت محبوب‌ترین و پراستفاده ‌ترین زبان های برنامه نویسی خوب است که زبان‌هایی را بشناسیم که از پردرآمدترین‌های این عرصه هستند.

  مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی تا به امروز 1

با کدام زبان برنامه نویسی پولدار شویم؟
به‌طورکلی وضعیت پولسازی زبان‌های برنامه نویسی در هر کشوری متفاوت است اما در ادامه زبان‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که نه تنها در ایران که در جهان هم جز پولسازترین‌ها هستند.

جاوااسکریپت (Javascript)
همان‌طورکه گفتیم جاوااسکریپت پرکاربردترین زبان برنامه نویسی در دنیاست. به دلیل قابلیت‌های فراوان و در دسترس بودن انواع فریم‌ورک‌های قدرتمند، به یکی از بهترین و پولسازترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شده است.

پایتون (Python)
چند سالی است که این مار خوش‌خط‌وخال حسابی خودش را در دل برنامه‌نویس‌ها و کمپانی‌های بزرگی مثل ناسا، گوگل، یوتیوب و بسیاری دیگر جا کرده است. چراکه در عین سادگی در زمینه‌های مختلفی مثل توسعه‌ی برنامه‌های تحت‌وب، دستکتاپ، هوش مصنوعی، مدیریت سرور، تحلیل داده‌ها و Hک کاربرد دارد.

پی اچ پی (PHP)
در بین بسیاری از برنامه‌نویس‌های سمت وب، زبان پی اچ پی بسیار محبوب شده است. php زبانی شی‌گرا، منعطف و قدرتمند است که طراحی وب‌سایت‌های دینامیک 80% بازار برنامه‌نویسی وب را به دست گرفته است. علاوه‌براین از فریم‌ورک‌های محبوبی مثل لاراول هم مبتنی بر زبان پی اچ پی است.

سوئیفت (Swift)
باوجود اینکه این پرنده‌ی اپل عمر زیادی ندارد اما با داشتن قابلیت‌های فراوان توانسته بسیاری از برنامه‌نویسان mac و iOS را به سمت خود بکشاند.جالب اینجاست که کدهای این زبان متن‌باز بسیار شبیه زبان سی و جاواست و از طرف دیگر یکی از امن‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی هم محسوب می‌شود.

سی شارپ (C#)
شرکت مایکروسافت زبان سی شارپ را در بستر دات نت (.NET) ابداع کرد. یک زبان شی‌گرا، چندمنظوره و سطح بالا که تا الان بیشتر از 90% برنامه‌های تحت ویندوز به وسیله‌ی آن توسعه داده شده‌اند. علاوه‌بر ویندوز، نوشتن برنامه‌های سمت وب و موبایل را هم می‌توان با C# انجام داد. با چنین کاربرد وسیعی تعجبی ندارد که سی شارپ، یک زبان پردرآمد باشد.

معرفی افرادی که در تاریخچه‌ی زبان‌های برنامه نویسی تاثیر گذار بوده‌اند
حالا که این همه از زبان های برنامه نویسی گفتیم، از حق دور است که مخترعان و محققان زبان های برنامه نویسی را نشناسیم. زنان و مردانی که به توسعه‌ی زبان های برنامه نویسی کمک کرده‌اند تا ما امروز بتوانیم منظورمان را به کامپیوترها منتقل کنیم و در مقابل، ما هم حرف‌های این زبان‌بسته‌ها را بفهمیم.
source: bamdad.co
.La mort est le remède
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برنامه هاتو ب کمک خود گوشی قفل کن
  دیدن پروفایل دیگران بدون برنامه
  ۶ برنامه مخرب اندروید که باید همین الان از روی گوشی حذف کنید!
  آموزش صفر تا صد کار با برنامه پیکس آرت
  آموزش تار کردن قسمتی از عکس در گوشی با استفاده از برنامه پیکس آرت
  اموزش ساخت برنامه اندرویدی متصل به سایت با سایت gonative.io
Video آموزش ساخت انیمیشن با برنامه 2 drawing cartoons +اموزش
  پکیج کامل آموزش فوتوشاپ به زبان انگلیسی
  آموزش و معرفی بهترین برنامه های ساخت انیموجی و میموجی برای اندروید و iOS
  انواع باگ های برنامه نویسی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان